Ja. vem, vet. Snart kanske de är nere till 2010 års nivå! Alla pessimister fick rätt! Krisen är här!!!

Eller så väntar vi och ser vart det tar vägen. ;)
 
Krävs nog ett nytt jobbskatteavdrag för att kunna hålla bostadspriserna under armarna och vända tendensen.
 
Så priserna kommer gå ner, om man tar bort faktorer som håller de uppe? :D
 
Jag tror att en eurokollaps kan komma att påverka våra huspriser. Frågan är om man ska hoppas på det eller inte... :D
 
-MH- skrev:
Så priserna kommer gå ner, om man tar bort faktorer som håller de uppe? :D
Ett nytt jobbskatteavdrag från nästa år är ingen realitet ännu och därför obeaktat i dagens prissättning. Därför kan det knappast vara någonting som "man tar bort". Det är väl inte någon större kvalificerad gissning att om ett ytterligare jobbskatteavdrag blir en realitet fr.o.m. nästa år så kommer det att ha en stödjande effekt på bostadspriserna.
 
timmelstad skrev:
Jag tror att en eurokollaps kan komma att påverka våra huspriser. Frågan är om man ska hoppas på det eller inte... :D
Men kommer dom gå upp eller ned ? :)

/K
 
Deven skrev:
Ett nytt jobbskatteavdrag från nästa år är ingen realitet ännu och därför obeaktat i dagens prissättning. Därför kan det knappast vara någonting som "man tar bort". Det är väl inte någon större kvalificerad gissning att om ett ytterligare jobbskatteavdrag blir en realitet fr.o.m. nästa år så kommer det att ha en stödjande effekt på bostadspriserna.
Okej, om det inte sker något som får priserna att ligga kvar eller gå upp, så kommer de gå ner? Helgardering! d^_^b
 
klaskarlsson skrev:
Men kommer dom gå upp eller ned ? :)
Antingen det, eller ligga kvar.
 
-MH- skrev:
Okej, om det inte sker något som får priserna att ligga kvar eller gå upp, så kommer de gå ner? Helgardering! d^_^b
Utan ett nytt jobbskatteavdrag nästa år tror jag att priserna kommer att fortsätta gå ner.
 
R
Min enkla teori om huspriserna är att dessa rent generellt kommer sjunka något den närmaste tiden, eventuellt, men någon större dipp tror jag inte på. Bostadsbristen kvarstår och även om man gör sitt bästa för att göra det omöjligt att köpa hus utan att vara miljonär kommer det inte påverka. Människor behöver någonstans att bo.

Och grejen är att pengars värde förändras. Så egentligen så har inte huspriserna stigit, era pengar har bara blivit mindre värda. Exempel: En jag känner köpte ett hus i slutet på 80-talet för strax över 950 000 kronor och sålde det 1999 för 1 590 000 kronor.. Jag räknade om penningvärdet för inköpsåret och fick det motsvarande för 1999 och om man tar hänsyn till inflationen så förlorade min bekante 25 000 på den husaffären.

Med detta i åtanke så kommer huspriserna inte sjunka såvida inte penningvärdet ökar. Där är det lurigt, för en Eurokris kan påverka detta, eventuellt.

Däremot kan en Eurokris försvåra försäljningen av semesterhus på västkusten till rika Tyskar...
 
Richard Andreasson skrev:
Jag räknade om penningvärdet för inköpsåret och fick det motsvarande för 1999 och om man tar hänsyn till inflationen så förlorade min bekante 25 000 på den husaffären.
Tog du hänsyn till vinstskatten och mäklararvodet också?
 
R
Nyfniken skrev:
Tog du hänsyn till vinstskatten och mäklararvodet också?
Nej, riktigt så mycket fritid har jag inte. Det är bara räknat på inflation. Skulle jag räknat med mäklararvode och vinstskatten skulle vi tala summor kring 200 - 250 000 i förlust.

Kan som kuriosa inflika att idag, 12 år senare, skulle huset gått på runt 3 - 3,5 miljoner. Värdet har så att säga mer än fördubblats. Om 10 år kommer det säkert gå på minst 5. I framtiden kanske medelsvensson har en lånebild på 5 - 10 000 000 i normalfallet och en månadslön på 40 000 räknas som låginkomst.

