Fjodor skrev:
Självklart så får du ta på dig försäljarkepsen!!!

Frölingpannan har även den G50 (i min offert) men fler fläktar som du skriver (detta har tydligen BÅDE för o nackdelar)!

F
Vad är igentligen fördelen med flera fläktar?

MVH
 
Eta jobbar med undertryck i pannan fläkten sitter längst in i systemet om man så säger ,den suger mot skorstenen. därför behövs bara en fläkt, ur brandskyddssynpunkt är detta det bästa då ev läckage nånstans skulle bara bli inåt, elden skulle fysiskt sett aldrig kunna ta sig nån annanstans än till skorstenen, isåfall om fläkten skulle stanna men då torde elden slockna ganska direkt om man inte har massa drag i skorsten om det var så så kliver ju aldrig elden förbi tex cellsluss eller sprinkler, om man pratar om bakbrandscenariot. Fröling har flera fläktar den jobbar med övertryck vet inte rikitgt hur den fungerar säkert nån fördel med det ochså. Etan har två spjäll ett under o ett över elden. Hdg och fröling kanske inte har nåt spjäll.. nån annan som kan det här?
 
  • Gilla
back.skattegard
  • Laddar…
ser just att jag aldrig besvarade frågan.... f*n.. =P
 
Jag blev lite fundersam på vad fördelen med flera fläktar var? Kanske Fjodor kan svara på detta?

Är det verkligen bara ETA som kör med endast en sugande fläkt? Dom är iofs de enda som utger sig för att vara 100% bakbranssäkra...
 
Flera fläktar ja......

Fick en bra förklaring av säljaren men är inte tekniker på den nivån så att jag kommer ihåg! Jag kommer dock ihåg att det var för o nackdelar med båda systemen!

Vad gäller bakbrandssäkerhet så förstår jag inte riktigt.... Om en panna inte är 100% bakbrandssäker så kommer den ju att brinna baklänges ibland??? Vid 1% säkerhet så innebär det ju 1 gång var hundrade dag (tror att det skulle vara svårt att försäkra en sådan anläggning)? Har kört min i flera månader utan bakbrand :)
Båda pannorna klarar de tyska o österrikiska kraven o de är stenhårda så det argumentet att bara ETA är 100% säker tvivlar jag på.

I rimlighetens namn så borde väl Fröling då vara säkrare som har flera fläktar som skapar undertryck..........

Vidare så kan man köpa en Frölingpanna med 2 olika bakbrandsspjäll plus att den levereras med sprinklersystem för skruven. Utanpå detta så har jag valt till värmekännare i flisförrådet.

Detta UTAN att hävda att Fröling är bättre! Det är små skillnader på pannorna och man får inte glömma att ursprunget är detsamma då ETA startades av personal Från Fröling som bröt sig ur!

Hoppas inte vi hamnar i en debatt vilken panna som är bäst då det lätt spårar ur utan att vi objektivt kan diskutera olika lösningar! Vi får ju inte glömma att det finns fler fina lösningar. Tänker då på tex. Gotfire som är en schysst lösning om än inte lika avancerad som Fröling o Eta.

Cheer F
 
Fjodor skrev:
Flera fläktar ja......

Fick en bra förklaring av säljaren men är inte tekniker på den nivån så att jag kommer ihåg! Jag kommer dock ihåg att det var för o nackdelar med båda systemen!

Vad gäller bakbrandssäkerhet så förstår jag inte riktigt.... Om en panna inte är 100% bakbrandssäker så kommer den ju att brinna baklänges ibland??? Vid 1% säkerhet så innebär det ju 1 gång var hundrade dag (tror att det skulle vara svårt att försäkra en sådan anläggning)? Har kört min i flera månader utan bakbrand :)
Båda pannorna klarar de tyska o österrikiska kraven o de är stenhårda så det argumentet att bara ETA är 100% säker tvivlar jag på.

I rimlighetens namn så borde väl Fröling då vara säkrare som har flera fläktar som skapar undertryck..........

Vidare så kan man köpa en Frölingpanna med 2 olika bakbrandsspjäll plus att den levereras med sprinklersystem för skruven. Utanpå detta så har jag valt till värmekännare i flisförrådet.

Detta UTAN att hävda att Fröling är bättre! Det är små skillnader på pannorna och man får inte glömma att ursprunget är detsamma då ETA startades av personal Från Fröling som bröt sig ur!

Hoppas inte vi hamnar i en debatt vilken panna som är bäst då det lätt spårar ur utan att vi objektivt kan diskutera olika lösningar! Vi får ju inte glömma att det finns fler fina lösningar. Tänker då på tex. Gotfire som är en schysst lösning om än inte lika avancerad som Fröling o Eta.

Cheer F
Ok, fasen det hade varit kul att höra vad säljaren hade för nåt argument...
Helst med tanke på att fröling har just det konceptet med endast en sugande fläkt på den nya T4 pannan, ser ju ut som en exakt kopia av ETAn.

Tack för svaret iallafall!

