Grytis skrev:
Vad menar du med att "extra säkerhet" kostar på en ETA

ETA´n är CE märkt och godkänd utan sprinkler i Österrike, så alla pannor behöver inta ha sprinkler.. Förstår du nu?
Vet inte om du försökt kolla fakta? Enligt Österrikiska brandskyddsregeln TRVB H 118 så måste flispannor ha sprinkler! Eller tolkar jag den fel?
Frölingpannorna går också att välja med roterande cellsluss precis som på ETA eller som på min där det är ett stängade brandspjäll. Oavsett modell så levereras den med sprinkler!

Läs mitt inlägg igen! Om man vill ha den extra tryggheten som en sprinkler innebär så kostar den väl extra på en ETA? Oavsett om du anser att det behövs eller inte?

Förstår du nu?

F
 
Redigerat:
analog skrev:
Jag blev lite fundersam på vad fördelen med flera fläktar var? Kanske Fjodor kan svara på detta?
Kikade lite i en broschyr över Fröling och där skriver man att fördelen med dubbla fläktar är att genom att skicka in sekundärluft så erhåller man mer turbulens vid förbränningen. Vill minnas från någon annan tråd på detta forum att just det är patenterat av Fröling.

Att man har en fläkt som ser till att det blir drag eliminerar ju risken att man får gaser baklänges till skruven (Så länge den fläkten fungerar och elverket levererar ström :)) Pannan känner även av trycket inne i förbränningsrummet och slår ifrån om det finns risk för att gaser skulle börja gå baklänges!

Detta givetvis under förutsättning att allt fungerar (kan säkert krångla o ge massor med problem och livsfara).

Har dock eldat över 700 timmar i min panna nu utan puffar eller mankemang och det har bara blivit en 10L spann med aska!

Det säger något om hur effektiva lamdastyrda pannor ärd^_^b

F
Ps: Kul att tråden är tillbaka på banan igen och diskuterar hur lambdastyrda pannor är!!
 
Jag har läst den senaste diskussionen i denna tråd, och tycker att lite mer ödmjukhet kan vara på sin plats. Lite färre utropstecken kan också göra en stor skillnad. Jag vill inte läxa upp någon på något vis men det var en så trevlig samtalston före sidan sex.
 
Fjodor skrev:
Kikade lite i en broschyr över Fröling och där skriver man att fördelen med dubbla fläktar är att genom att skicka in sekundärluft så erhåller man mer turbulens vid förbränningen. Vill minnas från någon annan tråd på detta forum att just det är patenterat av Fröling.!
JA Enligt Lag så ska det vara sprinkler ... men inte om pannan är godkänd utan sprinkler!
På referensbilder från Österrike/Tyskland så har dom inga sprinkler ventiler så det talar väl för vad jag skriver... jaja nu blev vi lite för tjatiga om det..

Fröling har patent på sin brännkammare i vedpannan men kan knappast ha patent på två fläktar. Om det ökar turbulensen med 2 fläktar så borde den ha bättre verkningsgrad än ETA och mindre utsläpp... Men ETA´n har bättre verkningsgrad och mindre utsläpp än frölingen, vilket talar emot två fläktar. (jämför 50kW ETA mot 55kW Fröling)

Hur kan pannan känna av att gaser far baklänges? Och varför stänger den av, istället för att öka farten på den tryckande fläkten så gaserna åker ut i skorstenen istället?
 
10liter på 700timmar... Ja du, det var bra det. Hur mycket flis har det gått på den tiden?

Jag hade för mig att askhalten på flis ofta ligger på runt 1%.

Eller det kanske är askkomprimeringen som gör att det inte blir mer?
 
Redigerat:
analog skrev:
10liter på 700timmar... Ja du, det var bra det. Hur mycket flis har det gått på den tiden?

Jag hade för mig att askhalten på flis ofta ligger på runt 1%.

Eller det kanske är askkomprimeringen som gör att det inte blir mer?

40 kubik stjälpt mått!

F
 
_ap_
Självklart har Fröling övertrycks övervakning vid uppstart och drift.

På motsatt sida som stokern sitter i ett rör med 2st hål en tempgivare,
skulle övertryck uppstå kommer heta gaser att tryckas ut mot givaren
varpå sugfläkten ökar varv räcker inte det går pannan in i nödläge.

