Status
Tråden går ej att kommentera.
elf98 skrev:
Har kört min 305a i totalt 20h, den beter sig dock rätt märkligt. Lite nu och då när den är ute och klipper stannar den, piper ett par gånger för att sedan starta igen. I bland piper den till när den står i laddstationen med. I bland startar den inte på utsatt tid, trycker man start och stänger locket går den dock igång igen. Klippytan är ca 100kvm och långsmal, så det är aldrig längre än ca 3m till slingan. Känns lite som att den bootar om sporadiskt.

Någon annan med liknande problem?

Precis resettat och genererat ny slingsignal, men det finns inte någon i närheten med någon Automower vad jag vet.
Tror att min bara har gjort det när den har krockat med något. Den gör det inte alltid. Tänkte att det kanske skulle vara så att den stängde av sig om den krockade kraftigt. Vet dock inte om den har stannat mitt på mattan. Men så mycket har jag inte kollat den. Inte heller hur länge den kör innan den laddar sig.
 
Ha begäret växer och till min 700kvm gräsmatta ”behövs” en robotgräsklippare:)
Bra forum har läst igenom det mesta det blir en HQ Automover d^_^b


Solar hybryd kanske kan vara en bra och kul klippare.:wow:
GSM modul :wow:
Många möjligheter i inställningarna (Typ 230ACX)
Möjligt att använda 2st guidslingor
Imponerar med solceller :cool:


Den lär vara pris sänkt från HQ -3000kr?
Fundering är den utgående, ny modell på gång :(
 
JAJansson skrev:
Ha begäret växer och till min 700kvm gräsmatta ”behövs” en robotgräsklippare:)
Bra forum har läst igenom det mesta det blir en HQ Automover d^_^b


Solar hybryd kanske kan vara en bra och kul klippare.:wow:
GSM modul :wow:
Många möjligheter i inställningarna (Typ 230ACX)
Möjligt att använda 2st guidslingor
Imponerar med solceller :cool:


Den lär vara pris sänkt från HQ -3000kr?
Fundering är den utgående, ny modell på gång :(
Solcellerna gör knappast någon nytta på våra breddgrader. Annonserar bara att man har onödigt mycket pengar. Köp miljöcertifierad el till huset istället.

Det kommer alltid en ny modell av en produkt.

:cool:
 
Nya knivarna :(

Jag köpte en ny sats med knivar till min 230 nyligen och nu har jag fått byta en extra gång efter mindre än en vecka.... Ett blad av, ett böjt och ett som likasom vikt sig på mitten... Vet inte om att den varit på något annat än en plastrutchkana som inte de gamla (orginal medlevererade med klipparen 2010) knivarna tagit stryk av.

Vad finns det för olika knivar idag ? Dom jag fick i butiken (de enda dom använder) 535 13 87-01 verkar mjuka:S
 
orparn skrev:
Nya knivarna :(

Jag köpte en ny sats med knivar till min 230 nyligen och nu har jag fått byta en extra gång efter mindre än en vecka.... Ett blad av, ett böjt och ett som likasom vikt sig på mitten... Vet inte om att den varit på något annat än en plastrutchkana som inte de gamla (orginal medlevererade med klipparen 2010) knivarna tagit stryk av.

Vad finns det för olika knivar idag ? Dom jag fick i butiken (de enda dom använder) 535 13 87-01 verkar mjuka:S
Jag har köpt dessa i tre års tid, funkar perfekt, dessutom vändbara.... Kan bara rekommendera!

http://cgi.ebay.de/30-2-Loch-Messer...72?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item35b1f13a1c
 
Hej,

Trillade dit på alla bra omdömen om automower, verkligen tyst maskin!

Installerade igår o hann köra ca 1tim innan jag fick felet "höger krocksensor defekt":)
kan det vara möjligt redan!!! kollade igenom menyer om det är tillfälligt o man måste nollställa något för att den ska gå igen men icke, verkar som den är defekt -otroligt dåligt:@

såg även i menyer att jag kunde bocka för GPS under säkerhetsmeny?!, har inte beställt
någon sån eller ´finns den i meny ändå? eller har det blivit standard?

