Vad kommunen fattar för beslut (förvaltningsrättsligt) och tvistemålet, mellan två personer i det här fallet (tingsrätt) är två helt olika saker. Vad kommunen kommer fram till saknar, i praktik, betydelse i det här fallet. Kommunen har ingen beslutanderätt gällande grannarnas avtal, de kan bara besluta huruvida den är upprättad i enlighet med PLB ()plan och byggnadslagen.
 
ranzor skrev:
Hej,,

Som sagt har jag muntligt över telefon från handläggaren på kommunen fått veta att de inte kommer gå vidare med placeringsfrågan, dock bara muntligt, är detta något man borde se till att få papper på? Handläggaren sa ju även att jag och grannen skulle komma överens om något bra angående snön och skriva ett avtal på det och i avtalet skulle vi skriva in att placeringen va godkänd, men borde man inte kunna få något från kommunen oxå så inte detta börjar om igen om denna handläggaren slutar och någon ny kommer och grannen skulle klaga igen?
Ja det är bäst att få skriftliga beslut
 
hempularen skrev:
Stämmning är inte aktuellt. Om grannen lyckas få till ett beslut från kommunen att kommunen inte tänker agera mot friggeboden efterssom han har godkänt boden. Då kan han iofs överklaga det beslutet, finns ingen anledning att bränna pengar på en advokat innan det faktiskt finns ett beslut som ev. kan överklagas.
Se ovan inlägg för svar på detta inlägg
 
Placeringen av en friggebod är en förvaltningsrättslig fråga, det kan inte bli ett civilrättsligt mål av det.

Att man avtalar med grannen om placering är inget avtal i vanlig mening, det är en del av den förvaltningsrättsliga processen.

OM det finns ett godkännande om placeringen nära gränsen så behöver man inget bygglov. En granne kan aldrig stämma dig i tingsrätten för hur du bygger ett hus oavsett hur många regler du bryter och hur störande ditt hus blir för grannen. Undantaget är (tror jagI) om du börjar bygga på grannens tomt. Men så länge du håller dig på din tomt så kan du bygga en skyskrapa på en strandtomt framför grannens utsikt utan att tingsrätten kan blanda sig i.

Däremot så lär det bli ett fall för förvaltningsdomstolen ang svartbygge, men det har inte grannen med att göra.
 
Det står i svensk bygglag att varje fastighetsägare är skyldig att ta hand om sitt egna dagvatten och att detta ej får ledas så att det åsamkar skada för närliggande fastighet. Om grannens garagetak går ut över tomtgräns så måste det finnas ett gammalt servitut på detta.
Beträffande medgivande så ska väl alltid sånt upprättas skriftligt med 2 vittnens undertecknande och sedan inskickat till stadsbyggnadskontoret för stämpling och arkivering?
 
Det måste ju vara en smal sak att bygga en hängränna som tar hand om takvattnet?
 
Jag fick tillstånd att bygga mitt garage utan bygglov eftersom kommunen till slut (efter en massa tjafs hit o dit) ansåg att det skulle räknas som ombyggnation av befintlig byggnad trots att allt revs och jag byggde nytt (det är ju upp till dom att tycka så, för mig var det perfekt).
Hur som hellst så vägrade dom skriva ett papper på beslutet, "för det behövs inte".
Bad då farsan ringa upp och tjafsa lite med dom (han har arbetat som kommunchef inom bygg i annan kommun) och sa att i vår kommun skriver vi minsan ut papper osv.
Sedan var det inga problem att få skriftligt längre :) men det var väldigt jobbigt för dom att skriva ett papper.

Slutsats, från och med nu, fixa papper på ALLT. MVH
 
Oavsett vem som har rätt eller fel i detta, så bör väl grannen se om sitt eget garage så att det inte blir fuktskadat ur lätt som helst ? Det brukar trots allt snöa varje år och om man antar att din friggebod a´15 m2 har halva den arean åt garagets håll, så är det bara typ ~8 m2 snö-area som tillkommer.
 
När man bygger ett hus, så kommer det att täcka exakt samma yta som snön tidigare föll på. Du skriver att ditt hus ligger lite högre än grannens garage. I så fall så är det troligt att snösmältningen från markytan hamnade på samma ställe som snön från ditt tak. Om du har ett vanligt ryggåstak, så är det till och med troligt att hälften av snösmältningen faktiskt leds längre bort än tidigare. Det är vanligt att folk tror att regn från ett tak är värre än det regn som tidigare föll på marken, men faktum är att det är exakt samma regn!
 
Stegen skrev:
När man bygger ett hus, så kommer det att täcka exakt samma yta som snön tidigare föll på. Du skriver att ditt hus ligger lite högre än grannens garage. I så fall så är det troligt att snösmältningen från markytan hamnade på samma ställe som snön från ditt tak. Om du har ett vanligt ryggåstak, så är det till och med troligt att hälften av snösmältningen faktiskt leds längre bort än tidigare. Det är vanligt att folk tror att regn från ett tak är värre än det regn som tidigare föll på marken, men faktum är att det är exakt samma regn!
Nu blev jag nog missförstådd dessvärre. Självklart är det samma regn och snö, men det kan vara så att man leder ner snön eller regnet mot fasaden etc, och dessutom samlar ihop den mängd som annars faller utspritt på marken och resultatet blir lite för koncentrerat för husets bästa. Det jag hade i tankarna var den snö som vissa vintrar driver upp mot fasaden, och som oftast inte orsakar vattenskador. Tippar jag däremot ett lastbilslass snö mot samma fasad så kanske ...
 
Enkel lösning är att helt sonika sätta små vagnshjul som du sätter under plintarna, då räknas det som ett mobilt objekt och kräver varken bygglov eller skitgrannes medgivande =)...lycka till, Fredde.
 
BG.s skrev:
Ytterligare en annan variant är att åka till skroten och köpa 4 hjul . skaffa sedan axeltappar på jula och montera dit,,, vips så är det en husvagn och därav ej längre en fast bebyggelse...
ps husvagnar får även vara uppallade DS.

///BG
Det måste vara enklare att måla hjul på boden !

p.s.
Skriv mail till kommunens handledare och be om svar i mailet. Annars kan de lova vad som helst.
 
rormokarn skrev:
Enkel lösning är att helt sonika sätta små vagnshjul som du sätter under plintarna, då räknas det som ett mobilt objekt och kräver varken bygglov eller skitgrannes medgivande =)...lycka till, Fredde.
Tyvärr måste du ändå flytta på skrällen minst var tredje månad (kan vara olika i andra kommuner) för att det inte ska krävas bygglov. I de flesta kommuner krävs bygglov även för en uppställd husvagn om det inte handlar om säsongsförvaring och finns avsikt att flytta på den inom överskådlig tid.
 
Jag har varit med och byggt ett par friggor (15m2) som vi sedan leverat med kranbil.
Det finns absolut ingen anledning att riva den. Beroende på hur plintarna står och konstruktionen, kan ni säkert använda de flesta av de gamla plintarna.
Mvh Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.