Hela dagen har ägnats åt rivning!

Jag har under veckan kortat ner vattenrören så att man kommer åt att riva runtom. Sen har även all el tagits ner (belysning och strömställare) så det var bara att köra.

Vi började med att ta ner väggskivorna som satt kvar, svårast var runt dörren där det var smått och pilligt. Alla väggskivor sitter spikade eller klamrade vilket är riktigt drygt. Lägg därtill att masoniten gärna smular så har man ett lyckat recept.

Därefter började vi med golvet. Det var rejält tjockt, det ligger en 22mm spån underst som går vidare in i angränsande rum, uppepå detta låg 16mm MDF-skiva som var slipad med fall.

Vi försökte med handklingan att ta bort 38mm rakt av, men det blev för tungt så vi började med att skära skivor av MDF skivan som satt limmad uppepå, sedan blev det att ta till stämjärn, yxa och brytjärn för att ta bort det. Det satt självklart spikat runtom.

Spånskivan i botten satt skruvad längs två rader, resten var spiklimmat. Ett helvete att få bort alltså. Men med kofot, handklinga och jävlar anamma så fick vi bort en bit i taget.

Problemet nu är att skivorna fortsätter in i angränsande rum och vi kunde inte gå så nära väggarna med handklingan (ca 5cm ifrån), så där ska det putsas lite och sedan fällas in kortlingar under så att det nya golvspånet kan skarvas.

Badrum 023 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att ta bort golvbrunn (den satt rejält) och fixa vattenrören. Sen ska golvet och väggarna kortlas och det behövs kompletteras med lite nya reglar och putsas i kanterna.
 
Wow vilket projekt, imponerande :)

Är bara nyfiken (eller missade jag det) men hur går det när du bygger själv? Blir badrummet godkänt enligt gällande BKR-regler och hos försäkringsbolaget?

Vi ska bygga om badrummet vi med (6kvm) men vi lejer ut det pga okunskap men MEST pga behörighetskraven. MAn har ju händiga släktingar m.m. så man skulle ju kunna göra själv och spara en slant...

Är det svårt att riva ut? Ser på vår offert att rivning av badrummet är en STOR kostnad. Tänkte att om man rev en del själv så kunde man komma lite billigare undan, eller är det inte värt det/de tar betalt iaf? :p
 
echX skrev:
Wow vilket projekt, imponerande :)

Är bara nyfiken (eller missade jag det) men hur går det när du bygger själv? Blir badrummet godkänt enligt gällande BKR-regler och hos försäkringsbolaget?

Vi ska bygga om badrummet vi med (6kvm) men vi lejer ut det pga okunskap men MEST pga behörighetskraven. MAn har ju händiga släktingar m.m. så man skulle ju kunna göra själv och spara en slant...

Är det svårt att riva ut? Ser på vår offert att rivning av badrummet är en STOR kostnad. Tänkte att om man rev en del själv så kunde man komma lite billigare undan, eller är det inte värt det/de tar betalt iaf? :p
Jag kommer att följa BKR (BBV 10:1) samt monteringsanvisningar från tätskiktsleverantör samt golvbrunnstillverkare. När det gäller VVS biten så försöker man följa Säker Vatten så mycket det går (inget krav, bara rekommendation). Elen lämnar jag självklart åt behörig elektriker.

Mitt försäkringsbolag är underrättat och har sagt att det är ok att göra allt själv om det jag nämnde följs. Vid ett eventuellt ärende så avgörs hurvida detta har följts och man rekommenderas att dokumentera hela arbetet samt redogöra för inköp samt förbrukning (att man använt tillräckligt med folie, lim och primer osv).

Jag har själv ingen jättestor erfarenhet av just bygge, men jag har händiga släktingar såsom pappa (snickare) och svärfar. Jag har däremot teknisk bakgrund och har studerat alla branschstandarder samt läst på monteringsanvisningar så jag vet vad som behövs och hur det ska göras.

Det är inte svårt, men det är tungt att riva ut. Nästa steg blir ju att putsa till det vi rivit och då är det bra med byggerfarenhet så man vet var man behöver komplettera med reglar osv. för att få stabilt underlag.
 
Oj, mastigt. Kan bara önska ett enormt lycka till :)

Men hmm, låter med andra ord som att jag kanske gör bäst i att låta entreprenören låta sköta allt jobb från A till Ö denna gång.

Jag renoverade vårt sovrum från topp till tå, och det blev kanon. Badrum känner jag mig ännu inte redo för :p
 
echX skrev:
Oj, mastigt. Kan bara önska ett enormt lycka till :)

Men hmm, låter med andra ord som att jag kanske gör bäst i att låta entreprenören låta sköta allt jobb från A till Ö denna gång.

Jag renoverade vårt sovrum från topp till tå, och det blev kanon. Badrum känner jag mig ännu inte redo för :p
Jag drivs av att lära mig och självklart av pengarna jag sparar. Pengarna som sparas in på det egna jobbet går direkt till en braskamin (som eventuellt kommer installeras själv) :D
 
För er som följer tråden. Det händer saker hela tiden men det är inte sådant som syns, så därför har jag inga bilder denna vecka.

