Gilbert skrev:
Då det nu gått så långt med det här lilla projektet att endast regbesiktningen återstår tänkte jag ge mig i kast med att gå igenom förfarandet punkt för punkt.

Först och främst köper man en släpvagn i utlandet, tex som i mitt fall Tyskland, jag utgår därför från mitt köp där. De dokument som ska finnas med är : CoC-dokument alternativt Tillverkarintyg, ett dokument där släpvagnstillverkaren intygar att släpen är godkänd för trafik enligt gällande EU-lagstiftning.
En köpehandling där det ska framgå vad som är köpt, chassienummer och ev registreringsnummer, säljare samt köpare.
Tyskt registreringsbevis,(Zulassungsbescheinigung) jag fick med del 2 (teile II) som motsvarar vår gula del i det svenska regbeviset, del 1, som motsvarar våran blåa del ska finnas med om det gäller begagnade fordon, men för nya oregistrerade fordon finns det tydligen ingen del 1.
Bromsberäkningspapper, i mitt fall 15 faxade sidor från släptillverkaren där specifikationerna för de i bromsanordningen ingående delarna samt en beräkning av hur de bör samverka ingår.

Nästa steg blir att ta hem släpen, jag fick med paketet med två släpar som returfrakt med en som exporterar gamla 60-70-talsbilar till Europa. Billigare och mindre tidsödande än att hämta själv för mig, men bor man längre söderut kan jag tänka mig att självhämtningsalternativet är mer attraktivt. Även omän jag tillägnat mig de teoretiska kunskaperna går inte in på hur en hämtning går till då jag inte genomfört en sådan rent praktiskt.

När man väl har sin släpvagn hemma ska man ansöka om ursprungskontroll, jag gjorde det via transportstyrelsens hemsida, och fick efter det ett färdigt dokument att skriva ut och underteckna, samt betalningsuppgifter för de 700kr som ursprungskontrollen kostar. Sen var det bara att betala och skicka in den undertecknade ansökan tillsammans med Zulassungsbescheinigung teile II och CoC-dokumentet i original, samt en kopia på köpehandlingen till Transportstyrelsen och luta sig tillbaka i väntan på godkännandebrevet.

När brevet om godkänd ursprungskontroll kommer, för mig tog det 12 dagar från ansökan tills det låg i postlådan, får man boka tid för registreringsbesiktning. I brevet hänvisas till Swedac som kan tala om vilka företag man kan vända sig till, men då konkurrensen inom det området inte riktigt tagit fart ännu ringde jag direkt till Svensk Bilprovning.

Till regbesiktningen ska följande dokument följa med:Bromsberäkning, instruktionsbok, CoC-dokument samt om man inte kommer med fordonet personligen, en fullmakt att man får registreringsbesiktiga släpvagnen för den som står som ägare. CoC-dokumentet blev jag lite osäker på då det krävdes, och skickades in i original till ursprungskontrollen, men kopia finns, och originalet har ju transportstyrelsen så jag kan inte se att det ska bjuda några problem.

Efter genomförd regbesiktning återstår bara att åka hem, och vänta på sin nummerplåt och sitt regbevis så är släpen slutligen klar för bruk.

I övrigt kan jag väl säga att det tagit någon vecka längre än vad jag hade velat, först lyckades säljaren sälja slut på ena släpmodellen mellan att jag lade ordern, då det fanns 3 kvar, och att de började behandla min order vilket fördröjde det hela ett par veckor, och sen när släparna väl var klara att hämtas hade transportören ingen körning förrän veckan efter, sen tar ju den svenska byråkratin en del tid också, men totalt sett så har det gått ungefär som beräknat.
Intressant.
Har kikat på ett släp liknande det översta på din bild. Var det den du köpte?
Har också fått pris kring 50 med vinterdäck. Ev så kan man få med ett kapell till bra pengar i detta.

Ser gärna din kalkyl. Frakten kan ju bli den stora posten så det kan man ju forska en del i. Kommer behöva kvitto och dra moms men det ska ju inte vara något problem om det är Tyskland. Du har ju lagt ner en del jobb verkar det som.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Intressant.
Har kikat på ett släp liknande det översta på din bild. Var det den du köpte?
Har också fått pris kring 50 med vinterdäck. Ev så kan man få med ett kapell till bra pengar i detta.

