Hej

Tänkte försöka få igång en tråd med lite spekulationer om de val vi gör idag på våra hus, vad vi kommer rata om 30-50 år.exempelvis idag tvekar många husköpare om stora ingrepp måste göras, som
;

- dränera om
- direktverkande el
- etc

några av mina förslag är


1. En 100 m2 altan som är 40 år gammal som ska rivas, till skillnad från dagens som rivs som byggdes med spik sitter dessa i hop med 3000-4000 skruv, gediget plintat. Troligen måste man kanske börja med motorsåg sedan gå vidare med tigersåg för att varva med manuell skruvning.

2. Golvvärme, om 50 år är teknisk livslängd slut vilket innebär att hela våningar av golv bryts upp, ingjutna golvvärmesystem måste bilas upp och bytas och nya golv läggas i hela hus.


Några fler förslag?
 
1) Vad är problemet förutom plintarna, som du säger är det ju bara att säga upp i lagom hanterbara bitar.

2) Tror du man gör så? Känns som att en del i det läget kommer att dra in element istället?!

Själv försöker jag renovera så att så mkt som möjligt av det gamla i huset får vara kvar. Och jag har en fix idé om att det ska vara med naturliga och/eller traditionella material. Men tanken har slagit mig att om jag säljer huset om x antal år kanske detta inte alls uppskattas av potentiella köpare. Kanske tänker man riva ut rubbet och göra "som man ska". Det är en lite jobbig tanke när man väger in hur mkt tid vi har lagt på huset hittills.

Ngt konkret: jag har satsat på att fortsätta med pellets trots ny panna samt kompletterat isoleringen på vinden med MER sågspån och rivit ut den lilla mineralull som låg där. Säkert något som ngn kommer tänka: hur tänkte han nu, över.
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Mikael_L
Eller så sätter man ovanpåliggande golvvärme med värmefördelningsplåtar. På samma sätt som på övervåningen i hus.
Har man 250 takhöjd så görs ju detta utan olägenhet och resulterar i ett värmetekniskt bättre system, som går att reglera snabbt.
 
Intressant tråd, ska följa den ;)
 
Färger, plastfärger och fuktspärrar etc.
Först bygger man in en "plastpåse" med några hål i närmaste boningsytan, sedan har man ännu en "plastpåse" med färg närmast uteklimatet, däremellan sätter vi en isolering som inte tål att bli blöt eller för mycket vatten och kondens igenom sig.
Resultat: skrapa eller byta panel på husen och bryta upp inneväggar och byta isoleringen till en annan typ, när man märker att det möglar allt mer och mer.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Svårt att sia om framtiden, men är det något som nästa generations husköpare kommer sucka över så är det alla dessa hemma-spa...luxuöst inredda förvaringsutrymmen..
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
En tickande bomb är ju alla enstegstätade putsfasader (puts på frigolit) som uppfördes sedan -90-talet.

Dessa hus kommer ju få samma rykte som -70-talshusen med träsyll ingjutet i oisolerad platta på mark.
Och kosta husägarna lika mycket pengar och förstörd hälsa.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om framtidens husköpare kommer att svära över alla de som blästrade bort asfalten från källargrunden vid sin omdränering.
Och som sagt, golvvärmeslangar som spruckit.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Planlösningar som har en del att önska....hus med platta tak.....teknik som inte går att hålla liv i längre.....
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Alla hål i innertaken efter spotlightshysterin i början av detta sekel.....
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Hej

Uppdaterar lite (tänker inte ta bort mina). Tror det kommer vara otroligt jobbigt att riva gamla altaner tex. Denna tråd är inte till för att avskräcka dagens renoverare eller dem som bygger. Snarare vad våra barn (eller barn barn) kommer svära över

1. En 100 m2 altan som är 40 år gammal som ska rivas, till skillnad från dagens som rivs som byggdes med spik sitter dessa i hop med 3000-4000 skruv, gediget plintat. Troligen måste man kanske börja med motorsåg sedan gå vidare med tigersåg för att varva med manuell skruvning.

2. Golvvärme, om 50 år är teknisk livslängd slut vilket innebär att hela våningar av golv bryts upp, ingjutna golvvärmesystem måste bilas upp och bytas och nya golv läggas i hela hus.

3. Energislukande hemma spa som börjar få lite lagom skabbiga inbyggda ledningar, samt att dessa är inburna då väggen var riven, dvs måste demoleras på plats.

4. Först bygger man in en "plastpåse" med några hål i närmaste boningsytan, sedan har man ännu en "plastpåse" med färg närmast uteklimatet, däremellan sätter vi en isolering som inte tål att bli blöt eller för mycket vatten och kondens igenom sig.
Resultat: skrapa eller byta panel på husen och bryta upp inneväggar och byta isoleringen till en annan typ, när man märker att det möglar allt mer och mer.
Passus; undra om passivhus kommer vara skräckhus om 40-50 år

5. En tickande bomb är ju alla enstegstätade putsfasader (puts på frigolit) som uppfördes sedan -90-talet. Dessa hus kommer ju få samma rykte som -70-talshusen med träsyll ingjutet i oisolerad platta på mark. Och kosta husägarna lika mycket pengar och förstörd hälsa.

6. Bortblästrad asfalt på källargrunden vid sin omdränering. Kanske till och med ännu intressantare vid nästa omdränering när X skivor isodrän har gjort sitt och hela kvarteret får sin beskärda del av "Isordän frigolit" som faller i bitar och blåser omkring

7. Planlösningar som har en del att önska, få se när trenden med öppna planlösningar är hopplöst ute (känns inte så trolig men vem vet).

8. Hus med platta tak, tja att dessa ännu existerar...

9. Teknik som inte går att hålla liv i längre. Dagens värmepumpar, gårdagens oljepannor? Twisted pair draget i huset som blir hopplöst omodärnt, vad vet jag..

10. Alla hål i innertaken efter spotlightshysterin i början av detta sekel. Spotlightens livslängd teknikmässigt? Bra poäng. Dessutom förändrat klimat, renoveringar av innertak, tätning mot vind, ruttnande innertak på kallvindar.
 
Kaklade badrum på träbjälklag.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ett badrum som är reglat 30cc, skruvlimmat, armerad flytspackel med värmeslingor och klinkers etc. blir nog ganska jobbigt att riva ur när den dagen nalkas...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
blackadder skrev:
Ett badrum som är reglat 30cc, skruvlimmat, armerad flytspackel med värmeslingor och klinkers etc. blir nog ganska jobbigt att riva ur när den dagen nalkas...

Edit: BorgP hann före
 
Om glasull/mineralull epoken är slut får man fullt upp att byta isoleringen i gamla hus till effektivare material. Det blir inget roligt renoveringsjobb :)
Bottenvåningar öppna upp till nock kommer att ses som tillgång om det kan byggas om till boyta.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.