Mats Bengtsson skrev:
Skall det inte vara "som alla gifta vet"?

--- Mats ---
Jag tror mattiasps beskrivning är korrekt, jag är inte gift men det är definitivt ett argument jag kan ha nytta av. d^_^b
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker mattiasp skrev det på ett bra sätt.
Det finns många slags partners och samlevnadsformer som erbjuder ett visst mått av tyckande från den andre (De andra!? :O) över ens egna val och göranden.
Det är i vilket långt ifrån endast vigda som har detta att ta hänsyn till. :)
 
petersson79 skrev:
Det är inte ordningen jag förundras mest över...utan vilka enorma summor det läggs på verktyg och maskiner... Är ni alla proffesionella möbelbyggare elelr?
Nu är min verkstad mer inriktad på även klara av lite metall och sånt och inte möbler. Har således lite annan inriktning. Lik förbaskat så är ju sjukdomsbilden densamma :D

Jag har nu samlat ganska målmedvetet i snart 3 år.
Har bestämt mig för att undvika billighetssegmentet så långt det är möjligt och samtidigt så har jag absolut inte råd att köpa alla verktyg från de stora kvalitetsmärkena.
Omöjlig ekvation? Nädå, finns en begagnadmarknad som är jättestor!
Tar dock ganska mycket tid att snoka reda på "rätt" deal och även lösa logistiken så man får hem maskinen... Men låter man det ta sin tid så finns fynden! Underlättar dock att jag ännu inte blivit märkesberoende.

En av de största utmaningarna var faktiskt att hitta riktiga arbetsbänkar. De är faktiskt dyra även beggade. Slutade med att jag fick tag på 2st på en konkursauktion för 200kr för båda :cool: Normalpris är minst en nolla till, och då är det per styck. Beggat.

Nu slutar självklart slutsumman långt över försvarsbara nivåer, men jag är rätt bra på att lura mig själv :rolleyes:

/V8dc, som fortfarande letar aktivt efter en bandslip för metall....
 
petersson79 skrev:
Det är inte ordningen jag förundras mest över...utan vilka enorma summor det läggs på verktyg och maskiner... Är ni alla proffesionella möbelbyggare elelr?
Nej, det tror jag inte är så många av exemplen vi sett som har professionella möbelbyggare som innehavare. De verkstäderna ser oftast ganska annorlunda ut. Framförallt mycket större, och oftast med ett mycket (flera ton) tyngre maskineri. Ingen regel utan undantag dock. Däremot tror jag att en hel del av det som produceras är av professionell kvalitet, vilket är något annat.

På vissa hobbyer betraktas det som normalt att lägga hur mycket pengar som helst, på andra blir det nördigt redan efter 10k. Något som verkar lite skumt med tanke på att många av hemmasnickarna också renoverar sina egna hus med maskinparken.

Fast allvarligt talat, det är nog en och annan som lagt mer än 100k på sånt här...
 
Gäller nog dom flesta hobby, jag själv fotar ganska mycket. Och när man är ute i skog o mark är det inte ovanligt att folk kommer med en Nikon D700 eller Nikon D3 plus ett Nikon 200-400mm Zoom och det är en utrustning för ca 100kkr.
Sedan har många mer en ett hus och ett antal objektiv. Så en kamera utrustning för ett par hundra tusen är nog inte så ovanligt.
Eller ta dykning, eller att rida, vad kostar en häst i månaden?
 
Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag såg inga bilder ... :O
:p :p
Aha! En smitare, här kommer ingen undan! ;)

(skriver jag som bara har en tom grusplan där min verkstad/garage ska stå) :D
En bild på min tomma grusplan. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har ingen dedikerad verkstadsyta, utan allt ligger utspritt på hela byggarbetsplatsen istället.

