Härlig PEN-anslutning hittad i en central som betjänar ett kontor

4e45134f-c23c-1449.jpg
 
Där har det blivit lite varmt...
Dåligt dragna skurvar?
 
Var på ett liknande jobb förra veckan. Då var det en Moeller JFB som inkommande nollan hade brunnit av på.
En micro gick sönder.

//Patrik
 
"Drag till nollskruven ordentligt!"-skylten verkar ha ignorerats :rolleyes:
 
Som synes verkar det ha gått varmt vid nollskruven. Dock gick det trögt att dra den, troligen fastbrunnen
 
Har drabbats av lite sporadiska JFB-utlösningar i garaget på senare tid. Så ikväll gjorde jag en raid med isolationsprovaren och hittade boven till slut.
Allt var inte bättre förr, lättmetallgodset i locket på lysrörsarmaturen har på något sätt tillsammans med luftfuktigheten kondenserat på plasten i kopplingsplinten och gjort den ledande! Annars är byggkvalitén på den här 60-tals(?)-armaturen rent otrolig jämfört med dagens lättviktsbyggen.
 
  • överslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
undrar om den här byggcentralen hade gått att megga ens med 250V utan att få 0 ohm på meggern...
 
  • DSCN2505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electrocuted skrev:
undrar om den här byggcentralen hade gått att megga ens med 250V utan att få 0 ohm på meggern...
Eh, ligger allt under vatten??

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Eh, ligger allt under vatten??

//Patrik
japp, en meter under vatten, vet dock inte om det är spänning på, men tror inte det, jag ville inte gå fram och känna... det matar en länspump i en grusgrop, och uppenbarligen har pumpen stannat för vattnet har nått dit det inte borde va..
 
Hittade dessa fina kopplingarna under isoleringen på vinden till en lägenhet.
Jag var och skulle se över anläggningen innan försäljning och ägaren visste att det fanns konstigheter som "förra ägaren" hade gjort.....:D
 
  • Bild0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Vad är det för kabel? Norsk PR PLUSS?
 
Japp, det är den förb****e PR 2x2,2/2,5.......
Platt kabel är inte lika kul att klamra som rund kabel:@
Jag jobbar i Norge, därav PR;)
 
Kan tro det - hur gör man en böj på en sådan med den platta sidan mot väggen ? :S
 
Man måste böja kabeln när man kan hålla den lös, kan inte slå i sista klammern innan man böjer alltså, försöker böja den utan att den "kantrar" vilket den lätt gör annars.....
Lägga dit den och ta lettidonet och knacka ner den i hörnet:D
 
Vidar skrev:
Det var rätt vänt med hane/hona men att kabeln gick att dra ut för hand och fortfarande var strömförande kändes lite otäckt. Tänk om det varit ett nyfiket barn som ryckt ur den istället?

.
Små barn är det ju synd om men annars finns det nog gott om klåfingriga typer som det nog inte skulle skada att de fick sig en liten "kyss" ibland. Den kunde ju då ha monterats på en barnsäker höjd.
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.