Var kan man se vilken mjukvaruversion som är i den? kan tillägga att min ÅF inte ens öppnade kartongen,

sen undrar jag hur husqvarna kan förpacka en så här dyr maskin så otroligt dåligt! kartong runt om men hjulen står ju i princip på 3mm kartong så en lite ovarsam hantering o man har en transportskada !
 
Jag har en ny 305 där vänster krocksensor var defekt från början. Skall in till ÅF för rep i morgon. Förra veckan var den inne på update av mjukvara då de trodde att detta kunde vara felet.

Det har nu blivit tre st T/R resor helt i onödan, funderar på att begära kompensation av husqvarna.
 
Herc skrev:
Jag har en ny 305 där vänster krocksensor var defekt från början. Skall in till ÅF för rep i morgon. Förra veckan var den inne på update av mjukvara då de trodde att detta kunde vara felet.

Det har nu blivit tre st T/R resor helt i onödan, funderar på att begära kompensation av husqvarna.
Ska inte vara några större problem. Skriv ner hur långt du åkt bara. KKL gäller även din ÅF.
 
tomlan skrev:
Hej,

Trillade dit på alla bra omdömen om automower, verkligen tyst maskin!

Installerade igår o hann köra ca 1tim innan jag fick felet "höger krocksensor defekt":)
kan det vara möjligt redan!!! kollade igenom menyer om det är tillfälligt o man måste nollställa något för att den ska gå igen men icke, verkar som den är defekt -otroligt dåligt:@

såg även i menyer att jag kunde bocka för GPS under säkerhetsmeny?!, har inte beställt
någon sån eller ´finns den i meny ändå? eller har det blivit standard?

Var kan man se vilken mjukvaruversion som är i den? kan tillägga att min ÅF inte ens öppnade kartongen,

sen undrar jag hur husqvarna kan förpacka en så här dyr maskin så otroligt dåligt! kartong runt om men hjulen står ju i princip på 3mm kartong så en lite ovarsam hantering o man har en transportskada !
Låter lite konstigt, det är inte så troligt att krocksensorn är trasig. Kolla så att karossen fjädrar emot om du petar på den.

Dåligt av ÅF att inte öppna och registrera maskinen. Det SKA göras för att stöldskyddet ska ha någon mening.

GPS-valet finns i menyn, men går inte att använda. Skulle de av misstag tryckt i fel programversion i fabrik så rättas det till vid registreringen hos ÅF.

Kartongen håller, de kommer på pall, normalt 5 st staplade och plastade. Kartongen är lite mindre än en EU-pall, så det är inget som sticker ut. Det är klart det kan hända att det blir transportskadade, men det ser man ju när man packar upp den för registrering isf.

Kartongen är såklart inte gjord för DHL-kastande på terminalerna, men det ska inte vara något reellt problem eftersom Husqvarnas produkter enligt avtalen mellan HVA och ÅF inte får säljas på postorder. Att sedan vissa skiter i ingångna avtal är en helt annan diskussion.

Känns lite som att det borde finnas vissa ÅF som inte skulle få tillgång till Automower eftersom det kräver lite kunskap och en lite högre servicenivå. En slags auktoriserad AM-åf eftersom alla uppenbarligen inte sköter sig. Så är det t.ex. på de största åkgräsklipparna, alla Husqvarna-ÅF kommer inte åt dem.
 
6
Kontrollerar inte Husqvarna sina klippare innan dom lämnar fabriken? Verkar vara mycket fel på dom fast dom är nya?
Är det inte lite bakåtsträvande att inte tillåta sina återförsäljare att inte sälja på postorder? Alla bor ju inte nära en Husqvarna-återförsäljare. Borde väl inte kosta så mycket extra att sätta lite frigolit i kartongen för att skydda klipparen?
 
Den är registrerad men det gjordes med serienr på kartongen, så jag har fått en garantipapper (de loggade in på HQ)


Har inte handlat på postorder men kartongen ska ju komma till ÅF på nåt sätt , och
tycker då att packningen borde vara mycket bättre än vad den är, min ÅF verkar inte sälja så mycket automower så jag tror den kom själv

Nonkan :

Har haft den stående ett tag nu avstängd och startar den igen,nu varnar den inte längre för krocksensorfel??:x

Var kan man se sw ver nånstans och vilken är senaste?

eftesom de inte öppnade den så kan de inte heller laddat i senaste sw
(enl serienr tillv 2011 v23) så det är förmodligen senaste ändå..

de här krocksensorerna kan man se dem under någonstans?

