Du verkar ha valt ganska rätt, men jag hade kört på denna som verkar vara en nyare version av samma maskin med lite bättre styrka, extra tillbehör och till ett lägre pris. Det finns också en liknande modell med två växlar, som kan vara intressant, men den ger inte mer styrka, och då är det ingen större mening med extra växel, troligen är den tvåväxlade av den äldre generationen.

http://www.rubart.de/BOSCH-PSR-14-4-LI-2--NEU--46-tlg-ZB-Set-p72099.html
 
Men du behöver fortfarande en borrhammare för dina väggar.
 
Nimajneb skrev:
Men du behöver fortfarande en borrhammare för dina väggar.
Det är redan avklarat.
 
thomasx skrev:
Du verkar ha valt ganska rätt, men jag hade kört på denna som verkar vara en nyare version av samma maskin med lite bättre styrka, extra tillbehör och till ett lägre pris. Det finns också en liknande modell med två växlar, som kan vara intressant, men den ger inte mer styrka, och då är det ingen större mening med extra växel, troligen är den tvåväxlade av den äldre generationen.

[länk]
Ah ok tack! Det var inte helt uppenbart vad som var skillnaden mellan de snarlika modellerna.;)
 
Nimajneb skrev:
Men du behöver fortfarande en borrhammare för dina väggar.
Ja precis, skruvdragaren var en följdfråga (inte helt oviktig när det visade sig att några extra kilo bara kostar några extra euro i porto ;)).
 
Men frågorna tar visst aldrig slut.:blushing:
När jag nu tittar på borrar så hittar jag under "tillbehör för hammar- och mejselborrar" följande som enda alternativ, och det står inget om betong, trä etc.
http://www.rubart.de/METABO-SDS-plus-Promotion-Kassette--4-tlg--p67938.html

Eller så går jag till borr- och slagborrmaskiner (som jag trodde att Metabo UHE inte var), där jag hittar ett sortiment som ser mer bekant ut:
http://www.rubart.de/Bohrersortimente-c795.html

Men då står det ingenting om SDS-chuck etc. :S

Någon som kan hjälpa?:blushing::)
 
Petronille skrev:
Men frågorna tar visst aldrig slut.:blushing:
När jag nu tittar på borrar så hittar jag under "tillbehör för hammar- och mejselborrar" följande som enda alternativ, och det står inget om betong, trä etc.
[länk]

Eller så går jag till borr- och slagborrmaskiner (som jag trodde att Metabo UHE inte var), där jag hittar ett sortiment som ser mer bekant ut:
[länk]

Men då står det ingenting om SDS-chuck etc. :S

Någon som kan hjälpa?:blushing::)
Den första länken är till SDS borr för sten och betong. De passar alltså på metabon.

Den andra är borr för sten och betong men troligen utan sds-fäste. dvs de passar i vanliga chuckar.

Lite dålig info på hemsidan där.
 
thomasx skrev:
Den första länken är till SDS borr för sten och betong. De passar alltså på metabon.

Den andra är borr för sten och betong men troligen utan sds-fäste. dvs de passar i vanliga chuckar.

Lite dålig info på hemsidan där.
Ok tack! Men finns det alltså bara betongborr till borrhammaren? Är det bara i sånt man borrar med den? Eller är deras urval begränsat?
 
Cailert skrev:
Jag rekommenderar honom att köpa hilti eftersom han skall borra massor! Jag köpte piranha, på grund av att även jag borrat 20-30 hål, precis som dig. och jag anser att dom hållit bra för priset, men skall man upp i stooora mängder bör man ha proffskvalitet...

.

Är Metabo proffskvalitet?
Och var köper man Hiltiborrar (annat än via deras fullständigt hemliga och kryptiska hemsida :rolleyes:)
 
Petronille skrev:
Är Metabo proffskvalitet?
Och var köper man Hiltiborrar (annat än via deras fullständigt hemliga och kryptiska hemsida :rolleyes:)
Ja, Metabo är riktig proffskvalitet.

Man kan köra både SDS-hammarborr med maskinen, och vanliga borr för att borra i trä, metall m.m. utan slag. Med maskinen följer två chuckar (kolla så det verkligen gör det) en för sds och en för vanliga borr, man byter med ett enkelt handgrepp utan verktyg. Känns som jag skrivit detta redan

det hade jag, i inlägg 68
 
En borrhammare är till för att borra i betong o sten och använder sig av en sig SDSchuck o borr
En slagborr är till för att borra i tegel o puts och har vanlig chuck och det finns borr för detta.
En borrmaskin borrar i trä, plast o metall och har en vanlig chuck
En skruvdragare har en chuck som passar skruvbits och används för att skruva.

Sedan finns det kombinationer av dessa. Skruvdragare o borrmaskin och då har den vanlig chuck och då behöver man en bitshållare för att fästa i chucken och stoppa in bitsen i.

Sedan finns det även combon skruvdragare, borrmaskin och slagborr, även den då med vanlig chuck.

Vissa borrhammare kan man byta chuck på så att man även kan använda dessa som borrmaskiner.

Dessutom finns maskinerna som batteri, el eller tryckluftsdrift.

Mitt råd är att skaffa en 230V borrhammare och en batteridriven slagborr/borrmaskin/skruvdragar combo. Den kanske är lite klumpig att skruva ihop ikeamöbler med om det är trångt.

Glöm hilti, säljs i Sverige bara till företag och kostar skjortan och är ett overkill för dina behov.

