Vi köpte en tomt för ett halvår sedan och håller nu på för fullt med att bygga. Jätte roligt förstås. Husleverantören sköter sitt och markentreprenaden är effektiv och bra. MEN, när vi skulle börja finplanera tomten och start grävningen för en härlig framtida pool kommer grannen utspringandes och skriker om att vi inte kan gräva på den delen av tomten???? Men herregud det är väl ändå min tomt!! Grannens avlopp ligger 5-7 meter in på vår och endast ca 60-80 cm djupt och det finns INGET SERVITUT. Detta är alltså helt absurt. Vi är förstås förbannade på tomt-säljaren och grannen är ju skit sur på han som sålde huset till dom då dessa två Gentlemen har haft nåt fuffens för sig och tro att vi inte skulle märka nåt. Grannens dagvatten rinner också ut över hela vår tomt. Grannen vägrar göra nåt då dom tycker att det är säljarens ansvar, men dom äger ju problemet?? Vi vill inte ha grannens avlopp och dränering på vår tomt vilket också är olagligt. Man har ju lust att proppa igen avloppet om det inte händer nåt snart, vi har försökt prata och ge dom en chans nu i 2 veckor. Det kostar ju också massor av pengar för oss att inte komma vidare, alla maskiner och gubbar kostar typ 10 000/dag....Vi kommer nu att gå till advokat - jätte jobbigt, kul start...Välkommen till gatan liksom :( Någon annan som blivit blåsta så här?
 
Vad säger säljaren?
 
Gräv upp och ta bort skiten, det är inte ert problem?
 
Om nu inte din granne visste något utan han hade köpt huset ovetandes om att avloppet var på er tomt, varför kom han du utspringandes när han såg att det började grävas där??
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Säg till grannen att plocka bort skiten från din tomt, om inte bara att gräva!
Kan ju knappast vara ditt problem att de har gjort bort sej.
 
Du kan vara lugn, du har rätten på din sida. Finns det inget servitut, eller avtal som är inskrivit. Så är detta problemet mellan säljaren och grannen. Du kan slå dig till ro, ringa kronofogden, se till att de vräker din granne. Tänk på att även stämma din granne på kostnaden för stilleståndet!
 
Vräka grannen är väl kanske lite väl.
Tvinga honom att ta bort avloppet från din tomt är ju självklart.

Men tänk på att grannar tenderar på att bli långvariga bekantskaper.
Så om det är möjligt kan du ju ge honom en vettig frist att hinna upphanda sitt nya avlopp.

Men var inte onödigt snäll. Var tydlig, konkret och dokumentera allt.
Grannen visste ju uppenbarligen att avloppet låg där och kunde ha varit mer proaktiv.

*Edit*
Eftersom det hade gått 2 v redan behöver du nog ge ett klart, tydligt ultimatum.
Och personligen, i det läget, hade jag sagt att "imorgon gräver vi om du inte har en handlingsplan klar ikväll".
 
Redigerat:
Och dessutom är det inte tillåtet att avleda dagvatten till annan fastighet.
Dagvatten skall hanteras inom fastigheten.
Hade det varit jag och jag hade grävaren på plats hade det tillkommit ett dike, i sin helhet inne på grannens tomt.

Men det blir nog inga grillkvällar med just den grannen i fortsättningen...
 
Hemmakatten
Det är nog inte så enkelt som att bara gräva bort avloppet. Avlopp räknas som ett tillbehör till fast egendom och är oundvikligt för att kunna använda fastigheten/huset.

Vi har varit i en liknande situation, men där gällde det vatten som tas ur en brunn. Lantmäteriet menade att man inte bara kan stänga av vattnet utan man bör ge grannen tillräckligt med tid, skriftligen, för att kunna borra/gräva egen brunn.Tidsfristen man pratade om bör vara minst 4 månader.

Nu förstår jag att ni sitter i en akut knipa men trots det tror jag inte ni kan vara så drastiga. Självklart kan man i ett senare stämma grannen och begära skadestånd för besvär, försening av bygge och extra kostnader.

Jag skulle absolut, som ni skrev i ert första inlägg, ta kontakt med jurist.

Jag skulle också kolla med Lantmäteriet (vilket ni förstås redan gjort). Jag skulle även ta kontakt med kommunen och be att få se på tillstånde för avloppsanläggningen. Det kanske inte ens finns nåt tillstånd och då blir allt enklare för er. Finns det tillstånd så titta på tomtkarta för att kolla VAR på tomten kommunen har gett tillstånd att lägga avloppet. Har ni otur kanske säljaren har gett skriftligt tillstånd att lägga en del av avloppsanläggningen på er tomt.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Gräv upp och ta bort skiten, det är inte ert problem?

