Bra jobbat! d^_^b
 
Chrissofsweden skrev:
En jaktkniv och en Morakniv i nytappning :blushing:
Den översta kniven är grymt snygg!

Lycka till med bygget!
 
Göran.W
Grymt snygga knivard^_^b
 
Den här tråden är ju den grymmaste tråd jag läst på forumet än så länge... Har läst igenom från start till slut två gånger nu och är fortfarande lika imponerad. Jag hade inte hälften av ditt mod och kunnande när jag var 22 år, vilken grej alltså...

SJUKT imponerande! Tjoa till om du är i Jönköpingstrakten så får vi ta en fisketur! :)
 
whork skrev:
Den här tråden är ju den grymmaste tråd jag läst på forumet än så länge... Har läst igenom från start till slut två gånger nu och är fortfarande lika imponerad. Jag hade inte hälften av ditt mod och kunnande när jag var 22 år, vilken grej alltså...

SJUKT imponerande! Tjoa till om du är i Jönköpingstrakten så får vi ta en fisketur! :)
Tack ska du ha :) Det värmer verkligen!

Hehe ja, ibland undrar jag vad tusan jag gett mig in på. Jag läste teknik på gymnasiet, så matte och fysik är inga problem med det där med snickrandet :rolleyes: Lite konstigt är det faktiskt. För alla moment som jag har oroat mig för har gått enkelt och alla de moment som "bara att göra" har varit besvärliga.


Fiske är alltid trevligt, speciellt när man är inbjuden! Vet dock inte om jag ska åt det hållet i sommar :blushing: Men OM så lovar jag att höra av mig :) TACK!
 
Var köpte du elverket? Har läst igenom tråden tidigare, men jag orkar inte leta upp det igen.
 
Måste bara sälla mig till skaran av hyllare, fantastisk tråd, fantastiskt hus och fantastisk TS...

Dessutom var det lite roligt att den första av dina inspirationsbilder, det där timmerhuset med två garage, är byggt av min morbror :)

Keep up the good work, den här tråden kommer följas noga framöver.
 
Hubbe2 skrev:
Var köpte du elverket? Har läst igenom tråden tidigare, men jag orkar inte leta upp det igen.
Köpt på Jula. Dom rear ut det lite då och då för 1795:-.



Jag vet att en del av er avskyr att jag satte färdigmålade skivor i taket, så även jag. Men allting har en anledningen.

Att måla det råa taket var ingen hit. Man rev sig bara av att kolla på taket. Där vi hade målat med kvistlack och färg kollade ändå kvistarna fram med sitt gula, fula och jobbiga "inre". Så att måla taket en gång till fanns inte på listan... dels hade jag sullat överallt och sen blev det inte så fint när det torkade isär så mycket.

Jag provade med vanlig v-spont och det gick inte alls. Jag hade behövt täcka med alldeles för stora lister..

Att måla 55 stycken skivor övervägde jag en stund. Sedan insåg jag att halva min semester skulle gå åt att måla skivor. Dessutom var jag inte säker på hur de skulle gå att böja med vanlig oljefärg på. Att måla på plats går förvisso, men vid den tiden så hoppas jag på att stugan ska vara klar istället. Inte så roligt om man skulle slabba med färgen då.. :| Skulle dessutom inte vara så roligt när färgen flagnar på dem en dag..


Därför blev det färdigmålade skivor :S



Tillvägagångssättet
Jag Kapade upp så att de precis gick att bända in. Sedan hängde de mellan åsarna så pass att de endast sviktade 3-4cm från taket. Då klickade jag tid två små klickar med ESS Tack HT-X som skall tåla det mesta. Det är sjukt starkt, hugger INTE direkt om det bara är 5-10 plusgrader inomhus, lagom segt och nog det mest lämpliga limmet på marknaden.

Lägger man tuben i en skål med varmt (+60) vatten i tio minuter före så går det med lätthet att få ur tuben med en vanlig sillikonspruta.

