Hej på er allihopa jag har börjat att riva nere i källaren där jag tidigare hade två små sovrum som nu skall bli ett.

När jag hade rivit ner väggen så bröt jag även upp en bit i golvet för att se hur det såg ut.
Har haft mina misstankar om att ägaren som bodde här innan kanske inte alltid visste vad han höll på med.
Misstankarna började med att golvvärmen som var lagd inte fungerade termostaten var som en brytare alltså bara på och av, i och med detta så ville jag byta ut golvgivaren för att se om detta hjälpte men den satt fast och såg nu när jag rev upp golvet varför. Den var ingjuten!!!! samt ligger en bra bit ifrån slingorna.

Men inte nog med att inte golvvärmen fungerar som den skall så ligger även platonmattan åt fel håll alltså med den släta sidan neråt!!!! samt att mattan inte ligger hela vägen ut till vägg!!!!
Det tråkiga är att jag ser att den även ligger åt fel håll i nästa rum vilket borde innebära att hela källaren är fel.... :@

Vad innebär detta måste jag riva upp överallt och göra om och kan då i så fall detta räknas som dolt fel vi köpte huset för drygt 3 år sen.

Tacksam för svar.
 
Hej

Jag skulle försöka klämma förre ägarn på det.Jag har svårt att se att ni skulle kunnat upptäcka det utan att göra förstörande ingrepp i samband med besiktningen.
Hur gammal är platonmattan ?
Fredrik
 
Mattan är inte speciellt gammal gjordes ett par år innan vi köpte huset. Hur går man till väga om man vill ta den gamla ägaren då via mäklaren?
 
Räkna inte med hjälp från mäklaren. Jag skulle börja med att prata med förre ägaren om det.Om denne inte tar det rakt av så ta dit en besiktningsman. Vi nyttjade Densia när vi köpte vår kåk. Jag vet inte om dom håller på med sådant här men överlåtelsebesiktningen var vi väldigt nöjda med. Den var betydligt mer ingånde än alla de protokoll vi läst från konkurrenterna (läs Anticimex och Eminenta)
Jag skulle inte riva något mer utan att detta är ur världen. Ta även dit en "bra" byggfirma som kan lämna en offert på att få det åtgärdat.
Fredrik
 
Är det ett gjutet golv ? Platonmattan ligger kanske som fuktspärr inte som luftning .
 
Ok ja då får man väl försöka få tag i dom gamla ägarna då blir säkert besvärligt dom skilde sig och sålde därför huset. Kanske skulle börja med att ringa våran besiktningsman som vi hade vid köpet och se vad han säger. Tack för tipsen
 
Ligga som fuktspärr nja den är felmonterad.Platon funkar som fuktspärr förutsatt att luftspalten finns och att det är rätt monterat med uppvik och rätt golvsocklar.
Helst ska sådana konstruktioner ventileras mekaniskt
Fredrik
 
Golvet är gjutet och vad som finns under golv värmen vet jag inte. Enligt tidigare ägare skall det vara isolering på befintlig betongplatta. Känner mig dock väldigt tveksam till att det finns någon extra isolering alls. Jag tror alltså att det ligger en golv värme matta rätt på betongen och sen lite flytspackel på det sen platon.
 
Här saknas både uppvik och tejp i skarvar
 
Ja det är ju så jag fattat det också. Får väl försöka gå vidare med detta. Min lösning på detta blir ny platon och sen en t2 reflecta skiva sedan golv. Är så tröttsamt hade det bara varit detta rummet hade jag inte orkat vela bara gjort om det. Men nu känns det ju som att det blir för mycket. :@
 
Idag har jag kontaktat den besiktningsman som vi hade vid köpet, han tyckte att det lät som ett solklart dolt fel och tyckte att jag skulle skriva ett brev till de förra ägarna och lämna en reklamation.

Blev lite tveksam nu när jag kom hem och läste besiktningsprotokollet där det står att det ev KAN vara reglat direkt mot betong......Kan detta ha betydelse nu såhär i efterhand?
Har dock helt för mig att säljarna sa att det var ordentligt gjort vid besiktningen.
Samt så står det i säljarens beskrivning om rummen att dessa renoverades 2004 då kan man väl FÖRVÄNTA sig att det är riktigt gjort.