Förr eller senare kommer vi också få ta bort nollor från våra sedlar och kronor. Turkiet är ett bra exempel, när jag var där för 5-6 år sedan var 1 miljon Turkisk Lira den lägsta sedeln och motsvarade cirka 6 SEK. Idag har man tagit bort alla nollorna.
 
Richard Andreasson skrev:
Min enkla teori om huspriserna är att dessa rent generellt kommer sjunka något den närmaste tiden, eventuellt, men någon större dipp tror jag inte på. Bostadsbristen kvarstår och även om man gör sitt bästa för att göra det omöjligt att köpa hus utan att vara miljonär kommer det inte påverka. Människor behöver någonstans att bo.

Och grejen är att pengars värde förändras. Så egentligen så har inte huspriserna stigit, era pengar har bara blivit mindre värda. Exempel: En jag känner köpte ett hus i slutet på 80-talet för strax över 950 000 kronor och sålde det 1999 för 1 590 000 kronor.. Jag räknade om penningvärdet för inköpsåret och fick det motsvarande för 1999 och om man tar hänsyn till inflationen så förlorade min bekante 25 000 på den husaffären.

Med detta i åtanke så kommer huspriserna inte sjunka såvida inte penningvärdet ökar. Där är det lurigt, för en Eurokris kan påverka detta, eventuellt.

Däremot kan en Eurokris försvåra försäljningen av semesterhus på västkusten till rika Tyskar...
Exemplet du tog var någon som köpte strax innan fastighetskraschen i början på 90-talet och som sen sålde innan den största uppgången skedde. Självklart kan man även förlora pengar på bostadsaffärer och då speciellt när man handlar nära ATH-nivåer.
 
R
Deven skrev:
Exemplet du tog var någon som köpte strax innan fastighetskraschen i början på 90-talet och som sen sålde innan den största uppgången skedde. Självklart kan man även förlora pengar på bostadsaffärer och då speciellt när man handlar nära ATH-nivåer.
Jovisst är det så, men om jag menade att säga att man förlorade pengar på fastighetsmarknaden skulle jag ju sagt emot mig själv.

Även om huset behållits i några år till så hade ju vinsten inte blivit den beskattningsbara vinst som SKV räknar på. Min poäng är att i praktiken kan inte fastighetspriserna gå ned hur mycket som helst, eftersom penningvärdet stadigt minskar. Därför kommer huspriserna i allmänhetens ögon alltid gå upp i långa loppet, även om det kanske inte betyder att det gått upp i praktiken, med tanke på penningvärdet.

Det finns dock en faktor som påverkar fastighetspriserna till. Läget och hur det förändras. Hade personen i mitt exempel sålt fastigheten i år hade det gjorts en vinst även om man tar hänsyn till penningvärdets förändring, men det beror på att orten där fastigheten ligger har blivit attraktivare att bo i, på grund av att kommunen utvidgat centrum, byggt ännu fler bostäder runt om och helt enkelt förbättrat läget.

Ett förbättrat läge innebär ju allt ifrån en ny, bättre busslinje till stan till ett nytt köpcentrum som öppnar inom promenadavstånd. På samma vis minskar ju värdet om till exempel busslinjer dras in eller ortens största arbetsgivare går i konkurs.

Alltså kommer snittpriserna i landet antagligen alltid öka i långa loppet (tillfälliga dippar kan ske), men en spekulant bör hålla koll på läget, eftersom det ytterst påverkar priset. Kort sagt är en bostadsrätt i centrala Stockholm, till exempel, alltid en idiotsäker investering.
 
Richard Andreasson skrev:
...
Alltså kommer snittpriserna i landet antagligen alltid öka i långa loppet (tillfälliga dippar kan ske), men en spekulant bör hålla koll på läget, eftersom det ytterst påverkar priset. Kort sagt är en bostadsrätt i centrala Stockholm, till exempel, alltid en idiotsäker investering.
Även i Stockholm sker tillfälliga dippar.
Sen är frågan hur mkt och hur tillfälligt, 20- 30% under 10 år, ngt i den stilen var det väl på 90-talet ?

Jag tror inte heller på ngt tokras, utan en utplaning och nedgång i takt med räntehöjningarna. Sen kommer nog en större dipp i nästa lågkonjuktur.

När man räknar på bostadspriser så måste man mkt riktigt faktorera in kronans värde, men det som många ansser lite skrämmande nu är att bopriserna gått upp så mkt jämfört med KPI

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.