NU är läge att tala om prisnedgång, som jag skrev för ett bra tag sen, och ett par ggr sen dess -en riktig nedgång får vi nog inte se förräns nästa lågkonjuktur. Nu trodde jag den skulle komma 2012-2013 iof - vi får väl se hur det blir.

Jag skulle tippa att oron just nu gör att det är lite svårsålt de närmsta veckorna iaf - så får vi se vart det tar vägen sen...

/K
 
Har det inte talats om prisnedgång i bra många år nu? Men visst, fortsätt gärna.

Vi får se var det tar vägen, som sagt var,
 
-MH- skrev:
Har det inte talats om prisnedgång i bra många år nu? Men visst, fortsätt gärna.

Vi får se var det tar vägen, som sagt var,
Jo från vissa håll så har det mässats om krascher i 7-8 år nu - nån gång får väl dom rätt också ? :)

/K
 
Priserna styrs i stort sett av bankernas utlåning. Lånar bankerna ut mindre till Svensson så går prisnivån ned. En bekant säljer just nu sin 2:a i centrala Stockholm. En spekulant som vill lägga bud finns, men banken ordnar bara ett lånepaket till en viss nivå under min bekants lägsta försäljningspris.

Fortsätter interbankmarknaden att bli sämre i dagens tempo havererar bostadsmarknaden under hösten, får centralbankerna igång pengapressarna i ett högre tempo kan prisnivån hålla sig ett tag, kanske sjunka sakta under många år om våra politiker offrar enorma belopp på att hålla bubblan under armarna. Till sist landar lånebeloppen trots allt i nivå med vad Svensson kan amortera på rimlig tid, vilket lär innebära priser någonstans på 90-talsnivå.

Dyster framtidsvision, men Svensson har ju inga pengar själv, och bankerna har snart inte mycket att låna ut. Förhoppningsvis blåser inte politikerna oss på pensionerna eller möjligheten att spara pengar i viljan att sedelpressa bort det jobbiga.
 
Redigerat:
A
dumle skrev:
Priserna styrs i stort sett av bankernas utlåning. Lånar bankerna ut mindre till Svensson så går prisnivån ned. En bekant säljer just nu sin 2:a i centrala Stockholm. En spekulant som vill lägga bud finns, men banken ordnar bara ett lånepaket till en viss nivå under min bekants lägsta försäljningspris.

Fortsätter interbankmarknaden att bli sämre i dagens tempo havererar bostadsmarknaden under hösten, får centralbankerna igång pengapressarna i ett högre tempo kan prisnivån hålla sig ett tag, kanske sjunka sakta under många år om våra politiker offrar enorma belopp på att hålla bubblan under armarna. Till sist landar lånebeloppen trots allt i nivå med vad Svensson kan amortera på rimlig tid, vilket lär innebära priser någonstans på 90-talsnivå.
Så för att summera: det kommer antingen sjunka snabbt eller långsamt eller ligga still.

dumle skrev:
Dyster framtidsvision, men Svensson har ju inga pengar själv, och bankerna har snart inte mycket att låna ut. Förhoppningsvis blåser inte Ingves oss på pensionerna eller möjligheten att spara pengar i viljan att sedelpressa bort det jobbiga.
Vad talar för att riksbanken kommer låta inflationen skena iväg i Sverige?
 
Historien upprepar sig själv. Det finns få fall på andra lösningsförsök. Vi sitter ju inte med världens första bostadsbubbla eller i en ny ekonomi.

Edit: jag hade nog summerat det som att den privata ekonomin bör klara ett rejält prisfall samt efterföljande regleringar för att "undvika att det händer igen". Exempelvis hälsosamt avstånd mellan lånebelopp och marknadsvärde på huset, högre räntenivå samt amortering. Dvs motsatsen till låg ränta, noll insats och noll amortering som satt oss i denna situation.
 
Redigerat:
dumle skrev:
Fortsätter interbankmarknaden att bli sämre i dagens tempo havererar bostadsmarknaden under hösten, får centralbankerna igång pengapressarna i ett högre tempo kan prisnivån hålla sig ett tag, kanske sjunka sakta under många år om våra politiker offrar enorma belopp på att hålla bubblan under armarna. Till sist landar lånebeloppen trots allt i nivå med vad Svensson kan amortera på rimlig tid, vilket lär innebära priser någonstans på 90-talsnivå.
Det scenariot som du beskriver hände hösten 2008. Effekten blev att folk inte sålde utan väntade in en bättre marknad. Se även FI:s analys http://www.riksbank.se/upload/Dokum...Artiklar_PV/2010/pov_2010_3_frisell_yazdi.pdf
 
Cancellara skrev:
Det scenariot som du beskriver hände hösten 2008. Effekten blev att folk inte sålde utan väntade in en bättre marknad. Se även FI:s analys [länk]
Det är ingen tvekan om att det börsfall och den internationella oro som har varit den senaste tiden kommer att påverka bostadsmarknaden i Sverige. Den intressanta frågan är om det bara blir en tillfällig nedgång som 2008 eller om vi får ett stort fall i bostadspriserna som inte återhämtas på flera år.
 
