Jamen sluta med allt detta skrämselkör att alltid ta upp försäkringsbolaget och brand i tid och otid.

Naturligtvis kommer försäkringsbolaget gå på försäljningsstället/fabrikören. CE märkningen är obligatorisk för det mesta som säljs i Sverige. Det är den enda märkningen som behövs. När en producent sätter den på sina prylar så garanterar han att de uppfyller de krav och specifikationer som krävs inom EU.

Jag antar att denna regel (har inte läst och sett något om den iofs) kommit dit för att skydda konsumenterna från att oseriösa, men behöriga elektriker, skall sätta dit vilken billig smörja som helst. Dock kommer den säkert, genomskinligt nog, att användas för att se till att vi konsumenter tvingas köpa materialet genom elektrikern. Annars gör han inte jobbet, han kan ju inte garantera materialet.

 
Hmm nog för att det blir många pekpinnar i detta forumämne, men det är faktist på sin plats. Dåliga anslutningar är största brandfaran vi har vad det gäller el i bostäder. Om man inte räknar övertäckat elemt o allt vad det nu kan tänkas vara, men där ansvarar inte den som gjort jobbet för att folk e dumma nog att hänga grejer över osv.

Det ÄR farligt med el hur mycket man än försöker bortförklara så återstår faktum.

Skulle det vara så lätt som vissa försöker få det att framstå skulle vi varken ha nått elsäkerhetsverk eller några krav på behörigheter.

 
TLovskog skrev:
Jamen sluta med allt detta skrämselkör att alltid ta upp försäkringsbolaget och brand i tid och otid.
Jag upplyste inte för att skrämmas, utan för upplysningens skull.
Det står alla fritt att göra som dom vill, men det kan ju vara lättare för vissa att ta ett beslut när man vet vad som gäller om det skulle hända något.
 
Jag upplyste inte för att skrämmas, utan för upplysningens skull.
Det står alla fritt att göra som dom vill, men det kan ju vara lättare för vissa att ta ett beslut när man vet vad som gäller om det skulle hända något.
Fast i fallet du tog upp får man intrycket att hemmafixaren hade fått bekymmer med försäkringsbolaget.
Undrar vad hemmafixaren säger till försäkringsbolaget när dom upptäcker att den egenhändigt monterade mtrl:en inte höll måttet och orsakade en brand?
Detta är ju inte korrekt. Materiel som säljs i Sverige är CE-märkta. Detta upplyser konsumenten om att materielet uppfyller alla relevanta specifikationer och kravställningar i hela EU. Vid brand kan inte försäkringsbolaget gå på konsumenten, vad gäller materialet. Uppfyller inte den märkta produkten CE-kraven, så får producenten ta smällen. Jag har i alla fall inte sett något om att man har någon undersökningsplikt eller liknande i detta fallet. Skulle affären i fråga sälja icke CE-märkt materiel så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolaget jagar hemmafixaren ändå, utan försäljningsstället.

Alltså köpt i Sverige oavsett var -> Inga problem med försäkringen vid brand.
 
Erik_D skrev:
Dåliga anslutningar är största brandfaran vi har vad det gäller el i bostäder.
Kan du ge exempel på en "dålig" anslutning?
Menar du att det är felkopplat eller att t ex en skruv är dåligt åtskruvad?
Det senare fallet (egentligen båda fallen) är ju ganska lätt att undvika genom att vara noggrann.
 
Här har ju Erik en poäng. En hempulare med begränsade kunskaepr i ellära (även vissa elinstallatörer) har kanske inte klart för sig vad som händer med en dålig anslutning.

Jag kan tänka mig att många tycker att "det är väl inte värre än att jag får göra om den om det verkar glappa senare" och alltså inte både kollar dubbelkollar och trippelkollar att det sitter fast ordentligt. Om man kan sin grunläggande ellära så förstår man att en glapp kontakt inte nödvändigtvis gör att ex. bilvärmaren slutar fungera, utan också kan ge resultat att huvuddeln av värmen man vill ha i bilen kan hamna i kontakten, som då blir VÄLDIGT varm.

Det är kanonbra med det här forumet, där det finns både duktiga amatörer och "riktiga" elektriker som kommer med information.
 
Ska man då ana oråd? I vårat nybyggda hus har elektrikern använt brytare och uttag mm med kopplingar där man bara sticker in kabeln alltså helt skruvlöst...
 
Ska man då ana oråd? I vårat nybyggda hus har elektrikern använt brytare och uttag mm med kopplingar där man bara sticker in kabeln alltså helt skruvlöst...
Simma lugnt. Dessa klämdon verkar finns på mycket nytt materiel. Jag antar att det är noga utprovat om branschen har kontaktproblem som den största brandrisken. Dessa klämdon har också den egenskapen att de är mycket snabbare att montera.

 
Dessutom så är ju klämdonen svåra att misslyckas med, en skruvanslutning är ju ibland lite "subjektiv", om det verkligen sitter eller ej.

Kan någon av "proffesen" här kommentera klämkopplingarna. Är det något man måste tänka på när man använder dem?

Går det att misslyckas?
 