Sen satte jag en skruv i högerkanten på varje skiva. Tyvärr blev jag tvungen att skruva i varje skiva och inte i sponten.. Varje skiva är endast 6mm så sponten var inte nog stark. Men med en vit färgklick på skruvhuvudet så kommer ingen att lägga märke till dem.

Det enda egentliga problem jag stött på är att första skivan är skitsvår att passa in.

Sticksågen, skruvdragaren, montagelim och några skivbitar med fjädern kvar och en hammare så är taket uppe på en till två dagar, själv. Gick grymt smidigt när man fått in tekniken.



Och jag är sjukt nöjd! Det enda man reagerar på är hur ljust det är. Dom är antik-/äggvita men utan den här gula klangen i dem.


Total kostnad: 13000:-
Plus färg som sedan skall analyseras fram för att få så lika som möjligt.. :rolleyes:



/Christian
 
yens skrev:
Måste bara sälla mig till skaran av hyllare, fantastisk tråd, fantastiskt hus och fantastisk TS...

Dessutom var det lite roligt att den första av dina inspirationsbilder, det där timmerhuset med två garage, är byggt av min morbror :)

Keep up the good work, den här tråden kommer följas noga framöver.
Hahaha vad kul och tack! Ja, du får hälsa och tacka för färginspirationen som ni säkert känner igen :blushing:


d^_^b
Christian
 
Ett paket kommer lastat.. :D


5st 12v eluttag
8st 12v kontakter
1st strömbrytare
2st kopplingsdosor
1st gasolhäll (två-lågig)
1st 12v förstärkare
1st 12v LED-lampa på 2,6w e27

Allting såg jättefint ut! Observera att lampan och stereon är från Ebay, det andra är från Legoelektronik.se. Från Legoelektronik.se tog det exakt 21 timmar från det att jag la min beställning på nätet tills att jag hade allting i vardagsrummet d^_^b Ibland funkar även bussgods verksamhet!

Önskar ni specifikation på något eller en närbild så är det bara att hojta till. Men det gäller förstås allting som har med den här stugan att göra!


/C
 
  • IMG_1474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1475.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1479.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1478.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du med bakelitstav till katten?
Gott jobbat!
 
Haha ja, j*vlar.. nu ser man inte ljust på framtiden. Men jag kände likadant förra året också :) Grått, grått och blött :p


Nu har det töat och vad som tittar fram var inte sådär jätteromantiskt. Men det blir nog bra så fort jag får klippa det lite och lägga på ny jord :)


Hur ska man summera veckans kommande arbete. Städa, städa och gräva. Nej, men först och främst ska allt ris bort till majbrasan. Sedan ska jag kapa upp allt spillvirke till ved och stapla detta med något lämpligt tak över. När det är klart så tänker jag sätta spaden jorden och arbeta fram en relativt plan baksida. Att det är fuktigt på framsidan gör mig ingenting. Det torkar bort, åtminstone gjorde vattnet det förra året :)


Beroende på hur mycket spaden lär gräva så kanske jag ger mig på dasset grund också. Går det riktigt bra börjar jag med den nya verandan. Men om tjälen är hård och vädret dåligt så kommer jag fortsätta med insidan. På insidan skall det städas och sedan är det dags för golven.

Jag lär nog vänta ett par veckor innan jag kan få tag på matjord..


Men snacka om att det ser bedrövligt ut just nu.. hoppas grönskan börjar titta fram snart :blushing:


Ja, just ja.. en storm hade tagit takpappen på dasset också. Men det åtgärdade jag idag! Ska lägga på lite finare shingel när det blir bättre väder.

Den äldsta bilden tog jag för prick ett år sen :rolleyes:

/Christian
 
  • DSC04639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04635.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista Mars 2010 vs 2011


d^_^b
Då får man inte glömma att all den där snön har smält bor på mindre än 1½ vecka!
 
  • 20100324818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efterbilder is the shit. Det är sånt som gör att man fortfarande orkar =) .. ibland känns det som om inget händer - då är det guld värt att rycka fram de gamla ..
 
Amen to that!

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.