Undrar hur det skulle vara med limfärg? Det hade man ju i tak förr i tiden? Har prövat det ovanpå gammal plastfärg i en sommarstuga, det gick fint.
Kostar ju nästan ingenting om man blandar själv,
 
Hej alla som tycker att det är jobbigt med kvistgenomslag



Har precis målat 40 kvm pärlspont hemma med en ny produkt på marknaden som heter BIN kvist och isoleringsgrund.



Den har tydligen funnits i USA sedan många år. Får säga att jag blev riktigt imponerad, den täckte otroligt bra på bara en strykning men dom i butiken sa att för att vara på den säkra sidan att det inte skall bli några kvistar som tränger igenom så stryk två ggr.



BIN är tydligen alkoholbaserad vilket gör att det kan lukta lite (sprit...:))men har man bara lite ventilation så var inte det någon fara. Sen försvann doften på nån timme efter att man var klar. En annan grej som var bra är att den kan övermålas efter bara 45 min vilket gjorde att jag blev klar på en dag. Sen la jag bara ett lager vattenbaserad takfärg, behövdes inte mer då BIN täckte helt vitt på två strykningar.


Lycka till hoppas det funkar lika bra för er som för mig!
 
Själv har jag ett gäng kvadrat med nyuppsatt finsågad och grundmålad panel (japp, det är utvändig panel egentligen) som skall målas och behöver lite tips.

Funkar tex Nordsjö Spärrvit på det redan grundmålade trät? Eller har ni några andra förslag?
 
Har aldrig testat Nordsjö Spärrvit, men det kunde ju vara intressant å testa. Såg att dom hade nån ny färg som heter One också, som såg intressant ut. Erfarenheter någon?

BIN som jag skrivit om i mitt förra inlägg funkar att måla över både oljebaserad och vattenbaserad färg, så den borde funka för dig.
 
jag har använt nordsjö spärrvit (obs oljebaserade varianten) dom senaste 12 åren vid målning av gamla tak och jag är mycket nöjd inget genomslag av rostiga spikar kvistar el fuktrosor . men vet ej hur den funkar på nytt trä
 
har läst igenom tråden nu och kan väll säga att det finns ingen leverantör mig veterligen som lovar 100% utan kvistlack, finns produkter som ni pratat om tidigare i tråden bl.a Alcro & Beckers panelgrund som har ett visst inbyggt skydd mot kvistgenomträgning.
Målarna använder denna produkten och målar två lager sen är det klart (men så lämnar istort sett alla målerier bara 2 års garanti på sina jobb) .
mitt råd är att ni köper schellack ifrån kulturhantverkarna den är super (räcker med 1 strykning) sen målar ni två lager Alcro panelgrund så är det klart.. för om ni skiter i kvistlacken och det börjar slå igenom så är det så att 10% av kvistarna kanske slår igenom efter 1 år, sen kommer 20% inom 2 år och resterande allt efter som. då kan ni stryka ihjäl er på det taket innan det blir bra..
så mitt tips spara inte in den 500:- och fredag kvällen för att strunta i en sådan viktig sak!

om ni vill ha det enklaste dra 1 lager panellack på som är vit tonad så är det klart sen, om ni vill spara tid och pengar.
 
axelzoon skrev:
har läst igenom tråden nu och kan väll säga att det finns ingen leverantör mig veterligen som lovar 100% utan kvistlack, finns produkter som ni pratat om tidigare i tråden bl.a Alcro & Beckers panelgrund som har ett visst inbyggt skydd mot kvistgenomträgning.
Målarna använder denna produkten och målar två lager sen är det klart (men så lämnar istort sett alla målerier bara 2 års garanti på sina jobb) .
mitt råd är att ni köper schellack ifrån kulturhantverkarna den är super (räcker med 1 strykning) sen målar ni två lager Alcro panelgrund så är det klart.. för om ni skiter i kvistlacken och det börjar slå igenom så är det så att 10% av kvistarna kanske slår igenom efter 1 år, sen kommer 20% inom 2 år och resterande allt efter som. då kan ni stryka ihjäl er på det taket innan det blir bra..
så mitt tips spara inte in den 500:- och fredag kvällen för att strunta i en sådan viktig sak!

om ni vill ha det enklaste dra 1 lager panellack på som är vit tonad så är det klart sen, om ni vill spara tid och pengar.
Håller med om att det säkraste är att kvistlacka men TS fråga var ju färger som funkar ändå och jag håller absolut nordsjö som en bättre produkt även vad det gäller vidhäftning på olika underlag dessutom fungerar den utan att man behöver köpa en speciell grundfärg.
 
Det är ju det som är det fina i den s k kråksången :)med BIN Kvist och Isoleringsgrundfärg att den är en vitpigmenterad shellack (färg o shellack i ett).

