Petronille skrev:
  • Hammerfutter für Werkzeuge mit SDS-plus-Einsteckende
  • Schnellspannbohrfutter für Werkzeuge mit zylindrischem Schaft....
Jag är ganska säker på att bohrfutter resp. "mandrin" motsvarar chuck, så det borde väl innebära att två chuckar medföljer?
Jepp

* Hammarchuck för verktyg med SDS-plus-fattning
* Snabbchuck för verktyg med cylindriskt skaft (vanliga borr alltså)

2650 på svenska hemsidan

http://www.metabo.se/Produktkatalogen-handhaallna-elverktyg.23942+M5a1893dd3a4.0.html
 
thomasx skrev:
Jepp

* Hammarchuck för verktyg med SDS-plus-fattning
* Snabbchuck för verktyg med cylindriskt skaft (vanliga borr alltså)

2650 på svenska hemsidan

[länk]
Aha ok, letade visst dåligt. :blushing: På tyska sidan fanns den under "bohr- und meiselhammer" så jag tittade därunder på Metabo. Multihammare alltså.
 
Petronille skrev:
Aha ok, letade visst dåligt. :blushing: På tyska sidan fanns den under "bohr- und meiselhammer" så jag tittade därunder på Metabo. Multihammare alltså.
En sak som kan vara bra att känna till, rent allmänt, är att leveransomfång kan ibland skilja sig åt mellan olika länder. Så man ska inte ta för givet att det man läser på t.ex. ett företags svenska hemsida om en viss produkt stämmer 100% med vad man får om man sen köper från ett annat land.
 
Petronille skrev:
Ok tack för klargörandet! Men enligt min (begränsade men ändå) erfarenhet kan tegel vara ohyggligt hårt att borra i, det var sådana väggar vi hade i Paris. Ska man ändå inte ha borrhammare i din mening?

Anledningen till att jag nämnde Hiltiborr var att den rekommenderades tidigare i tråden.;) Men jag har ingen lust att handla från ett företag som gör det näst intill omöjligt för privatpersoner att handla från dem.:rolleyes:
Jag skrev ju att du behövde båda två. Kommer du inte igenom med slagborren så tar du fram borrhammaren och då har du redan fått ett litet hål så att inte sedan borrhammaren fladdrar runt.
Om du inte kommer igenom i tegel med en slagborr så är det antingen inte tegel eller så är borren eller borret riktigt dåligt.

Då ni bara ska borra ett fåtal hål i betong så behöver ni inte satsa på en så dyr borrhammare, satsa hellre mer pengar på batterimaskinen. Det är en annan sak om man är husägare och tex behöver bila golv, borra igenom tjocka stenväggar för rördragning osv osv. Själv har jag en borrhammare från Lidl som kanske kostade 500kr och den vägrar att ge upp och har alltid gjort sitt jobb, ok den bullrar o skakar och det kanske tar några sekunder extra att borra men det kan jag leva med. Fick dock hyra en stor hilti en gång när jag skulle bila bort en trappa.
Så åter igen, lägg inte mer än runt tusenlappen på en borrhammare och satsa kanske 1500-2000 på en batterimaskin.
Till borrhammaren skall du se till att få med SDS borr i 6,8,10mm så klarar ni i princip all plugg ni behöver.
 
Nimajneb skrev:
Jag skrev ju att du behövde båda två. Kommer du inte igenom med slagborren så tar du fram borrhammaren och då har du redan fått ett litet hål så att inte sedan borrhammaren fladdrar runt.
Om du inte kommer igenom i tegel med en slagborr så är det antingen inte tegel eller så är borren eller borret riktigt dåligt.
.
Jag är ganska säker på att det var tegel då det kom ut rött pulver när jag äntligen hittade en granne som kunde borra med sin proffsmaskin. Men det är möjligt att den maskin jag hade var kass. :rolleyes:

Nimajneb skrev:
Då ni bara ska borra ett fåtal hål i betong så behöver ni inte satsa på en så dyr borrhammare, satsa hellre mer pengar på batterimaskinen. Det är en annan sak om man är husägare och tex behöver bila golv, borra igenom tjocka stenväggar för rördragning osv osv. Själv har jag en borrhammare från Lidl som kanske kostade 500kr och den vägrar att ge upp och har alltid gjort sitt jobb, ok den bullrar o skakar och det kanske tar några sekunder extra att borra men det kan jag leva med. Fick dock hyra en stor hilti en gång när jag skulle bila bort en trappa.
Så åter igen, lägg inte mer än runt tusenlappen på en borrhammare och satsa kanske 1500-2000 på en batterimaskin.
Till borrhammaren skall du se till att få med SDS borr i 6,8,10mm så klarar ni i princip all plugg ni behöver.
Fast jag vet inte om det verkligen är ett fåtal hål? Det är ganska mycket som ska borras då vi har massor av grejor att sätta upp. Dessutom händer det lätt med slagborrmaskinen att hålen blir för stora, men det beror kanske på att man forcerat för mycket?
 
