Han ÄR kommersiell, ÅF för ETA, dock tycker jag han varit duktig på att tona ner detta och ge bra, neutrala råd om fliseldning. Det var dock en tråd för ett tag sedan där han och Fröling-folk hade en diskussion som hettade till men det gick över.
Om man i jämförelse tittar på de Festool-diskussioner som uppstår då och då så var detta en stilla bris.

Det vore roligt att få en motivering.
 
Fjodor skrev:
40 kubik stjälpt mått!

F
Hmm låter som en saga med 10 liter i en hink från 40m3 flis, Borde varit packat till granit;)

40 m3 flis motsvarar ca 7 ton pellets, Blir ca 10 liter aska från 1 ton pellets om man packar det i hink annars blir det 50 liter från ca 1,5-2 ton pellets om man har rätt förbränning så askan är fluffig
 
Tja någon granit är det inte snarare ett väldigt tunnt damm!

Det är inte någon överdrift då jag vet att jag fyllt in exakt 40kbm flis. Jag kan möjligtvis ha feluppskattat asklådan så den kan vara mer än 12 liter men den var inte full så jag står på mig om 10 liter sot!

Förklaringen ligger nog inte i Frölingens förträfflighet utan att jag eldat torrflis från kantverket på ett sågverk!
Riktigt torr flis således !! Självklart blir utfallet ett annat när det blir lite fuktigare flis

F
 
Redigerat:
Fjodor skrev:
Tja någon granit är det inte snarare ett väldigt tunnt damm!

Det är inte någon överdrift då jag vet att jag fyllt in exakt 40kbm flis. Jag kan möjligtvis ha feluppskattat asklådan så den kan vara mer än 12 liter men den var inte full så jag står på mig om 10 liter sot!

Förklaringen ligger nog inte i Frölingens förträfflighet utan att jag eldat torrflis från kantverket på ett sågverk!
Riktigt torr flis således !! Självklart blir utfallet ett annat när det blir lite fuktigare flis

F
Det är teoretiskt omöjligt med 10-12L aska från 40 kubik, så det behöver inte diskuteras något mer.

Hur många m2 värmer du upp Fjodor?
 
Grytis skrev:
Det är teoretiskt omöjligt med 10-12L aska från 40 kubik, så det behöver inte diskuteras något mer.

Hur många m2 värmer du upp Fjodor?
Tja du Grytis du får räkna hur du vill för det är det faktiska utfallet som gäller!

Men jag blir imponerad av dina matematiska kunskaper :rolleyes:
Hur du kan utala dig om min askmängds omöjlighet utan att känna till: trädslag, fuktighet, storlek på flis samt vid vilken temp. det förbränns är för mig teoretiskt omöjligt :cool:

Om du skickar din adress så ska jag skicka upp sotet till dig för kontrollmätning då det lätt ryms i ett litet paket (det ligger kvar outhällt i en plåtspann)

Jag förstår inte på vilket sätt jag skulle tjäna något över att ljuga om min askmängd?
Eller insinuerar du att någon smygtömmer aska från min panna ? (stort tack isåfall OCH fortsätt gärna)

Jag värmer upp ca 170m2 plus pannrummet!

F
Ps: Never argue with an idiot! He will drag you down to his level and then beat you with experience ;)
 
PLEASE!!

Håll tråden på en seriös nivå.

Tråden handlar inte om "Aftonbladet" eller "Expressen". http://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400

Vi är faktiskt många (tror jag) som är spekulanter på fliseldning, det är åtmistone för mig en stor investering som det handlar om.

Seriöst tack!
 
Redigerat:
Fjodor skrev:
Tja någon granit är det inte snarare ett väldigt tunnt damm!

Det är inte någon överdrift då jag vet att jag fyllt in exakt 40kbm flis. Jag kan möjligtvis ha feluppskattat asklådan så den kan vara mer än 12 liter men den var inte full så jag står på mig om 10 liter sot!

Förklaringen ligger nog inte i Frölingens förträfflighet utan att jag eldat torrflis från kantverket på ett sågverk!
Riktigt torr flis således !! Självklart blir utfallet ett annat när det blir lite fuktigare flis

F
Känns lite fel att vi skall behöva haka upp oss på detta men, har inte frölingen 2st asklådor? Tycker det ser ut så på alla bilder...

Och rymmer asklådan verkligen bara 12liter? måste den inte tömmas väldigt ofta då om man kör fuktigare flis.

Edit: listade ut det själv, visst sotar man konvektionsdelen på dom mindre effekterna manuellt eller? Då är det bara en låda.
 
Redigerat:
Trä innehåller från grunden 0,1 - 0,5% material som du inte går att förbränna vilket hamnar i asklådan i ditt fall. Endast fakta.

Sen tillkommer det aska som ligger på 0,5 - 1,5 % beroende på förbränningsresultat.

Men det kan ju inte gått 40m2 flis för dig sen i höstas till 170m2?

Det är ju minst 30 000kW på 4-5 månader... låter inte troligt det heller, eller?
 
