5 219 läst · 32 svar
5k läst
32 svar
Bygga grund i vargavinter...
Anledning till att vi bygger med "torpargrund" eller vad man nu vill kalla det är att fördyringen pga pålning inte alls blir så stor! I alla fall enligt vår entreprenör. Dessutom fanns det lite radon i backen som man nu "automatiskt " blir av med, så är inte riktigt fallet med en platta. Det här med platta kontra krypgrund kan man nog diskutera till dödagar, letar du lite så hittar du utan problem en lika munter beskrivning av en plattas alla nackdelar. Vi har därför valt att gå efter principen "det viktigaste är inte typ av grund, det är att den läggs på ett riktigt sätt".
Shit pommes frites !
:-/
Vår markkille/grundkille kommer att gjuta grunden idag och huset kommer på tisdag nästa vecka.
Är det helt fel å gjuta idag ?
Vad kan det bli för problem ?
???
Bor och håller på bygger i Huddinge, förort till Stockholm.
Idag är det ca -3 och det är platta på mark med vattenburen golvvärme som gäller.
:-/
Vår markkille/grundkille kommer att gjuta grunden idag och huset kommer på tisdag nästa vecka.
Är det helt fel å gjuta idag ?
Vad kan det bli för problem ?
???
Bor och håller på bygger i Huddinge, förort till Stockholm.
Idag är det ca -3 och det är platta på mark med vattenburen golvvärme som gäller.
Det går väl bra att gjuta en sån här dag. Men det bästa är att beställa varm betong (ca 25 grader varm), då torkar det fortare. Men är det minusgrader bör man täcka över den färdiggjutna betongplattan med ett täcke, inte bara tunn plast, för att den ska kunna brinna. Jag vet inte om betongen utvecklar tillräcklig värme av sig själv, annars kan det vara läge att värma upp täcket.
Det jag tycker är att huset kommer för tidigt!
Du bör vänta minst 10 dagar innan du sätter huset på plattan om du inte vill ha problem om 1-2 år att golvet spricker ca 1 meter från väggen p g a spänningen !
Jag har forskat och frågat experterna här på byggahus och andra om detta.
Alla säger samma sak.
Vi har flyttat fram leveransen av huset nu 3 gånger p g a detta ;D ;D
Du bör vänta minst 10 dagar innan du sätter huset på plattan om du inte vill ha problem om 1-2 år att golvet spricker ca 1 meter från väggen p g a spänningen !
Jag har forskat och frågat experterna här på byggahus och andra om detta.
Alla säger samma sak.
Vi har flyttat fram leveransen av huset nu 3 gånger p g a detta ;D ;D
Tjena mittbena!!
Det låter ju inte bra... hm, får nog slå en pling till min kvalitetsansvarig.
Våra grannar, som byggde ett Götenehus, gjöt på fredagen och på måndagen kom huset/stommen. Det lär alltså inte vara särskilt bra då...
Tack för ditt svar. Jag e helt lost på det här med grunder mm.
Det låter ju inte bra... hm, får nog slå en pling till min kvalitetsansvarig.
Våra grannar, som byggde ett Götenehus, gjöt på fredagen och på måndagen kom huset/stommen. Det lär alltså inte vara särskilt bra då...
Tack för ditt svar. Jag e helt lost på det här med grunder mm.
Innan jag glömmer (vet inte var jag kan annars säga det)
Att VVS killarna vid torpargrund verkar glömma att koppla avloppet verkar inte så ovanligt.
Det är därför man har en kvalitetsansvarig
/me hade stopp i avloppet två veckor efter inflytt.....
Grundläggningskillarna "glömde" att rensa ur avloppet från singel innan dom grävde igen. Min "kvalitetsansvarige" satte inte sin fot på bygget FÖRE slutbesiktningen........ Tur att man har lärt sig en del så här efter sitt första bygge!
Att VVS killarna vid torpargrund verkar glömma att koppla avloppet verkar inte så ovanligt.
Det är därför man har en kvalitetsansvarig
/me hade stopp i avloppet två veckor efter inflytt.....
Grundläggningskillarna "glömde" att rensa ur avloppet från singel innan dom grävde igen. Min "kvalitetsansvarige" satte inte sin fot på bygget FÖRE slutbesiktningen........ Tur att man har lärt sig en del så här efter sitt första bygge!
Då ska du kolla deras golv efter 1-2 år ska du se hur det ser ut.xrister skrev:
När vår grundentreprenör sa att han hade tänkt sig montera väggarna (av betong!) 3 dagar efter gjutningen, tyckte jag att det lät konstigt, jag hade läst någonstans att man skulle vänta några veckor.
Som tur är hade jag gott om tid, dom hade inte börjat med tomten.
Jag började med att fråga experterna här på byggahus, de sa att man skulle vänta minst 10 dagar och förklarade detta med spänningen i plattan.
