Jag gissar att jag inte är ensam om att granska DNs nya artikelserie om bolån...

Några reflektioner från dagens/morgonens artiklar (som vad jag kan se inte kommit ut på hemsidan ännu, där finns bara gårdagens - http://www.dn.se/ekonomi/fa-tar-extra-bolan-for-konsumtion) är att det beskrivs av Bo Söderberg (nationalekonom och bostadsforskare vid Uppsala universitet) att det i hans tycke är en normalare situation i dagens läge med räntenivåer och inflationstakter än på 70-80 talet.

Han kommenterar indirekt ett påstående som lyfts fram flera gånger i bland annat den här tråden angående förutsägbarhet om framtiden med att det har ju för inte alls många år sen varit betydligt högre ränteläge i Sverige än det är idag genom att konstatera att det må vara så privatekonomiskt att det upplevs som en ogynnsammare situation idag än vad det varit historiskt, men det är en bedömning man gör med den gamla situationen som norm. Det var snarare den som var avvikande konstaterar han, och tillägger att man inte kan ha sina föräldrars bostadskarriär som mönster för sin egen tänkta. Själva artikeln som sådan är även en tydlig illustration om hur utvecklingen varit på sistone.

Det äldre paret har en idag knappt belånad villa i Äppelviken som de köpte 1970 för 210 000:-. Den är idag taxerad till 6,7 miljoner. Det framgår även att det antagligen inte är helt rättvisande för deras bostad då taxeringsvärdet gått upp pga området trots att de har aningen eftersatt underhåll och 70-tals standard. De skulle dock (min gissning) ändå utan problem få ut 6-7 miljoner för huset vid en försäljning.

1975 var snittpriset för en villa i Stor-Stockholm 270 000:- Det motsvarar idag i reda pengar ca 1,3 miljoner. Jag behöver väl inte påpeka att snittpriset på en villa i Stor-Stockholm idag är aningens mer än 1,3 miljoner...

Summan av kardemumman som jag kan bedöma det är att man är överens om att priser på bostäder kommer fortsätta uppåt men så länge rådande villkor gäller på marknaden så kommer värdeökningen bli (med vissa upp och nergångar justerade) lägre och mer konstant. Det är helt enkelt ett mer kontrollerat finansiellt klimat, och risken för någon bostadsbubbla framstår som synnerligen övervärderad och som en typisk mediamässig reflexreaktion. Man ska inte oroa sig för att det kommer dyka, men man ska lika lite oroa sig för att det kommer ske någon större värdeökning på sikt heller som jag ser det.
 
@timmelstad: Sunt och resonerande inlägg.
En liten brasklapp bara: Priserna kan förvisso öka lite till - MEN i slutändan handlar det också om hur mkt av sin disponibla inkomst man har råd att lägga, OCH hur mkt utbud vs efterfrågan (som båda är dynamiska parameterar) det finns.

Jag personligen tror på en nedgång i takt med ränteuppgången ungefär - och en ngt större dipp i nästa lågkonjuktur (som om inget oförutsett inträffar borde inträffa ca 2014-2016) - efter det en fortsatt rimlig uppåtgående trend, med som du skriver dalar och toppar...

Däremot så tycker jag ändå att man bör sträva efter en minskad nationell belåning eftersom svenskarnas belåning har rusat lite för mkt. Så maxtak på bottenlån, och ev. amorteringskrav eller liknande är inte helt fel - även om risken för en bobubbla skulle minska..

/K
 
klaskarlsson skrev:
Däremot så tycker jag ändå att man bör sträva efter en minskad nationell belåning eftersom svenskarnas belåning har rusat lite för mkt. Så maxtak på bottenlån, och ev. amorteringskrav eller liknande är inte helt fel - även om risken för en bobubbla skulle minska..

/K
Jag håller med. Men det bör inte betraktas som en panikåtgärd för att undvika en ny krasch på fastighetsmarknaden. Det bör betraktas som ytterligare ett led i att stabilisera den finansiella strukturen överlag, något som bevisligen är på god väg i dag enligt de flesta förståsigpåare.
 
Senaste statistiken visar alltså att bolånetaket var resultatlöst. Undrar vad våra politiker och FI ska ta till den här gången för att bromsa utlåningen till privata bostadsinköp?
 
Deven skrev:
Senaste statistiken visar alltså att bolånetaket var resultatlöst. Undrar vad våra politiker och FI ska ta till den här gången för att bromsa utlåningen till privata bostadsinköp?
Fast samtidigt går mäklarna ut och säger att "alla förstagångsköpare" har försvunnit :S

/K
 
klaskarlsson skrev:
Fast samtidigt går mäklarna ut och säger att "alla förstagångsköpare" har försvunnit :S

/K

Det finns en del rapporter som tyder på att prisökningen har stannat upp. Till exempel: http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3070371.ece

Å andra sidan: http://www.dn.se/ekonomi/bostadspriserna-fortsatter-att-oka

Men det finns inga skäl att oroa sig, fortsätter priserna att stiga är det fler åtgärder som väntar http://www.dn.se/ekonomi/sa-undviks-en-ny-bobubbla
 
lurk12345 skrev:
Men det finns inga skäl att oroa sig, fortsätter priserna att stiga är det fler åtgärder som väntar [länk]
Jag är tveksam. Svenska politiker brukar inte vara kända för att ta tag i saker som känns obekväma för majoriteten av röstboskapet.
 
Fler och fler rapporter om att raset har börjat i Sthlm nu... Hoppas ni håller i er för nu lär det gå fort... -30% om tre år?
 
Länka gärna!
 
klaskarlsson skrev:
Tips: P3 dokuemntär om 90-talskrisen
[länk]

/K
Lite sent ute men jag har inte läst någon i den här tråden förrän nu. Hur som helst så är P3:s dokumentärer oftast riktigt bra och det blir lätt att man kör en extra sväng i bilen för att få lyssna klart på dem:). Just under den här dokumentären vet man inte om man ska skratta eller gråta när berättelsen om den "vanliga" Stockholmaren går. Visserligen verkade det inte gå så farligt för honom. Men han lyckades sälja sin bostadsrätt precis innan uppgången började på 90-talet och sedan köpte han en bostadsrätt innan krisen 2008. Har för mig att dokumentären gjordes på våren 2008. Nu delgav jag inte så mycket intressant utan kände mest för att skriva av mig lite....
 
Stringfellow Hawke skrev:
Fler och fler rapporter om att raset har börjat i Sthlm nu... Hoppas ni håller i er för nu lär det gå fort... -30% om tre år?
Hahaha! :D

Tur att man inte bor i Stockholm, förra gången det gick ner några procent där gick det upp här. Vi får väl se.
 
Jag är i marknaden just nu och letar efter tomt alt beg hus i norra sthlm. Mitt intryck är att priserna är på väg ner. Det är inte fråga om något ras men min känsla är att det är mer än tio procent billigare nu jämfört med för drygt ett år sedan.

Många säljare lever kvar med prisförväntningar baserade på tidigare prisnivåer - det är precis så det ska vara enligt all ekonomisk teori. Så vi köpare avvaktar........
 
Kollar man statisitk ser det ut som priserna gått upp 3% på 1 år i Storstockholm.
 
Jag tror inte att det stämmer. Min känsla är att statistiken släpar efter. Vi kollar efter hus i prisklassen runt 5-6 milj och där är det läget absolut så att det är ett prisfall.

Sedan är det ju en annan sak att boendekostnaden är oförändrad eller tom något högre idag jämfört med för ett år sedan pga den dyrare finansierings kostnaden med högre räntor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.