Pratade med mäklaren innan och han sa att jag kan fundera under helgen men om jag lägger bud idag skulle jag ringa kontoret och lägga ett bud, för han skulle på möte under em.
Så snopet.. har försökt ringa kontoret, men det var inget svar. Nu fick jag sms från mäklaren som skrev att säljaren antog budet från dem som lagt. känns lite slugt men det är så det är.. bara o gilla läget antar jag.. :(
 
Har mäklaren gett dig något sista datum för bud? Det har nu gått en vecka (?) sen den andra intressenten la sitt bud. Det är minst sagt underligt att mäklaren inte har varit på dig om att lägga ett bud eller avstå så dom kan gå vidare med försäljningen.

Har du frågat mäklaren vem den andra budgivaren är? Vad fick du för svar?

Att mäklaren uppmanar dig att inte göra en besiktning med den kommentaren riskerar han en varning för skulle jag tro, han är snarare skydlig att uppmana dig att göra en besiktning, särskilt när han vet att det finns fel i huset.

Jag har personligen ingenting alls till övers för besiktningsmän. Samtidigt är det svårt att inte rekommendera någon att i största möjliga mån undersöka den fastighet man ska köpa.

Nu pratar du om att lägga ett bud på 600' och att skippa besiktning. Innan har du pratat om bud runt 450' efter besiktning. Hur ser din plan ut nu, har du tänkt igenom det?
 
Jaha, det hela verkar konstigt, mäklaren har ju inte agerat i vare sig säljarens eller ditt intresse om han inte gjort klart för dig att du måste lägga ett bud, som jag sa tyckte jag att det verkade dra ut på tiden, vilket alltså lett till att säljaren tog det bud som alltså fanns. Det är inte ens säkert att säljaren vet att du är på gång med ett bud.

Nu får du se om mäklaren hör av sig igen, det är ju inte alls säkert att köparna köper huset, eller så kanske dom vill pruta om dom inte insett bristerna och sedan blir det besiktning.

Eller så är det så att det finns ett annat hus som är menat för dig ;)
 
ja, detta känns märkligt när jag pratar med han efter lunch så säger han ju att jag kan fundera över helgen, men jag svara att jag kommer m bud i em, då sa han att jag skulle ringa till kontoret.
Jag frågat båda gångerna under veckan jag ringt hur länge budet ligger och det har han inte svarat på (det är inte många frågor jag fått svar på)
Ja jag håller med det hela har gått lite märkligt till.. har ju inte vart med i många budgivningar men mäklaren har i alla andra fall verkligen varit på och ringt hela tiden!

Ja stämningen kanske inte blev den bästa när jag sa att jag ändå ville göra en besiktning, då lät han irriterad och sa de inte har några tider.. vilket jag svara på att det har jag redan kollat upp o de har tider!

eller så är de köparna beredda på att inte göra en besiktning som mäklaren propsa på eftersom det redan va gjord en.. (!) o jag ville ha gjort en o även el mm..

Nä för han skicka sms till mig 16.05 och jag svarade med en gång att jag försökt ringa in till kontoret för att lägga bud! men det svara han inte..
så nä han har nog inte agerat i säljarens intresse.. eller så har han det.. det har ju legat ute länge..

Jag har frågat men får inte svar vilka de andra är eftersom jag inte lagt bud. (konstigt att inte lägga bud eftersom de inte svarar)

Mäklaren har sagt att han väntat på mig under veckan (?) när jag suttit o väntat på att han ska ringa(!) eftersom han sa att han skulle höra av sig, tur att jag ringde ändå

Jag kollade priser, statistik och tänkte att jag om jag la ett lite högre bud, så ligger värdet runt det som hus går för häruppe... så därför tänkte jag att det kanske kan vara värt det, sen räknar jag med att det är billigt att bo där jmf m hyra o BR som jag har att välja på häruppe..

jag skrev ett sms tillbaka att om det inte blir ett köp så får han höra av sig! Men kommer nog ändå ringa om två (?) veckor och se om köpet är klart.

