Vist behöver in jordvärmepump elpatron i de flästa fall.
Men skillnaden är att ejpatronen bara går i som stöd men nån enstaka kW i nån timme då o då när effekten på pumpen inte räcker till.
Så gör även en luft vatten, men effekten i en luft vatten blir lägre när utomhus tempraturen sjunker, så det behövs mer ju kallare det är ute.
Förutom det så slår luft gatts pumpen av helt när man når en viss tempratur, o då går du till 100% på elpatron, vilket då kräver en stor huvudsäkring, för vi pratar om stora mängder ström nu!

De södra flästa luftvattenvärmepumpar har hela vår pumpen utomhus, vilket innebär att dit radiator arten går ut till utomhus delen för att hämta sin värme där. Vid strömavbrott stannar Värmepupen & cirkulationspumpen. Då har du altså vatten stående i utomhus tempratur, så det är bara en tidsfråga innan det börjar att frysa. (Inge bra om du är bortrest)

Hej
Var bor Du, Trendig.
Vi installerade ett nytt GRUNDVATTEN VP SYSTEM

Hej Axelman!

Jag bygger vid Löderup Strand, ca 2 mil öster om Ystad. // S

Hej
Var bor Du, Trendig.
Vi installerade ett nytt GRUNDVATTEN VP SYSTEM under sommaren 2010.
Vi gjorde en ny borra på drygt 60 m . Det var ca 25 till kalkberget.
Dessförinnan hade vi ett GRUNDVATTEN VP SYSTEM med en Qvantum-VPpump.
Det fungerade fint i 16 år.
Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter om intresse skulle finnas.

Vänligen
Axelman

trendig skrev:
Hej Axelman!

Jag bygger vid Löderup Strand, ca 2 mil öster om Ystad. // S

Vet du hur berggrunden är där ?

Axelman

Tack, jag skall diskutera med min byggare.// Vänligen Trendig

Berggrunden är antagligen sand/jord nästan ingen sten //

Hej
Du kan gå in på
http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm
och försöka snoka rätt på borror nära din byggplats.
Det är lite bökigt så man får vara lite envis.
Jag har skickat ett mail till min borrare och frågat om bergrund etc i ditt område.

Hur ligger din tomt ?
Gruppbebyggelse ?
Enskilt ?

Hälsar
Axelman

kamilenski skrev:
Kanske

[länk] ispinne?
Föreslagen ispinne är bara en annan design på en luftvärmepump enligt min mening. Värmen tas från luften och när då lufttempen kryper ner under ca 10 grader, ja då finns det inte mycket värme att hämta i luften jämnfört med ett berg eller ytjordvärme eller grundvattenvärmesystem där man i stort sett alltid kan räkna med som lägst +-0 grader framåt vårkanten då man plockat ut värme hela vintersäsongen. På hösten efter sommarens uppvärmning av jorden så är tempen ca 10-12 grader.
Alltså blir kompressorns arbetsområde ca 0-12 grader jämfört med en luftvärmeanl. där den får arbeta mellan kanske +30 på sommaren och -15 på vintern.
Vilken av anläggningarna tror ni har bäst driftsförhållande för kompressorn.???

I en korrekt dimensionerad yt- eller bergvärmeanläggning behöver INTE en elpatron för stödvärme. Elpatronen kan/bör finnas, men bara om anläggningen av någon anledning havererar.
I mitt tidigare hus där jag använde en Thermia pump i ca 26 år och därefter en NIBE så tror jag att jag använde elpatronen 2 gånger i väntan på en servicereparatör. Huset = 2x123 m2=246 m2 uppvärmd yta. slinga 420 m

Förslaget med direktkondenserande slingor i marken skall man nog enligt min mening vara försiktig med. Det handlar trots allt om att ta ut värme ur jorden och sker detta på en liten yta så är det risk för negativa förändringar av jorden.
Likaså om man tänkt sig att värma jorden under sommaren med tex solfångare som ett magasin för att via tex ytjordvärme plocka upp värmen på vintern. Om för hög temperatur skickas ner i jorden kan detta orsaka uttorkningsskador.

Torr jord vill man inte ha i en ytjordvärmeanläggning. Det optimala är fuktig jord eller kanske tom en sjö att lägga slingan i.

Där jag bor är det sand av sämsta sort men naturen har givit ett lerlager på ca 1 meters djup. Ytjordvärmeslingan lades på detta lerlager och detta fungerar sedan 1977 utan problem.

smurfen72 skrev:
Problemet med korta gångtider är större på luft/vatten om man ska klara sig utan eltillskott ner till tex -15 blir den vp mycket överdimensionerad vid 0 an pga av att en luft/vatten sjunker så pass mycket i effekt när det blir kallt ute en bergvärme vp ligger ganska lika i effekt oavsett temp ute.
En kombinationsapparat hade ju varit det bästa. På sommaren använder man 6 gradigt vatten i borrhålet när det är sommar ute...

Jag har 15 grader i marken på sommaren. Samma som medeltemperaturen ute. :)

Efter som man normalt inte behöver så mycket energi på sommaren så spelar tempen i berget eller luften inte så stor roll det finns kombi anläggningar men det lönar sig normalt inte. om man inte har pool förstås då kan det gå en hel del energi för att värma den då kanske man kan få lönsamhet i en sån anläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.