Det verkar fullt rimligt och inte särskilt konstigt. Frågan för hantverkaren är väl då vilken marknad man vill vända sig till. (och var man tror sig kunna tjäna mest pengar, eller kanske för den delen bli mest lycklig:D)
 
Redigerat:
nino skrev:
jag har läst tråden till och från men inte kommenterat (tror jag)
hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu
jag tar 340/h , inga fakturaavg eller extra kostnade för att det är ROT jobb och 4:-/ km i milersättning om jag åker längre än ca 1,5-2mil och ingen timkostnad på bilen
jag har räknat med att jag klarar mig på dom här summorna, jag vill ha en normal lön och jag har ingen som helst önskan att jobba 50-80h / veckan även om jag tjänar mer då....

Nej jag vet inte vad du jobbar med, ska läsa hela tråden någon gång och se om det står...
Strunt i mig svara Mikael istället då som också frågar vad du debiterar..
varför är det så hemligt vad du tar i timmen?

Jag har fortfarande inte fått klart för mig varför arvodet i mitt bolag skulle vara intressant i denna diskussionen, men ok, Nino, svaret på din fråga är att min lägst debiterade timtaxa i år är 0:-/h, för ett "pro bono"-jobb.

Mitt arvode är "hemligt" av flera anledningar. I de specifika fallen för att det ofta är en del av uppdragsavtalet (att det är en del av sektretessen alltså). I tråden diskuteras debitering för hantverkstjänster, debiteringen i mitt bolag vare sig generellt eller specifikt (som efterfrågades) hör inte riktigt till den debatten och det finns ingen anledning att diskutera den specifika summan. Däremot kan det vara intressant, som någon undrade, hur jag resonerar om ersättningsnivån, precis som i fallet med hantverkare, och det har jag redogjort för.

Någon raljerade att jag säkert har dubbel ersättning mot snickare (eftersträvas planekonomi av vissa i tråden?), men det är fel, så hög taxa tar mitt bolag inte ut, men visst är timarvodet högre, i alla fall högre än vissa snickare... ;) Däremot har jag en lön som ligger under genomsnittet, så nej, jag tar inga höga arvoden, utan är snarare billig i jämförelse, och jo då, jag har ansenliga omkostnader i mitt bolag. Men som sagt, denna tråden handlar inte om mig som person, utan om arvoden för hantverkartjänster.

Mikael skrev för övrigt i klartext att det inte är själva arvodet som är det intressanta, utan resonemanget bakom.
 
Redigerat:
Att jämföra konsulttjänster med hantverkstjänster i detta avseende är ju som att jämföra äpplen och päron. Jag driver ett konsultbolag men har också anställda som utför hantverkstjänster - det senare "bara blidde så" då det blev så. Sedan 2009 har bolaget haft privatkunder något vi slutar med per den 31 december 2011. Privatkunder är ett helsike. :)

Vi fakturerade 375:- / h samt 2,40 kr / km för hantverkare. Själv tar jag mellan 800:- / h och 1250:- / h i arvode - normalt 1000:- / h, 250:- /h för bilkörning plus 1,80 / km. Har andra anställda (akademiker) dessa tar vi 800:- / h respektive 375:- / h. Allting plus moms.
 
Thomas Lundquist
Kanske är den hemliga killen "fantomen" på Eskilstuna zoo.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Kanske är den hemliga killen "fantomen" på Eskilstuna zoo.
Eller så kanske det bara är så enkelt att han inte ser byggahus.se som rätt plats vare sig för att exponera sig eller promota sig och bara försöker minimera dravlet och hålla diskussionen till sakfrågorna, fast det är klart, liknelsen med apor på zoo är ju inte helt off, för vissa ;)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Hade hit en trädfällare idag för att titta på ett stooort träd som ska ner, han sa

Det där fäller vi på fem minuter! :)

......

Det kostar 4000:- :O


Det blir 48000:- i timmen det! :blushing:

Nån som har högre bud? ;)

:rolleyes:
:D

Ja hum..
nu känns min fråga väldigt OT men jag ställer den ändå hoppas det är ok trots att diskussionen gått vidare :)

thomasx - som du vet letar jag hus o var o kolla på ett nytt idag. På tomten står, en megastor o hög på framsidan och två stora granar på baksidan.. dom täckte tomten o huset både på höjd o bredd..

Jag har säkert missat svaret bland diskussionen men undrar
Vad gick det på att fälla trädet, hur lång tid tog det?
Och om någon kanske vet.. vad är skäligt pris för att fälla träd (timpris)

(den sista frågan kanske är omöjlig att svara på med tanke på rådande diskussion) ;)

tacksam för svar! :)
 
maja317 skrev:
Ja hum..
nu känns min fråga väldigt OT men jag ställer den ändå hoppas det är ok trots att diskussionen gått vidare :)

thomasx - som du vet letar jag hus o var o kolla på ett nytt idag. På tomten står, en megastor o hög på framsidan och två stora granar på baksidan.. dom täckte tomten o huset både på höjd o bredd..

Jag har säkert missat svaret bland diskussionen men undrar
Vad gick det på att fälla trädet, hur lång tid tog det?
Och om någon kanske vet.. vad är skäligt pris för att fälla träd (timpris)

(den sista frågan kanske är omöjlig att svara på med tanke på rådande diskussion) ;)

tacksam för svar! :)
Detta är mina tankar i ämnet.
Allt beror nog helt på hur stor risken är att det skall gå fel och krossa ditt hus eller annat som kan vara ivägen.

