Gruvberget skrev:
Jag gillar denna diskussion som "Bilder på din snickarbo" har mynnat ut i d^_^b
Blir nämligen "trackad" med jämna mellanrum på jobbet (med glimten i ögat) för mina ständiga verktygs- och maskininköp. Har lämnat Kines-maskinsegmentet och köper nu bara grejer tillverkade i Europa och då är det sällan man köper ens en skruvmejsel under 100-lappen.
Axminster fick en ny order idag, den andra för i år.... Bosch GSR10,8 skruvdragare nedsatt pris, ett matarverk osv osv... Att få klicka i webb-ordern och sen få hem paketet (eller halvpallen...) och plocka upp alla godsaker och ta dom i bruk, det är nog samma kick som skoteråkarn känner när han rullar på 2011 års modell på släpet, eller Thailands-resenären som bränner en "bättre begagnad justersåg med digital höjdjustering och 2,5 m släde" på 2 veckor i solen ;)

Jag fortsätter shoppa och njuta av min hobby och är det nån i bekantskapskretsen som vill ha något hyvlat eller låna mitt Libella-pass så ställer jag upp med glädje och free of charge. Sen kommer en dag när barnen är stora och ska ha eget bo, då kommer farsgubben med hela verktygsarsenalen och köper dessutom in ett 20-tal Festool-systainers med innehåll för att kunna "jobba på fältet" :rolleyes:
Haha mkt av det du skrev stämde in på migg också, både maskininköp, trackad på jobbet. Men värst av allt är när du nämner att när barnen blir stora ska pappa komma med hela verktygsarsenalen och gärna dessutom med systainers för att kunna jobba på fältet. Det är nästan så att man kan tro att mitt konto är kapat för EXAKT det har jag nog tänkt 100 ggr trots att mina barn är skitsmå.

Jag har tom försökt intala familjen mitt behov av en skåpbil/pickup som hantverksbil för att jag ska få inreda med verktygsskåp och systainers och vara mer mobilt. Inte för att jag ens brukar behöva då det mesta görs hemma i vårt egna hus, utan bara för att jag vill :)
 
Denna tråden är inte bra alltså, för nu har jag blivit sugen på att bygga en snickarbod också.

Detta forumet är inte bra för plånboken. q(;^;)p
 
Passa på att bygga en hall då, på minst 300 m2, öppen planlösning och investera samtidigt i brikett-komprimator till spånsugen så att du kan värma upp bygget :) Det är åtminstone vad jag drömmer om...
 
Njaaaaaaeeeeee, jag tänkte mer något i stil med 20 m2. :)
Ett garage på 100 m2 är redan planerat så snickarboden skulle nog behöva stå på gräsmattan.

Men det vore faktiskt kul att ha en snickarbod, även om jag egentligen är en bilmekar-tok. :)
 
P
pleqtiz skrev:
har oxå lite bilder på min snickeri verkstad men ja törs inte visa dom :blushing:

[länk] va väll en början av dedära men nu så är det lite av en verkstad iaf
jag fick fnatt och slog bort den där väggen :wow: vips så har jag nu 100kvm snickeriverkstads yta :cool: men mycket jobb kvar. vart man än tittar så ser man jobb:S
 
För att bidra lite till forumet tänkte jag slänga upp lite bilder på mitt lilla snickarhörn. Lite kvar att göra putsa sockel, plåtar till garagedörrarna och foder men det får bli när huset är klart.

http://imageshack.us/photo/my-images/804/dsc0192uf.jpg
125mm Y-rören och 125mm blast gatesen till spånsugssystemet är från axminster och passade perfekt med vanliga spirorör.

http://imageshack.us/photo/my-images/842/dsc0177ba.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/233/dsc0179no.jpg/

Något ombyggd spånsug

http://imageshack.us/photo/my-images/31/dsc0184xc.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/833/dsc0183di.jpg/
Hemmabyggdt fräsbord av en gammal laminatskiva, anhållet funkar riktigt bra men saknar en koppling till spånsugen och miterslot.

http://imageshack.us/photo/my-images/37/dsc0186bj.jpg/
En ostädat arbetsbänk med en liten smidig kompressor under. Den drev en VMA tuta innan den hamnade hos mig.
 
Redigerat:
katos skrev:
Hemmabyggdt fräsbord av en gammal laminatskiva, anhållet funkar riktigt bra men saknar en koppling till spånsugen och miterslot.
Du får gärna berätta mer om detta bygget. Har funderat en hel del på parallellförflyttat anhåll till fräsbordet och ser att du gjort annorlunda lösning.
 
Tanken är att jag ville prova något annorlunda. Jag tittade främst på incras anhåll och prioriterade precision. Anhållet flyttas ju främst ett par cm framför och bakom frässtålets centrum så det blir inte så många varv att skruva på gängstången. Axelstålen glider på mässingsbussningar och gängstången sköter den horisontella rörelsen. Har funderat på att skruva dit någon form av bitsfäste för att kunna använda skruvdragaren vid snabbare förflyttning. Offerskivorna går att flytta längs med aluminiumprofilerna. Sammanfattningsvis precisionen är mycket bra och kommer bli bättre med en digitalskala men anhållet är lite bökigt att flytta större sträckor.

Annars så sköts den vertikal rörelsen av axminsters fräslyft vilket fungerar väldigt bra. I bordet sitter en dewalt 625.
 
Får man besvära om en bild på fräsbordet lite längre ifrån?
 
Kan ordna det imorgon
 
Katos, det ser väldigt stort, ljust och trevligt ut. Gott om utrymme för nya verktyg... och en riktig snickarbänk.

/woodchuck
 
Alltid trevligt med bilder som inspirerar Anhållet till fräsen ser väldigt bra ut. Hur stadigt är annhållet längst ut på ändarna.
Ett tips om du monterar spjället till justersågen ovanför böjen och vänder det ner mot sågen så kan du montera en lång arm/pinne på spjället så du lätt kan sköta den när du sätter på och stänger av sågen. Ju lättare det är att sätta på och stänga av spånsugen oftare används den.

Pär
 
Här är lite bilder på min verkstad . Jag har fuskat lite för det är plockat lite inför nästa jobb så det är inte alltid så här ren plockat
bild 1 är taget från dörren in till verkstaden
Bild 2 det vita på cyclonen är till för att ta bort klonket
bild 3 är en enklare skivsåg som jag grovkapar alla skivor på.
Bild 6 det vita rullbordet används som montage och limbord bakom står mitt vacumbord den gråa klumpen till höger är en vacumpump
Sista bilden här fräser jag och slipar det mesta. Bordet längst in på bilden är ett sugbord även det röda skåpet som en högtalare står på. Skivan på det skåpet är löst så jag kan ta bort det och lägga i en annan som jag monterar överhandsfräsen i.


Mvh Pär H
 
  • P1050112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
Mycket trevligt att se!!! Otroligt fina lokaler! Har du någon uppfattning om hur många kvadratmtr det rör sig om? Är det 150 mm rör till spånsug eller? De ser enormt grova ut.
Valsputsen känner jag igen, har en likadan. Har du jordat eller på annat vis fått bukt med det statiska dammet? Ser att du byggt om till grövre utsug i varje fall. Hemmaknackad stos och popnit eller?
Funderar på samma lösning...

Trevligt också att få se justersågen! Såna här bilder får man inte nog av :)
Ska också få tummen ur och skicka in bilder på utbyggnaden
 
Me like alot!!! Ordning och reda...
Använder du kaminen något?
Ser att du har spjället till justersågen ganska högt upp? Nu vet jag att farbror inte är 2m lång :) så tar du fram en stege?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.