Men vilket årtionde som helst ska jag ha ordnat nåt, då ska ni få se bilder. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag såg inga bilder ... :O
:p :p
Inlägg #42 i denna tråd ;)

Dock så är bänkarna utbytta till riktiga verkstadsbänkar och ytan omdisponerad pga mer maskiner står där nu....
Ska ta mig i kragen och uppdatera med någon bild
 
teed skrev:
Gäller nog dom flesta hobby, jag själv fotar ganska mycket. Och när man är ute i skog o mark är det inte ovanligt att folk kommer med en Nikon D700 eller Nikon D3 plus ett Nikon 200-400mm Zoom och det är en utrustning för ca 100kkr.
Sedan har många mer en ett hus och ett antal objektiv. Så en kamera utrustning för ett par hundra tusen är nog inte så ovanligt.
Eller ta dykning, eller att rida, vad kostar en häst i månaden?
En komplett dykutrustning kostar då inga 100 papp att köpa om man inte medvetet vill det. Men det är klart, man vill ju alltid ha nyare/bättre prylar.
Börjar man dessutom fota under vattnet, då är det kört.... :blushing:
 
Dalbotös skrev:
En komplett dykutrustning kostar då inga 100 papp att köpa om man inte medvetet vill det. Men det är klart, man vill ju alltid ha nyare/bättre prylar.
Börjar man dessutom fota under vattnet, då är det kört.... :blushing:
En verkstad kostar inte heller 100papp om man inte vill det :) Men skall man har bra maskiner så.....
Och visst kan en komplett dyk utrustning kosta 100 papp utan problem. Skall man börja med teknisk dykning på lite djup. Du vill ha en rebreader och några extra flaskor, några dykdatorer mm..... :wow:
 
Jag gillar denna diskussion som "Bilder på din snickarbo" har mynnat ut i d^_^b
Blir nämligen "trackad" med jämna mellanrum på jobbet (med glimten i ögat) för mina ständiga verktygs- och maskininköp. Har lämnat Kines-maskinsegmentet och köper nu bara grejer tillverkade i Europa och då är det sällan man köper ens en skruvmejsel under 100-lappen.
Axminster fick en ny order idag, den andra för i år.... Bosch GSR10,8 skruvdragare nedsatt pris, ett matarverk osv osv... Att få klicka i webb-ordern och sen få hem paketet (eller halvpallen...) och plocka upp alla godsaker och ta dom i bruk, det är nog samma kick som skoteråkarn känner när han rullar på 2011 års modell på släpet, eller Thailands-resenären som bränner en "bättre begagnad justersåg med digital höjdjustering och 2,5 m släde" på 2 veckor i solen ;)

Jag fortsätter shoppa och njuta av min hobby och är det nån i bekantskapskretsen som vill ha något hyvlat eller låna mitt Libella-pass så ställer jag upp med glädje och free of charge. Sen kommer en dag när barnen är stora och ska ha eget bo, då kommer farsgubben med hela verktygsarsenalen och köper dessutom in ett 20-tal Festool-systainers med innehåll för att kunna "jobba på fältet" :rolleyes:
 
Här är min tillfälliga snickarvindsbod.
 
  • P1000289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar denna diskussion som "Bilder på din snickarbo" har mynnat ut i
Blir nämligen "trackad" med jämna mellanrum på jobbet (med glimten i ögat) för mina ständiga verktygs- och maskininköp. Har lämnat Kines-maskinsegmentet och köper nu bara grejer tillverkade i Europa och då är det sällan man köper ens en skruvmejsel under 100-lappen.
Axminster fick en ny order idag, den andra för i år.... Bosch GSR10,8 skruvdragare nedsatt pris, ett matarverk osv osv... Att få klicka i webb-ordern och sen få hem paketet (eller halvpallen...) och plocka upp alla godsaker och ta dom i bruk, det är nog samma kick som skoteråkarn känner när han rullar på 2011 års modell på släpet, eller Thailands-resenären som bränner en "bättre begagnad justersåg med digital höjdjustering och 2,5 m släde" på 2 veckor i solen

Jag fortsätter shoppa och njuta av min hobby och är det nån i bekantskapskretsen som vill ha något hyvlat eller låna mitt Libella-pass så ställer jag upp med glädje och free of charge. Sen kommer en dag när barnen är stora och ska ha eget bo, då kommer farsgubben med hela verktygsarsenalen och köper dessutom in ett 20-tal Festool-systainers med innehåll för att kunna "jobba på fältet"
Helt rätt!! läser ditt inlägg och känner spontant att här är en kille om fattat vad som är viktigt i livet.

Sen hoppas jag att tråden kan såsomingom återvända till att visa upp våra heliga rum, det är roligt och inspirerande.
Vi struntar i dom där "konstiga" som inte förstår.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Här är min tillfälliga snickarvindsbod.
Det där gillade jag! Riktigt genuint! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.