"Den tid villorna ligger ute till försäljning gick ner 2010 och har sedan dess varit stabil", säger Hemnets marknadschef Ulrika Berg."
 
-MH- skrev:
Oj, glömde jag nämna att tidningsartikeln var 8 år gammal? ;)
HAHAHAHAHA! :D

Poäng till dig!
 
-MH- skrev:
"Den tid villorna ligger ute till försäljning gick ner 2010 och har sedan dess varit stabil", säger Hemnets marknadschef Ulrika Berg."
Att liggtiderna manipuleras så att objekten inte ska verka svårsålda kan förekomma men i mycket liten utsträckning, säger Berg.

"Vi kontrollerar det och säger till dem som gör det."

Däremot nollas liggtiden till exempel om säljaren byter mäklare, ändrar pris eller liknande. Men då får inte bostaden läggas ut på Hemnet igen förrän efter 25 dagar.
Tjena, massivt fuskande från mäklarna på denna punkt....
 
"kan förekomma men i mycket liten utsträckning, säger Berg."

Stringfellow Hawke skrev:
Tjena, massivt fuskande från mäklarna på denna punkt....
Hmm...
 
-MH- skrev:
"kan förekomma men i mycket liten utsträckning, säger Berg."



Hmm...
Jag står helhjärtat bakom Stringfellow i det uttalandet. Både när jag sålde sommartorpet (som var knepigt och ganska speciellt objekt, tog sin lilla tid) så mixtrades det en hel del och mäklaren hade full koll på hur man behövde göra med hemnet-publiceringen för att uppnå önskat resultat.

När jag sålde lägenheten fick jag likväl en dragning om hur man kunde justera annonsen och vad som funkade och inte och hur man undvek t ex att det skulle synas om man behövde justera pris m.m.

Sen finns det ju vissa bloggar som belyser detta faktum med hjälp av andra siter som t ex booli om hur objekt läggs ut, tas bort och återpubliceras med nya priser ständigt.

Men inte fasen vill hemnet stöta sig med sina kunder på den fronten och bekräfta deras fusk, det vore ju synnerligen kontraproduktivt...
 
Ah, en konspiration! Ja, det förklarar ju saken! ;)
 
-MH- skrev:
Ah, en konspiration! Ja, det förklarar ju saken! ;)
Det här är nog (ytterligare) en punkt där storstan och glebygdens utkanter (där du bor -MH- ;)) skiljer sig.

Det är ju klart att det inte är någon idé att fuska med sådant på en mindre ort där alla vet vilka hus som varit till salu och för vad och vad grannen fick för sitt osv.

(Är det ens en konspiration om det endast är en inblandad?)
 
Det är inte paranoia om du verkligen är förföljd...
 
"Just because you’re paranoid doesn’t mean they aren’t after you”.
 
A
Många verkar vara säkra på att priserna kommer fortsätta upp och andra säkra på att de kommer att gå ner. Spekulation om vart huspriserna kommer ta vägen är helt klart ett ämne som engagerar.

Personligen har jag inte den blekaste aning om vart huspriserna är på väg, lika lite som jag vet hur börsen kommer gå de närmaste månaderna eller åren.

Vi köpte det hus vi bor i för att vi ville bo i området och för att vi tyckte om huset. När huspriserna gått upp eller ner kan jag, när det verkligen har hänt, välja att agera efter de nya förutsättningarna som gäller. Men jag fattar inte några (medvetna) beslut som baserar sig på spekulation om huspriserna framtida nivåer för jag har verkligen ingen aning och vågar därför inte chansa på varken uppgång eller fall. Är det bara jag som resonerar på det här sättet?
 
Mikael_L
Redan kring år 2001 hävdade jag med bestämdhet att bostäderna var totalt övervärderade (i storstäderna) och att ett ras var att vänta snart. :O
Jag har allt sedan dess fortsatt tycka att det är övervärderade bostäder, men jag blir alltmer lågmäld om det och det förväntade raset ... :blushing:


:D :D :cool:

Jaja, det är bara att inse att jag har missat två race med möjlighet att bli mångmiljonär - utan att arbeta ...
 
bra-byggare skrev:
Vi köpte det hus vi bor i för att vi ville bo i området och för att vi tyckte om huset. När huspriserna gått upp eller ner kan jag, när det verkligen har hänt, välja att agera efter de nya förutsättningarna som gäller. Men jag fattar inte några (medvetna) beslut som baserar sig på spekulation om huspriserna framtida nivåer för jag har verkligen ingen aning och vågar därför inte chansa på varken uppgång eller fall. Är det bara jag som resonerar på det här sättet?
Har man redan köpt är det väl bara att sitta lugn i båten och avvakta händelseutvecklingen. Däremot om man är en potentiell köpare på väg in i bostadsdjungeln så bör man definitivt avvakta.
 
Deven skrev:
Däremot om man är en potentiell köpare på väg in i bostadsdjungeln så bör man definitivt avvakta.
...eller definitivt köpa, men det vet vi först om 100 år! :D

Jag tror det kan vara ett bra läge att köpa just precis nu. Om man hittar ett objekt utan ytterligare spekulanter och hyfsat nervös säljare.
 
Deven skrev:
Däremot om man är en potentiell köpare på väg in i bostadsdjungeln så bör man definitivt avvakta.
Jag har för mig att du har gett samma råd i många år nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.