Jag ska ha fasta fönster enbart i denna sväng och ser ingen anledning att köpa några värsting fönster....vem vet hur länge man bor här... :D
 
Har köpt tvåglas PVC-fönster från Nordiska kompositfönster. 65 000 för 23 enheter varav ett flertal större samt ett skjutparti. Hade jag gått på elitfönster eller liknande hade kalaset lätt landat på 140 000 kr så för mig var inte valet svårt. Sen håller jag inte med Mikael om att PVC-fönster skulle vara svårmonterade. Har iofs aldrig monterat träfönster men jag tyckte att det var hur enkelt som helst.

I uppsala hade jag aldrig kört 3-glas, inte en chans. 2-glasfönstren är så pass bra idag så det finns ingen anledning. De blir bara jävligt mycket tyngre att handskas med.

Ett tips är ju att köpa alla fönster på en och samma gång så får du betydligt bättre pris. Frakten är dyr.
 
Tack jeppeknaster

Jag är inne på samma linje, 2-glas får räcka :)

Är det någon som har bilder på installation på dom så kallade svår monterade?
 
Mikael_L
Ja det är främst fönsterblecket som ställer till huvudbry.
Det finns ingen slits i karmen a´la svenska fönster. Vilket betyder att man får vika ett specialbleck och antingen sätta det under karmen eller försöka fästa det på något vas utanpå karmen.

Inget som inte går att lösa, men är man van det gamla så tar det ju tvärstopp när man kommer till det här momentet. :)
 
Jaha....inget värre.... :)
Då får plåtslagaren mer att göra helt enkelt :D
 
Håller inte med dig här heller Mikael :) Det behövs inga specialbleck, funkar utmärkt med de från byggmax eller plannja. Det man ska tänka på är att se till så att det finns minst 2 cm i underkant mellan regel och karm så att man kan lirka in den den lilla bockade kanten i skåran på fönstrets undersida. Här är det även en fördel om fönstret livar med regeln så att man kommer åt.

http://www.lbtm.se/uploads/fonsterbleck.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=9i_qXodVsqE&feature=player_embedded
 
Redigerat:
Beställer man PVC på rätt ställe har dom svenska bleckspår, förmonterade karmskruvshylsor osv. Det är lätt att stirra sig blind på budgetprodukter från utlandet och tror att det ska motsvara svensk standard...

Man köper inte en lada och klagar på att den inte har samma kvalitet som grannens volvo ;)

Personligen kör jag Nissan! Haha
 
Mikael_L
Jag kan ju inte påstå att jag är någon total motståndare till europeiska fönster, och i vilket fall är det bara bra att Svenska tillverkare får lite nyttig konkurrens.
Själv har jag monterat tyska Meeth-fönster i garaget och 3 st PVC-fönster med ALUplast-profil i huset, å jag är som sagt inte främmande för lite andra varor än Elit-fönster m.fl.

På huset har jag inte satt några fönsterbleck än, men jag har räknat ut hur jag ska göra, sen får jag väl se om jag räknat rätt! :O ;)

Både på huset och garaget kommer blecken (som är vita) komma så långt ner att på lite håll kommer den undre fönsterkarmen upplevas några cm tjockare än den övre, iom att det vita blecket blir fastsatt under fönstret. Jag vet inte ännu hur detta kommer upplevas i längden, men garaget tänker jag inte på längre.
 
erik_n skrev:
Beställer man PVC på rätt ställe har dom svenska bleckspår, förmonterade karmskruvshylsor osv. Det är lätt att stirra sig blind på budgetprodukter från utlandet och tror att det ska motsvara svensk standard...

Man köper inte en lada och klagar på att den inte har samma kvalitet som grannens volvo ;)

Personligen kör jag Nissan! Haha

Det där tycker jag är väldigt missvisande. Vi svenskar vill ju gärna tro att allt som görs i Sverige är av extremt hög kvalitet och allt som görs i tex Polen är lågbudgetskit. Vi tror att saker som är anpassade efter "svensk standard" är det enda rätta i alla situationer, som att det vore nåt för alla andra miljarder byggare i världen att ta efter. Men vi är ju å andra sidan kända för att vara lite blåögda... :)

När allt kommer till kritan är vi bara ett lilleputtland när det gäller fönstertillverkning (och allt annat). Vi är ett inskränkt folk helt enkelt. Se bara på Fredrik Häréns (årets föreläsare 2006 och 2007) föreläsning. Grymt intressant. Den visar bland annat hur outbildade och insnöade vi är jämfört med människor i andra länder.
http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

Men för att återgå till fönsterblecken... :)
Så här ser mina ut monterade (och smutsiga) och jag tycker att det blir hur snyggt som helst om man bortser från den provisoriska utegipsen och den provisoriska omålade smygen.
 
  • fönsterbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi köpte pvc-fönster från Bra Fönster som har uppfrästa spår för fönsterblecket . Min sambo tryckte blecket i spåret och borrade genom bleck och pvcn och popnitade fast allt , inga svårigheter alls .
 
jeppeknaster skrev:
Den visar bland annat hur outbildade och insnöade vi är jämfört med människor i andra länder.
Absolut! Ett tydligt exempel på det är att folk fortfarande är skeptiska till plastfönster av anledningen att man tror inte att det fungerar.

Sverige är ett lillepluttland med massa egna märkliga standarder. Men likt förbaskat är det dessa standarder som är standard. Oavett vad som finns på andra sidan vattnet. Säger varken att det är bra eller dåligt. Bara att man kan inte förvänta sig att allt funkar smärtfritt när man handlar från länder med andra standarder. De inhemska alternativen är oftast lite dyrare men då anpassade efter de standarder vi har här. d^_^b
 
Mikael_L
erik_n skrev:
Sverige är ett lillepluttland med massa egna märkliga standarder. Men likt förbaskat är det dessa standarder som är standard. Oavett vad som finns på andra sidan vattnet. Säger varken att det är bra eller dåligt. Bara att man kan inte förvänta sig att allt funkar smärtfritt när man handlar från länder med andra standarder. De inhemska alternativen är oftast lite dyrare men då anpassade efter de standarder vi har här. d^_^b
Typ att man tog hem två släpvagnslass med polska gipsskivor och det sen visar sig att dom är 100cm breda istället för våra 120 resp 90 ... ;)

Jag har ingen aning vad Polen, eller andra andra länder för den delen, har för standardmått och modulmått. Men säkerligen har dom en massa sådana, som ibland är samma som våra och ibland andra mått.
 
Mikael_L skrev:
Typ att man tog hem två släpvagnslass med polska gipsskivor och det sen visar sig att dom är 100cm breda istället för våra 120 resp 90 ... ;)
Haha typ så! Jobbigt läge! :cool:
 
Mikael_L
Jag tycker att kvalitetskänslan på mina tyska Meeth-fönster och de Polska med ALU-plast profiler är helt OK. Det känns inte som att det är någon sämre kvalitet än Svenska fönster, ni vet med en massa kvist som gör genomslag i färgen och allt det där.
Men utförandet är annorlunda, vilket jag tycker gör att det krånglar lite mer vid montaget, men det är säkert något man lär sig.
 
Har fått lite gjort iallafall....

DSC00467.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.