Mr Lingonbacken skrev:
Kan meddela att jag va in på vattenfalls hemsida igår och kollade min förbrukning för januari månad och blev väldigt glad när jag såg att vi gjort av med 2484kwh i januari jämfört med 4804kwh i december, att byta till en 8kw löste med andra ord problemet, nu går det ju inte att jämföra kylan men ändå! =)
tack för all hjälp, har numer inte problem med NIBE F1245-6w utan en väldigt gott fungerande NIBE F1245-8kw!
Ligger på mellan 8-12 starter/dygn med gm -100, funderar på att höja den ytterliggare för att få ner antal starter men det kanske bara är dumt!?
8-12 starter låter bra.
Stirra dig inte allt för blind på starterna. Du ska hålla så låg framledningtempratus som möjligt också, vilket du inte får om pumpen går för länge!
 
CarMan skrev:
Nej, den slår över o cirkulerar hus värmen i 20 min, även om det inte behövs tillföra mer värme, så förflyttar man den värmen man har.

Så funkar ialla fall min 1215
Det är mycket möjligt att den gör så på 1215 men på 1245 är det lite annorlunda.
1215 är jag inte fullt lika säker på som 1245.

jaja, det viktiga är att den fungerar som den ska!
 
Två frågor :

Cirk pumpen för värme som ni nämner, ikonen för cirk-pumpen lyser ju även om inte kompressorn jobbar med värme , borde väl betyda att cirk pumpen går konstant mer eller mindre ?

När pumpen går över från värmeprod till varmvattenprod sticker BT1/BT2 framledningen iväg , visualiserar då denna framledning temperaturen för varmvattenprod, och när värmen går så visualiserar den fram/retur för värmesystemet, någon som vet ?
 
Så fick vi en lite kallare månad i februari igen då jämfört med januari som var "mild".

Elförbrukning JAN där halva månaden va med 6kw panna och avstängd elpatron (blev aldrig mer än 17grader inne): 2484kwh.

Elförbrukning i FEB då vi haft 20 grader inne konstant blev 2648kwh alltså bara 164kwh mer! känns väldigt överkomligt en vintermånad som februari eller vad säger ni?

Förhoppningsvis kommer våren snart och då ska det bli spännande att se hur det funkar!
tackar alla för den hjälp jag fått med mina problem.
mvh Patrick
 
Göran.W
Bara att gratulerad^_^b
Det är dessutom långt under förbrukningen med den gamla pumpen i Dec månad.
 
superdaniel skrev:
Två frågor :

Cirk pumpen för värme som ni nämner, ikonen för cirk-pumpen lyser ju även om inte kompressorn jobbar med värme , borde väl betyda att cirk pumpen går konstant mer eller mindre ?

När pumpen går över från värmeprod till varmvattenprod sticker BT1/BT2 framledningen iväg , visualiserar då denna framledning temperaturen för varmvattenprod, och när värmen går så visualiserar den fram/retur för värmesystemet, någon som vet ?
cirkpumpen går konstant när det är värmesäsong.
den går konstant för att kunna räkna gradminuter, vilket den inte kan om den står stilla.

när den gör VV så visar den framledningen vid det tillfället, dvs den temp som går från vp till tanken.
Sedan har du VV ladd utöver det som den styr på.
 
Hej alla glada, fortsätter min gamla tråd!
Tänkte höra efter lite tips då vi nu bestämt oss för att försöka skaffa lite mer varmvatten hemma eftersom vi håller på renoverar badrummet och kommer ha badkar etc!
Fick förslaget av dom som installerade vpn att jag skulle köpa till en nibe compact och docka till 1245:an! Vad säger ni om det? Ett annat förslag har varit att köpa en vpa eller vpb istället! Hur har ni andra löst det?
Mvh Patrick
 
När vi byggde hus och hade samma funderingar kring varmvatten/dockning av 1245 så lärde jag mig att den kan inte dockas utan att man bygger om den. Den har ju bara framledning till värmen ut. den saknar utgång för varmvattenladdning, däför valde vi en 1145:a utan intern beredare som då har vv-laddning ut.

Du kan alltså inte koppla en VPA eller VPB till din 1245, istället får du koppla en elberedare i serie. Alltså varmvatten ut från värmepumpen går in på kallvatteningången till elberedaren. Värmepumpen kommer då att producera det mesta av varmvattnet och elen används för att underhållsvärma vattnet så det inte kallnar. Dock kommer elen också värma en del av vattnet om du tömmer hela vv-volymen. 1245 har 180 liter beredare, om du hastigt (tex vid bad) använder mer än 180 liter så kommer ju kallvatten börja strömma in i elberedaren.

Det blir alltså inte optimalt, men betydligt bättre än en elberedare.

