PeterRyet skrev:
Den övre skall vara mikro i 1:a hand, och ugn i 2:a hand.

Kan du utveckla hur man bränner sig? Är det att den övre sitter "för" högt och man då bränner sig på luckan? I så fall får vi simulera hur högt ugnarna sitter, och sänka den övre, för att minimera risken.
Vi upplevde att den övre ugnen hamnade för högt då vi tittade på en sådan lösning hos köksleverantören. Om ugnen används som ugn bedömde vi att det fanns risk för att man skulle bränna sig på luckan när den öppnas och man ska ta ut ex en ugnsform. Den hamnade även högt för våra barn om de skulle kunna använda ugnen som mikro. Detta eftersom luckan öppnas framåt och de då inte skulle nå in i ugnen. Dessutom risk för att de skulle kunna välta varm micrad dryck etc över sig om oturen är framme eftersom luckan skymmer sikten in i ugnen om man är kort.

Dessa synpunkter utifrån vår familjesituation, kanske är er situation annorlunda så att lösningen fungerar bättre för er.
 
Kan man utan att krångla till det ha bänkskiva som är lite bredare än normalt?

För att få mera plats på bänken ovanför kan man köra med låt säga 70cm bänkskiva?
Kommer ha en diskbänk i rostfritt med 2 stora hoar där kanske det blir lite konstigt med en bredare bänkskiva för jag antar att diskbänk i 70cm bredd är inget man hittar så lätt. Finns det några exempel på t.ex IKEA kök hur man kan lösa detta?
 
Suhagg skrev:
Kan man utan att krångla till det ha bänkskiva som är lite bredare än normalt?

För att få mera plats på bänken ovanför kan man köra med låt säga 70cm bänkskiva?
Kommer ha en diskbänk i rostfritt med 2 stora hoar där kanske det blir lite konstigt med en bredare bänkskiva för jag antar att diskbänk i 70cm bredd är inget man hittar så lätt. Finns det några exempel på t.ex IKEA kök hur man kan lösa detta?

Regla ut bänkskåpen med 45*95 så får du raskt plats för 695mm b-skiva. Decosteel eller Nordic-tech fixar en 695mm djup diskbänk åt dig utan problem. IKEA pysslar inte med sådana lösningar, de kör standard och sedan får du fixa själv vilket verkar vara Kamprads vinnande koncept.

PeterRyet: Jag tycker ni om möjligt skall regla fram era bänkskåp och få en djupare skiva. En av de saker som de kunder som valt att göra det är mest nöjda över. I övrigt skulle jag köra granit på hela långväggen, framförallt om det är en exklusivare känsla som eftersträvas men även för att slippa få 3 olika material på bänkytorna vilket kan bli att se rörigt ut. Till sist skulle jag faktiskt öka utrymmet mellan vask och häll. 1400mm kan till en början kännas långt men när man vant sig så har man en helt fantastisk arbetsyta mellan vatten och värme. Visst, 1-2 steg längre att gå då potatisvattnet skall slås av men den motionen mår vi väl inte direkt dåligt av?
Att kylen sitter där den sitter är inget större problem. En ritning lurar oss ofta vad gäller avstånd. Ibland ser det som är stort litet ut och tvärt om.
 
manner skrev:
Bojkotta avfallskvarnar !! Bara massor av problem för avloppen har jag hört och den näringen som finns i maten bör tas tillvara på bättre sätt, tex genom egen kompost eller gå till biogasproduktion via kommunala sophämtningen.
I det senare fallet så kan näringen efteråt gå ut på åkrar m.m vilket den inte kan efter reningsverket då det blir uppblandat med massa annat miljöfarligt skit.
Vill ha avfallskvarn i ön, för att slippa lyfta blöta potatisskalen etc. över golvet till kompostkärlet under stora hon. Alternativt slippa ha ett separat kompostkärl i ön, för det känns bökigt att flera påsar att tömma.

En tanke vore såklart att även ha en kvarn i stora hon, men argumenten mot det är två; 1) kvarnen tar värdefull plats för återvinningssortering under hon, samt 2) att jag behöver nog ett kompoistkärl ändå, för sånt som kvarnen inte klarar mala, t ex stora ben.

Vad gäller den köksreligiösa frågan om avfallskvarn är bra eller inte, så kommer jag således ha båda varianterna.
 
stiga skrev:
PeterRyet: Jag tycker ni om möjligt skall regla fram era bänkskåp och få en djupare skiva. En av de saker som de kunder som valt att göra det är mest nöjda över. I övrigt skulle jag köra granit på hela långväggen, framförallt om det är en exklusivare känsla som eftersträvas men även för att slippa få 3 olika material på bänkytorna vilket kan bli att se rörigt ut. Till sist skulle jag faktiskt öka utrymmet mellan vask och häll. 1400mm kan till en början kännas långt men när man vant sig så har man en helt fantastisk arbetsyta mellan vatten och värme. Visst, 1-2 steg längre att gå då potatisvattnet skall slås av men den motionen mår vi väl inte direkt dåligt av?
Att kylen sitter där den sitter är inget större problem. En ritning lurar oss ofta vad gäller avstånd. Ibland ser det som är stort litet ut och tvärt om.
Tack för denna och övrigas kommentarer!