Jo det är ju lätt att säga när du inte ska bo där själv, det borde att gå att komma överens om en betydligt trevligare lösning för båda parter?
 
Vi är i en lite liknande situation, men på "grannens" sida.

Vi har köpt ett hus, och nu vill grannen stycka av en bit av sin mark och bygga en villa på den. Enligt de förra ägarna av vårat hus har vi tydligen våran avlopps-infiltration just på den marken. I de papper som följde med huset ser vi att de som byggde huset en gång i tiden har fått lov av grannen att ha sin infiltrering där - men det finns ingen karta och inget servitut skrivet.

Vi blir förstås tvugna att protestera mot bygglovs-ansökan så att de inte bygger ett hus på våran infiltration, men har vi egentligen någon rätt på vår sida? Utan servitut är man väl rättslös, eller? Jag gissar att det skulle bli dyrt och komplicerat att bygga en ny infiltration på vår egen tomt.
 
Ang säljaren:
Detta luktar dolt fel, dvs ett fel som inte syns och som inte borde vara där men som finns ändå. Jag misstänker att köparens dvs er undersökningsplikt inte inkluderar genomgrävning av tomten för upptäckt av ev. dragna avloppsrör etc.

Observera att säljaren bär ansvaret för dolda fel, antingen denne kände till felet eller inte!

Det kanske kan bli fråga om prisavdrag och/eller skadestånd. Återgång gissar jag inte är aktuellt nu när bygget verkar rulla på enligt plan?

Du bör inte vänta längre med att agera för det finns flera rättsfall där dolt fel förmodligen har förekommit men tiden innan köparen agerade varit oacceptabelt lång och inga påföljder har därför utdömt.

Ang grannen:

Tråkigt och sur start det förstår jag, men gör det så smidigt du kan för att rädda vad som går av grannsämja, tex låt denne fixa till sina avloppsrör genom att köpa några timmar med grävare, personal etc när alla ändå är på er tomt och härjar? Förklara att det inte finns någon annan lösning, rören måste bort och låt oss nu lösa detta så smärtfritt som möjligt?

För det är väl inte så att något annat ligger bakom oviljan att samarbeta (tänker även på dagvattnet) Typ att de inte vill ha något nybygge alls på tomten bredvid? För i så fall lär de ha haft sin chans att protestera, spec innan bygglov utfärdades.

Nyfiken fråga: Vad säger mäklaren? Han/hon bör kunna råda er vidare. Ni kan även kolla med mäklaren vid grannens köp om det nu inte var jättelänge sen den affären gjordes?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
lubbe75 skrev:
Vi är i en lite liknande situation, men på "grannens" sida.

Vi har köpt ett hus, och nu vill grannen stycka av en bit av sin mark och bygga en villa på den. Enligt de förra ägarna av vårat hus har vi tydligen våran avlopps-infiltration just på den marken. I de papper som följde med huset ser vi att de som byggde huset en gång i tiden har fått lov av grannen att ha sin infiltrering där - men det finns ingen karta och inget servitut skrivet.

Vi blir förstås tvugna att protestera mot bygglovs-ansökan så att de inte bygger ett hus på våran infiltration, men har vi egentligen någon rätt på vår sida? Utan servitut är man väl rättslös, eller? Jag gissar att det skulle bli dyrt och komplicerat att bygga en ny infiltration på vår egen tomt.

Det låter som att ni har en tomt att köpa...:(
 
Som redan sagts ovan så är et ett problem mellan säljaren och grannen.

Däremot så tillhör anläggningen grannen. Man kan inte enbart gräva upp den utan att riskera polisanmälan för egenmäktigt förfarande. Har det gått ett år efter att avtalet löpt ut kan man antagligen med stöd av servitutsreglerna i Jordabalken betrakta anläggningen som övergiven och riva ut den.

Vi hade exakt samma situation, dock var inte läget så akut för oss.

Däremot blev läget väldigt akut för grannen när hans anläggning plötsligt slutade fungera. Vi förbjöd honom då att reparerar den, och trots att han skickade advokater på oss fick han ge sig och bygga en ny anläggning på annan mark.

Och, nej, vi har inga gemensamma grillkvällar, men det hade vi inte tidigare heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Proppa grannens avlopp vid din tomtgräns, det kan inte någon hindra dig till.
sedan kan han ju få pris av någon entreprenör att gräva om det till något annnat ställe eller en stenkista på sin egen tomt..
 
  • Gilla
Camilla-Juliette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.