Raptor50 skrev:
Tar upp en gammal tråd, nu som Marlene Eskilsson här på bygga hushar skrivit om just Rotavdraget.
Man kan ju börja undra efter att ha läst hur rotavdraget har påverkat priserna vem som egentligen skulle dra nytta av avdragen. Var det för att konsumenterna skulle spara pengar på att fixa upp sina hus, eller var det för att hantverkarna skulle tjäna mer?

[länk]

Jämförelsen som hon skriver om " 2009 låg timpriset på 390-450 kr. I dag kostar det i genomsnitt 450-570 kr per timma att anlita hantverkare i Stockholm" . Men man måste ju på 2 år räkna med lite ökning i priserna, men från ett max pris på 450 till 570, blir ju liksom 120 spänn i timmen på 2 år? Hur kan det försvaras? Jag har då sannerligen inte gått upp 60 kr i timmen vare år dom 2 siste åren. Då blir det ju helt fel att säga att man "Tjänar" på rotavdraget..

Skulle gilla att höra från andra om hur det har blivit för er som utnyttjat Rotavdraget.
Ett ökat max på 21% är onekligen klart över löneökningar och inflation. Utbud och efterfrågan?
 
Raptor50 skrev:
Tar upp en gammal tråd, nu som Marlene Eskilsson här på bygga hushar skrivit om just Rotavdraget.
Man kan ju börja undra efter att ha läst hur rotavdraget har påverkat priserna vem som egentligen skulle dra nytta av avdragen. Var det för att konsumenterna skulle spara pengar på att fixa upp sina hus, eller var det för att hantverkarna skulle tjäna mer?

[länk]

Jämförelsen som hon skriver om " 2009 låg timpriset på 390-450 kr. I dag kostar det i genomsnitt 450-570 kr per timma att anlita hantverkare i Stockholm" . Men man måste ju på 2 år räkna med lite ökning i priserna, men från ett max pris på 450 till 570, blir ju liksom 120 spänn i timmen på 2 år? Hur kan det försvaras? Jag har då sannerligen inte gått upp 60 kr i timmen vare år dom 2 siste åren. Då blir det ju helt fel att säga att man "Tjänar" på rotavdraget..

Skulle gilla att höra från andra om hur det har blivit för er som utnyttjat Rotavdraget.
Om det nu skulle vara så, så är det ju knappast hantverkarens "lön" som gått upp med de summorna...

Detta har tyvärr väldigt få människor svårt att förstå... vilket jag inte påstår att du har men många har det i alla fall... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Om det nu skulle vara så, så är det ju knappast hantverkarens "lön" som gått upp med de summorna...

Detta har tyvärr väldigt få människor svårt att förstå... vilket jag inte påstår att du har men många har det i alla fall... ;)
Så är det om man är anställd.
Dock tror jag många här förknippar hantverkaren med enmansföretaget.
(Har inte läst tråden)
 
Mikael_L
timmelstad skrev:
Ett ökat max på 21% är onekligen klart över löneökningar och inflation. Utbud och efterfrågan?
Ja precis, utbud/efterfrågan.

Man kan ju tänka sig två sätt som prishöjningarna kommer till av.
1. Hantverkarna tänker, "ja nu jä*** kan vi höja priset, kunden märker väl knappt något, och det blir ju ändå billigare."
2. Efterfrågan har ökat kraftigt, så det som sker är helt i linje med vanlig marknadsekonomi.

Och 1. kan ske först efter att tusentals enmans-småskuttar har kommit överens i god kartellanda att höja priserna, vilket inte känns så troligt.
2. Sker efter att de flesta en tid nu har märkt att dom ändå aldrig hinner med alla kunder så börjar man höja timpenningen "för att det går" och någon konkurrent redan gjort det.

Fortsätter ROT på detta vis kommer det på sikt få en olycklig konsekvens som vi alla får lida av sen.
ROT ges inte för nybyggen, nya hus som redan nu är för dyra kommer kosta då snart att kosta 20-33% mer än idag pga den ökande arbetskraftkostnaden. I alla fall lösvirkesbyggen.
Detta leder på sikt till ännu större bostadsbrist än idag och ännu dyrare hus, både begagnade och nya och därmed en ännu större lånevolym hos det Svenska folket.

