Jag har Ryobi grästrimmer och häcksax 18v maskiner och ett 1,4Ah och ett 2,4Ah batteri har inte varit ett enda problem med laddningarna, även att akkarna har legat orörda över vintern (i kallt förråd)
 
Tio skrev:
Varning för RYOBIS 18V batterier. Går inte att ladda.
Har använt samma batteri sedan 2008, fungerar fortfarande, du har nog fått ett måndagsexemplar.
 
Jag tänkte köpa en grästrimmer och undrar om någon har erfarenhet av Ryobi där. Jag har sett att det skrivs en del om batterimaskinerna i den här tråden och de verkar ju bra, men är kanske för klena för mina behov. Är det någon som har erfarenhet av bensinmaskinerna? Hur står de sig mot motsvarande maskiner från t.ex. Partner eller Stiga? Ryobi har en fyrtaktare för 2 500 kr, är det värt att lägga pengarna på en sån kanske?
 
gronfelt skrev:
Jag tänkte köpa en grästrimmer och undrar om någon har erfarenhet av Ryobi där. Jag har sett att det skrivs en del om batterimaskinerna i den här tråden och de verkar ju bra, men är kanske för klena för mina behov. Är det någon som har erfarenhet av bensinmaskinerna? Hur står de sig mot motsvarande maskiner från t.ex. Partner eller Stiga? Ryobi har en fyrtaktare för 2 500 kr, är det värt att lägga pengarna på en sån kanske?
Hur stor tomt är det? Min radhustomt är liten så den lilla batteritrimmern duger utmärkt. På en större tomt är ju bensin trevligt.

/Anders
 
Det är kanske 1 000 kvm trädgårdstomt, men det är en del som är rätt högvuxet, med gräs, nässlor och liknande, så jag funderar på om batterimaskinen är stark nog för att ta den typen av "ängsmark".
 
B
gronfelt; jag har en Ryobi RBC430SBS (varianten med sele). Jag har 1200m2 tomt i anslutning to skog. Använder trimmern där gräsklipparn inte kommer fram längs kanter o så. Jag tycker den är lite klen, jag upplever det som att den inte varvar tillräckligt för att slå gräset effektivt. Visserligen är motorn bara på 800W, men svärfars tvåtaktstrimmer (lågprismärke) är villigare att varva, och jag upplever den som lite mer effektiv, trots samma effekt på pappret. Men bullrig, och illaluktande.

Valet 4-takt var för min del rätt, men jag tror jag skulle satsat några kronor till och köpt en bättre maskin, t.ex, om jag skulle gjort valet idag.

Kan ju tipsa om att granngården har en drive på denna för 2500kr just nu, går man till bauhaus och kräver 12% lågprisgaranti, så blir den väldigt billig. För de pengarna är den nog rätt prisvärd.
 
Jag har en Partner B422X och den är OK att röja med (rekommenderar dock ett bättre märke). Illaluktande kan jag inte säga men jag kör på Aspen 2T. Tror att Ryobis 4-taktare går på 2-taktsbensin också, så utsläppen är väl inte så låga. Jag hade nog satsat på en beg proffsmaskin typ Husqvarna på Blocket. Till bensinröjarna kan du dessutom välja mellan spole för gräs, samt sly eller sågklinga för grövre.

/Anders
 
B
Vitsen med 4-taktare är ju att slippa oljeblandad bensin, förstår inte ditt resonemang kring att det går att köra på 2-taktsbensin i en fyrtaktare? Det står i manualen att man bara ska köra den på ren bensin. Det blir lägre utsläpp med 4 takt.

Svärfar blandar själv 2-taktsbränsle, så det är nog kanske därför den luktar illa. Min motorsåg (2-takt) har ju inte problemet med illa lukt, så det kanske hänger på den som blandar (om man inte köper färdigblandad).
 
gronfelt skrev:
Jag tänkte köpa en grästrimmer och undrar om någon har erfarenhet av Ryobi där. Jag har sett att det skrivs en del om batterimaskinerna i den här tråden och de verkar ju bra, men är kanske för klena för mina behov. Är det någon som har erfarenhet av bensinmaskinerna? Hur står de sig mot motsvarande maskiner från t.ex. Partner eller Stiga? Ryobi har en fyrtaktare för 2 500 kr, är det värt att lägga pengarna på en sån kanske?
Jag köpte en RLT430CES (den utan sele) i helgen. Har en hel del tistlar etc så jag ville ha en smidig maskin men med lite mer kräm. Fyrtaktsmotor helt klart att föreda för att slippa blanda bränslesorterna.
Den är välbalanserad och har delad rigg vilket är smidigt när man vill (som jag) flytta den mellan hem och fritidshus.
Inhandlades på Bauhaus och med prisgarantin landade den på drygt 1600 sek.
Det visade sig att Jula har erbjudande på den :)
 
Tack för tipset om Jula, jag såg att de kör kampanj både på en fyrtaktare och en tvåtaktare, bägge på 30 cc och 800 W.

Fyrtaktaren (RLT430CES, som Scout har) ser ut att ha Expand-IT-funktionen, så att man kan byta huvud mot t.ex. grensåg, slyklinga eller lövblås, men det står inget om det på Julas hemsida. Någon som kan bekräfta?

I så fall känns den ganska prisvärd för 1 900 kr. Jag har tyvärr 5 mil till Bauhaus, så det är inte lönt att åka dit för att få några hundra i rabatt.
 
gronfelt skrev:
Fyrtaktaren (RLT430CES, som Scout har) ser ut att ha Expand-IT-funktionen, så att man kan byta huvud mot t.ex. grensåg, slyklinga eller lövblås, men det står inget om det på Julas hemsida. Någon som kan bekräfta?
Tror att Jula kör sitt sortiment, att Ryobi sen har massa tillbehör spelar nog ingen roll..
 
Tänkte bara informera (som tidigare medlemmar redan gjort) om att Ryobi inte är samma sak som Milwaukee o.s.v.
Dessa är förvisso märken ägda av samma företag men de riktar sig till helt olika användare.
Ryobi gör konsumentprodukter som ibland använder samma komponenter, teknologi som de andra varumärkena inom koncernen men det är absolut inte samma maskiner med olika skal.
I detta fall så får du vad du betalar för.
Ryobi är inte dåliga men håller inte samma klass utan du får förvänta dig sämre prestanda än de andra, så om du tänker använda en maskin dagligen eller ofta så köp hellre Milwaukee,Bosch, Festool.
Har du riktigt mycket pengar över så kan du köpa Maffel som är riktiga proffsmaskiner.
 
Köpte två maskiner för ett år sedan. En grästrimmer och en häcksax. Har kört på ett batteri som plötsligt slutade fungera för två veckor sedan. Det såg ut att laddas men funkade inte sedan.

Fick nytt batteri och förstod att dom bytt några batterier...

Har annars varit nöjd med prylarna.

Sent from my NookColor using Tapatalk
 
Rent generellt finns det en sak att se upp med på 4 takts maskinerna. Kolla vilka lutningar de får användas i.
Ska man bara röja på plan mark är det ju inga problem men har man lite ordentliga slänter eller så så kan det bi problem med att 4 takt inte klarar att få runt oljan rätt.
Det var ett av skälen till att stihl valde sin 4-mix enligt en mekaniker jag pratade med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.