Två av Sveriges största återförsäljarna av Automower har kampanj på Automower 230 ACX. Vad jag förstod så hade Skene Järn samt Liljekvist Motor fått 30st ex var av kvarvarande 2011 års modell. Liljekvist i Laholm begär 18 995kr (Skene Järn 19 980kr).

GPL-shop som brukar vara billiga kunde inte matcha de priset. Deras fasta låga pris är 23 990kr.GPL-shop har alltid varit serviceinriktade och kundorienterade när jag pratar med dom och jag kan varmt rekomendera dom annars.

Enanders Maskin i Borås vill jag dock höja ett varningens finger för. De har hävdat att de inte är skyldiga att ta garantiärenden av klippare som inte är köpta av dom och att man får stå sist i kön för service om man köpt någon annanstans. Säljaren jag pratade med relaterade till något slags avtal som de inte har skrivit under gentemot Husqvarna. Jag tycker att det är förvånande att ta fram detta som ett argument (läs hot) när de inte kan matcha i pris.
 
Jag förstår inte varför man just ska skaffa automower. De är svindyra och knivarna är som rakblad och smulas sönder till livsfarliga småbitar i gräset om jag inte missuppfattat allt. Varför ska man skaffa en sådan när man kan få en annan med riktiga knivar för si så där 5-8 000?? Faktiskt har jag inte hittat någon som köpt en sådan där urbillig som varit missnöjd och ångrat sitt köp och reklamerat den.

Varför är just Huskvarna så viktig??
 
urbann skrev:
...om jag inte missuppfattat allt. ...
Det verkar inte bättre.:|
 
Johan Gunverth skrev:
Det verkar inte bättre.:|
Instämmer. Det finns många argument för en Automower och några emot. Knivarna är definitivt övervägande ett positivt argument. Tysta och vassa. Händer att de går sönder, men jag här aldrig hört att någon har gjort sig illa på dem...
 
Men den här tråden var ju ett alternativ till onödigt dyra maskiner som automower och ändå skrivs det nästan bara om dem. Synd. Man vill ju höra mer om de i normal prisklass. Ska vi kalla dem g-kåsklipparna. :-D
 
Visst är Automower dyra men de sitter också på patenten och den utvecklingskostnad som det inneburit.

Jag betalar gärna mer i inköpspris och vara trygg med kvalitén och att reservdelar finns i många år framöver. Stort återförsäljarnät med kunniga fackmän finns samt att andrahandsvärdet ligger högt flera år efter inköp.

Varför kommer olika Kina-klippare i något/några år och sen försvinner igen eller bara säljs under kortare perioder med olika namn? Jag tycker det känns oseriöst..

Jag vågar inte chansa iallafall!
 
urbann skrev:
Men den här tråden var ju ett alternativ till onödigt dyra maskiner som automower och ändå skrivs det nästan bara om dem. Synd. Man vill ju höra mer om de i normal prisklass. Ska vi kalla dem g-kåsklipparna. :-D
Om du läser rubriken en gång till så ser du att avslutas med ett frågetecken. TS undrar alltså om det över huvud taget finns några gångbara alternativ till Husqvarnas Automower. Visst har några alternativ avhandlats, men det är långt ifrån "Kombibilar, alternativ till Volvo V70?"

Starta gärna en egen tråd om budgetklippare, så skall vi hemska HQA-snobbar hålla oss borta. :D
 
urbann skrev:
Men den här tråden var ju ett alternativ till onödigt dyra maskiner som automower och ändå skrivs det nästan bara om dem. Synd. Man vill ju höra mer om de i normal prisklass. Ska vi kalla dem g-kåsklipparna. :-D

Hej.
Du har helt rätt, tråden är för de som söker ett allternativ till Automover.
De som är intreserade av Automover har enjätte lång tråd ...

Här vil man läsa om andra maskiner.
Synd bara att AM ägarna (?) eller är det planterad reklam gubbar från AM?
Mycket vanligt på nätet och i forum allt för att undvika dålig reklam.

Är man medveten om fenomenet så brukar gå rätt fort att sålla och känna igen

En firma med stor reklambudget har naturligtvis också bevakning på forum.

Automover har minst 3 st här på forumet.

Lycka till :rolleyes:
 
Redigerat:
Nog är det tragiskt om ni lever med att kinaklippare inte utvecklas och att huskvarnas är bäst på grund av gamla patent som dessutom troligtvis redan utgått. Hur skulle det gått för bilen om den inte hade fått ändras utan bara sett ut som det de tog de första patenten på?