Ja just nu så gräver jag inte ner mig och tänker att det var inte meningen att jag skulle ha detta hus.. men om det är meningen som kommer han höra av sig.. eller i lagom när jag ringer igen om 2v ;) nästan så jag hoppas att det går i stöpet, fy va hemsk jag är..

under tiden är det bara o släppa o gå vidare! men måste nog hitta boende snart... har eg. inte bråttom men vore gott o ha detta klart så man kommer igång me att bo här i den nya staden o lära känna folk o allt.. :)
 
Redigerat:
Nu får ni som kan avgöra om jag ska starta ny tråd eller om det går bra med samma... men skriver här först :)
Ni är riktiga gulklimpar med era tips, man lär sig något nytt för varje hus man kollar på, nu börjar det dock bli knappt med tid att hitta något.. inte stressigt än, men snart.. (el eg inte, men vore gott o inte göra allt i sista minuten)

Men nu har jag tittat på fler hus och fastnat för ett hus..

http://bostad.lansfast.se/beskrivning.aspx?GUID=3UBI56NNEOA5OP02&typ=CMVilla&from=Hemnet

Verkar vara en mer seriös mäklare och säljare. :)

Frågetecken som dyker upp med detta hus?
Värmen! oljepanna från 58, hur länge håller den, brännan o shunten (heter det så) bytt o fixad..
De närmaste tre åren har jag nog ingen möjlighet att fixa ny panna o sånt..(om det inte behövs) har kollat på pellets, men verkar som att det inte e nån bra idé m tanke på att de inte var så många som lev. hit upp och att lokaltaxan för elen är billig!

Så funderar för att kortsiktigt få ner driftkostnaderna enl. följande..
Sätta in en luftvärmepump så man får ner kostnaderna kortsiktigt, då finns oljepanna, kasset i vardagsrum och luftvärmepumpen..
Tänkte även byta termostater på alla element, nån som har tips på vad man köpa o pris för detta?

Huset är skrivet med friskrivningsklausul, barnen till ägarna har verkligen försökt att komma på allt som ska göras med huset, alla fel som de kan hitta/veta (även att persinner i ett rum är snöret sönder på, står med) allt för att få sålt huset, de verkar som de kan det in o utan.. eftersom de är uppväxta i det..
Jag funderar på att spara 10 000 o skippa besiktning(?) nu tänker ni så dumt men jag tänker så här,
allt är gammal och slitet, men källaren, boendeplan och kallvind är i gott skick, tak ska ändå bytas, fasad ska målas, elen är gammal på sina ställen men ny på andra o ska ses över ändå.. jag funderar på att endast göra en elbesiktning (4500kr rimligt pris) ta m fuktmätare och två stycken som är duktig o kan massor om hus (6ögon ser bättre än 2) för jag känner att den ockulära besiktning som ges för 9000-1000 ger mig inte ett smack i detta hus..
Vad mer kan gå fel?? Kom gärna med för o nackdelar.


Fördelar med huset:
Det har varit en ägare sen -58 så allt inne är i gott skick, det är bara gammalt men lätt att utgå ifrån, jag kommer göra allt inne själv :) tjoho!
ev så anlitar jag någon till badrummet för tätskickt och plattsättning om tiden inte räcker till..

Mäklaren säger att taket ska bytas, var uppe på vinden - inga genomsläpp nånstans och ser ut att vara i gott skick, bara lite mossa o skit.. eller är de bara gamla, är det därför man måste byta?
Jag funderar på ett snyggt plåttak? kostnad för o nackdelar på plåt vs pannor mottages :)

Jag känner mig lugnare o tryggare med att köpa detta hus, bra område och lite större så kan även tilltala barnfamiljer om man ska sälja, liknande hus i området går för 1- 1,5milj
huset har mycket potential och det är i gott skick för att vara orginal..
vissa tapeter kan jag tom tänka mig att behålla som fondvägg, de är ju moderna igen ;)

Är tacksam för tips och ideer :)
 
Stanna här i tråden du.

