Linoljefärgen star för nagon promille av färgförsäljningen sa att alltför petigt dissekera vilken av dom som kan användas eller inte är kanske inte den mest brännande fragan i byggnadsvarden. Huvudsaken är att man använder nagon av dem, möjligen med undantag för det som säljs pa Rusta och liknande ställen där redan literpriset säger att det inte kan vara särskilt bra färg. Detta betyder inte att jag är emot att man diskuterar och utvecklar färgerna. Det vore t ex väldigt spännande om färger kunde börja framställas enligt de de principer som Kerstin Lyckman för fram i sin avhandling med olja som kokas vid högre temperaturer osv. Om det fungerar sa skulle det kunna betyda ett stort kliv framat i kvalitet men vad jag vet sa har det inte testats i full skala, än mindre kommit i produktion.
 
Tack för klarheten i koktlinolja och rå linolja.
 
Ser att jag kanske uttryckt mig lite raljant ovan. Det är väl lika bra att jag lägger till att jag absolut inte tycker att det är fel att man diskuterar vilken linoljefärg som är bäst, jag gör det ju t o m själv och diskussioner är ju grunden för att komma vidare och lära sig mer. Däremot ska man kanske inte lägga för stor vikt vid det. Jag har varit med om hur kollegor i det närmaste kommit i luven på varandra över frågan om E o C eller Ottosson eller någon annan och då tycker jag att man tappat fokus på vad som är viktigt.
 
Apropå diskussionen om Allbäck här ovan har jag samma erfarenhet som Snurre. Den går att stryka lite, lite flödigare än andra fabrikat vilket absolut inte var någon nackdel när vi skulle måla stora mängder panel och köksinredning utan någon förtunning - observera detta! för det skiljer Allbäcks färg från andra fabrikatörers rekommendationer - då jag var gravid vid tillfället. Träådringen syns trots detta väl genom färglagret.
 
Den färg vi jobbar med här för närvarande är Engwall och Claesson, och det ska bli den på hela huset utvändigt, bara vi får bort plastfärgen från 1970.
 
konichiwa girl skrev:
Apropå diskussionen om Allbäck här ovan har jag samma erfarenhet som Snurre. Den går att stryka lite, lite flödigare än andra fabrikat vilket absolut inte var någon nackdel när vi skulle måla stora mängder panel och köksinredning utan någon förtunning - observera detta! för det skiljer Allbäcks färg från andra fabrikatörers rekommendationer - då jag var gravid vid tillfället. Träådringen syns trots detta väl genom färglagret.
Förstår inte riktigt vad du menar med att andra tillverkare inte kan målas utan att färgen förtunnas? Det är ju bara att låta bli förtunning om man vill det. det enda negativa som kan inträffa är ju att färgen blir aningens odrygare och därmed dyrare. Jag målar oftast med Ottossons och där går det även enligt anvisningarna alldeles utmärkt att låta bli ngn förtunning... kommer inte ihåg alla andra tillverkares rekommendationer rakt av, men ärligt talat skiljer sig inte linoljefärg så mycket åt. Vill man vara utan förtunning funkar det finemang är min erfarenhet vare sig det står så på burken eller inte. ;)
 
  • Gilla
mnso
  • Laddar…
Det var faktiskt inte vad jag skrev, jag skrev att andra fabrikatörer rekommenderar att måla färgen förtunnad (i minst ett lager, kan jag tillägga). Ottosson skriver i sin arbetsbeskrivning för linoljefärg (vilket för övrigt skiljer från arbetsbeskrivningen med förtunnad färg) "Stryk tunt och låt torka minst 3 dygn. Slipa av ytan lätt." Ur Gysinges katalog: "Det går även bra att måla utan att tillsätta lösningsmedel! Då får du istället jobba med att stryka ut färgen mer". Wibo och Engwall & Claesson har system med två respektive en grundfärger innan slutstrykningsfärg.

Och jag uttryckte mig kanske otydligt, det är klart att det går att måla vilken linoljefärg som helst oförtunnad, men min erfarenhet är att man då får jobba mer med färgen precis som framgår av citaten här ovan. Och till skillnad från de fabrikaten är Allbäcks linoljefärg faktiskt gjord för att inte förtunnas i överhuvudtaget, vilket naturligtvis påverkar att den kan strykas flödigare och inte behöver jobbas ut lika tunt.
 
Ok, ja då förstår jag :) Fast jag tycker nog att handlaget med färg handlar om ens egen personlighet och vana i handen. Jag har vant mig vid att stryka tunt och skulle troligen av gammal vana ha exakt samma teknik oavsett vilket färgmärke jag målar med. Min mor däremot är fullständigt omöjlig i sitt handlag så man kanske skulle ta och rekommendera Allbäcks där :) men hon har heller inte velat gå med på att penseln spelar roll. Har av någon anledning blivit väldigt skeptisk till Allbäcks av flera anledningar, men egentligen borde jag ge dem en chans. Vet att många kollegor rekommenderat dem, men samtidigt har samma kollegor haft dåligt resultat efter några år och då begriper jag inte varför just den färgen skulle vara extra bra. Gäller visserligen bara utomhusmåleri och inte invändigt. De har väldigt fina kulörer också så borde nog ta och pröva ändå.
 
