8 071 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Hur mycket jord behöver ett äppelträd?
Jag har äntligen hittat det perfekta stället att plantera ett äppelträd på. Problemet är att det nog inte är mer än kanske 2 dm ner till berget... Hur mycket plats behöver ett äppelträd för rötterna? Det finns möjlighet att fylla på med ca 50 cm jord i höjd och 2-3 m i diameter utan att det skulle påverka tomtens utseende.
Jag förstår ju att det inte är optimalt, men det skulle passa så bra med trädet där.
Jag förstår ju att det inte är optimalt, men det skulle passa så bra med trädet där.
Glöm det!
Även om du fyller upp med jord så behöver ju trädet komma ner till grundvattnet med rötterna. Genom berget?
Även om du fyller upp med jord så behöver ju trädet komma ner till grundvattnet med rötterna. Genom berget?
Här kan du läsa om vad ett äppelträd behöver.
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
Nu har jag läst lite mer och jag kan inte se någonting om att rötterna växer ända ner till grundvattnet. Just nu står det ett körsbärsträd på ungefär det stället så det verkar som att en del saker kan växa i alla fall.
Vad jag förstår av det jag läst så räcker inte de 70 cm som jag får. men om jag skulle göra en liten kulle? Så att jag först fyller på lite jord, sedan ställer rotklumpen och sedan fyller på lite till så att det blir ca 90 cm ner till berget. Skulle det räcka? Diametern skulle vara ca 3 meter. Är det för smalt? Vill inte ha ett pelarträd, men det behöver inte vara en jättestor krona.
Det alternativa stället att plantera på skulle vara lite för nära garaget och vara framför vår fina ask så det skulle inte passa alls lika bra rent estetiskt.
Vad jag förstår av det jag läst så räcker inte de 70 cm som jag får. men om jag skulle göra en liten kulle? Så att jag först fyller på lite jord, sedan ställer rotklumpen och sedan fyller på lite till så att det blir ca 90 cm ner till berget. Skulle det räcka? Diametern skulle vara ca 3 meter. Är det för smalt? Vill inte ha ett pelarträd, men det behöver inte vara en jättestor krona.
Det alternativa stället att plantera på skulle vara lite för nära garaget och vara framför vår fina ask så det skulle inte passa alls lika bra rent estetiskt.
Det lär ju knappast vara optimalt, men heller inte omöjligt. På min tomt växer två äppelträd som inte har alltför långt till berget. 20 cm lär vara för lite, men blir det 70 cm kan det nog klara sig ett tag. Jag ser två problem. Det ena är om det inte finns utrymme för tillräckligt mycket rötter så att trädet blir instabilt när det blir större. Knappast ett problem än på många år. Det andra är att det tunna jordlagret inte kan hålla så mycket vatten. Det kan avhjälpas genom att vattna trädet när det är torrt ute. Vill du ha ett äppelträd på platsen tycker jag att du skall plantera det. Det kan inte mer än misslyckas.
Erik
Erik
Alltså, planteringsgropens goda jord är ju för att trädet ska börja sitt liv under goda förhållanden. Så småningom kommer rötterna att behöva leta sig utanför planteringsgropen både nedåt och i sidled. Om du tänker dig ett fullvuxet träd så är rotsystemet lika stort som kronan är bred. Likaså kommer rötterna efter ett par år ha letat sig ner i grundvattnet och du slipper då vattna varje sommar. Det finns ju träd som i naturen växer på klipphällar men då antar jag att det finns skrevor med fuktighet där rötterna letar sig in.... Enbart regnvattnet räcker inte.
Du kan ju alltid prova.......Jag tror att bäst chans att lyckas har du om du planterar ett träd på svagväxande grundstam och att du beskär det som ett spindelträd (inte satsar på kronträd). Ju större krona desto större utrymme behövs för rötterna, och vice versa om rötterna har det trångt så kommer kronan inte att breda ut sig.
Du kan ju alltid prova.......Jag tror att bäst chans att lyckas har du om du planterar ett träd på svagväxande grundstam och att du beskär det som ett spindelträd (inte satsar på kronträd). Ju större krona desto större utrymme behövs för rötterna, och vice versa om rötterna har det trångt så kommer kronan inte att breda ut sig.
Då är det bara att hitta rätt träd då och hoppas att det funkar
En följdfråga: Är det någon som vet ett bra ställe att köpa äppelträd på i norra Stockholm? Med kunnig personal så att jag kan få bra hjälp. Helst i vallentua/täby och trakterna däromkring.
En följdfråga: Är det någon som vet ett bra ställe att köpa äppelträd på i norra Stockholm? Med kunnig personal så att jag kan få bra hjälp. Helst i vallentua/täby och trakterna däromkring.
Jag är uppvuxen i Ålsten med bergstomt. Där planterades ett flertal äppleträd som frodades i många år men inget träd blev äldre än 20 år. Om TS vill garantera lång livslängd återstår nog bara att höja en rejäl bit av marken till minst 70 cm dvs inte endast en punktvis jordhög.
Liknande trådar
-
Säkerhetskontroll: Behöver dubbelkolla kabelkoppling för lampans anslutning i ojordade uttag
El -
Behöver byta ojordad sladd med ojordat uttag till sladd med jordat uttag och detta gammal armatur. Hur gör jag ?
Belysning -
Räkna ut hur mycket jord jag behöver? Bilder
Fyllnadsmassor -
Hur kopplar jag detta rätt? Lampan är ojordad och jag behöver koppla till en DCI kontakt.
El -
Behöver tips om stenläggning intill husvägg + en fråga om jord att så gräs i.
Grund & Markarbeten