Om du tänkt använda släpen mellan hemtransporten och registreringsbesiktningen måste du ha importskyltar, om du drar hem den och ställer den på sidan tills du registreringsbesiktat räcker de tyska exportskyltarna.
 
Tackar! Har letat med det är inte enkelt att hitta vad som gäller för just släp.
 
Tack, igen!

Då hinner jag även några turer till tippen när jag kommer hem. :)
 
Har haft lite kontakt med STVA och tur var att man läste på om detta med registreringen. Jag skall regga den på mitt handelsbolag och för det måste man ha med firmans regbevis, på tyska! Nu utfärdar Bolagsverket inte regbevis på tyska för HB, bara AB... Fick dock svar från STVA att det var OK om man hade med sig en egen tysk översättning som kunde visa vad de olika texterna i det engelska regbeviset är för något.

Kan vara bra att veta då man inte kan lyfta momsen om släpet studsat på en privatperson där nere för registreringen.
 
Då var ett släp beställt!

Blev en Anssems PSX3000-325 med 100km/h kit, ramper, stödben, kapell och lås. Hämtas v27 om allt går enligt plan. :)

PP anhanger i Bassum får äran att leverera. Snabba på att svara och helt OK priser. De ger inte mycket rabatter, men det är väl för att de vet att deras priser är 20-30% läge än de Svenska så de behöver inte ge någon rabatt för att få sälja. Alla papper för export skulle de ordna. Skyltar, reg mm får naturligtvis jag ordna på plats.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Härligt!
Bra jobbat, får en annan att likna en snigel.
Jag siktar på att hinna hämta en vagn till mig på semestern. (Vecka 27 har jag faktiskt ledigt, vi kan samåka! ;) )
 
Hade det inte vart för att hela familjen skall med så hade du gärna fått åka med. Det blir sommarens semester och frun får tillfälle att hälsa på en kompis i Hamburg. Att jag redan hade en plan på att importera en garageport från Tyskland som gick samordna med köpet av släp gjorde att jag inte tvekade så länge.

Frakten av porten skulle ha vart ca 3000kr. Jag hade tittat på ett släp ett tag då jag behöver ett i min firma och är less på att låna av kompisar eller hyra plutt släp på Statoil var gång något skall köras. Totalt spar jag en 10-15' och får ett mycket större och bättre släp som nästan ingen av grannar eller bekanta kan låna. :) Semestern och äventyret ser jag som bonus, för att inte tala om erfarenheten jag kommer att få när jag skall till STVA för att regga den för export. ;)
 
Robert-san01 skrev:
Då var ett släp beställt!

Blev en Anssems PSX3000-325 med 100km/h kit, ramper, stödben, kapell och lås. Hämtas v27 om allt går enligt plan. :)

PP anhanger i Bassum får äran att leverera. Snabba på att svara och helt OK priser. De ger inte mycket rabatter, men det är väl för att de vet att deras priser är 20-30% läge än de Svenska så de behöver inte ge någon rabatt för att få sälja. Alla papper för export skulle de ordna. Skyltar, reg mm får naturligtvis jag ordna på plats.
Raska tag :) Ser att STVA i Syke har riktigt bra öppentider och de ligger bara en dryg mil från Bassum i Hamburgriktningen. Efter vecka 27 kanske vi får se en justering/rättning av min gissade beskrivning av egen släpimport med alternativet "hämta själv" :) Vad blev det för ramper?
 
Redigerat:
Stämmer bra, STVA i Syke verkar serviceminded och jag har haft lite kontakt med dem.

Ramperna heter KOS25/25. 2500 långa och skall klara 2500kg. Inte billigast men ändå minst 30% billigare än här hemma. Stödbenen kostar 75Eur/st men är grövre än de som de har i webshoppen.

Anssems har bytt till 12" hjul på PSX, ingen stor skillnad då jag ändå måste skaffa en uppsättning fälgar till vinterhjulen. Kan bli lite krångligare att hitta däck om det blir panik misstänker jag.
 
Har man framförhållning så går det naturligtvis att få fatt i däck, finns även på e-bay i Tyskland till ungefär samma priser (185/60-12).

Någon som sett 13" dubbade vinterdäck med högreklass än 88?
 
P
Det där med 100km/h paket.. Spelar det någon roll här i Sverige? Få man på något sätt köra fortare än 80km/h?
 
Egentligen inte vad jag förstått. Men jag ville ha stötdämpare och det skiljer ca 500kr om man tar med intyget och dekalen också.

Jag skulle inte bli så förvånad om 100km/h kommer här så småning om också och då borde det vara enkelt att typa in det för det om det redan är gjort i Tyskland. Om inte annat så kan jag köra lite fortare hem på de Tyska vägarn. :)
 
Robert-san01 skrev:
Har man framförhållning så går det naturligtvis att få fatt i däck, finns även på e-bay i Tyskland till ungefär samma priser (185/60-12).

Någon som sett 13" dubbade vinterdäck med högreklass än 88?
88 är det vassaste jag hittat, men om du går upp på 14" finns det gott om dubbade C-däck med bärighet runt 100, om det nu ryms vill säga, skillnaden i diameter mellan ett 185/60-12 och ett 185/70-14 är ca 9cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.