En annan tänkvärd grej är att om du aktiverar tillfällig lyx typ en timma innan du börjar tappa upp badet, samt tar god tid på dig att fylla (lågt flöde) så kommer antagligen den interna beredaren att räcka gott eftersom pumpens 7-8kW då hinner värma medan du tappar vatten.

Jag gjorde en del uträkningar till vårt hus då vi först planerade att ha ett stort hörnkar som rymde 580l tomt dvs 500l med en badande. Jag kom fram till att varmvattnet med vår VPB300 inte skulle räcka så vi beställde ett mindre kar som rymmer 480l tomt. Även detta skulle vara på håret med lyxläget aktiverat (ingen hänsyn tagen till värmning under tapp), men i praktiken har det visat sig att varmvattnet precis INTE räcker när man kör på ekonomiläge där jag dessutom har sänkt temperaturen något. Med andra ord, aktiverar jag normalläge räcker det trots att kalkylen sa nåt helt annat. 8kW är mycket effekt, nästan som en genomströmningsvärmare om man tappar långsamt.

EDIT: Jag skulle prova först hur långt man kommer med interna beredaren och lyxläge innan ev investeringar i mer varmvattenproduktion.
 
Redigerat:
tack för det snabba svaret
har redan nu ställt in vv värdena på start 42 grader stopp 57 grader men känner att nu när vi håller på renoverar badrummet och kommer ha ett fristående 180l badkar och en dusch hörna så kommer det kanske bli så att den ena tappar upp ett bad medans den andra bara vill duscha och gör så i duschhörnan samtidigt, då kommer då gå åt väldigt mycket vatten på en gång känns det som!
tanken är väl lite att när vi ändå lägger ner mycket pengar på ett fint badrum så vill man kunna använda det fullt ut. lutar nog åt att vi köper till en 200l compact och vi kommer då ha 380l vatten och det måste ju räcka känns det som!? den är inte jättedyr om man tar med det i badrumskalkylen och om det löser problemet så är det värt det tycker jag!
vad finns det annars för alternativ?
 
Med ett vanligt 180l kar går det ju inte åt mycket alls. Det blir 100l med en person i. Du har dock 180l på runt 50C till förfogande vilket betyder 280l 35C om kallvattnet håller 10C och du får då 180l kvar till duschen. Detta räknat utan värmepumpens värmning under tiden du tappar.

Ett alternativt sätt att få mer vv och samtidigt spara energi är annars att sätta dit en dusch-vvx. Tror dom återvinner runt 30%. Du får alltså 30% mer varmvatten, och 10% mindre energiförbrukning om du har COP3.
 
Okeyokey, saken är ju ändå den att vattnet inte räcker till i dagsläget så om man dessutom ska fylla ett badkar så kommer det verkligen inte räcka! Vi gör av med väldigt mycket vatten helt enkelt, 30-40min dusch i ca 40-50grader vatten!
Hur funkar en sån där vvx då och vart får man tag på såna?
 
30-40min i 40-50 grader låter inte hälsosamt!
Själv badade jag i ett spabad med 38C i en dryg timma nyligen och fick huvudvärk och kände mig snurrig efteråt. Vi har kommit fram till att 35-36C är lagom i vårt bubbelbad om man vill kunna bada en lång stund utan att bli svimfärdig.

Men men, vill ni ha mer varmvatten så finns det väl bara två alternativ, en elberedare, eller byta till en 1145:a. Gissar att du inte vill byta värmepump igen, så då återstår en elberedare.

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/644/avloppsvarmevaxlare
 
Jag skulle definitivt sätta in en dusch-vvx om ni gör av med så mycket energi på duschande...
 
men den funkade ju bara typ under en duschkabin och vi kommer ha en helkaklad duschhörna så det funkar inte med en dusch-vvx antar jag!
 
Finns en våning under badrummet kan du ju använda avlopps-vvx:en istället. Ett annat alternativ är att höja golvet vid duschen. Man kanske kan göra en grej av det på nåt snyggt sätt. Isf skulle jag göra våtrummet som vanligt och sedan höja duschdelen ungefär som när man kaklar in ett badkar så att vvx:en är innanför tätskiktet och går att serva.

Baserat på dina siffror, om du duschar 35min i 45C och kallvattnet håller 10C samt att din dusch drar 15 liter/minut så blir det per dusch:
(45C-10C)*35min*15l/min*4,7kJ=86MJ
86MJ=86MWs=24kWh

Jag höftar till med att det duschas så länge 8ggr/vecka (vet inte hur många ni är), då blir det 24kWh*8*52=10MWh
Det kostar alltså ca 12000kr/år att duscha så. Men nu har du bergvärme som reducerar med COP. Om du stoppar på 57C så är framledningen 65C och du har kanske ett genomsnittligt COP för varmvattnet på 3 om jag är snäll. Då betalar du 4000kr/år istället. En dusch-vvx som återvinner 40% ger då en besparing på 1600kr/år. Om den kostar 4000kr har du sparat in den på 3år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.