Petronille skrev:
Jag är ganska säker på att det var tegel då det kom ut rött pulver när jag äntligen hittade en granne som kunde borra med sin proffsmaskin. Men det är möjligt att den maskin jag hade var kass. :rolleyes:



Fast jag vet inte om det verkligen är ett fåtal hål? Det är ganska mycket som ska borras då vi har massor av grejor att sätta upp. Dessutom händer det lätt med slagborrmaskinen att hålen blir för stora, men det beror kanske på att man forcerat för mycket?
Det kan som sagt finnas flera anledningar till att ni inte kom igenom i frankrike, ett annat spår kan vara armering eller att i vissa länder på kontinenten så sveps väggarna med någon form av seg metallfolie om man bor i närheten av en kraftledning..

Hålen med en borrhammare blir inte mindre om materialet är poröst.

Med fåtal hål menar jag kanske färre än 100 per år.

Storleken på borrhammaren är kopplat till hur stora hål man vill borra, i en lägenhet så är det ytterst sällan man behöver större hål än 10mm och då räcker det med en mindre o billigare maskin. Den lättare maskinen klarar även av typisk lägenhetsbilning som i princip bara består i att bila bort kakel.
 
Ingen slagborrmaskin utan en slagskruvdragare, helt olika saker så glöm denna

Edit
Den används för att skruva tjocka o långa skruvar med och har inget alls med en borrmaskin o göra, du kan jämföra den med en mutterdragare som hjulverkstäderna använder med skillnaden att denna drar skruv o inte mutter.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Ingen slagborrmaskin utan en slagskruvdragare, helt olika saker så glöm denna
Ja det vet jag, det var ju thomasx som rekommenderade slagskruvdragare. De övriga jag sett var så tunga, men inte den här! Slagborrmaskin har vi redan två stycken...
 
Men du behöver ju ingen slagskruvdragare och uppenbarligen har du problem med slagborrmaskinerna ni har idag.
 
Nimajneb skrev:
Men du behöver ju ingen slagskruvdragare och uppenbarligen har du problem med slagborrmaskinerna ni har idag.
Var det så uppenbart att det inte behövdes? Jag tycker inte det... Och slagborrmaskinerna är problem främst för betongväggarna, vad jag vet. Det skulle ju lösas med en borrhammare trodde jag.
 
Redigerat:
Petronille skrev:
Var det så uppenbart att det inte behövdes? Jag tycker inte det... Och slagborrmaskinerna är problem främst för betongväggarna, vad jag vet. Det skulle ju lösas med en borrhammare trodde jag.
uhh
Att du inte behöver en slagskruvdragare är väl självklart om du läser vad det är för någotvilket jag beskrev för några inlägg sedan. För att vara övertydlig... En slagborrmaskin har inte ett smack med en slagskruvdragare att göra, detta är som att jämföra en skiftnyckel med en skruvmejsel.
 
Men jag har fortfarande inte påstått att det är samma sak! Var läser du in det någonstans? jag tänker på diskussionen för några sidor sedan om fördelen med slagskruvdragare, t ex:

thomasx skrev:
Ja visst, att den ger ett högre vridmomen på skruven är en del av grejen, det är det som gör att den trots sin litenhet och låga vikt gör att den orkar dra i betydligt trögare skruvar än motsvarande storlek på vanlig skruvdragare. Trots detta kräver den ändå mindre handkraft än en vanlig då slagen gör att man inte behöver hålla emot vridmomentet som på en vanlig dragare. Kraften ut i skruven blir inte mer än vad som krävs för att dra i den, så det blir inte mer åverkan på materialet man skruvar i, och jag har heller aldrig märkt några sådana tendenser. Har du?
 
Petronille skrev:
Men jag har fortfarande inte påstått att det är samma sak! Var läser du in det någonstans? jag tänker på diskussionen för några sidor sedan om fördelen med slagskruvdragare, t ex:
För att skruva i skruvar: Ja, då är en slagskruvdragare toppen.
För att borra i betong: Jag skulle tänka mig att detta är något som en slagskruvdragare gör exceptionellt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.