Ser gärna din kalkyl. Frakten kan ju bli den stora posten så det kan man ju forska en del i. Kommer behöva kvitto och dra moms men det ska ju inte vara något problem om det är Tyskland. Du har ju lagt ner en del jobb verkar det som.
Den övre släpen är min, och 50 lät svettigt, min kostade utan vinterdäck och tillbehör, men klar för trafik och transporterad hit bara snäppet mer än hälften av det.
Kalkylen är enkel, tyskt pris+1990kr för regbesiktningen. Transport eller hämtning av släpen kan jag inte ge mig in på att säga vad det kostar för andra utan det gör man nog bäst i att räkna ut själv. Den undre släpen är momsavdragen, dvs den tyska momsen betalades aldrig i Tyskland, det finns mer att läsa på forumet om momshantering vid köp av varor i utlandet. Vinterdäck löste jag så att jag köpte 4 fälgar som passade släpen, kostade 1500, och så köpte jag 4 begagnade 175/70 R13 dubbdäck för 600 och krängde på. Bärigheten når inte riktigt 2000kg, utan bara 1900, men med tanke på att tex Eduard säljer sina 2000kg släpvagnar med däck med samma bärighetsklass och räknar på 100kg kultryck för att nå 2000 så känner jag mig inte orolig att det inte ska rå med, sen är det ju väldigt långt mellan gångerna man kör max- eller överlastat vintertid. Dagspris med aktuell eurokurs för min vagn inklusive regbesiktning hamnar på i runda slängar 22200
 
Gilbert skrev:
Den övre släpen är min, och 50 lät svettigt, min kostade utan vinterdäck och tillbehör, men klar för trafik och transporterad hit bara snäppet mer än hälften av det.
Kalkylen är enkel, tyskt pris+1990kr för regbesiktningen. Transport eller hämtning av släpen kan jag inte ge mig in på att säga vad det kostar för andra utan det gör man nog bäst i att räkna ut själv. Den undre släpen är momsavdragen, dvs den tyska momsen betalades aldrig i Tyskland, det finns mer att läsa på forumet om momshantering vid köp av varor i utlandet. Vinterdäck löste jag så att jag köpte 4 fälgar som passade släpen, kostade 1500, och så köpte jag 4 begagnade 175/70 R13 dubbdäck för 600 och krängde på. Bärigheten når inte riktigt 2000kg, utan bara 1900, men med tanke på att tex Eduard säljer sina 2000kg släpvagnar med däck med samma bärighetsklass och räknar på 100kg kultryck för att nå 2000 så känner jag mig inte orolig att det inte ska rå med, sen är det ju väldigt långt mellan gångerna man kör max- eller överlastat vintertid. Dagspris med aktuell eurokurs för min vagn inklusive regbesiktning hamnar på i runda slängar 22200
Tackar. Mycket intressant.
Är det Anssems PSX2000 och med vilka mått?
Försöker jämnföra lite med de jag hittat i Sverige. Vill ha något med bra kvalitetsaxlar.

Var köpte du ifrån?

http://www.trailer-buy.com/Flatbed-trailer/Anssems-PSX-20.405.html
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Tackar. Mycket intressant.
Är det Anssems PSX2000 och med vilka mått?
Försöker jämnföra lite med de jag hittat i Sverige. Vill ha något med bra kvalitetsaxlar.

Var köpte du ifrån?

[länk]
Jo, en PSX2000 med 405cm långt flak, jag köpte av just den firman, men det där är någon mysko prislista med riktpriser de kör med, priserna på http://www.aluliner.com/ är mer realistiska.
 
kan du acceptera mig som vän på forumet, har lite frågor kring detta. skulle gärna slå dig en signal kring import av släpvagn. ska ner till tyskland på torsdag.
 
Gilbert, får man be om en utvärdering av vagnen? Jag är inne på en precis likadan, dvs en PSX 2000 405. Eurokursen är rätt trevlig nu och jag har sett priser från 2180€.

Hur tycker du att det stora flaket fungerar? Onödig lyx jämfört med 325cm varianten?
 
anden213 skrev:
Onödig lyx jämfört med 325cm varianten?
Grundregeln är förstås att ett släp aldrig kan vara för stort. :) Men, jag har ett psx3000 med 325cm flak och det har aldrig varit för kort - jag har kört väldigt mycket virke etc och det räcker helt enkelt. Aldrig några problem att lasta med rätt kultryck.

Skulle jag önska något mer av släpet så vore det 500kg till i lastvikt. Där har jag slagit i taket flera gånger (max 2500kg i mitt fall). Nu råkar jag veta att det går vädigt bra att lasta mycket mer än regbeviset säger på PSX-släpen så det kanske ordnar sig ändå men....
 
Bra info MathiasS, det skulle alltså betyda att man kan gå ner från 4 meter till 3.25 och istället köpa PSX3000.

Jag har dock resonerat så att det är inte så många "normala" bilar som får dra mer än 2000kg även med BE, t.ex får min A6a bara dra 1900. - därav ett PSX2000. Men skaffar man en jeep så...
 
