5 082 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Detektera ledningar 25mm in i putsad vägg
Håller på och spårar in lite VP-rör i de putsade väggarna i huset. I en vägg där jag visste att absolut ingen el _borde_ gå (inga stigare eller liknande där) lyckades jag ändå precis toucha ett inmurat VP-rör med ledningar. Ingen fara i sig men det hade varit trevligare att veta detta på förhand.
Behöver därför, ett fåtal gånger, detektera ledningar som är inputsade i murad vägg, djup ca 25mm. Ingen armering och liknande i närheten, endast putsad lättbetong. Räcker det med en enkel skitdetektor från Jula eller liknande? Är det möjligt att lösa problemet för max en femhundring?
Behöver därför, ett fåtal gånger, detektera ledningar som är inputsade i murad vägg, djup ca 25mm. Ingen armering och liknande i närheten, endast putsad lättbetong. Räcker det med en enkel skitdetektor från Jula eller liknande? Är det möjligt att lösa problemet för max en femhundring?
det borde funka, men de verkar rätt dyra de prylarna.. bör funka att bara kopla en spole till en multimeter och sedan söka av väggen med den (spolen vinkelrätt mot väggen), kom ihåg att se till att det går ström i ledningarna du letar efter men stäng av innan du börjar borra
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om den funkar till dina väggar eller inte har jag ingen aning om men jag har denna (tror jag det är):
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2562
Om du vill så kan du få låna och prova vid tillfälle.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2562
Om du vill så kan du få låna och prova vid tillfälle.
Hyggligt! Köpte dock en Julas Meec-skit igår men har inte haft tid att prova den då det kom lite mer prioriterade grejor emellan. Stod och vägde mellan den och den tio kronor dyrare Stanleyn på Jula. Förväntar mig att Meec:en inte fungerar och kommer då kräva att få lämna tillbaka den.
Jo, Jula vet att det mesta de säljer är skit, och brukar därmed inte vara besvärliga med returer.
En spole och ett oscilloskop finns rimligtvis i dina massiva bra-att-ha-gömmor. Är det något som hindrar att du gör en egen kabelsökningsmanick? Men skippa digitaltekniken denna gång...
En spole och ett oscilloskop finns rimligtvis i dina massiva bra-att-ha-gömmor. Är det något som hindrar att du gör en egen kabelsökningsmanick? Men skippa digitaltekniken denna gång...
Jag har en Stanley, regelsökare i första hand, men detekterar även spänning, problemet är att den piper gott och väl en halvmeter innan man närmar sej elröret, inte spec. användbar i ditt fall alltså. Inte i någons fall antar jag, lite precision kan man ju ha nytta av.
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Har nu testat Julas lilla röda. Den är mycket riktigt inte speciellt användbar. Kan villigt erkänna att jag endast gav den en chans med eldetektering. Försökte lära mig hur den indikerade och betedde sig genom att föra den över diverse kända elrör i putsad vägg. På sina ställen betedde den sig bra, dock inte alltid och framför allt inte på det elrör jag redan hittad med spårfräsen. Den åker tillbaka
Varför inte prova en metall detektor. Julas "Metall och elkabelsökare" för 595Kr borde väl funka. Ett par vändor på stranden i sommar så är den betald och själv har du fått lite motion. Ett riktigt win win senario.
Produkter som diskuteras i tråden