Golvspånet är helt borta och all isolering. Det jag gör nu är att snygga till golvbjälklaget och ta bort limrester från spånet och fixar avloppet. Sedan har jag varit på inköpsrunda och spenderat pengar på i princip allt material, så jag har 90% ligger hemma nu.

Mer bilder kanske kommer imorgon då jag kottlat lite i golvet, synd bara att golvbrunnen inte har kommit hem ännu, annars hade jag monterad den nu också.
 
Bara man tar det lugnt och läser på innan så går det som en dans (nästan iaf) :) Själv hade jag aldrig gjort ett badrum när vi bestämde oss för att göra nåt åt det gamla eländiga. Det tog iofs fyra månader allt som allt men då rev vi intilliggande klädkammare för att utöka badrummet och fick dessutom förstärka hela bjälklaget. Dessutom jobbade jag inte alltid så intensivt... Här är två bilder för att sporra dig. Vilket som är före och vilket som är efter hoppas jag framgår :)

Lägg märke till att jag valde bort taklisterna och istället såg jag till att vara lite mer noggrann med kapningen av plattorna. En liten detalj som gör det betydligt snyggare om du frågar mig.
 
  • IMG_2131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Bara man tar det lugnt och läser på innan så går det som en dans (nästan iaf) :) Själv hade jag aldrig gjort ett badrum när vi bestämde oss för att göra nåt åt det gamla eländiga. Det tog iofs fyra månader allt som allt men då rev vi intilliggande klädkammare för att utöka badrummet och fick dessutom förstärka hela bjälklaget. Dessutom jobbade jag inte alltid så intensivt... Här är två bilder för att sporra dig. Vilket som är före och vilket som är efter hoppas jag framgår :)

Lägg märke till att jag valde bort taklisterna och istället såg jag till att vara lite mer noggrann med kapningen av plattorna. En liten detalj som gör det betydligt snyggare om du frågar mig.
Tack för de inspirerande bilderna, supersnyggt! Hoppas hålla den standarden i mitt badrum.

Jag kommer ha taklist då jag kommer sätta panel i taket (blir så fula kanter på dom). Sen i panelen blir det som sagt infällda spottar, som du har.
 
jarlen84 skrev:
[länk]
Ja den är snygg :) Vi har ett par såna, men vissa exemplar av ikeas egna lågenergilampor hade problem med att bottna i socklarna, så man får dra åt så att det känns som om något kommer att gå sönder. Vet dock inte om något annat fabrikat passar bättre.
 
Jeppeknaster - snyggt med bården på våtrumsmattan i det nya badrummet!
Skämt åsido, vad fint det blev! :)
 
Tack. Det tog sin lilla tid men det var det väl värt. Slutnotan landade på cirka 40 000 kr för 6m2. Hade en firma gjort det så hade det lätt landat på över 100 laxar. Jag gruvade mig som fan innan jag drog igång och till slut tog jag kofoten och körde den genom väggen i duschen. Då fanns liksom ingen återvändo. :)

Är man normalhändig och läskunnig så är det inga större problem att fixa ett badrum. Det är liksom ingen raketforskning. Tyvärr är det så många som inte tror på sig själv och därför tar in dyra hantverkare. Sen finns det å andra sidan en massa klåpare bland både hantverkare och privatpersoner som har en övertro på sig själv, men det är en annan femma :)


Ett tips på vägen: Kolla fognyansen noggrant innan ni bestämmer er, det är lätt att det blir knas. I badrummet ovan var all fog samma färg (ljusgrå, tror jag) men mot de gråa plattorna ser den helt vit ut. Fick en smärre chock efter att fogen hade torkat. Vem vill ha en vit fog på golvet?

Med facit i hand så skulle man haft en gråare fog på golvet. Men nu vet jag det till nästa gång, eller rättare sagt till hösten/vintern när det är dags för nästa badrum i "nya" huset.

Nu ska jag sluta surra, det är ju inte min tråd.
 
Redigerat:
Det låter ungefär som mitt projekt :)

Jag tycker inte heller att det varit alltför stora problem hittils att förstå hur det bör göras enligt regler och anvisningar. Sen har jag som sagt bra hjälp. Kanske inte skulle gjort detta om jag hade varit helt själv.

Ang. fognyans så blir det mörkgrått/svart på golv och vitt (riktig vit) på väggarna. Jag hoppas det kommer bli bra, jag är orolig att den mörka fogen blir för ljus eller fläckig beroende på vattenmängden.

Tack för inlägget, det gör ju att man får lite medhåll i sitt tänk om att man inte måste ha hantverkare till allt (bara när man borde ha det?!).
 
Hej, fint projekt! Vart har ni köpt duschhörnan? Vi funderar på ngn smart utrymmessnål lösning.Mvh/ Tomas
 
Antar att du menar min duschörna eftersom det är den enda på bild. Den är köpt på skånska byggvaror www.skbv.se och heter/hette Star. Snygg, prisvärd och enkel att montera. Tror vi betalade 2300 kr för den 2008, att jämföra med "märkesdörrar" som kostar det tredubbla och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.