Jag talar mig gärna varm för pellets. Gamla pannor håller ofta bättre än moderna, och kan även vara lämplig för pellets. Vad är det för panna? Har du någon bild? Jag bytte enbart brännaren i min panna och mer än halverade kostnaden. Det tog mig 4h från det att jag började öppna paketet med brännaren tills allt var installerat, klart och pelletsen brann. Det är väl också uppåt landet som det är lättare att få tag på bra och billig pellets, tycker jag mig både ha hört och upplevt, ty, då jag hittar någon prisvärd leverantör håller dom bara till uppåt landet... ;)

Det ser ut som tegel på taket (ej betong)? Tegel håller i alla fall i 100 år, normalt sett, men har pappen inte bytts, eller bara en gång för länge länge sedan kan det vara dags igen att byta den.

Jag bytte från tegel till ett falsat plåttak, det är dyrt, men fint. Det finns falsade plåttak i s.k. klick-modell som du kan lägga själv och huset ser lämpligt ut för det. Mitt hus är med valmat mansardtak i anslutning till ett sadeltak med 7 kupor, 3 skorstenar och ett takfönster, så det funkade inte med klick-plåten. Det blev ett stort hål i plånboken, men det var det värt, fyrdubbelt rotavdrag hjälpte till, två pers över två år ;)
 
Redigerat:
ja, hemma där jag kommer från (Borås) där e pellets en vana men här i Östersund är det många som har annat, har du förslag på pelletsbolag häruppe? De som leverear hit upp tar ut extra avgifter o priset blir då blir det per kvh inte billigt.. o elen är otroligt billig här.
brännaren e bytt, men är det bara den som ska bytas om man har pellets?
Jag försökte hitta ett märke på pannan.. glömde av vad som stod överst men lundqvist nåt sånt sen stod det.. hbm-55 o lite om eldyta mm sen längst ner 1958, prestoverken i Motala ab, den är på 2,3m3, vad är vanligt/rimligt pris för att fylla en tank tro?

hur mycket kostar det att fixa taket, papp o läkt antar jag? (eller är det råspont under?)
ser ut som tegel o står tegel i papprena. :)
Vad är rimligt att betala för plåttak, tycker det e så fint :) hur stort tror du taket e? kan man räkna på 120 eller är det mer tror du?
 
Att byta tak kostar lite. Enbart att hyra byggställning kostar nästan likamycket som att köpa en, så jag köpte en, pengarna får man igen när man säljer den sen.

Jag har för mig att det i runda slängar räknades på 1500:-/kvm för ett falsat plåttak, men det beror mycket på hur avancerat taket är, vilken typ man väljer, bandat eller skivor, t.ex. fotränna eller hängränna. Specificera särskilt att det ska vara dubbelfalsat. 120 kvm verkar vettigt att räkna på. Du får begära offert från några olika firmor, mina offerter varierade mer än 50% upp från lägsta seriösa.

Råsponten behöver du inte byta, den såg ju fin ut från insidan. Att byta papp och läkt, eller bara papp då om du ska ha plåt på sen, är faktiskt en av de enklare sakerna man kan göra som gör det självare. Särskilt om man använder papp med klisterkant, vilket man ska göra om man ska lägga plåt, då ska alla spikar döljas av papp i skarvarna. Ta ner teglet, riv av läkten, är det bara ett lager papp som ser ok ut kan du lägga den nya ovanpå den gamla, rulla ut och spika fast. Visst det blir lite till, men i stora drag är det inte svårare än så. Det jobbiga är att fippla med presenningar under arbetet för att det ska vara tätt. Men det är ett enkelt tak med inte alltförbrant lutning så det bör gå fint också ;) Gör du det själv kan jag ge dig många bra småtips för att förenkla arbetet. När väl pappen är på håller den tätt tills plåstlagarna lagt plåten (eller du själv om du kör med klick-plåt).


