Jag skulle nog offra en meter av köket för att kunna sätta dörren med fri sikt när man kommer in men ändå spara hallen som den är för klädavhägning. Sedan så skulle jag vrida tvättstugan så att den går längs med ytterväggen och sätta wc där tvättstugans del mot vardagsrummet är.
En annan sak som jag funderar lite på är sovrummen. Nu känns det som att det är byggt för ett barnsovrum och ett vuxensovrum på övervåningen samt att det är ganska stor korridorsyta. det kanske skulle vara bättre att planera för två barnrum på övervåningen, en i varsin del. Och att ha ett tv-rum och duschrum i mitten. Och sedan ha bastu, klädkammare och större sovrum på nedre plan. Ni kanske bara har/har planer på ett eller inga barn men vid en försäljning senare så är ju två barn det som är vanligast.
För det första vill jag bestämt råda till att förenkla grundplanen till en enkel rektangel. Knixen vid entré och vardagsrum kostar mer än de möjligen smakar.
Med en annan köksplan kan man flytta ytterdörren dit kyl och frys nu placerats. Denna flytt frigör hela den nuvarande entréhallen, till förmån för större toa/dusch och rejält kapprum som alltså hamnar omedelbart till vänster om ytterdörren.
Ovanvåningen - med dess balkong - borde också revideras grundligt. Hur beror på på taklutning och husets helhet.
Med en annan köksplan kan man flytta ytterdörren dit kyl och frys nu placerats. Denna flytt frigör hela den nuvarande entréhallen, till förmån för större toa/dusch och rejält kapprum som alltså hamnar omedelbart till vänster om ytterdörren.
Ovanvåningen - med dess balkong - borde också revideras grundligt. Hur beror på på taklutning och husets helhet.
Det är väldigt tråkigt med en för liten entré. Det kan man nog ångra sej lite över eftersom det kommer kännas som det är tjockt med kläder i hela de lilla rummet. Har en kompis som byggt hus och gjorde den missen. Det blir speciellt synligt på vintern när man får brottas med kläder för att ta sej egenom hallen.
Sen på övervåningen, går det inte att ta bort den långa hallen helt genom att flytta dörrarna till sovrummen mer mot ytterväggen och på något vis skapa en ingång till toaletten ovanför trappen, det skulle göra att ni får strörre rum och slipper den onödiga hallen.
Sen på övervåningen, går det inte att ta bort den långa hallen helt genom att flytta dörrarna till sovrummen mer mot ytterväggen och på något vis skapa en ingång till toaletten ovanför trappen, det skulle göra att ni får strörre rum och slipper den onödiga hallen.
Jag läste för snabbt, såg nu att ni ska ha öppet hela vägen upp så då var mitt förslag inge bra, men de borde ändå gå att fundera på en annan lösning. .. . .
Hejsan!
Jag återkommer alltid till samma saker. Tänk praktiskt! Fråga dig frågan vad gör jag och min sambo/familj mest och vad gör vi tillsammans och enskilt. T .ex under de senaste åren har det varit mycket populärt med öppna planlösningar med t. ex köksö. Tänk på att allt nu kommer att ske i samma rum. T ex Ni har middag med vänner då vuxna vill prata och umgås. Barnen leker och ser på tv och i köket är det rörigt med massor av disk med mera. Inte så mysigt... Med tv:n i ett eget rum och köket för sig är detta löst. Så tänk noga efter vad ni brukar gör och vad ni vill prioritera.
Hoppas att du fått lite hjälp på traven.
Jag återkommer alltid till samma saker. Tänk praktiskt! Fråga dig frågan vad gör jag och min sambo/familj mest och vad gör vi tillsammans och enskilt. T .ex under de senaste åren har det varit mycket populärt med öppna planlösningar med t. ex köksö. Tänk på att allt nu kommer att ske i samma rum. T ex Ni har middag med vänner då vuxna vill prata och umgås. Barnen leker och ser på tv och i köket är det rörigt med massor av disk med mera. Inte så mysigt... Med tv:n i ett eget rum och köket för sig är detta löst. Så tänk noga efter vad ni brukar gör och vad ni vill prioritera.
Hoppas att du fått lite hjälp på traven.
Jag håller med om utrymmet i hallen, och att det hade lösts genom att flytta dörren. Dock så tycker jag att det kan vara trevligt att först få aha! när man kommit en bit in i huset. Dvs att först är det intimt och mörkt, och sedan kommer man ut i ljuset. Siktlinjer tycker jag är mer relevant i samvaro-rum.
Ett annat sätt att lösa det är att ha en groventré i grovköket för sko och jackförvaring.
Angående öppet upp, så tycker jag att ett kök gott kan ha lite lägre tak. En kontrast mellan kök och vardagsrum för att markera skillnaden, och en yta på övervåningen som är guld. Det blir ett härligt mysutrymme på övervåningen med ljus som kommer från alla håll, även nerifrån. Inte en plats för tv dock om det är öppet ner. Det gör också att dörrarna till sovrummen kan varieras lite.
Ett annat sätt att lösa det är att ha en groventré i grovköket för sko och jackförvaring.
Angående öppet upp, så tycker jag att ett kök gott kan ha lite lägre tak. En kontrast mellan kök och vardagsrum för att markera skillnaden, och en yta på övervåningen som är guld. Det blir ett härligt mysutrymme på övervåningen med ljus som kommer från alla håll, även nerifrån. Inte en plats för tv dock om det är öppet ner. Det gör också att dörrarna till sovrummen kan varieras lite.
Det håller jag med om. Vi har öppen planlösning med ryggåstak i vardagsrum och kök och jag har tänkt det att det skulle vara lättare med belysningen om vi hade haft lägre tak i köket samt att det hade blivit mer avskiljt och kanske lite mysigare. Hade också gett ett bra förråd ovanför. Nackdelen är att vi nu får in väldigt mycket ljus i köket från ett stort halvmånefönster som sitter högt och det ljuset skulle försvinna. (Vi har annars bara ett litet fönster i köket för att vi inte vill ha insyn.)lavin skrev:Angående öppet upp, så tycker jag att ett kök gott kan ha lite lägre tak. En kontrast mellan kök och vardagsrum för att markera skillnaden, och en yta på övervåningen som är guld. Det blir ett härligt mysutrymme på övervåningen med ljus som kommer från alla håll, även nerifrån. Inte en plats för tv dock om det är öppet ner. Det gör också att dörrarna till sovrummen kan varieras lite.