Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Du kan lägga ner snacket att det går att bedriva seriös byggverksamhet och debitera 250:-/tim.
Och där hoppar du också i galen tunna.
Seriositeten är inte sammanbunden med timpriset, utan är en egenskap som är sammanbunden med läggningen och kunnandet hos personen som utför tjänsten.

Sen är det visst helt möjligt att bedriva en verksamhet för 250:-/timme. T.o.m en seriös sådan.

Jag skulle själv, i dagens läge, aldrig göra det. Inte så många av nu aktiva hantverkarna heller. Så det är ett scenario som är smått betydelselöst att diskutera.
Men utan tvekan skulle det gå.
 
Thomas, antingen använder du ordet seriös när det kommer till dom lägre timdebiteringsnivåerna för att reta folk eller för att du inte förstår vad ordet betyder. Tråden handlar om oseriösa debiteringar men då kopplat till hutlös höga arvoden.
Jag har haft duktiga hantverkare som kostat 225kr så vist finns dom där ute, men de debatten har vi tidigare haft i andra trådar och behöver inte ta upp i en tråd som handlar om höga arvoden.
 
A
Jag gissar TS skulle få svårt att få sitt träd fällt av någon om han bara vill betala 21kr för fällningen, men det bara en gissning.

(250kr/tim utslaget på 5 minuters jobb att fälla trädet)
 
TS, har du fått trädet fällt ännu? Vad kostade det isf?
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Och där hoppar du också i galen tunna.
Seriositeten är inte sammanbunden med timpriset, utan är en egenskap som är sammanbunden med läggningen och kunnandet hos personen som utför tjänsten.

Sen är det visst helt möjligt att bedriva en verksamhet för 250:-/timme. T.o.m en seriös sådan.

Jag skulle själv, i dagens läge, aldrig göra det. Inte så många av nu aktiva hantverkarna heller. Så det är ett scenario som är smått betydelselöst att diskutera.
Men utan tvekan skulle det gå.
Självklart är timpriset sammanbundet med om man klarar av att driva en rörelse seriöst eller ej. Dumpar man ett timpris så måste man tumma på något vilket i sin tur innebär att rörelsen inte längre drivs seriöst.

Ge mig ett namn på ett så kallat seriöst byggföretag som fakturerar 250:-/ tim.
 
andersmc skrev:
Jag tycker att moderatorerna borde agera snabbare. Inlägg som enbart är personangrepp och inte tillför någonting borde rensas ut omgående.

Eller?
Kan man tycka, men faktum är att det är ogörligt med tanken på mängden inlägg så om man hinner med de som rapporteras får man vara nöjd.
Dessutom skulle ingen av sidorna i den här debatten klara sig undan i så fall, dels finns det på båda sidor inlägg som går över gränsen dels (vilket absolut är den största orsaken till att trådar spårar ur) tycks ingen har förmågan att ignorera dåliga inlägg utan dessa måste besvaras med ett än värre inlägg. Det krävs 2 st för att dansa tango :rolleyes:

Kan tilläggas att det enligt reglerna är förbjudet att diskutera moderering i trådar vilket Du ändå väljer att göra så hade jag gjort det Du önskar hade Du själv haft en hög straffpoäng nu.
Istället valde jag att kommentera i tråden så att alla kan få del av informationen, men det var första och enda gången jag gör så.

Enklast vore om Ni följde råden i mitt förra inlägg istället för att försöka uppfostra andra forummedlemmar.
 
Om vi lägger ner debatten vad som är seriöst eller inte eftersom den är meningslös då Thomas enbart syftar till timdebiteringen vilket kanske inte alla håller med om, så kan man istället fråga sig om det är ok att ha skyhög debitering för att man besitter en unik kompetens. Då menar jag täppa till oljeutsläpp, spränga skyskrapor eller kanske fälla träd på omöjliga ställen. Dessa företag/individer har nog inte en 40h arbetsvecka men när dom väl behövs så kostar det...
Personligen så är det nog inte orimligt att dessa saftar på rejält på sina offerter.
En snickare tex ha ju inte denna unikitet samt att en stor del av svenska folket gladeligen skulle kunna utföra dessa arbetsmoment om tid funnits.
Sedan har vi även gruppen elektriker där Svenne kanske kan, men inte får utföra jobbet..... Även här kan timpenningen dra iväg samt priset på material har ibland en förmåga att bli hrmmm lite högt.....
 
Thomas Lundquist skrev:
Självklart är timpriset sammanbundet med om man klarar av att driva en rörelse seriöst eller ej. Dumpar man ett timpris så måste man tumma på något vilket i sin tur innebär att rörelsen inte längre drivs seriöst.
Du anser alltså att mediamarkt och elgiganten inte är seriösa. Ty dom har dumpat priserna till en nivå där dom själva går med förlust. Om du däremot anser att dom är seriösa, får du gärna förklara vad skillnaden är mellan prisdumpning i ena eller andra fallet kopplat till seriositet.

Ge mig ett namn på ett så kallat seriöst byggföretag som fakturerar 250:-/ tim.
Eftersom diskussionen startade i arborister tycker jag att dessa allt får räknas in också. Se således inlägg #46!

Det är ju trots allt det faktum att det var ett seriöst företag med två seriösa arborister som utförde ett uppdrag med detta arvode som till stor del varit den röda tråden i denna diskussion.

Man kan gärna anse att dom är för billiga eller att dom inte kan få ut en hög nog lön osv, men det är subjektiv och man kan inte påstå att det inte går, för det gör det. Det har både dom och kalkyler visat.
 
