Metabo UHE 2650 Multi är maskinen jag rekommenderar, hellre än KHE2650.

Enda skillnaden är att UHE har två växlar för borrläget, mot KHE som har en, detta enligt metabo själva. Och att UHE var billigare lustigt nog, kanske större volymer på den.

Utöver de två växlarna har man en elektronisk hastighetsreglering som bibehåller moment även på lägre varvtal, den är riktigt bra.
 
thomasx skrev:
Metabo UHE 2650 Multi är maskinen jag rekommenderar, hellre än KHE2650.

Enda skillnaden är att UHE har två växlar för borrläget, mot KHE som har en, detta enligt metabo själva. Och att UHE var billigare lustigt nog, kanske större volymer på den.

Utöver de två växlarna har man en elektronisk hastighetsreglering som bibehåller moment även på lägre varvtal, den är riktigt bra.
Aha ok! d^_^b

Men hellre än UHE 28 plus alltså?
 
Petronille skrev:
Hmm den förklaringen låter lite för tendentiös och är framför allt för vag i mina öron. ;)
På vilket sätt påvekar "snyltstyret" verktygspriserna?
Det jag menar är att det är den svenska socialdemokratiska politiken som i huvudsak har lett landet de senaste 50-60 åren som i grund och botten är anledningen.

Snyltstyret var en extra känga som tyvärr inte bara ligger i tiden just idag utan även kunde ses hos mona m.fl. Att sko sig själv är säkert dock inte ett fenomen bara hos sossarna, men det finns ju gränser, liksom.
 
Petronille skrev:
Aha ok! d^_^b

Men hellre än UHE 28 plus alltså?
Den har nog utgått och ersatts av de modeller som finns nu. Jag såg att min hette UHE 28 multi, inte plus som jag skrev. Jag såg att priserna på den engelska sajten du länkat till såg rimligare ut med ett högre på UHE än på KHE. Och jag kan fundera lite på om det spelar någon större roll egentlingen. Eftersom det finns två växlar på min så använder jag dom, och jag borrar ibland i stål med små borr, 2-3 mm och inbland med stora 15mm och då kanske det gör skillnad, annars tror jag att en växel ändå räcker gott får normal hemmaborrande, och då kan man nog spara in den extra kostnaden.
 
Nej det är tyvärr definitivt inte ett problem bara hos sossarna, och jag ser fortfarande inte riktigt varför verktygspriserna påverkas, i synnerhet efter fem år med alliansen! ;)(Och om man talar om snyltning så kan man ju passa på att tala om att vissa verkliga skurkar sitter kvar på sina poster i den nuvarande regeringen, utrikesministern t ex.:p Fast det är rätt OT, jag var mer nyfiken på vad den mer specifika förklaringen var.)
 
thomasx skrev:
Den har nog utgått och ersatts av de modeller som finns nu. Jag såg att min hette UHE 28 multi, inte plus som jag skrev. Jag såg att priserna på den engelska sajten du länkat till såg rimligare ut med ett högre på UHE än på KHE. Och jag kan fundera lite på om det spelar någon större roll egentlingen. Eftersom det finns två växlar på min så använder jag dom, och jag borrar ibland i stål med små borr, 2-3 mm och inbland med stora 15mm och då kanske det gör skillnad, annars tror jag att en växel ändå räcker gott får normal hemmaborrande, och då kan man nog spara in den extra kostnaden.
Ok tack för info!:)
 
Petronille skrev:
Nej det är tyvärr definitivt inte ett problem bara hos sossarna, och jag ser fortfarande inte riktigt varför verktygspriserna påverkas, i synnerhet efter fem år med alliansen! ;)(Och om man talar om snyltning så kan man ju passa på att tala om att vissa verkliga skurkar sitter kvar på sina poster i den nuvarande regeringen, utrikesministern t ex.:p Fast det är rätt OT, jag var mer nyfiken på vad den mer specifika förklaringen var.)
Alla priser i samhället påverkas, vi har bland de högsta priserna i världen, högsta skatterna i världen och högsta boendekostnaderna men vi har inte världens bästa skola, vägar och vård. Att vända detta är inget som en regering kan göra över natt eller på en mandatperiod, det har tagit årtionden att styra in på detta och det kommer ta tid att styra om , om det ens går, kanske går resten av världen åt vårt håll istället, who knows.
Sverige har inte blivit dyrare än omvärlden de senaste 4-5 åren, snarare tvärtom.

Angående bildt så vet jag inte vad du syftar på, att han tjänar pengar på att arbeta hårt och att köpa och sälja aktier skiljer sig inte i grund och botten från gemene man. Eller menar du att han också stulit från skattebetalarna? Han sitter på höga hästar, alltför höga hästar ibland, men han är mycket duktig på det han gör, inte undra på att reinfeldt ville ha honom som utrikesminister trots motsättningarna dem emellan, något som också visar på reinfeldts professionella ledarskap.
 
Jag tänker på Bildts starka inblandning i företag som bland annat bryter mot mänskliga rättigheter. I övrigt håller jag inte riktigt med om din analys, men jag tror inte det här är rätt forum för att diskutera det.;)
 
Petronille skrev:
Jag tänker på Bildts starka inblandning i företag som bland annat bryter mot mänskliga rättigheter. I övrigt håller jag inte riktigt med om din analys, men jag tror inte det här är rätt forum för att diskutera det.;)
Ja, det är en helt annan diskussion och har inget att göra med att sverige är dyrt, men jag visste inte att han var starkt inblandad i företag som ikea, h&m och ica m.fl. Försök förresten att leva en enda dag utan att dra nytta av en enda produkt tillverkad i kina, eller av något annat land eller företag som bryter mot mänskliga rättigheter. Att "starkt blanda sig i" företag kan vara ett sätt, och troligen det mest effektiva eftersom man då får mest inflytande, att rätta till missförhållanden.... Men som sagt, det hör kanske inte hemma i detta forum ;)
 
För övrigt antar jag att det är den nu billiga euron och det dito pundet som främst gör att det bli så låga priser för oss.
 
Tja mig veterligen rättade han inte till några missförhållanden i dessa företag, utan tjänade pengar på deras förehavanden... Men denna diskussion behöver nog en egen tråd om inte annat.;)
 
Petronille skrev:
Men denna diskussion behöver nog en egen tråd om inte annat.;)
Instämmer, Övriga diskussioner är nog lämpligaste delforum för detta.
 
Petronille skrev:
För övrigt antar jag att det är den nu billiga euron och det dito pundet som främst gör att det bli så låga priser för oss.
Priserna på dessa borrhammare är ca 50% högre i sverige än i tyskland....
 
thomasx skrev:
Priserna på dessa borrhammare är ca 50% högre i sverige än i tyskland....
Ok det förklaras inte enbart av skillnader i valuta. Jag hittade den hammare du rekommenderar för 3350 inklusive frakt, och den går att köpa för cirka 2300 plus frakt (för oss svenskar alltså) i Tyskland verkar det som. Inte 50 % högre kanske för oss men beroende på hur mycket frakten går på är det ju en rejäl skillnad. Men de tyska företagen måste ju ha en väldigt mycket större omsättning på verktyg än de svenska gissar jag? I andra sammanhang pressar det ju priserna rejält.
 
Men viktigare i sammanhanget: hur vet man vilka borrar som är bra? Jag har köpt tidigare i vanlig affär och då kunnat lista mig till det, men när jag letar på de tyska hemsidorna tycker jag det är svårt att urskilja. Några tips där?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.