Hela bänkskivan var först sten, men ändrades för att vi ville ha arbetsmöjlighet på rostfritt, och för stöket med porslin/glas runt diskmaskin och ho så känns rostfritt bra. Men, visst är det en kompromiss. Hela i sten hade varit snyggare. Öns bänkskiva är i en svartbehandlad massiv ek, som färgmässigt stämmer mycket väl med stenskivan, vilka vi sett kombinerade i verkligheten, och det ger inte så rörigt intryck.

Att åstadkomma mer plats mellan vask och häll... Jag tar mig en funderare på det!

Bänken är 70 cm djup, det kanske inte framgår så tydligt, men det kan anas på den nedre perspektivbilden att bänkskivan sticker ut "bakåt", och det syns även i sista ritningsbilden
 
Er lösning när det gäller skafferi/kyl/frys/ugnar påminner mycket om vi en av de lösningar vi var inne på i vårt blivande kök. Vi valde dock bort just den lösningen pågrund av bristen på avställningsytor i anslutning till skåpen/ugnarna. Även om det finns en köksö nära så blir den liksom "bakom", Vore intressant att höra hur ni har funderat gällande det, eller om någon annan har synpunkter?
 
Evronica skrev:
Er lösning när det gäller skafferi/kyl/frys/ugnar påminner mycket om vi en av de lösningar vi var inne på i vårt blivande kök. Vi valde dock bort just den lösningen pågrund av bristen på avställningsytor i anslutning till skåpen/ugnarna. Även om det finns en köksö nära så blir den liksom "bakom", Vore intressant att höra hur ni har funderat gällande det, eller om någon annan har synpunkter?
I vårt befintliga kök har vi bara avställningsytor "bakom", så vi är vana... ;).

Nej, vi har resonerat som så; när vi handlat ställer vi kassarna på ön och stuvar in i kyl/frys/skafferi. Visst, det är en bit, men det funkar nog. När matvaror ska ut, ska de oftast till ön för att beredas eller dukas fram. Då hamnar det på rätt ställe direkt, även om det är bakom ryggen. Ugnen lite lurigare faktiskt... Bra synpunkt!
 
Alfredo skrev:
Plutonium har jag oftast inte hemma så jag brukar köra med vanligt maskindiskmedel ;) Tvärtemot många andra föredrar jag vanligt pulver i lösviktsform. Tycker att jag får mindre på mig av diskmedlet än när man måste hantera tabletter.

Jag var tvungen att mäta så jag inte hade drömt. Mina plåtar är ca 46 cm och maskinhålet gott och väl 50 cm. Ryms med andra ord bra men blir som sagt inte mycket plats över till annat.

Grytor tycker jag nästan alltid blir rena och fina. Det har väl hänt att de allra kladdigaste gratängformarna haft något kvar men oftast inte faktiskt.
Är av samma åsikt och hanterar nästan all diskgods i diskmaskinen. Likså kör jag hellre med diskpulver och separat spolglans då det ger bättre resultat och dessutom är klart mycket billigare. Det är inte så farligt att behöva fylla på spolglans nån gång då och då.
Tyvärr glömmer många att justera in både avhärdare och spolglans vilket ibland ger sämre diskresultat och kan göra att maskinen tar mycket mer avhärdningssalt än som behövs. Rätt inställd tar moderna maskiner inte mycket salt eller spolglans.
 
PeterRyet skrev:
Du har rätt att avståndet mellan kyl och spis är lite för långt, men det finns en tanke om att det inte gör så mycket.

Vårt matbord ser man inte, men det är i vardagsrummet till vänster om köket, dvs nära diskbänken, diskmaskinen och förvaringen av vardagsporslin. Det avstånd jag minimerat är för flödet av porslin, inte kyl- och skafferivaror till spis. Porslinet skall bäras antingen till ön (frukost) eller till matbordet (middag), och sedan tillbaka. Ifrån kylen skall man främst bära frukostgrejer till ön. Jag känner inte att jag lika ofta bär grejer direkt från kyl till spis.
Även jag reagerade på att både kyl och skafferi är långt från spisen. Oavsett om ni plockar fram allt innan amtlagningen så blir det ett spring fram och tillbaka. Jag är sån som inte gärna har allt framme när jag lagar mat och behövs det då lite extra redning eller extra grädde i såsen, ja då är det bra om det är nära. :)

Just sånt som man gör VARJE dag är sånt man ska lägga fokus på. Vi byggde hus som stod färdigt för nästan precis två år sedan och jag stör mig på att gå två steg bakåt för att hämta en avsmakningssked... Måste klura ut något smart angående detta inser jag.
 