Jan-Å skrev:
tycks ingen har förmågan att ignorera dåliga inlägg utan dessa måste besvaras med ett än värre inlägg.
Jag anstränger mig för att göra mitt bästa på denna punkten, och i denna tråden känns det som jag kämpat på hyfsat bra för att hållla mig till sakfrågorna ;)
 
Freddy_kruger skrev:
TS, har du fått trädet fällt ännu? Vad kostade det isf?
Hmm, jag hade för mig att jag skrev att jag fått ett pris från en seriös arborist på 2000:-, och det är taget. jag har dock av olika anledningar skjutit på fällningen, vilket arboristen uppskattade, han såg hellre att trädet fick stå kvar än att han fick jobbet att fälla detsamma. Men han ska göra det när det blir dags lite längre fram.
 
thomasx skrev:
Jag anstränger mig för att göra mitt bästa på denna punkten, och i denna tråden känns det som jag kämpat på hyfsat bra för att hållla mig till sakfrågorna ;)
Ändå vägrar du ta till dig att det måste finnas något som driver folk till att driva eget företag...

T.ex som att man ska kunna tjäna lite mer pengar än om man vore anställd...

Eftersom man bl.a jobbar ganska mycket mer utan att det betyder att allt är debiteringsbart...

Känns som du mest trivs med att trolla runt lite här och där... :rolleyes:;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ändå vägrar du ta till dig att det måste finnas något som driver folk till att driva eget företag...

T.ex som att man ska kunna tjäna lite mer pengar än om man vore anställd...

Eftersom man bl.a jobbar ganska mycket mer utan att det betyder att allt är debiteringsbart...

Känns som du mest trivs med att trolla runt lite här och där... :rolleyes:;)
Jag vet varför folk startar eget. En och annan gör det för pengarna, men dom allra flesta gör det av helt andra anledningar.

För övrigt är ditt antagande att jag inte kan ta till mig att man inte skulle få lov att tjäna lite mer som egenföretagare helt felaktigt. Och ditt eventuella kommande antagande om att detta skulle kunna motbevisas av diskussionerna om arvoden och om huruvida det är möjligt att driva en seriös verksamhet för 250:-/h är dessvärre heller inte korrekt eftersom en möjlighet inte utesluter den andra möjligheten. Man kan driva en seriös verksamhet för 250:-/h, jag kanske ändå anser att en engagerad egenföretagare bör ligga över lönesnittet för anställda men jag kanske också samtidigt anser att ett timarvode för den skull inte behöver vara 500:-

Om du, med så objektiva ögon du kan, läser mina inlägg i tråden, ser lite vad andra skriver, och inte minst du själv, så tror jag du kommer att skämmas över att ha kallat mig vad du just gjorde. Precis den typen av kommentarer som forumet inte behöver, och om du hade haft rätt så felar du själv minst lika grovt genom att överhuvudtaget svara, men det vet du säkert redan.
 
Redigerat:
Det har gått rätt många inlägg i den här tråden nu, och jag tror att det snart börjar snurra runt och rätt vad det är är tråden stängd för att någon eller några spårat ur lite för mycket.

Innan det händer vill jag bara passa på att ta tillfället i akt och säga att jag tycker det har varit en intressant sak-diskussion (undantaget alltså pseudo-diskussioner om folks åsikter m.m.). Dels vad gäller arvodena i sig och vad som kostar. Lustigt nog har i mycket liten utsträckning snickarens verktygsarsenal kommit upp som en kostnad medan saker som bil och lönegaranti varit mer dominerande. Den andra delen är hur olika de som deltagit i diskussionen ser på olika saker, var som är rimligt och orimligt, vilken standard man kan förvänta sig på olika saker. Fokus har mycket legat på vad som kostar i företagandet och vilka nackdelar det för med sig. Väldigt lite har diskuterats fördelarna med egenföretagande och värdet av dessa. En av anledningarna till detta är antagligen att många av fördelarna är "mjuka" och andra anses mer eller mindre oseriösa. Och så tror jag att "utgångsläget" har påverkat lite där också.

En fundering jag har, som ploppade upp av ett annat inlägg nyligen i tråden.

De av er som är egenföretagare här i tråden. Om ni erbjöds en anställning 7-4 eller 8-5, 40h i veckan, med samma lön som ni plockar ut i dag. Skulle ni avsluta ert entreprenörskap och bli anställd? Det är en ja/nej fråga, så svaret måste bli ja eller nej, det är ju antingen eller, men man får gärna motivera.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Du anser alltså att mediamarkt och elgiganten inte är seriösa. Ty dom har dumpat priserna till en nivå där dom själva går med förlust. Om du däremot anser att dom är seriösa, får du gärna förklara vad skillnaden är mellan prisdumpning i ena eller andra fallet kopplat till seriositet.
Nej, jag tycker verkligen inte det är att driva en seriös verksamhet att sälja produkter medvetet med förlust och täppa till dom hålen med pengar utifrån.
Tycker inte det är någon sund konkurrens heller.
 
Thomas Lundquist skrev:
Nej, jag tycker verkligen inte det är att driva en seriös verksamhet att sälja produkter medvetet med förlust och täppa till dom hålen med pengar utifrån.
Tycker inte det är någon sund konkurrens heller.
Det är stor skillnad på sunt och seriöst. Ingen av de stora i hemelektronikbranschen tjänar pengar på sin verksamhet idag. Men det beror inte på att alla är oseriösa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.