Då började jag att söka på nätet allt vad jag orkade läsa om grunder, köpte böcker, etc.
Frågade andra experter. Tills jag kom fram att ALLA sa samma sak mellan 10 dagar till 2 veckor.
Jag gick till min grundentreprenör med all fakta jag hade tagit fram och sa att huset inte skulle komma när han ville.
Som grunden är inte klar på grund av vädret har jag flyttat leveransen 3 gånger nu.
Nu äntligen vet vi att grunden ska vara klar denna vecka och första leveransen av betongväggarna kommer den 12 mars.
Ge dig inte, det är ditt hus, det är ditt golv som kommer att spricka om du monterar huset för tidigt!
Shit, nu blir jag riktigt konfunderad. ???Sweli skrev:Jag började med att fråga experterna här på byggahus, de sa att man skulle vänta minst 10 dagar och förklarade detta med spänningen i plattan.
Då började jag att söka på nätet allt vad jag orkade läsa om grunder, köpte böcker, etc.
Frågade andra experter. Tills jag kom fram att ALLA sa samma sak mellan 10 dagar till 2 veckor.
Efter jobbet igår så tog jag mig en sväng för att kolla om det hade gjutit, vilket de också hade gjort.
Som tur var så var även killen som hade gjutit där så jag tog mig ett snack med honom...
Han sa att det inte var några som helst problem utan det var lagom med 7 dagar, det skulle t.o.m ha fungerat med 3 dagar. Han sa att de använde mindre vatten och mer cement än vanligt plus att de använda varm betong... Han hade gjort så med sin egen grund dvs han gjöt 3 dagar innan hans hus kom.
Blir jag förd bakom ljuset ? ???
För jag tykte hans svar verkade ärligt och uppriktigt.
Satan, jag gillar inte det här med att man är helt i händerna på hantverkare som kan lura en långt upp på läktaren.
Jag fick samma svar från min grundgubbe :-/xrister skrev:Shit, nu blir jag riktigt konfunderad. ???
Efter jobbet igår så tog jag mig en sväng för att kolla om det hade gjutit, vilket de också hade gjort.
Som tur var så var även killen som hade gjutit där så jag tog mig ett snack med honom...
Han sa att det inte var några som helst problem utan det var lagom med 7 dagar, det skulle t.o.m ha fungerat med 3 dagar. Han sa att de använde mindre vatten och mer cement än vanligt plus att de använda varm betong... Han hade gjort så med sin egen grund dvs han gjöt 3 dagar innan hans hus kom.
Blir jag förd bakom ljuset ? ???
För jag tykte hans svar verkade ärligt och uppriktigt.
Satan, jag gillar inte det här med att man är helt i händerna på hantverkare som kan lura en långt upp på läktaren.
Här är min fråga till experterna här på forumet och svaret:
Vi ska bygga nytt hus med platta på mark och vattenburen golvvärme. Jag undrar hur länge plattan bör stå innan ytterväggar monteras? Husförsäljaren säger att det räcker med en dag, har han rätt? Vad är normal torktid för en betongplatta som läggs under september/oktober?
SVAR:
Det finns all anledning att låta betongen härda minst 7-10 dagar beroende på betongkvalitet och yttertemperatur, innan man börjar montera ytterväggarna. Lasten av ytterväggarna ger upphov till böjspänningar i betongplattan ca en meter in från ytterväggarna . Om betongen inte har fått tillräcklig hållfasthet vid monteringen av ytterväggarna, är det risk att man får en spricka i golvet. Denna kan uppstå långt efter att man har lagt övergolven. Sprickan går då genom ev kakel och klinker på golvet.
/Bengt Bengtsson
Den kan knappast få på 3 dagar :-/
Jag valde att läsa mera och fråga andra för att bekräfta det experterna på byggahus sade.
Tyvärr så har du inte lika mycket tid att börja att forska själv. Du får välja själv vem du vill tro på :-/
Nu får ju vår grund iallafall härda i 7 dagar och det verkar ju vara det minsta antalet dagar. Jag litar på att min grundgrubbe har rätt att det kommer räcka med 7 dagar.Sweli skrev:Jag fick samma svar från min grundgubbe :-/
Här är min fråga till experterna här på forumet och svaret:
Vi ska bygga nytt hus med platta på mark och vattenburen golvvärme. Jag undrar hur länge plattan bör stå innan ytterväggar monteras? Husförsäljaren säger att det räcker med en dag, har han rätt? Vad är normal torktid för en betongplatta som läggs under september/oktober?
SVAR:
Det finns all anledning att låta betongen härda minst 7-10 dagar beroende på betongkvalitet och yttertemperatur, innan man börjar montera ytterväggarna.
Dock så ställer jag mig alltmer tveksam till att det skulle räcka med 3 dagar, som det blev för min granne.
Men tack för dina svar iallafall.