Rrrrr skrev:
De flesta som har en bristfällig elanläggning är inte medveten om detta (eller kanske blundar för det) samt har ingen aning om att dom är ansvarig att se till att elanläggningen är i fullgott skick.

Man kanske skulle börja med att informera om detta? Skicka ut ett infoblad till alla med hus äldre än 50år kan ju vara en start.
Ja varför inte erbjuda kunden ett gratis EIO-eltest, mot att kunden förbinder sig att låta testaren åtgärda ev. fel?
Om inga fel eller brister hittas så har kunden dragit en vinstlott, både ekonomiskt och elsäkerhetsmässigt.

Detta förutsätter förståss att många nappar på erbjudandet, vilket är tveksamt....tror jag.
PS om det ska bli lönsamt för företaget..menar jag
 
WATTisPOWER skrev:
Ja varför inte erbjuda kunden ett gratis EIO-eltest, mot att kunden förbinder sig att låta testaren åtgärda ev. fel?
Om inga fel eller brister hittas så har kunden dragit en vinstlott, både ekonomiskt och elsäkerhetsmässigt.

Detta förutsätter förståss att många nappar på erbjudandet, vilket är tveksamt....tror jag.
PS om det ska bli lönsamt för företaget..menar jag
Sannolikt skulle fler komma att nappa på erbjudandet, om detta inte var förenat med en förbindelse. Sedan lär det ju kunna bli en del jobb endå, sedan inspektören informerat om föreliggande brandrisk etc....
 
WATTisPOWER skrev:
Ja varför inte erbjuda kunden ett gratis EIO-eltest, mot att kunden förbinder sig att låta testaren åtgärda ev. fel?
Om inga fel eller brister hittas så har kunden dragit en vinstlott, både ekonomiskt och elsäkerhetsmässigt.

Detta förutsätter förståss att många nappar på erbjudandet, vilket är tveksamt....tror jag.
PS om det ska bli lönsamt för företaget..menar jag
Skulle nog inte funka så bra! Oseriösa elektriker skulle hitta fel som kanske inte är så fel. Ägare av förhållandevis nya anläggningar skulle få svårt att få någon att besikta.

Ungefär som att det skulle vara gratis att besikta bilen så länge man ej fick någon anmärkning :cool:
 
Bättre då med rabatt på villaförsäkringen om man gjort ett EIO-eltest. Det hade nog funkat. Samt att fler besiktigar elen i samband med husköp. Just vid husköp är en sak som branschen hade kunnat göra reklam för och man hittar oftast en del saker som bör åtgärdas, i alla fall i kåkar som har några år på nacken.

/K
 
Att låta EIO testen få nån särställning kan väl aldrig bli nått annat, än det den var menad för i från början, ett sätt för en del av elfirmorna att skaffa sig mer jobb.
Ska det vara nån typ av test bör den väl vara så utformad att HELA branschen får/kan ställa upp och inte bara vissa "utvalda". För kom ihåg att EIO är en intresseorganisation för arbetsgivarsidan som har till uppgift att stötta sina medlemmar och inget annat.
 
Vem som helst kan utföra ett eltest, det behövs ju inte ens behörighet.
 
mycke_nu skrev:
Vem som helst kan utföra ett eltest, det behövs ju inte ens behörighet.
Behöver man ingen behörighet för att megga en elcentral?

Dessutom så ska man kontrollera inkommande PEN i mätartavlan. För detta måste man bryta plomberingen, då måste man skriva en anmälan till nätägaren. Detta kan bara en med allmän behörighet samt med firman registrerad hos nätägaren göra.

Och förutom just behörighet så krävs ju en hel del kunskap för att göra en el-test. Inte alla elektriker som lämpliga för detta ens
 
elmont skrev:
Att låta EIO testen få nån särställning kan väl aldrig bli nått annat, än det den var menad för i från början, ett sätt för en del av elfirmorna att skaffa sig mer jobb.
Ska det vara nån typ av test bör den väl vara så utformad att HELA branschen får/kan ställa upp och inte bara vissa "utvalda". För kom ihåg att EIO är en intresseorganisation för arbetsgivarsidan som har till uppgift att stötta sina medlemmar och inget annat.
Eftersom ingen annan än EIO tagit fram ett provningsprotokoll som är lämpligt att använda
på mindre anläggningar åt privatpersoner samt att det är ett bra test, så föreslog jag det.
Men det är väl inget som hindrar att någon annan tar fram ett liknande och använder sig av det.
EIO är för övrigt en intresseorganisation för el-installatörer inte för arbetsgivare, även om
många installatörer också är arbetsgivare, men lång ifrån alla.
Att EIO är duktig på att förse sina medlemmar med allehanda hjälpmedel, råd och dåd för att skapa mer jobb, gynnar inte bara arbetsgivaren, utan även den som är anställd har viss glädje av att det skapas jobb.
EIO-eltest var för övrigt inte bara ett menat som något som skulle ge mer jobb, det är även ett verktyg bland många andra, som"vissa" elfirmor kan använda sig av för att profilera sig med.
EIO försäkringen är ett sådant hjälpmedel som gör att kunden kan känna sig trygg i att vid en tvist. Mycket av det ellände man man läser om här kunde undvikits om kunden anlitat ett EIO-anslutet företag
Ett EIO-företag förbinder sig nämligen att följa KO utslag vid tvist och skulle företaget konka så kliver försäkringen in.
Rätt bra faktist, inte bara för kunden, utan också för de anställda och såklart installatören.
Bra Va
 
I mitt lilla område "känner" en gammal räv som jag ALLA elinstallationsföretag och deras ledning, och jag kan bara säga att dom EIO anslutna INTE utgör nån "elit" bland företag. Dom är lika mycket/lite seriösa som dom övriga, däremot håller dom samman lite mera och håller priserna uppe på en lite "bättre" nivå.
 