Anlitar du en abborist kan du nog få pris på allt mellan 1000 - 10 000 per träd...
Beroende på hur mycket arbete trädet kräver och om abboristen vågar hugga upp sig...

Tidsåtgång, allt från 5 minuter till 2-3 timmar per träd ( 5 minuter bara för att fälla ett enkelt träd) om det är ett svårare träd kan det behövas två gubbar.

Timpris. 250 -800 kr + moms per gubbe.

Skulle en granne komma till mig och be om hjälp, och jag skulle bedömma att jag skulle klara av att få ner träden riskfritt utan att krossa hus eller annat, och jag inte hade direkt anledning till vänskapspris eller bytesaffär skulle jag nog begära 400 + moms. + ev kostnad för traktor om jag skulle forsla bort ris och träd. Om det fanns spik i trädet och jag skulle köra kjedjan i spiken skulle jag kanske ta ut en kostnad för ny kjedja 200kr.

Troligen skulle jag då vilja ha lite assistans vid fällningen med att putta / dra ner trädet.

Finns en del som använder skylift eller lyftkran när dom tar ner träd, och då tillkommer ju kostnad för det.
 
I o runt Östersund finns ett par företag som fäller o har komplett utrustning plus försäkring. Har för mig att de ligger mellan ca 300-450 kr/h allihopa. De tar oftast en slant extra i milersättningen beroende på var fastigheten ligger


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Hejsan Maja

Ja, vi har skjutit lite på själva fällningen av olika anledningar, men arborister som ska göra jobbet är redo och prist är angivet till 2000:- vilket får vara rimligt. Det tar ju trots allt mer än 5 minuter av hans tid totalt sett, men då är det också enbart fällningen. När trädet väl ligger på marken tar vi hand om resten av arbetet själva. Att kvista, kapa och ta hand om allt. Trädet här väger uppskattningsvis ca 10 ton och kan bara fällas åt ett håll med ganska små marginaler, å andra sidan kan det fällas utan att man tar ner det bit för bit.

Om du har tre träd som ska ner så blir det ju billigare/träd eftersom en stor del av kostnaden är förberedelsetid och efterarbete med utrustning etc. Att fälla själva träden går som regel ganska fort, bara det finns något håll att fälla dom åt. Kolla med mäklaren/säljaren om det finns några restriktioner på träden, att de inte får fällas eller så, det är inte helt ovanligt med sådana restriktioner.

Kan man fälla träden som dom är? Eller måste dom tas ner i bitar för att det inte finns utrymme att fälla dom?
 
ja man kan nog fälla dem som dom är om man anlitar en kille som kan (o flyttar lite bilar på gatan :p ) så kan man nog fälla det helt, men dem på baksidan kanske en gammal häck får ta lite stryk om toppen når dit..

Känns som en dum fråga, men kan man ha nytta av granarna eller ska man skicka iväg skiten? Och hur gör man m rötterna?
 
maja317 skrev:
ja man kan nog fälla dem som dom är om man anlitar en kille som kan (o flyttar lite bilar på gatan :p ) så kan man nog fälla det helt, men dem på baksidan kanske en gammal häck får ta lite stryk om toppen når dit..

Känns som en dum fråga, men kan man ha nytta av granarna eller ska man skicka iväg skiten? Och hur gör man m rötterna?
Man kan såga upp och klyva veden, låta torka och använda i kaminen, det sprakar lite mer av barrträ än av löv, men det är ju bara mysigt.

Rötterna hanteras tydligen som farligt avfall, i alla fall i vissa kommuner enligt någon arborist. Kanske ska låta dom ligga till i vår och lägga på påskbrasan ;)
 
maja317 skrev:
Känns som en dum fråga, men kan man ha nytta av granarna eller ska man skicka iväg skiten? Och hur gör man m rötterna?
Nyttan skulle väl vara ved i så fall.
Om du själv inte eldar med ved så är det tydligen enkelt att sätta ut en annons på blocket så kommer det någon och tar det, betalar säkert inget med du blir av med det.
Kan hända att den som hjälper dig att få ner träden kan lösa det med.

Grenarna är nog bara att skicka iväg.

Stubbe och rot är väl det stora problemet, en grävmaskin fixar ju det med det blir ju lite fula sår i gräsmattan.
Annars så finns det speciella stubbfräsar som fräser ner stubben, tror att man kan hyra en sån, annars får man anlita någon som gör det.
Vill man slita med det själv så går det att med hjäp av motorsåg, yxa och spade får upp stubben, men det är mycket jobb...

I vilken by finns dessa träd?
 
ja nu kom jag på att det är kasset i vardagsrummet så ved funkar ju ;) (kolla gärna tråden om du hinner) Finns i Lit utanför Östersund
glömde skriva med länken till tråden, kolla sista sidan
http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/180916-jag-har-hittat-hus-antligen-eller-5.html

ja på baksidan funderar jag på att fixa en litet expriment ändå, så en grop.. kan jag behöva, bra ställe också :) ska försöka mig på ett växthus som e lite under mark eller en pool :p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.