Hej, vi funderar på att putsa huset. Eller åtminstone göra något "roligt" av den trista, smutsgula tegelfasaden. Men vi vet inte hur det skulle gå till riktigt. Bilden visar ett exempel på hur teglet ser ut (50-talstegel, gult, med fördjupningar i).

1) Vilken metod rekommenderas för att ge det här teglet en plan, "putsad" yta?
2) Och behöver man tvätta fasaden först? Isåfall: hur gör man det utan att förstöra teglet eller fogarna?
3) Vad får man räkna med för kostnader - finns det något moment man klarar själv (amatör)?

Tacksam för tips!

• tegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Funderat på att tvätta och måla?
Har sett sådana hus och det ser trevligt ut och är förmodligen mycket billigare än att putsa.

Lite mer info om husets storlek m.m hade varit bra om du vill ha bättre hjälp.
Kan försöka redan nu iallafall. Om du ska måla huset är det Silikatfärg som gäller.
Då är en nogrann rengöring det första du måste göra, sen 1gång primer som sedan täcks med 2 ggr färdigfärg.
Alltså 3 behandlingar efter tvätt. Skulle chansa på ca. 35-55.000 kr inkl. färg om du anlitar målare.
Men som sagt. Svårt att säga exakt.

Redigerat:
Hej Tabors39, jättesnyggt verkligen. Men som sagt, vårt tegel är inte slätt som ert, tvärtom. Går det att "bara putsa" ändå?
Danne007: Huset är byggt 1951, är ca 95 m2.

En sak, janwide: blir det verkligen snyggt att måla när teglet inte är slätt? Det är djupa ränder i det.

Tack för allas idéer och tips så här långt.

Redigerat:
cchbg skrev:
Hej Tabors39, jättesnyggt verkligen. Men som sagt, vårt tegel är inte slätt som ert, tvärtom. Går det att "bara putsa" ändå?
Tack.
Jag skulle tro att det det går ännu enklare att putsa på sånt tegel som ni har. Dvs man bör kunna skippa första varvet med "rödgrund" (det första bruna lagret om du tittar på bilderna) då det mest är till för att få bra fäste för pusten på slätare ytor.

Ta hem ett par firmor som får titta på jobbet så får du nog bättre svar än du kan få här.

Mvh
P.

Tack för tipsen. Får kolla med firmorna då!

janwide
De målade tegelhus jag sett har haft relativt jämnt tegel. Puts är dock snyggare om man har råd inser jag sedan jag sett bilderna här.

• Gilla
Jwh01001
  • Laddar…
Det är inga som helst problem att putsa på tegelfasad! Man grundputsar som vanligt, vi använder ett armerat system och putsar in vinklar i smygar och på hörn både för hållfasthet och utseende sen grängar man dvs lägger på en genomfärgad ytputs! Även riktigt djupa fogar går att putsa på som tex mexitegel! En tegelvägg är ju oxå redan ventilerad så man behöver inte göra luftspalt osv!
Pris beroende på djup på fogar bland annat men runt 700-1000kr kvm!

Hej, tack för era svar. Ja, jag håller med dig janwide: det är nog snyggast att måla på jämnt tegel. Och tack TurboDykarn för din förklaring inklusive prisbild! Då vet vi.

Hej det teglet är till för att putsas på

Ja, det borde nästan va klart vid detta laget så här sju år senare.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.