Vad har ni för erfarenhet ang detta? Går det? Hur skulle ni bygga? Och utrusta? Gasolkyl?
Alla tips emottages :)
 
Jag skulle nog utrusta en stuga utan el ganska sparsamt.

För kylskåp finns ett par alternativ. Man kan köra på solel, gasol eller fotogen. Det enda jag har erfarenhet av är gasol. Min bild är förvisso lite sned eftersom den avser ett stort kök där mat lagas till runt 30 personer eller mer. Gasolförbrukningen är kopiös. Till två kylskåp och spis räcker en P11 max två dagar. Solceller, batterier och kompressorkyl är en tilltalande tanke, men jag har ingen erfarenhet av det.

Ett system med batterier och solpanel är även bra att ha för belysning. Fotogenlampor kräver lite vana att använda om de inte skall sota och osa. Dessutom lyser de inte så starkt. Rätt skötta kan de dock fungera bra. Glödstrumplampor ger ett starkt ljus. De fotogendrivna kräver en omsorgsfull användare om de skall fungera bra. De gasoldrivna är däremot lättanvända.

För värmen har man lämpligen en tung eldstad. Det finns även fotogenkaminer som kan hålla värmen utan att passas. Med fördel används i så fall en skorstensansluten med termostat. Husqvarna warmvind till exempel.

Erik
 
30 personers? Haha.

Jag tänker snarare på nåt runt 20-30kvm.
Ej vinterbonat.

Tack dock för fina tips.
 
Är det verkligen inga fler som kan komma med tips/förslag?
 
En mindre matkällare skulle jag nog välja att bygga istället för kylskåp. Vi har en solarventi monterad på torpet och vi slipper den där råa fukten. Köp en begagnad köksspis (gjutjärn) så ni kan hålla värme och laga mat, samt i direkt anslutning en rejäl vedlår. En köksbänk med avlopp så att ni slipper bära vattnet två gånger.

Bygg även ett hederligt utedass med dubbla fjölar, alla klagar men det är en upplevelse alla besökare kommer ihåg. Sätt in ett handfat med en vattenreservoar och avlopp så blir känslan mer av vanligt badrum.
 
Hur brukar man ordna tvätt/dusch vatten? En regntunna med grovfilter?
 
Jag har sett ett hus med en tank på vinden och en handpump i köket. Där fanns även en gasoldriven genomströmningsberedare. Således fick man pumpa upp vattnet för hand från brunnen och sedan fanns det rinnande kallt och varmt vatten i både kök och duschrum. Det fungerade halvdant då det var så lågt tryck på vattnet att varmvattenberedaren fungerade osäkert. Har man sådana krav undrar jag om det inte är bättre att bygga stugan någonstans där man kan ansluta el till den.

Erik
 
En del värmer vattnet på kaminen o är nöjda :)
O så har de gjort i hela sitt liv :)
 
Zixten skrev:
Span in denna tråden [länk]
Killen bygger utan el, fastmed eget 12v system
Ok. Ska läsa i lugn.
 
Det är klart det går att ha ett fritidshus utan el, det finns ju 1000-tals som har.
Vedspis för matlagning och vattenvärmning till disk.
Vedeldad bastu för hygienen.
Jordkällare för matförvaring.
Fotogenlampor alternativt 12-volt system med solpanel för batteriladdning tillbelysning.
Har man 12-volt system så kan man ju ha TV och andra moderniteter också.

/Kjell
 
Eller ett elverk?
 
ida_j skrev:
Eller ett elverk?
För mycket oljud! Det ska vara tyst i en stuga! Annars kan man sticka på disco...
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Zixten skrev:
Span in denna tråden Killen bygger utan el, fast med eget 12v system
Nu har han ju elverk när han bygger, och som reserv..

Jag håller på med en stuga som det är el på, men har planer på att bygga så jag kan koppla mig bort ifrån elnätet. Har köpt genomströmningsberedare och gasol spis, så då är dom största förbrukarna borta. Vedspis som värmer hela stugan i stort sätt, med solpanel och solfångare som skall upp på taket till varmvatten, och uppvärmning. Kylskåp har jag inte anskaffat än men priserna på gasol kyl är ju så sat... höga.. Så jag satsar nog på ett litet elektrisk som får gå på egenproduserad solpanel / vindgenrator el..

Min lilla bygglogg kan du se här http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
 
Fast med en liten isolerad pyttestuga så hörs det knappt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.