Pannan hbm-55 är visst en gjutjärnspanna, den lär hålla i evighet. Såg när jag sökte om en kille i burträsk som har en sådan med en likadan pelletsbrännare som min. Han har skrivit om sitt bygge av special-pelletsförråd på pellets.info. Sök på "hbm-55" på google så hittar du. Av honom kan du säkert få lite besked av hur bra pannan funkar för pelletseldning, men så gamla pannor brukar ha rejäla rökgångar och därför funka finfint.

Att det skulle vara dyrare med pellets i östersund än här i västra götaland har jag lite svårt att tro, pelletsen kommer ju från våra skogar i norrland. Det är dock normalt att man får betala för frakten om man beställer enstaka pallar eller mindre än viss vikt om man beställer bulk. 3-4 pallar brukar vara gränsen, köper man fler brukar man få mängdrabatt också. För bulk är det väl 3 ton oftast som gäller. Men det var längesedan jag fick pellets hemkört. Jag hämtar själv en pall i taget nu från en leverantör några kilometer från där jag bor.

Oljetanken har du ingen som helst nytta av när du konverterar till pellets.
 
ok, men om tegel e bra, tar man ner den, rengör o lägger på nytt papp o läkt o sen upp m det igen? gör man det själv? Ja ställning lär jag behöva, ska ju måla fasaden också sen (eller innan) vad kostar en ställning?
Klickplåt låter intressant märke? vem säljer?

hmm gjutjärn ok, ska också kolla med mäklaren om hon har mer info.. kan ju ha läst fel :p
ser inga bilder på hur hans panna ser ut.
hoppas bara att den inte kollapsar o måste köpa en ny, för har andra planer på att lägga pengar på de första tre åren, vore ju typiskt om den inte höll.. men låter lovande om den håller i evighet eller är en ny panna bättre?
Jag har en hel (iaf en halv) källare att lasta pellets i (kolla planlösningen) kan ge ett helt rum o bygga bulk i :) Det var bulk jag kolla på o frakten var dyrare hit än till VG, ja jag tycker det är konstigt att jag inte hittar nått hit upp, jag ska ringa energirådgivaren i kommunen imorgon o kolla, tycker det verkar konstigt(!)
oavsett om jag best 4 pall eller 3 ton + frakt så är jag otroligt dålig på att räkna ut om det blir dyrt kvhpris, jag läste bara om det. fast o andra sidan så har jag räknat ut att det kostar 25-30´ att fylla på tanken till oljan.. så billigare blir det ju - det behöver jag inte räkna på :O
ja, oljetanken kan jag skänka till nån... som har behov av den.. ;)

Vad tror du om huset i övrigt? potential? för mycket?
Ska jag strunta i överlåtelsebesiktningen o bara ta el o vvs?
känns som att betala 10 000 för att de ska säga att det är gammalt o slitet kan jag köpa nya fönster för!
Just det, fem fönster var sönder o dags för nya dörrar o garageport, e bygghemma bra o beställa från eller vad e billigt? Vill ha vita stilrena! (tänker att hela huset o dörrar ska gå i vitt, m grå sockel o tak...
eller huset vitt, röda dörrar, fönster o tak (o sockeln vet jag inte.. kan den va vit. el kanske grå... den e grön idag)
 
Om du köper ett hus med en över 50 år gammal panna så måste du budgetera för ett pannbyte, även om den kan hålla hur länge som helst.

En pelletsbrännare med veckoförråd kan du få tag i begagnad på blocket för 5000 - 15000 kr. Tillverkarna har ofta listor på vilka pannor de passar till. Olja kostar ca 1,40 kr/kWh och pellets ca 0,70 kr/kWh. I en normal villa har du tjänat in pelletsbrännaren på ett år om du köper en begagnad och tre år om du köper en ny. Jag har också svårt att tro att det skulle vara svårt att få tag på pellets i Lit. Och om leverantörerna trilskas så får du väl beställa en större laddning på en gång. Pellets kan förvaras utomhus så länge de förvaras torrt. Kanske räcker det att spänna ut en presenning över pallarna. Det är lite billigare om du köper i bulk, men om du köper ett bulkförråd tar det väldigt många år att få igen investeringen.