Vi har nu gjort 3 ändringar, där era kommentarer inspirerat. :D Tack!

Hustomten76 skrev:
Vi upplevde att den övre ugnen hamnade för högt då vi tittade på en sådan lösning hos köksleverantören. Om ugnen används som ugn bedömde vi att det fanns risk för att man skulle bränna sig på luckan när den öppnas och man ska ta ut ex en ugnsform. Den hamnade även högt för våra barn om de skulle kunna använda ugnen som mikro. Detta eftersom luckan öppnas framåt och de då inte skulle nå in i ugnen. Dessutom risk för att de skulle kunna välta varm micrad dryck etc över sig om oturen är framme eftersom luckan skymmer sikten in i ugnen om man är kort.

Dessa synpunkter utifrån vår familjesituation, kanske är er situation annorlunda så att lösningen fungerar bättre för er.
Du har rätt, ugnarna satt lite högt, så vi sänkte genom att byta övre lådan under ugnen mot en lägre, samt sätta högre skåpsdörr ovanför ugnarna. Jag som är 180 tyckte det funkade, men inte frun som är 165, således sänkte vi 15 cm. Försumbar försämring för mig.


cecilia_jo skrev:
Även jag reagerade på att både kyl och skafferi är långt från spisen. Oavsett om ni plockar fram allt innan amtlagningen så blir det ett spring fram och tillbaka. Jag är sån som inte gärna har allt framme när jag lagar mat och behövs det då lite extra redning eller extra grädde i såsen, ja då är det bra om det är nära. :)

Just sånt som man gör VARJE dag är sånt man ska lägga fokus på. Vi byggde hus som stod färdigt för nästan precis två år sedan och jag stör mig på att gå två steg bakåt för att hämta en avsmakningssked... Måste klura ut något smart angående detta inser jag.
Ytterligare ändring är att skafferiet (högskåpet i hörnan) försvann. Det blev för trångt runt dörren på vänsterväggen. Tillräckligt "skafferi-utrymme" bedöms finnas i bänkskåp och väggskåp båda sidor spishäll. Vi har jämfört skåpsutrymme med befinligt kök och kontrollräknat. Närmare från skafferi till spis kan man ju inte få... Avståndet till kyl kvarstår, men bedöms acceptabelt (man kan inte få allt)

stiga skrev:
PeterRyet: ... Till sist skulle jag faktiskt öka utrymmet mellan vask och häll. 1400mm kan till en början kännas långt men när man vant sig så har man en helt fantastisk arbetsyta mellan vatten och värme. Visst, 1-2 steg längre att gå då potatisvattnet skall slås av men den motionen mår vi väl inte direkt dåligt av?
Att kylen sitter där den sitter är inget större problem. En ritning lurar oss ofta vad gäller avstånd. Ibland ser det som är stort litet ut och tvärt om.
Den sista ändringen är att byta plats på diskmaskin och vask, som vi funderat en hel del på. Gav tre fördelar; 1) enklare att lasta matporslin ur diskmaskinen ner i rätt (dvs det vänstraste) bänkskåp om man själv kan stå emellan DM och bänkskåpet, samt 2) estetiskt mer i balans med hon i mitten av diskbänken, samt slutligen 3) längre arbetsyta mellan vask och häll.

Avståndet mellan diskbänk och ön är 1200, så även om DM-luckan nu "öppnar mot ön", så bör inte öppen DM-lucka störa arbetsmöjligheter vid ön eller spishällen. Likaså kan man passera mellan matrum (t v) och kyl, när man dukar av. Och anledningen att matporslin såklart skall stå längst till vänster är att matbordet står andra sidan öppningen. Och när man dukar av matbordet, ställs smutsdisk på diskbänk t. v. om vasken, sköljs av och hamnar sedan åter i DM.
 
  • Inlägg2byggahusJPG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggt kök! Vi har samma tankar kring
våran köksö som snart skall byggas, det att kunna äta frukost. Kör ni med stamdardhöjd? Hur mycket överhäng kommer ni ha på bänkskivan?
 
Tack!
Ja, det blir samma höjd på ön, som andra sidan. Överhäng... bra fråga, måste jag kolla upp!
 
hjerpe skrev:
Snyggt kök! Vi har samma tankar kring
våran köksö som snart skall byggas, det att kunna äta frukost. Kör ni med stamdardhöjd? Hur mycket överhäng kommer ni ha på bänkskivan?
30 cm överhäng
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.