Japp, helt klart intressant att se hur saker kommer att utvecklas. I och med att flera banker verkar kräva att man ska sälja först, så bör ju det medföra att många inte kommer att hamna i en dålig sits där man har förköpt sig.
Om man nu inte får det man tänkt sig så tror jag att många kommer att avvakta och bo kvar där man bor. Så hade i varje fall jag resonerat.
Riktig kris tror jag det först blir om folk får sparken och måste gå från jobben. Men det hoppas jag att vi kommer slippa att se.

Sen tror jag att riksbanken kommer få det svårt att höja räntan om inte övriga länder gör det. Även om vi inte är med i EMU så är vi fortfarande väldigt beroende av vad som händer där.
Jag tror att vi kanske kommer att få se något högre inflationen de närmsta åren. Detta för att många länder ska bli av med sina skuldberg.
 
Cancellara skrev:
Det scenariot som du beskriver hände hösten 2008. Effekten blev att folk inte sålde utan väntade in en bättre marknad. Se även FI:s analys [länk]
Jag var i faggorna att köpa hus i Danderyd då. På senhösten började det säljas av till 20-30% lägre priser än i början på hösten för Svenssonhusen med danderydmått mätt. Innan man visste ordet av började Ingves sänka räntan (och hålla bankerna under armarna) och priserna gick upp igen. I vissa fall betydligt mer än 20-30% i rörelse upp/ner, några säljare fick verkligen sälja i fel tid. Så nog hann eländet dra igång på relativt kort tid. Nu tror jag att Danderyd tillsammans med Vellinge (?) är de kommuner som dras med högst privat belåning relativt inkomst. Därför bör det vara något av den mest utsatta kommunen när det blir oroligt.

Den här gången vet Ingves att om han gör om samma stunt kommer hans käre medborgare och banker att låna upp/ut allt som går igen oavsett svarta rubriker i tidningarna, så det kan vi nog glömma. Däremot kan han tänkas hålla igen på räntehöjningar. Finansministern nämner i varje intervju man ser på TV att folk inte skall låna mycket. Det prioriterade nu förefaller vara att få stopp på ökningen av bolånestocken som annars råkar ut för "stigande marknadsräntor" och orsakar "bristande förtroende för Sverige i marknaden" och annat som gör att Ingves maktlös får se räntan dra iväg till vad vi idag anser vara fantasinivåer.

Jag tippar på att det börjar bli dags att betala på bolånen nu. Och då råder helt andra kalkyler för köparna, och helt andra möjligheter att betala för husen. För som sagt, Svensson har inte mycket pengar själv att lägga på bordet.

Det positiva är att Borg har varit tuff på att amortera av statsskulden, det ger oss mer tid.

Edit: Det skulle vara intressant att se en beräkning på hur en bolånestock som är stillastående i storlek skulle påverka bostadspriserna, liksom hur en bolånestock som minskar med 5% per år gör detsamma.
 
Redigerat:
Nu faller det på bred front... Hushållens inställning till priserna på bostadsmarknaden har inte varit så här negativa sen förra kraschen. Då föll priserna på villor 9% på bara några månader.

http://cws.huginonline.com/S/1208/PR/201109/1545642_2720_4.html

OBS, Denna statistik gäller så klart alla platser förutom MH's kvarter, där är det bara stigande priser som gäller som vanligt. ;)
 
Eftersom huspriserna trots idogt domedagsprofetiande inte har fallit, så har nu dessa spåmän övergått till att hänvisa till hur många som tror att de kommer att falla någon gång i framtiden?
 
Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
OBS, Denna statistik gäller så klart alla platser förutom MH's kvarter, där är det bara stigande priser som gäller som vanligt. ;)
Hehe ...

Dock har -MH- haft rätt, ganska länge nu ... ;)
 
-MH- skrev:
Eftersom huspriserna trots idogt domedagsprofetiande inte har fallit, så har nu dessa spåmän övergått till att hänvisa till hur många som tror att de kommer att falla någon gång i framtiden?
Det brukar hänga ihop...
 
De hus jag följer i Stockholmsregionen, de är nu ganska många jämfört med innan sommaren, går inte bra. Danderyd, de hus jag normalt sett skulle buda på, går för 15% lägre än "utgångspriset" i de fall priset presenteras. Ett par har gått direkt innan visning, ironiskt nog inte de hus man skulle tro attraherar bud över huvud taget. De flesta hus är inte sålda eller har dragits tillbaka. Ett antal hus har lagts ut på hemnet igen/återigen efter att ha dragits tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.