kamilenski skrev:
Får du verkligen plats med plåtarna? :O
Ja vanliga "platta" plåtar till en "normal" 60 varmluftsugn ryms precis i vår maskin. Tyvärr ryms ju inte mycket annat q(;^;)p Däremot brukar jag skippa den "non stick behandlade" långpannan (djup plåt) som inte bör diskas i maskin om jag minns rätt. Men du har ju naturligtvis rätt i att det blir trångt med en fullstor middagsdisk, lite grytor och en plåt :@ Men man kan ju alltid köra flera varv :blushing: Sa jag föresten att jag är en fanatisk diskmaskinsvän... :D
 
pelpet skrev:
Diskar du med plutonium? Om jag kör degskålar eller grytor blir det alltid kvar fastkletat gegg. Hur får du plats med plåtar? Ryms sådana i en vanlig 60 cm-maskin?
Plutonium har jag oftast inte hemma så jag brukar köra med vanligt maskindiskmedel ;) Tvärtemot många andra föredrar jag vanligt pulver i lösviktsform. Tycker att jag får mindre på mig av diskmedlet än när man måste hantera tabletter.

Jag var tvungen att mäta så jag inte hade drömt. Mina plåtar är ca 46 cm och maskinhålet gott och väl 50 cm. Ryms med andra ord bra men blir som sagt inte mycket plats över till annat.

Grytor tycker jag nästan alltid blir rena och fina. Det har väl hänt att de allra kladdigaste gratängformarna haft något kvar men oftast inte faktiskt.
 
Varmluftsugn eller flera ugnar så minst två saker kan vara i ugnen samtidigt.

I ett kök med köksö skulle jag gärna ha en liten vask för att exempelvis skölja grönsaker när man jobbar på köksön. Då kan en person diska samtidigt som någon annan exempelvis gör sallad.
 
Det som saknas i uppräkningen är planeringen av köket.
Kökstriangeln är ju ibland ett skällsord men ack så viktig att tänka på.
Rejält med arbetsyta mellan ho och spis utan att det blir för långt :S
Avställningsyta nära ugn och micro så man slipper balansera varma byttor och plåtar.

På tal om vardagen i köket läste jag en intervju för många år sedan med Fredrik Reinfeldt. Han hade som knep att göra ett röj i köket varje kväll för att få en bra start på dagen efter. Nämnde det för sambon vid något tillfälle så numera Reinfeldtar vi i köket varje :rolleyes: kväll.
 
härligt! enligt denna lista har vårt nya kök alla fel. Men, vi prioriterar estetik och känsla före enkelhet när man ska steka fiskpinnar...
 
TVÅ diskmaskiner. SÅ värt pengarna. Smutsigt i en och rent i en. Rendiskat vardagsporslin åker rakt direkt ut på bordet från maskinen. No more flytta runt porslin i ett fånigt femtonspel.

Idealiskt sitter de lite högre än standardplaceringen och strategiskt placerade för logistiken mellan diskbänk, matbord och arbetsytor.

// J
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Intressant infallsvinkel i den här tråden.

Men det blir litet inkonsekvent tycker jag. Det är inne med upphöjd diskmaskin. Det är ute med eluttag som sitter synliga på väggen.
Följaktligen ska vi höja upp diskmaskinen för att slippa ett litet fåtal synnerligen beskedliga och inte särskilt djupa ryggkrökningar om dagen. Samtidigt ska vi flytta upp eluttagen under skåpen och gömma dem bakom en list, så att man måste samtidigt kröka ryggen och vrida på både rygg och nacke för att se att plugga in något i dem.

Jag menar alltså att listan som den ser ut här är lika mycket en produkt av moden som av praktiska hänsyn.
 
Jag har inte läst hela tråden.. men skulle vilja tillägga en sak som vi inte tänkte på när vi gjorde vårt kök.

Man behöver ett eluttag nära spisen och fläkten. Det är väldans kort sladd på ex. våffeljärnet som osar som bara den.
 
Satsar på närhet mellan kyl/frys och spis samt arbetsytor.

Vill hellre ha en fasad glaskant på spishällen eftersom den är så mycket lättare att göra rent jämfört med de som har metallkant.
 
AstaS skrev:
Laminat tycker jag inte är praktiskt, ställ en varm gryta på det och du har ett märke direkt.
Har IKEAs laminatskivor och de tål 180 grader så jag ställer varma grytor och kärl direkt från plattan(inte stekpannor) och har inte ett märke, verkar vara en gammal sanning.
 
flamestrike77 skrev:
Satsar på närhet mellan kyl/frys och spis samt arbetsytor.

Vill hellre ha en fasad glaskant på spishällen eftersom den är så mycket lättare att göra rent jämfört med de som har metallkant.
Vi har metallkant och ja.. jag håller med. Skiten åker in och fastnar under/vid kanten.. Slutar med att man står med potatisstickan och pillar för att få rent.
 
Hällar finns med olika typer av metallkanter.
Vad flamestrike77 och Minsing syftar till är förstås överlappande metallkanter, och sådana kan jag hålla med om är inte så praktiska.
De metallkanter man ska ha är de som går i liv med hällytan, så att man slipper pilla med potatisstickan. :)
 
Man ska inte glömma att dra ut el till köksön.......fråga mig inte varför jag tipsar om det....:@
 
Jag vill varna för att diska flottiga och geggiga grytor under rinnande vatten! Jag gjorde så ända till det sa stopp i avloppsröret och min stackars sambo fick lov att rensa bort allt det fastkletade fettet som stelnat och samlats med tiden längs avloppet.Propplösare gör inte mycket nytta utan man får ta till rensband för att få bort den stelnade avlagringen i röret. Numera torkar jag av det värsta fettet och geggan med hushållspapper innan jag diskar.
 
Bra lista, håller med om mycket!

pelpet skrev:
* Släta väggskivor är lättare att hålla rena än kakel, och enklare att byta ut om man lessnar på dem.
Förvisso, men måste man inte putsa putsa putsa för att det ska se snyggt ut (typ som en badrumsspegel)? Vi hyr just nu ett hus med stänkkakel i rostbrun nyans med ojämn yta. Rätt fult och kanske svårare att skrubba heeelt rent, men fördelen är att stänket inte syns. Alltså bryr jag mig inte om att putsa kaklet så väldigt ofta! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.