Skall försöka sätta ihop ett brev som kommer att skickas till säljarna på måndag så får vi se vad som händer hoppas dock på någon slags kompensation.
 
Här är brevet kom gärna med synpunkter.

Dolda fel i källargolv.

Hej det är lite tråkigt att behöva skriva detta brev men vi känner att vi inte har så mycket att välja på.
Detta började med att jag skulle riva väggen mellan de båda sovrummen i källaren och tänkte att då kan jag passa på att bryta upp ett par skivor i golvet för att se hur det såg ut under samt kolla varför golvvärmen inte fungerar som den skall.

Det jag fick se när jag tog upp golvet är en platonmatta som är monterad upp och ned samt slutar ca 10 cm från väggarna och golvvärmen ligger UNDER platonmattan.

Att platonmattan är vänd åt fel håll innebär att fukten som kommer ifrån plattan inte kan ventileras bort vilket innebär att det finns risk för mögel.
Golvvärmen skall enligt anvisningarna för hur platon på betonggolv skall vara ligga ovanför platon INTE under.

Jag tog idag fredag 25/2 kontakt med Leif Söderström som besiktade huset när vi köpte det och vad han kunde avgöra på det jag berättade på telefon, så är allt ett fel som räknas som dolt på grund av att man inte kunde se detta utan att bryta upp golvet.

Golvvärmen är också fel och jag utgår ifrån att ni själva märkte att termostaterna ALDRIG slår av.
Detta beror på att golvgivarna inte ligger mellan två slingor utan rätt ut i betongen vilket innebär att man måste värma upp HELA plattan innan givaren känner av rätt värme.

Ni var med på besiktningen och vad jag vill minnas så sa ni att det var en elektriker som hade installerat detta vilket jag ser som helt otroligt det är inte fackmannamässingt utfört. Man lägger golv givaren i ett rör så att den går att byta och man drar inte golvgivaren bort ifrån slingorna.

Som ni förstår så är det svårt att åtgärda allt detta man får helt enkelt riva ut allt och börja om med ny platon, golvvärme samt golv.

Jag utgår ifrån att ni har en dolda fel försäkring.

Jag har stoppat all rivning tillsvidare.

Jag hade hoppats bli klar med detta till våren så jag vore tacksam om ni tog kontakt med erat försäkringsbolag och sedan kontaktar mig inom 14 dagar så vi kan få detta ur världen.
 
Redigerat:
Hej
Reglat mot betongen har inte ett skit med detta att göra.Den som har monterat platonmattan har ursäkta uttrycket förmodligen varit en amatör som inte kan läsa en monteringsanvisning.

Gör brevet mer formellt och på korrekt svenska där du trycker på att det är ett dolt fel som inte var möjligt att upptäcka utan att göra förstörande ingrepp i kontruktionen.


Jag skulle också ändra på stycket "Golvvärmen är också fel och jag utgår ifrån att ni själva märkte att termostaterna ALDRIG slår av.
Detta beror på att golvgivarna inte ligger mellan två slingor utan rätt ut i betongen vilket innebär att man måste värma upp HELA plattan innan givaren känner av rätt värme"

Jag skulle skriva något i stil med:
"Montaget av golvvärmesystemet är inte fackmannamässigt utfört.
Termostatgivarna skall monteras i rör mellan två slingor.
Dessa är i dagsläget ingjutna i plattan med resultat att termostaten aldrig slår av,vilket ni för övrigt borde ha upptäckt och upplyst mig om.
Allt detta samantaget får mig att anse att källargolvet inte är fackmannamässigt utfört och jag vill därför hävda detta som dolt fel då det inte funnits möjlighet för mig att upptäcka detta med mindre än att göra förstörande ingrepp i konstruktionen."

Fredrik
 
Idag har jag lyft på platonmattan som ligger i källaren och det var värre än jag befarat.
Låg pölar med vatten och luktade inte särskilt bra samt mögel :(
Får väl ta kontakt med mitt eget försäkringsbolag på måndag och se om man kan riva upp och få det torrt eller om man måste vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.