Jag kan inte direkt påstå att jag är ovan vid att stryka tunt eftersom jag normalt bara använder Gysinges och Wibos färg oförtunnad. Färgen känns bara annorlunda, precis som man kan känna skillnad på olika pigment av samma färgfabrikat - jag har inga problem med att växla mellan linoljefärg och tempera, så konstigt vore det väl om jag inte anpassade tekniken lite efter hur färgen känns.
 
konichiwa girl skrev:
Jag kan inte direkt påstå att jag är ovan vid att stryka tunt eftersom jag normalt bara använder Gysinges och Wibos färg oförtunnad. Färgen känns bara annorlunda, precis som man kan känna skillnad på olika pigment av samma färgfabrikat - jag har inga problem med att växla mellan linoljefärg och tempera, så konstigt vore det väl om jag inte anpassade tekniken lite efter hur färgen känns.
menade absolut inte något om din målning :blushing: Mitt inlägg handlade enbart om mina egna personliga reflektioner.
 
  • Gilla
snapback
  • Laddar…
Men visst har det en hel del med vana att göra. Jag har riktgit svårt att måla med modern snickerifärg till exempel. Jag drar ut den alldeles för mycket. Det beror såklart på att jag målar nästan uteslutande med linoljefärg och har den vanan inne. Visst kan jag ändra mig efter färgen men jag tycker det är svårt och det känns inte bra att inte arbeta in färgen. Jag hade nog haft svårt att måla med en färg som ska strykas lite flödigare även om det är linoljefärg. Det känns inte som om den blir lika bra (bara min egen känsla) när man inte arbetar in den. Jag har allvarligt talat svårt att tro att man kan få exakt samma utseende när man målar flödigare som när man stryker så tunt att tråådringen och strukturen på snickerierna syns igenom. Tjockare färglager måste ju liksom ge mindre struktur kvar eller?

Mycket av grejen med linoljefärg är ju just att den ska arbetas in och verkligen strykas tunt, då är det lite tokigt att rekommendera det motsatta tycker jag. Men jag är också ganska negativt inställd till Allbäcks rent allmnänt. Dels eftersom jag hört många som har fått proböem med färgen utomhus efter ett tag och dels eftersom vi stött på Allbäck själv vid ett par tillfällen och jag upplever inte honom som seriös. Jag har svårt att lita på dem som pratar illa om sina konkurrenter och bara framhåller sig själv som enda alternativet. Har man bra produkter själv behöver man inte kritisera andra för att få ut dem på marknaden.
 
Exakt samma utseende blir det ju inte, men det skrev jag inte heller. :) På 20-talspanelen vi har, som ändå varit både målat och flammad, syns träådringen mycket, mycket väl. Man målar ju fortfarande tunt. Skillnaden är ju så liten, den känns liksom bara mer lättarbetad och lite "halkigare". Jämförelsevis har vi bara målat två lager med allbäcks färg, medan vi har målat 3-5 lager av Gysinges färg beroende på pigment.
 
konichiwa: Återkom gärna med utvärdering sedan. Just köksskåp som slits så mycket borde vara en bra mätare på om två lite flödigare lager av Allbäcks sitter lika bra som tre-fem lager av de andra märkena.
 
Konichiwa girl: Eftersom du då har jobbat med Gysinges färger också hur skulle du beskriva skillnaden i utseende. Både Gysinges och Ottossons färger ger samma yta i princip när det torkat och härdat färdigt efter någon/några månader med viss reservation för att olika pigment blir olika. Det är iallfall min erfarenhet. Hur skiljer sig Allbäcks från dessa? Blir den lika matt och liksom ett med underlaget eller är det där skillnaden ligger när man stryker lite flödigare? Jag är bara nyfiken eftersom jag inte testat Allbäcks själv.
 
TorpSara: Det kan jag göra.

Sophie: Skillnaden i utseende, framför allt, är att jag upplever Allbäcks färg som lite glansigare än Gysinges/Uulas. Gysinges färg mattas av fortare. Jag upplever också Gysinges färg med några undantag (exvis kromoxidgrön) som mer transparent vilket jag misstänker har med pigmenten att göra på något sätt, men kan inte förklara det bättre än så. Vi har jobbat med fyra olika kulörer från Allbäcks och på ett redan målat underlag var den helt fantastisk. Den täcker bra utan att bli för tjock, och jag gillar verkligen den lite halvblanka finishen. På ett nytt underlag upplever jag inte att den var lika bra, "sugfläckarna" blev större och fler än vad det brukar bli med Gysinges färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.