Om man kör torrflis från kantverket tror i alla fall jag att det inte blir så mycket aska. Själv har jag en Elbaronen 14.6 kW (lämnar ingen aska) och en en Exoverken (1963) kombipanna (lämnar aska) i huset.

Vet skillnaden på om jag kör skitved resp. riktigt torr alm. Min förbränning är urusel jämfört med en modern panna, tyvärr mycket pyreldning pga att min enda reglering betstår av en termostyrd draglucka på primärluftsidan. Ingen acktank.

Oops, såg ett nytt inlägg sen jag började skriva. Orkar inte ta fram HP-41:an.

Mvh
rca1959
trött fd beräkningsing.
 
analog skrev:
Känns lite fel att vi skall behöva haka upp oss på detta men, har inte frölingen 2st asklådor? Tycker det ser ut så på alla bilder...

Och rymmer asklådan verkligen bara 12liter? måste den inte tömmas väldigt ofta då om man kör fuktigare flis.

Edit: listade ut det själv, visst sotar man konvektionsdelen på dom mindre effekterna manuellt eller? Då är det bara en låda.
Precis som du skriver så är det 2 asklådor på min panna (har lyxat till det med automatisk uraskning av konvektionsdelen)

Askvolymen jag nämner är den sammanlagda!

F
 
Grytis skrev:
Trä innehåller från grunden 0,1 - 0,5% material som du inte går att förbränna vilket hamnar i asklådan i ditt fall. Endast fakta.

Sen tillkommer det aska som ligger på 0,5 - 1,5 % beroende på förbränningsresultat.

Men det kan ju inte gått 40m2 flis för dig sen i höstas till 170m2?

Det är ju minst 30 000kW på 4-5 månader... låter inte troligt det heller, eller?
Tja broder nånstans räknar du fel för så är det.........
En vild gissning är att askan som är bland det tunnaste damm jag sett följer med röken ut!
Dock så syns detta inte då röken är istort sett färglös när pannan kommit upp i temp (lite vitaktig vid uppstart)

Visst har det gått 40 m2 flis sen 22 nov :O
Jag räknar ca 800 Kw per kubik flis o det ger som du skriver 32000 kw vilket jag inte tycker är särskilt högt!

MEN vi har renoverat och under stundom haft tillbygget utan fönster så detta år blir absolut inget referensår! (Sorry glömde skriva det innan)...
Detta i kombination med att december höll -15 grader bra länge drog helt klart upp förbrukningen!
Då ska man veta att vi under hela denna tid inte bott i huset. Således är all energi uppvärmning!

F
 
Redigerat:
rca1959 skrev:
PLEASE!!

Håll tråden på en seriös nivå.

Tråden handlar inte om "Aftonbladet" eller "Expressen". [länk]

Vi är faktiskt många (tror jag) som är spekulanter på fliseldning, det är åtmistone för mig en stor investering som det handlar om.

Seriöst tack!
Hmmm jag är helt seriös!
Tänkte att det kunde vara kul vetande för en presumtiv köpare att en sådan panna med riktigt bra bränsle inte ger mer sot d^_^b

Att det sen finns folk som per automatik ifrågasätter och tycker att det är teoretiskt omöjligt är en annan sak!

Fråga på om det är någe så ska jag ge dig min personliga åsikt :D

F
 
Redigerat:
Då ska jag lära dig att 32 000kW är en väldigt väldigt hög förbrukning. Utan tvekan, tur att du kör flis och inte EL=)

"Aska är en fast, partikelformig, oorganisk förbränningsrest. Askhalten varierar kraftigt mellan olika bränslen. Hos skogsbränslen varierar askhalterna mellan olika beståndsdelar, stamved 0,4-0,6 %, stambark 2-5 % och grenverk 1-2 %. Askhalten är störst i de delar av trädet där tillväxten sker."

Det här är ren fakta och inge annat!
 
Men om du nu skulle köra lite fuktigare flis i framtiden, då är väl 1% aska inte helt omöjligt...

Måste du då tömma asklådan varje dag??
 
Grytis skrev:
Då ska jag lära dig att 32 000kW är en väldigt väldigt hög förbrukning. Utan tvekan, tur att du kör flis och inte EL=)

"Aska är en fast, partikelformig, oorganisk förbränningsrest. Askhalten varierar kraftigt mellan olika bränslen. Hos skogsbränslen varierar askhalterna mellan olika beståndsdelar, stamved 0,4-0,6 %, stambark 2-5 % och grenverk 1-2 %. Askhalten är störst i de delar av trädet där tillväxten sker."

Det här är ren fakta och inge annat!
Tja skulle vilja påstå att om 32000kw är mycket eller inte beror på hur man ser det!
Föregående ägarna eldade i den gamla pannan (utan tank) upp ca 130 m3 ved om året!

Jo du läste rätt, eldade i skift kalla nätter gjorde de också!

Mellan raderna kan du kanske läsa ut att huset inte är så grymt isolerat!
Med en sån hög förbrukning så väljer man fliseldning såklart och sover sen gott om natten!

Jag bryr mig inte om askhalten i olika bränslen, det jag bryr mig om är hur ofta jag får tömma lådan!

F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.