Luftvärmepump är ett bra val om man har direktverkande el, men har du redan vattenburen värme är det troligen kostnadseffektivare att byta ut den huvudsakliga värmekällan. Luft/luftvärmepump fungerar bäst på vår, höst och sommar och som sämst när man behöver den som mest på vintern.

Jag hade inte struntat i besiktningen. Det du ska vara rädd för är fuktskador. En bekant upptäckte fuktskador orsakad av läckande värmesystem i ett hus som skulle säljas, och de gick lös på en halv miljon att åtgärda det. Lyckligtvis tog försäkringsbolaget det, men det berodde på att vattnet kom från huset. Hade det varit utifrån hade han fått ta kostnaden själv.

Skippa hellre elbesiktningen, och räkna med att byta ut elen antingen löpande eller allt på en gång. Över 50 år gammal el kan vara rätt farligt om ledningarna är uttorkade. Det kan funka klanderfritt men gå sönder när man börjar renovera. Sätt också in jordfelsbrytare.
 
tack för info :)

ja beg panna kan man köpa, men hur vet man då att det fungerar o är bra?
jag har verkligen letat i hela huset efter fukt, källaren är i oerhört gott skick, bara ett hörne i källaren hade putsen släppt o det beror på stupröret utanför som var sönder. o i sovrummet var det en fläck också av hängrännan som var sönder.. ska kolla huset en gång till o ta m mig två pers till o kolla o ta m mig fuktmätare..
Taket är också fint o ingen fukt, jag tror kanske inte att allt är orört sen 58, de har verkligen tagit hand om huset..

ja jordfelsbrytare kan vara bra att sätta in, glömde kolla om det fanns. Kostnad för detta ungefär?
Ser ut som att elen e fixad på kanske 70-talet, en hel del nyare ledningar finns också..

Jag tror inte att allt är i orginal i huset, det ser inte ut som det, jag tror att barnen/nuvarande ägare säger så, för att försäkra sig om att man ska kolla allt eftersom det e friskrivningsklausul o så..
eller vad tror ni?
 
Luft-vattenvärmepump då, är det bra? då kopplas den väl in till det vattenburna?
LVpump vs pellets vilket e bäst?
vad finns det för alternativ som är kortsiktig för att få lägre driftkostnad? Jag kanske bara bor i huset i några år och om jag då ska byta ut hela värmekällan är det väl inte säkert att jag tjänar igen det i en ev. försäljning?
 
LVP har samma problem som LLVP, dvs den funkar som sämst när du behöver den som bäst. Dessutom får du två pelletsbrännare för en luft-vattenpump. Utan att ha räknat på det så tror jag pellets är överlägset bäst i jämtland. Hade du bott i Skåne hade det varit en annan sak.

Du byter inte ut hela pannan utan köper till en pelletsbrännare som du ansluter till pannan. I tråden på pellets.info som thomasx refererar till så använd en CTC Bio brännare. Här har du en ny till begagnat-pris på blocket. Köp till ett veckoförråd och en skruv så är du hemma. Jag tror att det är den snabbaste och billigaste snabbfixen, och du bör ha tjänat igen den på max två år.

Jag har också efterfrågat info om begagnade pannor i den här tråden.
* Hur länge håller en vedpanna eller pelletspanna?
* Vad ska man titta på när man köper en begagnad?
* Hur ser man att en panna håller på att gå sönder?
* Vad händer egentligen när en panna går sönder och slutar fungera? Finns det någon brandrisk?
 
Ja, teglet tvättar man och återanvänder. Enklast är att ta en högtryckstvätt och blåsa av det medan det fortfarande ligger på, innan man tar bort det. Sen byte läkt och papp åsså på med teglet igen. Det kan man göra själv ja, man sparar in ett säsongskort på sats också ;)

Det finns flera produkter på förfalsad plåt, jag tror en heter klick-fals eller qlick-fals, du får söka runt lite. Samma för ställning. Sök på blocket, brukar finnas en del.