Gengas smällar inträffar aldrig under drift oberoende fabrikat.
Det är under starten smällar kan uppstå, och då främst vid användning
av fuktigare bränsle.
I startfasen har en inställd mängd bränsle matats in,
varpå brandklaffen stängs för att undvika ev. gas ut mot förråd.
När sedan eld är bekräftad av syresond och rökgas temp
öppnas klaffen och bränsle matas fram.
 
Grytis skrev:
Men ETA´n har bättre verkningsgrad och mindre utsläpp än frölingen, vilket talar emot två fläktar. (jämför 50kW ETA mot 55kW Fröling)

Såklart man gjort ett dåligt köp med sämre verkningsgrad q(;^;)p

Du kan väl posta länken till det oberoende test som visar detta så att vi får läsa förstahandsinformation!

F
 
_ap_ skrev:
Självklart har Fröling övertrycks övervakning vid uppstart och drift.

På motsatt sida som stokern sitter i ett rör med 2st hål en tempgivare,
skulle övertryck uppstå kommer heta gaser att tryckas ut mot givaren
varpå sugfläkten ökar varv räcker inte det går pannan in i nödläge.

Gengas smällar inträffar aldrig under drift oberoende fabrikat.
Det är under starten smällar kan uppstå, och då främst vid användning
av fuktigare bränsle.
I startfasen har en inställd mängd bränsle matats in,
varpå brandklaffen stängs för att undvika ev. gas ut mot förråd.
När sedan eld är bekräftad av syresond och rökgas temp
öppnas klaffen och bränsle matas fram.
Tack för en bra förklaring d^_^b

Pannan är ju bara godkänd för bränsle med en fuktighet på max 30%. Du menar alltså att gengaspuffar kommer även med bränsle som har denna fuktighet?

F
 
_ap_
Då jag aldrig kollat fukthalten själv kan jag inte med säkerhet
svara på det.
 
_ap_ skrev:
Då jag aldrig kollat fukthalten själv kan jag inte med säkerhet
svara på det.
Nä tror nog att många struntar i det!
MEN det vore ju inte så kul att en tillverkare får dålig Cred för att folk matar sina flispannor med bränsle
som har fel fukthaltq(;^;)p

För puffarna kan väl inte berott på att vattenhalten varit över 30%?

Har själv en mätare där jag kollar virket då o då (efter att ha kapat det för att få en mätning i mitten såklart :cool: )

Cheers F
 
_ap_
Vet inte hur länge du hållit på med fliseldning men under dom snart 20år min familj
värmt vår gård har flisen varit av varierande kvalité, detta trots att vi alltid försöker
få så gott resultat som möjligt.
 
Jag har kanske missat det, men vad är ca pris på ETA och Fröling?

Har oxå växt upp med flis och bott i ett hus med den eldingen i ca 25-30år. Ett riktigt bondsmide till stoker med det första styrkortet från Nymo. Endast värmekännare på stocker rör och vatten i en plastdunk. Ingen bakbrand än! (nu brinner väl huset ner i natt) plus stigarrör och fall till stokerskruv. Har tryckande fläkt och bra drag i skorsten utan dragbegränsare. Kan få puffar men det har bara hänt vid kallpanna/skorsten och mest på sommaren. Så länge det brinner med jämna mellan rum så är det aldrig ett bekymmer.
Eldar upp ca 120-140kbm per år.

Mathias
 
_ap_ skrev:
Vet inte hur länge du hållit på med fliseldning men under dom snart 20år min familj
värmt vår gård har flisen varit av varierande kvalité, detta trots att vi alltid försöker
få så gott resultat som möjligt.
Självklart förstår jag problematiken med att få fram bra flis o NEJ min erfarenhet av detta är inte särskilt stor!

Men att köra en anläggning med bränsle som av tillverkaren inte är ok och sedan klaga på problem såsom gengaspuffar är väl inte så snällt?

Jag skulle aldrig få för mig att klaga på att min dieselbil gick konstigt bara för att jag körde den på bensin eller rapsolja bara för att jag inte har utrustning nog att få fram rätt bränsle :rolleyes:

Förstår du min poäng?

F
 
Tror nog 50/55kW går på runt 200k, beror väl lite på utrustning.. Jag gissar att priserna är i princip identiska eftersom pannorna är det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.