Mikael_L skrev:
Redan kring år 2001 hävdade jag med bestämdhet att bostäderna var totalt övervärderade (i storstäderna) och att ett ras var att vänta snart. :O
Jag har allt sedan dess fortsatt tycka att det är övervärderade bostäder, men jag blir alltmer lågmäld om det och det förväntade raset ... :blushing:
Jomen jag tyckte hutlöst redan 1997 vill jag minnas. Fortfarande efter 14 har inte den här stora nedgången kommit, så... :D
 
bra-byggare skrev:
Vi köpte det hus vi bor i för att vi ville bo i området och för att vi tyckte om huset. När huspriserna gått upp eller ner kan jag, när det verkligen har hänt, välja att agera efter de nya förutsättningarna som gäller. Men jag fattar inte några (medvetna) beslut som baserar sig på spekulation om huspriserna framtida nivåer för jag har verkligen ingen aning och vågar därför inte chansa på varken uppgång eller fall. Är det bara jag som resonerar på det här sättet?
Jag är övertygad om att de flesta resonerar precis så.

Jag är för övrigt också övertygad om att vi nu ser en utplaning och stagnering av priser med variationer beroende på områden och objekt. (Jag har för övrigt inte förespråkat det tidigare om någon undrar ;) )
 
-MH- skrev:
Jomen jag tyckte hutlöst redan 1997 vill jag minnas. Fortfarande efter 14 har inte den här stora nedgången kommit, så... :D
När jag började jobba "på riktigt" (istället för det kvalificerade skattesmitande jag höll på med innan), dvs år 2000, så bestämde vi oss för att vänta. För det fanns ingen chans i h-vete att bubblan inte skulle spricka omgående. (Jag bodde i Gbg redan förra gången det sprack, så jag visste minsann att tyda tecknen). Istället tog jag 10000:- som blev över på första lönen och köpte Ericsson för 170:-. Ett mycket bra pris enligt mina kollegor... :) eller :( beroende på hur man ser det.

Det beslutet kostade i runda slängar en dryg million... Eller en million tiotusen, om man skall vara nogräknad. :)

Nu prickade vi istället in toppen när vi väl köpte 2006. Lika bergfast övertygade var vi om det. Fast det gjorde vi inte heller visade det sig, prisernahar tagit sig en 10-15-20% till efter det i det här området.

Så min förutsägelse är att huspriserna kommer att ändra sig. Om de inte ligger stilla vill säga. För då kommer de att göra det istället. :D
 
Alltså, allt handlar om vilket syfte man har med sitt husköp. Vill man spekulera och tjäna pengar - vänta till efter någon krasch. Vill man däremot köpa hus för att faktiskt BO och LEVA i det, ja då skall man betala vad huset kostar och skita i resten. Köpa hus är för den vanlige knegaren inte som att handla nya IKEA-möbler som byts ut efter två år eller så. Hus skall man vara beredd att bo i länge, annars är hus en dålig boendeform. Under tiden man bor i ett hus kommer priserna alltså både gå upp och ner. Har du köpt hus av rätt anledning - för att bo - skiter du i vilket och lever och mår bra. Har du köpt av fel anledning sitter du på hemnet och ängslas. "Tänk om jag gjort ett dåligt köp" etc.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Istället tog jag 10000:- som blev över på första lönen och köpte Ericsson för 170:-. Ett mycket bra pris enligt mina kollegor... :) eller :( beroende på hur man ser det.
Det var tider det!

Jag hade konvertibler i Ericsson som gått upp en ansenlig mängd pengar. Men istället för att sälja dem när jag köpte hus, så tog jag lite mer lån istället.

Det förlorade jag nog bara 200.000:- (efter skatt) på :D

Sen dess köper jag inte aktier eller aktierelaterade instrument. Köpte lite fonder för kort spekulation ett tag, men nu har jag slutat med det också ()på förekommen anledning).