Oljetanken får du nog inte ut genom dörren, skulle jag tro, så den får du såga ner i bitar och sälja till skrotnissen. ;)

Huset ser fint ut på bilderna. Visst har det potential, det har ju en snickarbänk ;) Att tvättrummet ligger allra längst bort från källartrappen är avigt, det är nog i längden det mest besökta rummet där nere, plus att du alltid släpar på grejer dit och därifrån. Omdisponering påbjuds ;)

Jag har handlat en gång från bygghemma, och det gick bra, bortsett från att jag klantade mig och köpte fel. Men jag föredrar att handla byggmaterial lokalt, lika billigt och man kan se klämma och känna och handla det man behöver när man behöver det och returnera det man inte behövde. Men så har jag tre stora inom några kilometer. Ska du renovera lite mer så prata med dom på ditt lokala byggvaruhus så får du säkert en fin stående rabatt under renoveringstiden. Inte hos byggmax kanske, men i övrigt, jag har 30% hos målarbutiken t.ex.

Färgsättning kan man alltid ändra ganska enkelt, de e bara testa det du tror du vill ha ;)

Budgetera för att pannan kan gå sönder, ja, jag skulle vilja utöka kommentaren lite och säga att du måste alltid se till att ha en buffert för oförutsedda kostnader.


Som sagt, luftvärmepumpar funkar dåligt när det är kallt, av den enkla anledningen att dom tar värmen ur uteluften och stoppar in i huset. Det är inte mycket värme att plocka ut ur -20 grader kall luft.

Istället för luftvärmepump så komplettera pelletsbrännaren med en ackumulatortank och solfångare på taket, så har du uppvärmning och varmvatten nästan gratis från vår till höst. Det är en kommande investering här i huset. Sen funderar jag lite på ett minivindkraftverk också, det skulle kunna ge fint tillskott under hösten och vintern, när det stormar på. ;)

Eftersom det är friskrivningsklausul behöver ju nuvarande ägare egentligen inte säga så mycket, men jag tror dom vill sälja huset med minsta möjliga "hazzle" och inte känna någon risk för problem i framtiden, det är viktigare för säljarna än att krama ur sista kronan. Därför är dom mer benägna att uppmärksamma på ev. brister än att dölja. Kanske.

Det billigaste alternativet att snabbt och på kort sikt få ner värmekostnaden är att stoppa i en pelletsbrännare i befintlig panna. Tänk på att en luft-luftvärmepump bara ger dig varm luft i huset, inget varmvatten. Jag bytte min pelletsbrännare det första jag gjorde när jag skaffade mitt hus, tjänade in den på ett år och sen har den bara tuffat och gått, i stort sett. Det finns gott om dom på blocket, även sådana med veckoförråd och matning, runt östersund. Den som söker finner ;)
 
Jag gillar pellets, hitta en ny brännare för 19 000, vad kan matarskruven o det andra gå på?
Det svåra är att hitta nån som levererar pelletsen, hitta endast okq8 och naturkraft som jag kan se just nu.. fler leverear men då är de ännu dyrare..
för ex 4 pall tar okq8: 10 428kr inkl frakt (832kg) o naturkraft 11 203kr inkl frakt (990kg) ska leta vidare o se om jag kan hitta nån mer.. Är detta ett bra pris? vad betalar ni?
Skellefteå.. lev. inte heller till Jämtland eller postnr 83.... hitta fler bolag som leverar hela vägen upp i Sverige men inte till jämtland..

Hittade ett lokalt bolag utanför stan som tillverkar egen pellets för 2kr/kg.. eller 30 säckar a´ 16kg för 1140kr, då kan man köra hem det själv, kanske köpa ett beg. släp på blocket så har man igen det över tid jmf med frakten..

läste på en sida att 1m3 olja motsvarar 2,2 ton pellets... men hur många m3 pellets är det då? funderar på hur stort förråd jag behöver..? :)

Tacksam för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.