Vem vill inte ha ett lyxigt kök där globalknivarna hänger på rad ovanför bänkskivan av exklusiv sten medans det fräser inbjudande från teppanyakihällen medan gästerna minglar runt köksön? Men viktigast är ändå vardagen. Minst 90% av tiden i köket handlar ju om att fixa oinspirerande vardagsmat och att städa upp efter vardagsmaten. Därför har jag försökt samla ihop de bästa idéerna om hur man skapar ett effektivt och praktiskt vardagskök (kostnad och estetik kommer i andra hand).

Komplettera gärna med fler idéer, eller säg till om det finns några fel med idéerna eller du helt enkelt inte håller med.

* Diskbänken bör ha en stor ho där man kan handdiska plåtar, grillgaller och andra stora grejor. Det bör också finnas en liten slask-ho med en avfallskvarn så att man kan mala ner allt biologiskt avfall och slipper ha en stinkande sophink under diskbänken.

* Blandaren bör ha något som liknar de duschar som finns i storkök. T.ex. FM Mattsson 9000 med handdusch eller IKEA Hjuvik, så att det blir enklare att diska stora saker.

* Den vitvara som är viktigast att ha i arbetshöjd är diskmaskinen eftersom det blir mest plock med den. Står valet mellan diskmaskin och ugn i bekväm höjd bör man välja diskmaskinen.

* Den praktiskaste bänkskivan är av laminat eftersom den tål skador och fukt bäst, kräver minst skötsel och är billigast att byta ut.

* Släta väggskivor är lättare att hålla rena än kakel, och enklare att byta ut om man lessnar på dem.

* Spisen/spishällen bör inte läggas på en köksö, eftersom det kan stänka år fler håll. Dessutom är det svårare att barnsäkra.

* Ju större diskbänk, desto bättre. Diskbänken är enklare att göra ren från spill eftersom man kan dra ner det i slasken med en svamp/trasa. Kanten som finns gör dessutom att vätska inte rinner ned på luckor och golv. En diskbänk är lika bra arbetsyta som en bänkskiva.

* Diskställ, diskmedel och annat bör hänga ovanför diskbänken - inte stå på den. Då blir det lättare att hålla diskbänken ren.

* Skåpluckor utan fasningar är låttare att hålla rena. Om skåpluckorna bildar en slät vägg (så att man inte ser skåpen bakom) blir det enklare att torka rent. Smutsfläckar syns mindre på en matt yta jämfört med en högblank.

* Spisvred är fettsamlare och jobbiga att hålla fräsha.

* Golvet bör tåla fukt, fett, smuts och saker som tappas. Linoleum eller plastmatta är enklast att sköta.

* En spishäll bör ha en metallkant. Hällar utan kant går sönder lättare.

* Det bör finnas gott om eluttag och bra arbetsbelysning. Eluttag under köksskåpen kan döljas med en list.

* O-öppen planlösning har fördelen att man kan stänga dörren till buller från köksmaskiner och stekos.

* Om överskåpen går ända upp i taket så kan det inte ansamlas damm ovanpå. Ikea har höga överskåp på 92 cm. Blir det mycket rymd mellan överskåp och arbetsbänk kan man sätta upp en vägghylla där.
 
>Smutsfläckar syns mindre på en matt yta jämfört med en högblank.<

Där håller jag inte med dig, annars tycker jag att det var en bra sammanfattning. :)
 
Nästan perfekt.
Diskmaskinen nära diskbänken.
Glaskiva som stänkskydd.
Hällen modell större 70-90 cm dock med bara 4 platser. Större kastruller/pannor får plats. Ön monteras på hjul.
Kraftig kvarn! Min orkar inte med banan den lilla biten eller ben.
Golvet=klinker. Frys med ismaskin.
Pyrougn.
Massor med ljus!
 
Vet inte om jag håller med om att laminat är den mest lättskötta bänkskivan, nog borde såväl rostfritt som granit vara mer tåligt och skötselfritt? Det jag tänker mig som mest praktiskt är skräddarsydda rostfria skivor från t.ex. Stala/Landskrona Rostfria/...
 