Fastigheter och bankkonto har däremot gett bra med förmögenhetsökning. Än så länge... :wow:

PS. Delar din bedömning av huspriserna. Med viss reservation... DS
 
SOCKEPLAST skrev:
Vill man däremot köpa hus för att faktiskt BO och LEVA i det, ja då skall man betala vad huset kostar och skita i resten.
Ja, det främsta skälet till att vi inte köpte mellan 2000 och 2006 var väl egentligen att vi inte hittade något hus vi verkligen kände för. Det här var det första som vi sa "här skall vi bo" när vi såg. Men hade vi inte haft bubbla i bakhuvudet så hade vi nog tittat betydligt mer aktivt tidigare. Som det var nu så blev lägenheten helt enkelt för trång, så vi blev mer eller mindre "tvingade" ut på marknaden. Och då hade vi tur och träffade rätt (tycker vi).

Så jag håller helt med dig, inom rimliga gränser. Jag skulle inte förespråka att köpa så dyrt att man inte har saltet till vällingen inom överskådlig framtid bara för att man råkar gillar huset.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Så min förutsägelse är att huspriserna kommer att ändra sig. Om de inte ligger stilla vill säga. För då kommer de att göra det istället. :D
:D :D :D d^_^b d^_^b

Ja bättre kan det väl inte sägas ... ;)
 
-MH- skrev:
Jag hade konvertibler i Ericsson som gått upp en ansenlig mängd pengar. Men istället för att sälja dem när jag köpte hus, så tog jag lite mer lån istället.
Det här blir något av ett sidospår, men beakta följande:

Du har bolån, du har aktier. Du skulle aldrig låna pengar för att köpa aktier.

Är det inte precis det du har gjort?
 
Nyfniken skrev:
... du har aktier ...
FAIL !!! ;)

Däremot har jag pensionfonder, men de pengarna går ju liksom inte att amortera med. Än,15 år kvar! d^_^b
 
-MH- skrev:
FAIL !!! ;)

Däremot har jag pensionfonder, men de pengarna går ju liksom inte att amortera med. Än,15 år kvar! d^_^b
Nu menade jag inte specifikt dig även om det var dig jag citerade. Alla som ovanstående stämmer in på är välkomna att svara :)
 
Haha, sorry missförstod då. ;)

Men, köpa aktier för lånade pengar, är väl inte så farligt? Det är när man börjar belåna aktierna det kan gå utför.

Farligheten kanske är mer beroende av vad man belånar, än vad man använder pengarna till? Köpa bil för huslån tex, det är ju inte ovanligt. Och då har ändå bilen betydligt sämre värdeutveckling än aktier (om man inte köpte Fermenta vid fel tillfälle...)

Men lite OT nu.
 
Nyfniken skrev:
Det här blir något av ett sidospår, men beakta följande:

Du har bolån, du har aktier. Du skulle aldrig låna pengar för att köpa aktier.

Är det inte precis det du har gjort?
Så fort man har bolån så kan man ju resonera så om allting - man äter ju tom på kredit då s.a.s

Så frågan är om man skall ta ett bolån och sen inte unna sig någonting, servera nudlar till hela familjen och cykla på rostiga cyklar i 30-50 år tills lånet är betalt - sen, sen kan man unna sig allt med gott samvete !?

Å andra sidan kanske man dör i en bilkrasch nästa vecka, och barnen lär ju kanske inte ha den roligaste uppväxten, även om dom får ett fett arv i framtiden - så är man inte road av att snålleva utan lider varje minut bara för att en dag få uppleva "frälsningen" så skulle jag nog rekommendera en mer balanserad väg :)

/K
 
Jasså. nu litar du på mäklarmna helt plötsligt? Hejåhå, armageddon är här...
 
-MH- skrev:
Jasså. nu litar du på mäklarmna helt plötsligt? Hejåhå, armageddon är här...
Haha, när mäklarna säger att priserna nog kommer gå ner en bit då börjar man ju bli orolig på riktigt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.