Håller självklart med Rrrr här, ett eltest skall inte utföras av andra än de med rätt bred erfarenhet och givetvis krävs behörighet för att megga upp en anläggning.

Skälet till bred erfarenhet är att anläggningars ålder kan variera rätt ordentligt och att då kunna skapa sig en bild av hur statusen är kräver erfarenhet. Inget illa menat mot någon men går man bara på nyinstallation så kan man inte göra ett eltest oavsett hur mycket behörighet man har.

/Kent
 
WATTisPOWER skrev:
Eftersom ingen annan än EIO tagit fram ett provningsprotokoll som är lämpligt att använda
på mindre anläggningar åt privatpersoner samt att det är ett bra test, så föreslog jag det.
Men det är väl inget som hindrar att någon annan tar fram ett liknande och använder sig av det.
EIO är för övrigt en intresseorganisation för el-installatörer inte för arbetsgivare, även om
många installatörer också är arbetsgivare, men lång ifrån alla.
Att EIO är duktig på att förse sina medlemmar med allehanda hjälpmedel, råd och dåd för att skapa mer jobb, gynnar inte bara arbetsgivaren, utan även den som är anställd har viss glädje av att det skapas jobb.
EIO-eltest var för övrigt inte bara ett menat som något som skulle ge mer jobb, det är även ett verktyg bland många andra, som"vissa" elfirmor kan använda sig av för att profilera sig med.
EIO försäkringen är ett sådant hjälpmedel som gör att kunden kan känna sig trygg i att vid en tvist. Mycket av det ellände man man läser om här kunde undvikits om kunden anlitat ett EIO-anslutet företag
Ett EIO-företag förbinder sig nämligen att följa KO utslag vid tvist och skulle företaget konka så kliver försäkringen in.
Rätt bra faktist, inte bara för kunden, utan också för de anställda och såklart installatören.
Bra Va
Det råder inget tvivel om att EIO är en arbetsgivarförening för företag, som har till ändamål att främja medlemmarnas gemensamma intressen som näringsidkare och arbetsgivare. Det tycker jag att EIO är mycket duktiga på. Se § 1 EIO Stadgar.

EIO har många bra mallar för provningsprotokoll.
Kan vara bra för elektrikern om företaget är med i EIO då de har ögonen på sig. Och kan få en känga från EIO om man inte sköter sig... Har sett det själv. ;)

Det finns många elektriker som inte gillar EIO liksom det finns många arbetsgivare som inte gillar SEF.

Ursäkta att det blev lite offtopic.:rolleyes:
 
jeffan skrev:
Det finns många elektriker som inte gillar EIO liksom det finns många arbetsgivare som inte gillar SEF.
Liksom det finns elektriker som inte gillar SEF och arbetsgivare som inte gillar EIO. :)

//Patrik
 
Rrrrr skrev:
Behöver man ingen behörighet för att megga en elcentral?

Dessutom så ska man kontrollera inkommande PEN i mätartavlan. För detta måste man bryta plomberingen, då måste man skriva en anmälan till nätägaren. Detta kan bara en med allmän behörighet samt med firman registrerad hos nätägaren göra.

Och förutom just behörighet så krävs ju en hel del kunskap för att göra en el-test. Inte alla elektriker som lämpliga för detta ens
Det är väl bara installationsarbete som kräver behörighet?

Inte behöver jag vara behörig för att okulärbesiktiga och spänna skruvarna i centralen. Inte för att megga heller för den delen.

Nu skrev jag mest med tanke på Behörighetsdebatten, det var inte helt seriöst menat. :p
 
Ehh, kort sagt nej. Utan behörighet så får man inte göra ingrepp på en anläggning och att spänna skruvar i en central och att megga anläggningen kräver definitivt behörighet.

Det man får göra utan behörighet är rätt klart definierat och skall man hårddra det får man inte ens lossa en torix i en kopplingsdosa utan behörighet. Kanske inte så dum regel om man tänker efter.

Det som möjligen är en brist i regelverket är att gemene man får lov att även byta 400V's uttag/intag etc och efter en del år på byggen blir man mörkrädd ibland. Tack gode gud för JFB.
Detta var inte riktat mot någon här utan en allmän reflektion. Jag litar liksom inte på ett enda dugg som nån kreativ snickare skruvat ihop.

/Kent
 
Redigerat:
Det man måste ha behörighet för är också rätt klart definierat

Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning

Det står inget om underhåll..

:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.