Och frågan var inte menad som ett krig mellan fröling och eta som det lätt blir,
det finns ju faktiskt rätt många fler märken på marknaden, tro det eller ej, utan mer som en generell fundering kring tryckande fläkt jämfört med avsaknaden av densamma.


MVH
 
Redigerat:
_ap_
En ETA kör man utan sprinkerl i Europa, detta pga. att man endast använder EN sugande fläkt
i kombination med cellsluss i stål.

Det finns ingen som helst möjlighet till övertryck i eldstaden och således ingen risk
att heta gaser kommer till förråd.

Kanske därför uttrycket "100%" har uppkommit.


En sak är dock säkert, man har ett renare pannrum med endast sugande fläkt! ;)
Vilket Fröling ägare kommer märka när asklådorna "poffar" loss ;)
 
_ap_ skrev:
En ETA kör man utan sprinkerl i Europa, detta pga. att man endast använder EN sugande fläkt
i kombination med cellsluss i stål.

Det finns ingen som helst möjlighet till övertryck i eldstaden och således ingen risk
att heta gaser kommer till förråd.

Kanske därför uttrycket "100%" har uppkommit.


En sak är dock säkert, man har ett renare pannrum med endast sugande fläkt! ;)
Vilket Fröling ägare kommer märka när asklådorna "poffar" loss ;)

Tja då kom det där d'''a försäljarsnacket igen! MIN PAPPA ÄR STARKARE ÄN DIN!!!

Skippa sånt för det gynnar inte diskussionen!

Vi förstår att du tycker ETA är bäst eftersom du säljer dem, Givetvis tycker jag Fröling är snäppet värre eftersom jag investerade i en sån anläggning men tror du de andra som läser bryr sig???

Du kommer med en massa kommentarer som inte är underbyggda, är de underbyggda så får du gärna bifoga länkar till oberoende tester (för det är väl inte rykten o tyckande du skriver om?) som visar att det finns fakta bakom!

Har tidigare sagt till folk som varit o tittat att det är likvärdiga anläggningar (Eta o Fröling) men hädanefter kommer jag säga att de är likvärdiga med undantag för att den ena försäljaren snackar bara skit om konkurrenterna och misskrediterar det han själv inte säljer! Det gör faktiskt inte din konkurrent o det kommer nog att löna sig!!!

Svagt som säljare att inte kunna tillstå att det finns likvärdiga konkurrenter som gör likvärdiga produkter! Särskillt som Fröling är många gånger större än ETA och tillverkar 30 000 pannor om året!

F
Ps: Menar du fortfarande att Fröling inte är 100% säker mot bakbrand? Isåfall vill jag veta vilken procentsats som gäller så att jag den dan kan gå ut o släcka i pannrummet!
 
_ap_
snäll du, vars i mitt inlägg säger jag att den ena är bättre eller sämre?

Vart enda av orden är fakta och inget annat.

Disskutionen gällde antalet fläkter och det verkade ju som att ni "användare"
inte hade koll på detta, så då tog jag mig friheten att förklara.

Jag kan även förklara varför Fröling har både tryckade och sugande fläkt,
det är just för att skapa +/- tryck i panna så att inte heta gaser
smiter ut genom brandklaffen, skulle dom bara ha EN sugande fläkt skulle
ju luften sugs genom skruven istället för genom primär och sekundärspjällen.

Eller?

Vilket som är bättre uttalar jag mig inte om då båda uppenbarligen fungerar.

Mer renare i pannrummet är det med sugandefläkt, det lovar jag.
 
Redigerat:
Jag vill inte kasta bensin på brasan men jag tycker utan att försvara eller förneka det som sägs om pannorna _ap_ har ju faktiskt ägt båda pannorna o kört dom privat i sitt eget hus så han är nog en av dom få kanske den enda i sverige som känner till pannorna. sen att han säljer pannor gör att han är jävig för eta. men som du fjodor menade själv att du inte hade den tekniska expertisen då gör det väl inget att vi fick lite hjälp.

jag tycker det kan vara lite kul med friendly competion, mellan pannorna men det verkar vara ett lite för hett ämne. vi skulle haft fler byggtrådar från fler märken. med tiden kommer nog det. vilken är den bästa BILEN förresten hörni fabrikat år modell? =)
 
_ap_ skrev:
snäll du, vars i mitt inlägg säger jag att den ena är bättre eller sämre?

Vart enda av orden är fakta och inget annat.

Disskutionen gällde antalet fläkter och det verkade ju som att ni "användare"
inte hade koll på detta, så då tog jag mig friheten att förklara.

Jag kan även förklara varför Fröling har både tryckade och sugande fläkt,
det är just för att skapa +/- tryck i panna så att inte heta gaser
smiter ut genom brandklaffen, skulle dom bara ha EN sugande fläkt skulle
ju luften sugs genom skruven istället för genom primär och sekundärspjällen.

Eller?

Vilket som är bättre uttalar jag mig inte om då båda uppenbarligen fungerar.

Mer renare i pannrummet är det med sugandefläkt, det lovar jag.