Det som kan vara lite lurigt när man först kört med en vanlig klar shellack över kvistarna är att kvistarna blir blanka och det övriga träet matt/obehandlat vilket gör att man kan komma att se kvistarna i alla fall genom grundfärgen. Dom punktmålade kvistarna kommer att se vitare och ljusare ut än där det inte ligger någon shellack. Med den här färgen är inte detta något problem då du kör den över hela ytan

Kollade lite på BIN:s webb. Inte världens roligaste sida skall sägas! Men här finns en del bra info om färgen för den som nu vill fördjupa sig i detaljerna
 
Vad kostar den där BIN?

Var köper ni den?
 
axelzoon skrev:
har läst igenom tråden nu och kan väll säga att det finns ingen leverantör mig veterligen som lovar 100% utan kvistlack, finns produkter som ni pratat om tidigare i tråden bl.a Alcro & Beckers panelgrund som har ett visst inbyggt skydd mot kvistgenomträgning.
Målarna använder denna produkten och målar två lager sen är det klart (men så lämnar istort sett alla målerier bara 2 års garanti på sina jobb) .
mitt råd är att ni köper schellack ifrån kulturhantverkarna den är super (räcker med 1 strykning) sen målar ni två lager Alcro panelgrund så är det klart.. för om ni skiter i kvistlacken och det börjar slå igenom så är det så att 10% av kvistarna kanske slår igenom efter 1 år, sen kommer 20% inom 2 år och resterande allt efter som. då kan ni stryka ihjäl er på det taket innan det blir bra..
så mitt tips spara inte in den 500:- och fredag kvällen för att strunta i en sådan viktig sak!

om ni vill ha det enklaste dra 1 lager panellack på som är vit tonad så är det klart sen, om ni vill spara tid och pengar.
Jag har precis avslutat målningen av den 30 år gamla träpanelen i taket. Vi körde 2 rundor med kvistlack och sen hade jag planerat 2 varv med Alcros Panelgrund. Det visade sig dock snabbt att det inte var nog. Kvistarna var inga problem och blir det nog inte heller i framtiden. Däremot blev taket på flera ställen täckt med gula missfärgningar. Tjejen i färgbutiken menade det var träsyra. VI fick köra 4!gånger med Panelgrunden innan missfärgningarna försvann.
Konklusionen är att det inte alltid är kvistarna som är det stora problemet.
 
30 år gammalt intorkat paneltak som inte såg ut att behöva kvistlackas, använda vi tre lager Alcros Panelgrund på. Fantastisk färg som täckte bra, vi kunde ha nöjt oss med två varv, det beror väl lite på hur vitt man vill ha det. Men det blev tre varv för att få det extra vitt. Väldigt smidig färg som inte droppade och som vi sen har använt till att måla foder runt dörrar, golvlister m.m den skapar på något sätt en bra yta för annan färg att fästa på. Vi har fler furu tak som väntar så vi ska fortsätta med samma färg. Den var dessutom drygare än vad vi hade räknat på..
 
Hej,

denna tråden startas för snart 4 år sedan - har kvistarna gett sig till känna eller fungerar färgen som utlovat?
Står i begrepp att sprutmåla 100kvm furupaneltak - och känner inte för att kvistlacka. Nej - jag gör det inte!

Vore kul att höra hur det gått för alla som målat med spärr,- stopp,- panelfärg - vad är dina erfarenheter?

Tack på förhand!
//Stebo
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
stebo skrev:
Hej,

denna tråden startas för snart 4 år sedan - har kvistarna gett sig till känna eller fungerar färgen som utlovat?
Står i begrepp att sprutmåla 100kvm furupaneltak - och känner inte för att kvistlacka. Nej - jag gör det inte!

Vore kul att höra hur det gått för alla som målat med spärr,- stopp,- panelfärg - vad är dina erfarenheter?

Tack på förhand!
//Stebo
Kan du inte sprutmåla kvistlacken när du ändå är igång? :)
 
Jag vill också veta hur det gått för alla kvistar!
 
Jag kan berätta om mina erfarenheter från att ha målat taket vita i tre rum.

Rum 1 Gammal (säkert 30 år) panel som var lackad. Den kvistmålade jag två gånger för att sedan grunda två gånger med Beckers panelgrund och slutligen slutströk jag den två gånger med Scotte 2. Funkade hur bra som helst.

Rum 2 och 3. Vi satte upp ny panel likadan som i rum 1 och efter att ha fått gott resultat i rum 1 så körde vi samma målningsrecept som i rum 1 (2ggr kvistlack, 2ggr panelgrund, 2ggr Scotte 2). Efter ca 6 månader ser vi genomslag från kvistarna. Genomslagen är svaga men de är trots att där och vi undviker att titta alltför mycket upp i taket.

Skillnaden mellan de två taken var att tak 1 var gammalt och dessutom lackat innan vi gick på och målade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.