Karossen fjädrar emot när man rör på den
 
Hej alla glada robotägare! Här har ni en familj som starkt funderar på en robotklippare. Vi har ett fritidshus som har en normal tomt, ca 1000 kvm. Husen (stuga + friggebod står för, säg 70 kvm, buskar osv för 150 kvm, resten är gräs och någon enstaka buske, normalsvårt. Men jag har vissa svåra frågor som detta forum inte, hittills, lyckats svara på:

1) Strömlöshet, åska. Vad händer om området blir strömlöst, mer närmare bestämt om slingan och basstationen blir strömlös? Hur vet klipparen att den inte ska fortsätta klippa ut på vägen eller varför inte grannens tomt, diket där den fastnar osv.? Om den ändå inte fattar att strömmen gått, och därmed perimetern, vad kan man göra för att förhindra en "smitning"?

2) Björkar och dess ris. På tomten har vi fyra björkar på olika delar av tomten som dels fungerar som tomtavgränsare, dels bara är dekoration/skugga. Dessa tappar då och då kvistar, ibland små, ibland rätt stora. Idag klipper vi själva, och om kvistarna är tillräckligt stora plockas de undan innan klippning. De små klipper Klippon sönder ... Hur är det med en HQV, vad klarar den av, och vad händer när en tillräckligt stor gren är i vägen? Erfarenheter, tips? Vårt "problem" är att vi inte är där mer än, säg, varannan helg dvs. ingen större uppsikt. Hur klarar sig olika modeller här?

3) En P-slinga? Vår tomt har en p-plats i ena hörnet, plats för två-tre bilar, gräsbevuxen. Den vill vi givetvis skall klippas medan vi inte är där, men kanske inte när vi är där. Jag har funderat på någon sorts inramning av p-platsen med en slinga, där man med en brytare kan bestämma om slingan skall vara "hela tomten" eller "hela tomten minus p-platsen". Går det att göra, eller kommer laddstationen reagera på att slingan/motståndet plötsligt förändrades? Vad jag vill undvika är krocken mot bilen/bilarna medan vi är där. Tips på hur man kan lösa detta, tillbehör, etc.?
 
1. den stannar direkt när ingen slingsignal finns längre

2. tror det funkar hyfsat men de sliter på knivarna så bästa är väl att hålla undan så mycket det går

3. inga problem, såg i nån tråd att man gjort så och till och med flera slingor som timerstyrdes, men om du har larm t.ex så kanske en utgång när det är avaktiverat
så är p-slingan bortkopplad eller med en enkel brytre går ju också
 
Går det att bygga ut AM 220AC till 2st guidkablar?
Enligt reservdelslistan är det samma styrkort i laddaren men ett kablage med ytterligare en kabel.
Låter ju rimligt att fixa.
Hur är det i klipparen 220AC ? dataprogramet har enligt manualen inte lika många inställningar som 230ACX.

Frågan är relevant jag vet att det behövs minst en guidkabel men kanske 2 ...
Prisskilnaden för en med 2 gudkablar är 5.000kr kan bli dyrt att changsa ...

Någon som byggt ut sin?
P.S.
Läste tidigare i tråden om detta men blev inte övertygad om att det funkar
vad kan det kosta att bygga ut?
 
JAJansson skrev:
Går det att bygga ut AM 220AC till 2st guidkablar?
Enligt reservdelslistan är det samma styrkort i laddaren men ett kablage med ytterligare en kabel.
Låter ju rimligt att fixa.
Hur är det i klipparen 220AC ? dataprogramet har enligt manualen inte lika många inställningar som 230ACX.

Frågan är relevant jag vet att det behövs minst en guidkabel men kanske 2 ...
Prisskilnaden för en med 2 gudkablar är 5.000kr kan bli dyrt att changsa ...

Någon som byggt ut sin?
P.S.
Läste tidigare i tråden om detta men blev inte övertygad om att det funkar
vad kan det kosta att bygga ut?
Istället för att följa en extra guidekabel kan man ju trixa med att följa begränsningskabeln som komplement till guidekabel. Skulle det funka?
Jag har tre program för utgång. 12m guidekabel, 38m guidekabel och 3 meter vänster längs begränsningkabel. Ingång 100% guidekabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.