Visa då på fakta om att mitt pannrum skulle bli smutsigare! Du är välkommen på besök!
När är det asklådorna puffar loss??
Har nu över 700 timmar på min panna och det har ännu inte hänt? Vad har du för fakta på det?

Vad gäller en eller två fläktar så har jag ingen kunskap och väljer därför att inte kommentera detta faktum!

Vill gärna se fakta på att det bara är ETA som är 100 procent säkra mot bakbrand!
Hur går det när strömmen bryts? Då är ju alla pannor fläktlösa och ett autonomt sprinklersystem och ett väl fungerande bakbrandsspjäll kan ju då vara enda räddningen!

F
 
klart det inte är bara eta som är 100% bakbrand säkra det finns säkert nån fler. anliggningsytan som är mellan "portionerare" och "mantel" är mycket större än på tex en traditionell. så det är ju onekligen en fördel om det skulle komma gaser baklänges. detta är ett faktum. det är tajt som fan där. vet inte hur tex fröling har det den är säkert supertajt den med. så den är ochså 100% men etan är overkill om man så säger. detta är ett signum just för eta. jag har damm i mitt pannrum men det är inte sot eller spån. det är från luften själv. ungefär som inomhus när ingen är där o rör upp dammet. båda pannorna är ju top of the line varför bråka o debatera så hårt om detta, om eta gör 5000 pannor o fröling gör 30 000 så verkar det ju som att etan inte säljer lika många pannor. men eta är väl bara typ 5 år gammalt? vågar man fråga om fakta av _ap_ ?
 
dcdc skrev:
klart det inte är bara eta som är 100% bakbrand säkra det finns säkert nån fler. anliggningsytan som är mellan "portionerare" och "mantel" är mycket större än på tex en traditionell. så det är ju onekligen en fördel om det skulle komma gaser baklänges. detta är ett faktum. det är tajt som fan där. vet inte hur tex fröling har det den är säkert supertajt den med. så den är ochså 100% men etan är overkill om man så säger. detta är ett signum just för eta. jag har damm i mitt pannrum men det är inte sot eller spån. det är från luften själv. ungefär som inomhus när ingen är där o rör upp dammet. båda pannorna är ju top of the line varför bråka o debatera så hårt om detta, om eta gör 5000 pannor o fröling gör 30 000 så verkar det ju som att etan inte säljer lika många pannor. men eta är väl bara typ 5 år gammalt? vågar man fråga om fakta av _ap_ ?
Hmm blev bara så trött att vissa alltid måste ta på sig försäljarkepsen så fort de kan!
Kanske var väl sur i mitt meddelande men det är lätt att vräka på och låta nedvärderande om andras grejor!

Fröling har två system för bakbrandsskydd ( varav det ena som de på engelska kallar rotary valve är patenterat och det tillåter även spån).

För mig var det inte prestanda eller utformning av pannan som fällde avgörandet utan det var när jag frågade efter demo. anläggningar samt tog en kreditupplysning på båda bolagen som jag enkelt kunde bestämma mig!

Inga demo. anläggningar (som inte krävde semesteruttag för att besöka :O )och en synnerligen klen UC talade till ett företags nackdel!
Det andra visade sig vara ett stabilt företag med många år i branschen och god soliditet samt kreditförmåga. Att jag sedan kunde få titta på flera anläggningar (utan att åka över 100 mil) som var i drift gjorde mitt val enkelt!
Det är ju från brukarna man får veta sanningen och inte från försäljarna!

Frågade killen som sålde till mig om det fanns några nackdelar och han menade att det såklart finns nackdelar i alla system!
Det tycker jag är seriöst att se nyktert på sina produkter på det viset!


F
 
_ap_
Nu är du ute på svag is Fjodor, sittet du och säger att Biovärme Sverige
har dålig ekonomi?!

Jag har lovat dej ett bokslut och det ska du få, kan redan nu säga att
omsättningen är 3gånger din leverantör och vinsten ungefär 20 gånger
så hög.

Alla nya bolag har "klen UC".
 
_ap_ skrev:
Nu är du ute på svag is Fjodor, sittet du och säger att Biovärme Sverige
har dålig ekonomi?!

Jag har lovat dej ett bokslut och det ska du få, kan redan nu säga att
omsättningen är 3gånger din leverantör och vinsten ungefär 20 gånger
så hög.

Alla nya bolag har "klen UC".

Läs igen....

Skrev inte att Ni har dålig ekonomi!!!

Jag skrev att en kreditupplysning (har tillgång till uc:s utökade upplysning) visade att bolaget är helt nystartat och med svag soliditet och likviditet! Självklart så kan Ni ju ha ökat på bolaget så att nästa års bokslut ser helt annorlunda ut!

Detta i kombination med att Ni inte kunde uppvisa en enda demo anläggning i Sydsverige avgjorde mitt beslut! Jag valde att handla med ett etablerat bolag som funnits i många år........

Att vinsten är 20 gånger högre hos Er visar ju att jag köpt av rätt kille :D

F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.