Metabo ligger väl någonstans mellan grön o blå Bosch.

För dina behov spelar det ingen större roll om du satsar på tex Metabo, grön/blå Bosch, Makita eller hitachi, du kommer att bli nöjd med samtliga.

Tänk bara på att batterimaskinerna skall alltid köpas med två batterier, batterier är dyyyrt att köpa till efteråt.
Ofta finns det lockpriser på batterimaskiner men då är det med ett batteri och en laddare som kanske tar 2-4h för att ladda ett batteri medans en bra laddare klarar det på 25-30min.
 
Petronille skrev:
Är Metabo proffskvalitet?
Och var köper man Hiltiborrar (annat än via deras fullständigt hemliga och kryptiska hemsida :rolleyes:)
SDS-borrar från hilti kan du köpa från tradera eller ebay till hyfsade priser alternativt så brukar vissa uthyrningsfirmor som hyr ut hiltis sortiment sälja sådana men då brukar det bli betydligt dyrare.

På tradera säljs det en hel del begagnade maskiner från hilti likaså på blocket men det kan vara lite av en chanstagning att köpa begagnat då man ej vet hur hårt körda de är.
 
thomasx skrev:
Ja, Metabo är riktig proffskvalitet.

Man kan köra både SDS-hammarborr med maskinen, och vanliga borr för att borra i trä, metall m.m. utan slag. Med maskinen följer två chuckar (kolla så det verkligen gör det) en för sds och en för vanliga borr, man byter med ett enkelt handgrepp utan verktyg. Känns som jag skrivit detta redan

det hade jag, i inlägg 68
Jo det har du men somliga är visst trögfattade. ;) Eller snarare så ville jag försäkra mig om att jag förstått rätt. Dessutom fanns det ju en viss osäkerhet vad gäller chuckarna som medföljer. Jag hittar bara information på franska och tyska, inte på engelska eller svenska, angående detta (av någon anledning finns 2650 inte med i produktkatalogen på Metabos hemsida, eller jag kan inte hitta den åtminstone). Jag läser både franska och tyska men det här är inte en vokabulär jag är så väldigt insatt i. (Och sambon är fransman men verktyg är inte hans starka sida...):rolleyes:

så här står det
Lieferumfang:

  • Hammerfutter für Werkzeuge mit SDS-plus-Einsteckende
  • Schnellspannbohrfutter für Werkzeuge mit zylindrischem Schaft....
och på franska
CONTENU
Mandrin marteau pour outils à emmanchement SDS-plus
Mandrin à serrage rapide pour outils à queue cylindrique

Jag är ganska säker på att bohrfutter resp. "mandrin" motsvarar chuck, så det borde väl innebära att två chuckar medföljer?
 
arwid skrev:
SDS-borrar från hilti kan du köpa från tradera eller ebay till hyfsade priser alternativt så brukar vissa uthyrningsfirmor som hyr ut hiltis sortiment sälja sådana men då brukar det bli betydligt dyrare.

På tradera säljs det en hel del begagnade maskiner från hilti likaså på blocket men det kan vara lite av en chanstagning att köpa begagnat då man ej vet hur hårt körda de är.
Jag har kollat tradera men begagnade elverktyg av kända märken blir hiskeligt dyra, det verkar rentav billigare att köpa nytt från Tyskland eller England.:cool:
 
Nimajneb skrev:
En borrhammare är till för att borra i betong o sten och använder sig av en sig SDSchuck o borr
En slagborr är till för att borra i tegel o puts och har vanlig chuck och det finns borr för detta.
En borrmaskin borrar i trä, plast o metall och har en vanlig chuck
En skruvdragare har en chuck som passar skruvbits och används för att skruva.

Sedan finns det kombinationer av dessa. Skruvdragare o borrmaskin och då har den vanlig chuck och då behöver man en bitshållare för att fästa i chucken och stoppa in bitsen i.

Sedan finns det även combon skruvdragare, borrmaskin och slagborr, även den då med vanlig chuck.

Vissa borrhammare kan man byta chuck på så att man även kan använda dessa som borrmaskiner.

Dessutom finns maskinerna som batteri, el eller tryckluftsdrift.

Mitt råd är att skaffa en 230V borrhammare och en batteridriven slagborr/borrmaskin/skruvdragar combo. Den kanske är lite klumpig att skruva ihop ikeamöbler med om det är trångt.

Glöm hilti, säljs i Sverige bara till företag och kostar skjortan och är ett overkill för dina behov.

Metabo ligger väl någonstans mellan grön o blå Bosch.

För dina behov spelar det ingen större roll om du satsar på tex Metabo, grön/blå Bosch, Makita eller hitachi, du kommer att bli nöjd med samtliga.

Tänk bara på att batterimaskinerna skall alltid köpas med två batterier, batterier är dyyyrt att köpa till efteråt.
Ofta finns det lockpriser på batterimaskiner men då är det med ett batteri och en laddare som kanske tar 2-4h för att ladda ett batteri medans en bra laddare klarar det på 25-30min.
Ok tack för klargörandet! Men enligt min (begränsade men ändå) erfarenhet kan tegel vara ohyggligt hårt att borra i, det var sådana väggar vi hade i Paris. Ska man ändå inte ha borrhammare i din mening?

Anledningen till att jag nämnde Hiltiborr var att den rekommenderades tidigare i tråden.;) Men jag har ingen lust att handla från ett företag som gör det näst intill omöjligt för privatpersoner att handla från dem.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.