Har lovat frugan en Gräsklippare med elstart. Hon brukar klippa där jag inte kommer åt med åkklipparen och hon hatar snöret.

Trots att gräset varit bart några veckor nu är det svårt att skapa sig en bild på vad som finns på marknaden.

Skulle kunna tänka mig att betala Klippo/Viking/Toro/Honda nivån.

Tips mottages gärna.

Uppsamlare är ett krav
 
Redigerat:
Eftersom klippo inte kan leverera en maskin med hondamotor, elstart och uppsamlare är detta en oändligt svår nöt att knäcka och bara klippmaistro Nonkan kan ge oss ett svar.....
 
MathiasS skrev:
Eftersom klippo inte kan leverera en maskin med hondamotor, elstart och uppsamlare är detta en oändligt svår nöt att knäcka och bara klippmaistro Nonkan kan ge oss ett svar.....
Och Hondas modell som jag hittat kostar typ 14k :(

Men den har iaf Hondamotor:)
 
En fundering, om det nu i första hand är kompletteringsklippning till ditt storröj med åkklipparen det handlar om, är inte en batteridriven klippare eller en nätansluten elektrisk klippare det optimala? En modern batt-klippare borde vara rätt ok? Och väldigt enkel att starta och definitivt "elstart".
 
MathiasS skrev:
En fundering, om det nu i första hand är kompletteringsklippning till ditt storröj med åkklipparen det handlar om, är inte en batteridriven klippare eller en nätansluten elektrisk klippare det optimala? En modern batt-klippare borde vara rätt ok? Och väldigt enkel att starta och definitivt "elstart".
hmm, hade jag totalt glömt bort att det finns bättre Batteriklppare. :(

Bosch kommer in som en kandidat... dubbla LiIon 36V med snabbladdare... mmm

tack för insticketd^_^b
 
Hondas med elstart är fin, men kostar ju därefter.

Mitt första råd är att ta med henne till en fackhandlare som säljer Honda, och låt henne prova att dra igång en typ IZY 46 eller HRX476. Anledningen till att det inte finns elstart på dem är att det inte behövs, de är extremt lätta att dra igång. Honda sätter en lite finare variant (med dekompressionsventil) av motorn på sina egna maskiner, så de är lättare att dra än t.ex. Klippo med Honda-motor. De flesta som hatar snöret är trötta på att de inte har rätt snärt/knyck för att få igång sin gamla Briggs&Stratton-motor och tror att alla klippare är sådana.

Nackdelen är väl att det är lite glest mellan Honda-ÅF.

Alternativ 2 blir att hålla med MathiaS, ta gärna en titt på Vikings batteriklippare, ny för i år. Verkar riktigt riktigt bra. Vi har inte fått in dem än, vår försäsongsorder kommer i april, men vi väntar med spänning.
http://www.stihl.se/katalog/produktgruppe/1627/VIKING+batterigräsklippare.html

Jag tycker nästan du ska tänka bort Klippo om du vill samla upp. I år har de endast Cobran kvar, och ska man var helt ärlig så är Klippo bäst på att göra mulchingmaskiner. Klippo går knappt att sälja på kontinenten där de flesta samlar, där är det Honda eller Viking som är störst (av de märken som även finns i Sverige) och de är så jäkla bra på att samla upp.

Kolla som sagt Honda och provdra dem. Annars, Viking 545VE, elstart, men B&S nyare motorer: http://www.stihl.se/katalog/produkt/63400113425/MB+545+VE.html 545-serien fick ju "Bäst i test" förra året.
 
Kommer aldrig lyckas övertala henne att det går att dra igång i snöre, även om hon skulle lyckas hos ÅF. Hon skulle säkert tro maskinen var dopad.:D

När det gäller Batteriet till Vikings Batteridrivna 4,5Ah medans Bosch kör med 2x2,6Ah.

Boschen set-up med 2 batterier tycker jag är en bättre lösning. Kan även vara så att Boschens batteri även passar till Bosch blå 36V verktyg...:)

Boschen kostar 5k (43cm) 4k (37cm) medans Vikings (37cm) landar på 6300.

Hondan El-start blir för dyr men Honda motor lockar efter alla år med B&S.
 
mmm,

forskat lite mer... Boschen har samma batterier som verktygen.
o visst är det lockande med en kombo med Bosch GSB36 (Skruvdragare/slagborr) och en 43cm gräsklippare för 5300 http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsb36vli-rotak-43li-36v-combi-drill-/-36v-lawnmower-p5278

Men gräset har inte vuxit så mycket ännu så det finns tid att ta ett snack med min lokala handlare som säljer Viking o Honda (Bosch tror jag inte) och avvakta tills Batteri Viking maskinen kommer in.
 
När är en elklippare ett alternativ? Har en plan gräsmatta på ca 600 kvm.
 
Har idag spenderat lite tid hos min gräsklipparhandlare. Kände på nya batteridrivna viking maskinen men vart väldigt sugen på en 48cm Toro med elstart.

Det skrivs väldigt lite här om toroklipparna men maskinen verkade riktigt smart i sitt utförande och kändes inte så klumpig.

Som jag förstår sitter det ombrandade B&S motorer i dessa.

Även den steglösa drivningsreglaget verkade smart men frågan är om den funkar i praktiken.

http://www.toro.com/intl/sv_se/home/mowers/48steel/20638.html
 
Toro kan de också, men att det inte skrivs något här beror nog på att de inte är så stora på gå bakom-klippare i Sverige, men globalt är de en av Husqvarnas stora konkurrenter. Lite som John Deere, de är inte alls kända här på sådana maskiner. Sverige är en väldigt liten marknad egentligen, även om det ligger en del prestige i att vara störst här där man kan slå världens största tillverkare av trädgårdsmaskiner på deras egen hemmamarknad.

Drivningen är riktigt smart, anpassar sig efter användarens hastighet. Det verkar hålla också, vi jobbade en del med Toro för några år sedan, och det fungerade då iaf.

Inte så mycket branding av motorn heller, tillverkaren av maskinen väljer vilken toppkåpa de vill ha på motorn så löser B&S det. I stort sett alla större fabrikat har egen kåpa, t.ex. Husqvarna och Viking.

Toro kan ha lite dyra reservdelar ibland, men i gengäld har de toksnabba leveranser då de mest jobbar med stora maskiner mot parkförvaltning, golfbanor och liknande där snabbhet är viktigare än att det är billigt.
 
Tackar o bugar Nonkan.
 
har det blivit någon klippare än? grannen kom över till mig idag och frågade om jag ville ha en gammal stiga tornado, och jag sa självklart ja (är gräsklippartokig). den är från 73 och har en B&S motor. finns inte en rostfläck någon stans (förutom lite under). den hade ståt i 8år med bensin i. hällde ur den gamla bensinen och hällde in ny. startade på tredje rycket. helt otroligt. ska bra snygga till den lite
 
Toron hämtas på torsdag.
 
Elstart är ju riktigt bekvämt! Gött att bara vrida på nyckeln.

Tyvärr så glömde jag att underhållsladda batteriet i min förra vintern så det är tvärdött vilket gör att jag har fått dra igång den ändå......
Men när jag väl har en gräsmatta igen istället för en lerpöl så ska jag väl skaffa ett nytt batteri. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.