Så vinnare blir, förutom hantverkarna, bankerna.
Ja i alla fall till att lånebubblan spricker, då blir bankerna kortvarigt förlorare. Men vem som till sist får betala hela notan för experimentet vet ni ju.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Om det nu skulle vara så, så är det ju knappast hantverkarens "lön" som gått upp med de summorna...

Detta har tyvärr väldigt få människor svårt att förstå... vilket jag inte påstår att du har men många har det i alla fall... ;)
:) Jag tror nog inte att det är själva hantverkaren som får ökat lön, det är ju självklart firma'n dom jobbar för som vi förbrukare betalar till.

Mikael_L skrev:
Och då finns det väl utrymme för en svartmarknad igen. ;)

Som dessutom är bättre för utförarna, då dom snart kan få lika mycket svart, som dom fick vitt för några år sedan.
Skulle väll tro det.
Men fortfarande så är min fråga om hur det har gått för dom som HAR utnyttjat Rotavdraget. :)
 
Raptor: det var nog inte riktigt så Paul menade...
 
andersmc skrev:
Priserna kommer helt säkert att öka. Det har varit likadant vid tidigare, liknande skatterabatter. Dels så innebär det att efterfrågan ökar, dels kommer uppdragstagarna att höja sina priser av det enkla skälet att de kan.
Fler som är inne på samma linje:
http://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster
 
Blir intressant att se vad som händer den dag rot-avdraget tas bort...
 
Hantverkarna kommer att få mindre att göra, alt. byta jobb. Ett annat alternativ är att man sänker sina priser igen ...
 
Tror ju faktiskt att det fortsätter att finnas jobb till de som är seriösa och duktiga, för de hade faktiskt arbete innan ROT-avdraget infördes...

Dock lär vi bli av med skrået...som bara klarar sig p.g.a rotavdraget och att alla har så mycket att göra... ;)
 
A
Jag tycker kanske många fler branscher borde få lite ROT-avdrag (motsvarande) så alla kan få höja sina priser och få mer att göra så riskerar Sverige inte att hamna i lågkonjunktur pga alla kriser som brinner överallt i världen...:p
 
bra-byggare skrev:
Jag tycker kanske många fler branscher borde få lite ROT-avdrag (motsvarande) så alla kan få höja sina priser och få mer att göra så riskerar Sverige inte att hamna i lågkonjunktur pga alla kriser som brinner överallt i världen...:p
Ja och så skulle man kunna kalla det sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter direkt istället så behöver det inte gå vägen runt den enskilda konsumenten. Det som förloras på inträdet tas igen på karusellerna ;)
 
Thomas Lundquist
jeppeknaster skrev:
Blir intressant att se vad som händer den dag rot-avdraget tas bort...
Då skulle företag läggas ner, många skulle tvingas ut i arbetslöshet, svartjobben som trängts undan skulle explodera igen, många konsumenter skulle inte ha råd att anlita vit arbetskraft där arbete utförts med garanti m.m.
Timdebiteringen skulle knappast gå ner märkbart.

Företag som inte jobbade med "rot-avdragskunder" hade en ökning på 10% under samma period.

Själv hade jag en ökning på ca 5%.

Dessutom är jag övertygad om att det är målarna som dragit upp höjningen rätt så rejält då dom knappast fanns hos privata konsumenter innan rot-avdraget.

Det vore intressant att se underlaget för DN-s artikel.
 
A
Thomas Lundquist skrev:
Då skulle företag läggas ner, många skulle tvingas ut i arbetslöshet, svartjobben som trängts undan skulle explodera igen, många konsumenter skulle inte ha råd att anlita vit arbetskraft där arbete utförts med garanti m.m.
Timdebiteringen skulle knappast gå ner märkbart.
.
Ja, sänka priserna till samma nivå som innan ROT är ju uteslutet :p
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Ja, sänka priserna till samma nivå som innan ROT är ju uteslutet :p
Ja det är det, för det mesta har ju faktiskt stigit i pris sedan dess. Så det sjunker knappast lägre än till den nivån.

Nu är jag inte dummare än att jag förstår att ni menar samma nivå justerat mot inflation. :cool:
Och då tror jag också att timpenningar inte kommer sjunka till samma (inflationjusterade) nivåer som innan. Frågan är väl bara hur mycket högre det nya prisläget hamnar.

Och sen efter det, hur inflationsdrivande detta blir, ty folk sådär i allmänhet kommer väl upptäcka hur mycket dyrare det blev att leva.

Ja det är inte svårt att finna både för och nackdelar med ROT ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.