Väldigt bra sammanfattning. Och jag håller med TS; plastmatta på golvet och laminat på arbetsbänken är att föredra.
 
självklart att det som slits mest skall vara enkelt att hålla rent och billigt och enkelt att byta ut. Plastmattan är ett bra val för kök, tycker jag. Laminatskivan kan man varva med rostfritt diskbänk och då får man fördelar av båda :).

"skåpsluckor utan fasningar är lättare att hålla rena " - TS är den förste som nämner det ( om jag inte missat inlägg om det innan) ... och jag håller fullständigt med. Har man haft fasade en gång byter man gärna till släta
gaia
 
Belysning! Jag har skrotat runt i ett halvmörkt torpkök i 20 år, förra hösten tog jag upp en balkongdörr och ändrade därmed belysningen bara lite. Den där ändringen som var bara liten gjorde värsta skillnaden. Så, ordentlig och genomtänkt belysning på arbetsytor, rätt belysning för matbordet, gärna med dimmer osv.

Helene
 
Jag vill ha två stora hoar för att tycka att det är riktigt praktiskt. Utöver det skulle jag kunna ha en slaskho.
Laminat tycker jag inte är praktiskt, ställ en varm gryta på det och du har ett märke direkt.
Bra belysning och många eluttag håller jag med om direkt.
Två ugnar vill jag ha. Det är otroligt praktiskt.
 
AstaS skrev:
Jag vill ha två stora hoar för att tycka att det är riktigt praktiskt. Utöver det skulle jag kunna ha en slaskho.
Laminat tycker jag inte är praktiskt, ställ en varm gryta på det och du har ett märke direkt.
Bra belysning och många eluttag håller jag med om direkt.
Två ugnar vill jag ha. Det är otroligt praktiskt.
Hur använder du två stora hoar på ett praktiskt sätt? Är det smutsig disk i den ena och pågående disk i den andra?
 
pelpet, vi har i princip alltid disk i den ena hon. Den andra hon är då fri att användas till andra saker. Skölja grönsaker, skala grönsaker, tömma pastavatten, ha kallvatten i så att man kan kyla saker. Vi lagar mycket mat och behöver i princip alltid ha en ho som är ledig.
 
Handdiskar man mycket är det väl nästan ett krav att ha två hoar så man kan ha diskvatten i en och sköljvatten i en... Går väldigt mkt energi att diska under rinnande vatten om det är mer än enstaka föremål det handlar om.
 
SkaneErik skrev:
Handdiskar man mycket är det väl nästan ett krav att ha två hoar så man kan ha diskvatten i en och sköljvatten i en... Går väldigt mkt energi att diska under rinnande vatten om det är mer än enstaka föremål det handlar om.
Det är sant! Jag är en fanatisk diskmaskinsvän så allt som kan maskindiskas åker i maskinen. Handdisken är reserverad för plåtar, grytor, kletiga degskålar och det antika arveporslinet. Supergeggiga och fettiga saker diskas bäst under rinnande vatten tycker jag eftersom de förvandlar diskvattnet till en sörja direkt annars.
 
pelpet skrev:
Det är sant! Jag är en fanatisk diskmaskinsvän så allt som kan maskindiskas åker i maskinen. Handdisken är reserverad för plåtar, grytor, kletiga degskålar och det antika arveporslinet.
Jag är nog ännu mer fanatisk än du för "plåtar", "grytor", "kletiga degskålar" åker nog oftast med i diskmaskinen...
 
Alfredo skrev:
Jag är nog ännu mer fanatisk än du för "plåtar", "grytor", "kletiga degskålar" åker nog oftast med i diskmaskinen...
Får du verkligen plats med plåtarna? :O
 
Alfredo skrev:
Jag är nog ännu mer fanatisk än du för "plåtar", "grytor", "kletiga degskålar" åker nog oftast med i diskmaskinen...
Diskar du med plutonium? Om jag kör degskålar eller grytor blir det alltid kvar fastkletat gegg.

Hur får du plats med plåtar? Ryms sådana i en vanlig 60 cm-maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.