Varför är det okej att köpa olika billigare vanligare gräsklippare men inte en robot eller kylskåp? Eller ni kanske bara kan tänka er Huskvarnas som vanlig klippare med?

Jag tycker ts fråga i början betyder att han undrar om det finns likvärdiga klippare och det gör det ju. Varför påstå att det inte gör det. Att vissa försvinner från marknaden har ju varit för att de sålts innan patenten gått ut. Det lär nog inte bli så framöver. Ska bli kul att se om en budgetvariant kan klippa här många år framöver för en 3 del av priset mot era. :-D

Kan återkomma om några år. ;-)
 
JAJansson skrev:
Hej.
Du har helt rätt, tråden är för de som söker ett allternativ till Automover.
De som är intreserade av Automover har enjätte lång tråd ...

Här vil man läsa om andra maskiner.
Synd bara att AM ägarna (?) eller är det planterad reklam gubbar från AM?
Mycket vanligt på nätet och i forum allt för att undvika dålig reklam.

Är man medveten om fenomenet så brukar gå rätt fort att sålla och känna igen

En firma med stor reklambudget har naturligtvis också bevakning på forum.

Automover har minst 3 st här på forumet.

Lycka till :rolleyes:
Rapportera genast dessa tre till redaktionen, för de åker ut med huvudet före.
Jag gör själv reklam för inlagda sardiner.
 
Sjöland skrev:
Visst är Automower dyra men de sitter också på patenten
Hej.
Vilket patent ?
Förmodar att du inte barar formen på plastbitarna.
 
Sjöland skrev:
Två av Sveriges största återförsäljarna av Automower har kampanj på Automower 230 ACX. Vad jag förstod så hade Skene Järn samt Liljekvist Motor fått 30st ex var av kvarvarande 2011 års modell. Liljekvist i Laholm begär 18 995kr (Skene Järn 19 980kr).
Tackar hjärtligast för tipset, köpte en hos Liljekvists i lördaxd^_^b
 
rca1959 skrev:
Tackar hjärtligast för tipset, köpte en hos Liljekvists i lördaxd^_^b
Grattis!! Jag slog till på en jag med, galet rätt pris!! d^_^b
 
urbann skrev:
Varför är det okej att köpa olika billigare vanligare gräsklippare men inte en robot eller kylskåp? Eller ni kanske bara kan tänka er Huskvarnas som vanlig klippare med?
Klart att det är okej att köpa något billigare, om man hittar nått sådant som man blir nöjd med. Själv har jag knappa 3000 kvadrat att klippa och jag tyckte inte att t.e.x. Wiper XP var så mycket billigare än en AM 230, så då fick det bli det bli en AM! Är galet nöjd! d^_^b
 
Automover skrev:
Grattis!! Jag slog till på en jag med, galet rätt pris!! d^_^b

Det var lite dessa reaktionerna jag hoppades på men en del blev uppenbart provocerade. var och en får väl själv avgöra vad man har råd med eller vilket märke/teknik man tycker är bäst.

Jag ville ha en tyst klippare då den ska klippa en del på natten när det är fuktigt. -Jag har haft en del problem med mördarsniglar som nu försvunnit! :p

Så här skriver Råd & Rön Rön 3/2011 om Automower 220 AC som slutligen avgjorde mitt val:

"Även blött gräs hanterar vinnande robotgräsklippare galant. Husqvarnas robotgräsklippare är den enda programmerbara robotgräsklipparen som får godkänt i Råd & Röns "störa grannen"-kriterie, dvs ljudnivån från 10 meters håll." -Mycket viktigt för min del, och även för grannen??;)


"Husqvarna Automower® 220 AC är bäst i test, klipper mycket snyggt och är effektivast. Enkel att sköta, tyst och lätt. Lizard S1 är ett bra köp. Prisvärd, klipper också mycket snyggt. Mindre bra köp är Wiper Blitz-XP med vissa säkerhetsproblem och Viking Imow Mi 322C och Robomow RM400."

Någon efterfrågade vilka patent Husqvarna har kring sin teknik på Automower. Här nedan kan läsas några som jag hittade. Dessa är grunden till varför de olika klipparnas tekniker skiljer sig åt och varför t.e.x. Imower försvann snabbt p.g.a. av patentintrång.

EP 0 550 473
EP 1058 958
US 6.586.908
EP 1 025 472
EP 1 302 147
SE 511 254
US 6.300.737
US 6.525.509
US 6.465.982

Några som har fallenhet för konspirationsteorier tror att får betalt/utsänd av Husqvarna är. Så är icke fallet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.