TLovskog skrev:
Materiel som säljs i Sverige är CE-märkta. Detta upplyser konsumenten om att materielet uppfyller alla relevanta specifikationer och kravställningar i hela EU. Vid brand kan inte försäkringsbolaget gå på konsumenten, vad gäller materialet. Uppfyller inte den märkta produkten CE-kraven, så får producenten ta smällen. Jag har i alla fall inte sett något om att man har någon undersökningsplikt eller liknande i detta fallet. Skulle affären i fråga sälja icke CE-märkt materiel så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolaget jagar hemmafixaren ändå, utan försäljningsstället.

Alltså köpt i Sverige oavsett var -> Inga problem med försäkringen vid brand.
CE märkningen är i princip inte värd ett skit i elinstallationssammanhang!
Du kan ta bara CE märkt material och ändå få till en livsfarlig kombination, vem är ansvarig då?

Den stora tillverkaren kommer bara att lyckas bevisa att den lille installatören inte följt deras (ofta obefintliga) installationsanvisningar till punkt och pricka, därför uppstod skadan.

Mtrl köpt i sverige -> Inga problem med försäkringen vid brand.

Detta stämmer inte alls, eller hur förklara du då t.ex. att Länsförsäkringar bara godkänner plastkapslingar i Jordbruk av märket Garo och Fibox (för tillfället!), just på grund av den dåliga brandhärdigheten från övriga.
Alla andra är trots detta CE-märkta.

Som jag sa tidigare, försäkringsbolagen har ofta högre krav än vad föreskrifter/standard har.

Det står alla fritt att göra hur dom vill!
Lägga till några "lusentappar" och kunna stå för det hela, eller göra det själv efter egen förmåga.



 
Jag resonerar så här vad det gäller klämdonen:

I dom fall där jag vet vilken sorts belastning samt hur stor den är så använder jag klämdon t.ex armaturer lamputtag strömbrytrae för belysning osv. Vad det gäller vägguttag samt annan materiel som kan tänkas mata stora belastningar så använder jag skruvkopplingar.

 
Elektrikerna skulle göra som rörmokarna de lämmnar ingen garanti överhuvudtaget på kopplingarna under blandaren om den är köpt på Ikea, kunderna får skriva på ett papper som friar rörmokarna...
 
CE märkningen är i princip inte värd ett skit i elinstallationssammanhang!
Du kan ta bara CE märkt material och ändå få till en livsfarlig kombination, vem är ansvarig då?
Självklart går det. CE märkningen gäller ju bara materialet som sådant. Naturligtvis kan du använda det fel. Ansvaret hamnar då på han som gjort det.

Men jag avsåg bara själva materialet.
Den stora tillverkaren kommer bara att lyckas bevisa att den lille installatören inte följt deras (ofta obefintliga) installationsanvisningar till punkt och pricka, därför uppstod skadan.
Ok. Det kan ju också inträffa.
Mtrl köpt i sverige -> Inga problem med försäkringen vid brand.

Detta stämmer inte alls, eller hur förklara du då t.ex. att Länsförsäkringar bara godkänner plastkapslingar i Jordbruk av märket Garo och Fibox (för tillfället!), just på grund av den dåliga brandhärdigheten från övriga.
Alla andra är trots detta CE-märkta.
Något undantag vore ju märkligt om det inte fanns. Nu gäller iofs det mesta på detta forumet vanliga bostäder och inte lantbruk. Förvånar mig inte om den miljön kräver andra doningar.

Förvisso är jag i diskusionen ute lite på svag is och skulle kanske hållt tyst. Jag opponerade mig mot att bara för man köper material billigt på biltema, så riskerar man bli utan försäkringspengar vid brand. Om jag köper ett uttag billigt som är CE-märkt, men brinner för att det trots allt inte uppfyllde kraven, så har jag oerhört svårt att tro att jag blir nekad försäkringspengar.

I övrigt håller jag helt klart med att behörighet behövs; jag respekterar lagen som förbjuder mig att göra fasta installationer (även om det retar att det inte finns någon hemmafixar light behörighet); jag köper in all elektrikerkompetens jag behöver; jag har stor respekt for starkström och faran med den;

Jag tycker kommentaren om bilvärmaren var bra. Sådana kommentarer ger konkreta specifika förklaringar på vad som kan hände. Det ger en mycket större förståelse och därigenom acceptans för lagen hos flertalet, än att bara peka med handen och säga ajabaja detta fattar inte du och gör du det själv så brinner det.

Och med det skall jag inte bråka mer om detta, utan låta tråden återgå till urprungsfrågan.
 
Jag har oxå grävt ner stridsyxan, och jag håller med om att jordbruk är speciellt, ville bara visa på principen.

Åter till elmaterialen och priserna:

Visst är det fel på systemet, frågan är vad man ska göra åt det.
När elektrikern köper från grossist får han/hon ju till viss del lite extra också.
Kostnadsfri leverans dagen efter beställning (gäller dom flesta grossister).
Kostnadsfri support och hjälp med projektering.
Fika ;D

Detta gör ju naturligtvis att det blir dyrare än att åka själv och köpa materialet på Biltema.

Men sedan är det ju den stora biten med rabattbrev som är väldigt sned, och där har jag inget försvar och/eller ide om vad man ska göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.