Man kan ju alltid ta till lite extra för framtida behov :). Så länge inte släpet är lastat till mer än vad bilen klarar så är det ju inga problem med lite för låg dragkapacitet (om man har BE-kort, vill säga).
 
Man ska förstås rannsaka sitt behov av att lasta långa saker och handla efter det. Killen jag köpte släpet av behövde just ett längre släp men han körde av någon anledning bara 6m virke - så ser det sällan ut när man åker till brädgården...

Klart du ska skaffa en Jeep. En WJ är en utmärkt dragbil....
 
anden213 skrev:
Gilbert, får man be om en utvärdering av vagnen? Jag är inne på en precis likadan, dvs en PSX 2000 405. Eurokursen är rätt trevlig nu och jag har sett priser från 2180€.

Hur tycker du att det stora flaket fungerar? Onödig lyx jämfört med 325cm varianten?
Jag är helnöjd med släpen, suverän som arbetsplattform, lättdragen efter storleken, ja, inga bekymmer egentligen. Vad gäller längden så kan man nog klara sig med en 325 om man inte har tänkt att nån gång dra mer än en snöskoter eller tänkt sig dra en bil på släpen. Skotertransporten är ett krav för mig och biltransportmöjligheten en bonus, så att jag valde en 405 var egentligen aldrig föremål för diskussion. Då prisskillnaden troligen inte är alltför stor kan det nog vara mer en utrymmesfråga på parkeringssidan om man väljer en 325 eller en 405 om man inte har ett direkt behov av en 405. Jag tror dock att risken att man köpt en 325 och finner den för kort än betydligt större än att den som köpt en 405 finner den för lång. Vad gäller maxlasten kan man ju nämna att PSX2000 är identiskt uppbyggd som 3000 förutom påskjutsbroms, axlar och hjul. 2000 har 2700kg påskjutsbroms och 2x1300kg axlar. Jag uppmanar inte till överlast, men ska man överlasta kan det ju vara vettigt att överlasta nåt som är överdimensionerat ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lysande! Då handlar det bara om att bestämma sig...
Klart att det "alltid är bra" att ha en lång släpvagn - precis som det "alltid är bra" att maximera sin lastviktskapacitet. Men man måste väl sansa sig (eller måste man det?). PSX3000 har ju lite högre egenvikt, så då tappar man lite lastvikt eftersom bilen har begränsning på dragvikt under vagnens totalvikt. Lätt att dra paralleller till "man måste tänka på pocenten Helge".

Har mailat några firmor i norra tyskland men det verkar inte vara någon som vill frakta hit en vagn, återstår att lösa den biten själv.

Gallergrindar till PSX verkar kosta ca 700€ för övrigt, såg i någon tråd att det fanns funderingar på att bygga egna...

Ha en skön helg!
 
anden213 skrev:
Lysande! Då handlar det bara om att bestämma sig...
Klart att det "alltid är bra" att ha en lång släpvagn - precis som det "alltid är bra" att maximera sin lastviktskapacitet. Men man måste väl sansa sig (eller måste man det?). PSX3000 har ju lite högre egenvikt, så då tappar man lite lastvikt eftersom bilen har begränsning på dragvikt under vagnens totalvikt. Lätt att dra paralleller till "man måste tänka på pocenten Helge".

Har mailat några firmor i norra tyskland men det verkar inte vara någon som vill frakta hit en vagn, återstår att lösa den biten själv.

Gallergrindar till PSX verkar kosta ca 700€ för övrigt, såg i någon tråd att det fanns funderingar på att bygga egna...

Ha en skön helg!
Att hämta en släp från tyskland när man bor i Östergötland kan väl knappast vara nån logistisk utmaning ;-) För att spara tid, pengar och arbete samt ge utrymme för större flexibilitet kan jag ju som jag skrivit tidigare i tråden föreslå att ta en släp med sig och lasta den nyinköpta på så slipper man tyskregistreringsbestyren plus att man rymmer mer öl och garageportar utan att överlasta. Kröger norr om Hamburg har ett bra läge från sassnitz sett och är bra att handla med.
 
Östergötland är ju närmare Tyskland än Västerbotten, det är ju klart. Men jag är tveksam att ett 4 meters PSX får plats uppe på mitt 2,5m släp. Men det kanske skulle se lite roligt ut ! ;)

(Min fru läser över axeln och undrar vad meningen med detta inlägg är - jag har tyvärr inget bra svar.)
 
Jag har för övrigt inget att sätta fast garageportarna i, men det kanske får plats ett garage på det nya jättesläpet?!

Bevisligen är det för sent för att skriva vettiga inlägg, bäst jag loggar ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.