Är det någon här som vet om det går att få tag på en billig värmekamera för privat bruk? Mest tänkt att lättare hitta otäta fönster och dörrar etc...
 
En Ir termometer från Biltema t.ex. mäter temp medan man rör på denna. Det är bara att mäta nära då hittar man alla läckor. Så fungerar det för min del iaf.
 
En kamera är avgjort mycket bättre än en punktmätande beröringsfri termometer i det här fallet.

Att tänka på:

- Det finns både mätande (kalibrerade) kameror och omätande. Med en omätande kan det vara svårt av avgöra hur allvarligt läckaget verkligen är, dvs om temperaturskillnaden är 1 grad eller 10 grader.

- Även med mätande kameror är det en hel vetenskap att verkligen mäta rätt. Det är MYCKET enkelt att göra bort sig totalt utan insikt i hur mätningarna skall gå till.

Mäter man exvis mot en metallyta ser man i princip aldrig ytans temperatur utan temperaturen av det som speglas in i ytan. Detta kan vara himlen, solen, marken, operatören själv eller vad som helst.

De flesta billiga kameror idag är okylda och känsliga i långsvågsområdet (8-12 um). Dessa kameror är lämpliga för applikationen i fråga. Kameror i kortvågsområdet 3-5 um fungerar oxo medan "viewers" i området 1-2 um inte fungerar alls.

Välj en kamera med känslighet på minst 0.1 C (de flesta är mycket bättre än så) annars blir bilden riktigt dålig.

Bland äldre kameror är bästa fabrikaten svenska AGEMA (numera FLIR Systems), även amerikanska Inframetrics var tämligen OK. Teknikutveckling har dock varit sådan de senaste10 åren att dessa äldre system bör betalas ganska lågt om man träffar på dem begagnade. Allt annat är bara skräp (gissa var jag har jobbat!)
 
Beröringsfri temperaturmätare har vi flera på firman som jag skulle kunna låna en helg, det jag var mer ute efter är just kameramodellerna, men har inte hittat något som verkar intressant i prisklass som hemanvändare mer än att hyra dem.
 
Men kommer du använda den så ofta att det lönar sig att köpa en dyr kamera jämfört med hyra?
Har själv vart i samma funderingar i att köpa en, men kom till slutsatsen att man hyr en för att hitta problemen. Åtgärdar under ett par veckor och sen hyr igen för att bekräfta åtgärden.
 
ouch... 2063spänn per dygn (de 5 första dygnen)... :S
 
gadu^ skrev:
ouch... 2063spänn per dygn (de 5 första dygnen)... :S
Bra va ?
Dessutom exkl. moms.
Men, hur lång tid tar det egentligen att fota av kåken ?
 
Billigaste Fliren såg jag för ca 16000 på Dahl.
 
  • Gilla
Bunde_man
  • Laddar…
whatever skrev:
Men, hur lång tid tar det egentligen att fota av kåken ?
Lånade hem en värmekamera från jobbet förra vintern och det tog mig några timmar att dokumentera kåken. Då skyndade jag mig inte utan passade även på att lattja lite med kameran och kolla typ alla elprylar och annat för skojs skull också.
 
Råkade springa på en tld100 från b&d på classe. Har lattjat lite med den och den verkar vara rätt användbar. Har redan hittat en bunt med värmeläckor. Tror nog denna är värd sina kronor. Kan givetvis inte mäta sig med proffsgrejor, men om man vill kolla över kåken så verkar den ok. Kunde till och med se var reglarna i väggen satt pga lite lägre temp där. (gammalt hus, köldbryggor)
 
Hag har nu hyrt en värmekamera Flir B40 för att leta rätt på reglar. Samtidigt kollade jag såklart kåken.
Jag fattar ju att jag inte är i närheten av en "Termograför" eller vad de kallas, men man behöver inte vara Einstein för att hitta små energiläckor. Klockrena bilder!
I helgen blir det att laga läckor. Många av mina fönster saknar drevgarn/fogskum eller vad som nu är bäst. Jag trodde det var fönstren som var kass, det var snickaren tydligen.
1000spänn pröjsade jag för en helg och då fick jag den utkörd. Men jag fick bara en kvarts demo så jag fick pilla en del själv innan man fattar sig på kameran.
Jag hyrde min på www.fastighetskonsulterna.com men finns det någon billigare? Jag ska hyra igen när jag fixat tätningarna..?
Anders
 
1000spänn för en helg är ju skitbilligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.