När jag köper begagnad vedpanna, vad ska jag kolla? Sprickor? Var? Rost? Var? Annat?

Jag kan ingenting om vedpannor, så fackuttryck kommer jag inte att förstå.
 
H
Att köpa en BEGAGNAD vedpanna måste vara en av de sämre ideerna. Vem plockar ur och säljer en vedpanna om det inte är något man är missnöjd med. Installationen har ju kostat en hel del.Man räknar med en livslängd på 15-20 år på en vedpanna.

Kan ju finnas chans om något hus med nyinstallerad panna säljs och nye ägaren inte kan elda med ved utan skaffar bergvärme. Då får du nästan bosätta dig på Blocket för sådana fynd går åt blixtsnabbt.
Kolla på en ny Orlan panna. Inte de mest effektiva och inte de mest lättjobbade men lite billigare än de bästa pannorna.


Ska du köpa laddomat, ventiler, rör och ackumulatortank så blir ju också det en skaplig kostnad även om du installerar själv. Att då sätt dit en 13 år gammal panna som du fått gratis är väl inte bästa ekonomi.
 
Väcker denna tråd igen.

Det kan ju finnas goda skäl att köpa begagnad panna - t.ex. att ekonomin inte tillåter ny panna och acktank. 50000:- och uppåt får man väl ge för nya grejor medan man borde kunna få motsvarande 10 år gamla grejor på blocket för 10000:-.

Det jag funderar på är samma som 11Lollo.
* Hur länge håller en vedpanna eller pelletspanna?
* Vad ska man titta på när man köper en begagnad?
* Hur ser man att en panna håller på att gå sönder?
* Vad händer egentligen när en panna går sönder och slutar fungera? Finns det någon brandrisk?
 
Man kan väl säga att det är nästan samma frågor som gäller vid ett bilköp. Se bara till o inte köp en kombipanna med dålig verkningsgrad om du ska bygga ett vedsystem. En modern vedpanna med omvänd förbränning, underförbränning med bra verkningsgrad och hög effekt typ en Baxi eller liknande tror jag sällan man hittar på blocket. Tror jag hade sparat eller lånat och köpt nytt, kanske inte dyraste, kollat priser ordentligt, ev snackat med företag om visningspannor eller demoex.
 
Jag tror att en gammal gjutjärnspjäs kan vara ekonomiskt försvarbar också. Verkningsgraden på en vedpanna brukar väl ligga mellan 70% (enkel gjutjärnspanna) och 90% (modern fläktstyrd panna)? För en normal villa med 20000 kWh vedförbrukning så borde det handla om ved för kanske en tusenlapp om året om man köper in långved kapar och klyver själv.

Men hur ser man om en panna är fräsh eller om den bara har en kort tid kvar att leva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.