Inser ni inte att detta är dcdc:s tråd, och ni håller på att döda den?
 
bax skrev:
Inser ni inte att detta är dcdc:s tråd, och ni håller på att döda den?
Rätt så!

Därför kommenterar jag inte askmängden mer!
Det är lite svårt att diskutera när folk inte läser vad man skriver!

Enkel högstadiematte o faktagranskning visar att jag har rätt men då väljer man att fortsätta
skriva om skogsbränslen :)

Dåså åter till ämnet!

F
 
Fjodor skrev:
MEN JAG ELDAR JU INTE SKOGSBRÄNSLE UTAN TORRFLIS VILKET GER BÄTTRE VÄRDEN ÄN 0,4-0,6%!

Även om jag skulle köra skogsbränsle med ett värde på 0,4% så blir det ju: 60 liter aska!

Vart vill du komma egentligen?

F
Jaja, Nu ger vi upp 2an

Eller som Stenmark sa=)

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
 
2an skrev:
Klarar du dej med 35 kW för värmebehovet så klarar du dej lätt med den effekten även om du har en stor pool, En kompis har en 50 m3 ovanjords pool o den kräver ca 55-60 kWh/dygn vilket en 35 kW panna klarar på ca 1,5 tim/dygn;)
Blir drygt att värma även om man har flis om inte 35 kW skulle klara att värma pool, Går 35 kW pannan 24/7 så kommer det gå 30 m3/mån för poolvärmning:x
Jag syftade inte på pool när jag nämnde "bygga någonting oförutsett".
Tankarna handlade nog om det skulle dyka upp en större maskinhall än "aktuella planer".

Kul att du har koll på matten iallf.!
 
Växer inte alla träd i skogen?
Sen spelar det väl ingen roll om dom läggs på välta eller torkas till snickeri. Askmängden växer ju lixom med trädet under sin livstid. Jag vet vad jag får för askmängd av min flis och det är stora mängder... Men jag har ingen high tec panna och eldar med dålig förbränning. Sen blir det alltid stenar och grus med i min flis.
Vi vet nu vad Fjodor påstår vad han har för volym, inga andra med dom här pannorna som kan uppge sin? Men det vore intressant att höra vad ETA eller Fröling själva säger om askvolym.

Mathias
 
ta det lungt med min tråd!! =) jag tror man ska mäta aska endast på fast kubik. det är så olika på flis o flis hur mycket trä det innehåller. min flis är jätteluftig. väger kanske 100 kilo per kubik. medans det finns säkert flis som är mycket mer massa i. köpte 40 m3 men det är säkert bara 10 fasta kubik där i.. jag har kanske fått 40 liter aska på 30 m3 av denna flis. finns säkert mer aska inne bland skruvarna.

35kW pannan räcker gott o väl för att värma en stort hus o garage o verkstad. även om det blir 30 minus en vecka.

35 kW i 20 timmar är ju 700kWh. det är ju hur mycket som helst. på en månad blir det ju typ 21000 kWh. o det är nog vad som är max max för en 35kWare.
 
dcdc skrev:
ta det lungt med min tråd!! =) jag tror man ska mäta aska endast på fast kubik. det är så olika på flis o flis hur mycket trä det innehåller. min flis är jätteluftig. väger kanske 100 kilo per kubik. medans det finns säkert flis som är mycket mer massa i. köpte 40 m3 men det är säkert bara 10 fasta kubik där i.. jag har kanske fått 40 liter aska på 30 m3 av denna flis. finns säkert mer aska inne bland skruvarna.

35kW pannan räcker gott o väl för att värma en stort hus o garage o verkstad. även om det blir 30 minus en vecka.

35 kW i 20 timmar är ju 700kWh. det är ju hur mycket som helst. på en månad blir det ju typ 21000 kWh. o det är nog vad som är max max för en 35kWare.
Passa dig noga nu dcdc för det du skriver är teoretiskt omöjligt :wow:
Du har ju fått liknande utfall som jag har fått från min panna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kul att vi är 2 ljugande knäppgökar på forumet vilket är en skön uppvägning till de självutnämnda genierna som hackar på mig med den samlade mobbens samtycke!

Som sagt. Vet man inte alla ingångsfakta så kan man inte avfärda det som omöjligt!

Hoppas nu att vi kan fokusera på pannor o fliseldning vilket är roligare än att försöka få människor att
förstå att vi inte ljuger!

Mvh F
 
lillie skrev:
Tankarna handlade nog om det skulle dyka upp en större maskinhall än "aktuella planer".
Precis där är jag i min tvekan mellan 35 eller 50kW. Ev framtida maskinhall spökar :wow:

Kan man inte köpa en trimsats från 35 till 50kW d^_^b senare......
 
rca1959 skrev:
Precis där är jag i min tvekan mellan 35 eller 50kW. Ev framtida maskinhall spökar :wow:

Kan man inte köpa en trimsats från 35 till 50kW d^_^b senare......

Tja det är nog svårt att uppgradera senare MEN jag vill minnas att det skillnaden inte var så stor!
10 000 kanske?
Det är väl vettigt att ta en sån kostnad direkt om man tänker sig en varm maskinhall i framtiden?

Har själv drömmar om en egen maskinhall o frugan drömmer om pool! Kanske klarar pannan båda :cool:

Tror nog att det är viktigare med att den panna man väljer klarar G50 standard så att man inte får problem med för grov flis!

F
 
Redigerat:
Fjodor skrev:
Tror nog att det är viktigare med att den panna man väljer klarar G50 standard så att man inte får problem med för grov flis!

F
Exakt! Min tanke är att köpa en för G50 och sen fylla med ung G30 och lata mig. Vi veckopendlar och med min gamla stora kombipanna från 1963 måste man fylla ofta när man rampar upp pannan. I köket har vi ett "ägg och ved" ur, ger en antydan hur ofta jag fyller på i början......
 
rca1959 skrev:
Exakt! Min tanke är att köpa en för G50 och sen fylla med ung G30 och lata mig. Vi veckopendlar och med min gamla stora kombipanna från 1963 måste man fylla ofta när man rampar upp pannan. I köket har vi ett "ägg och ved" ur, ger en antydan hur ofta jag fyller på i början......

Tror du är på rätt spår d^_^b
Enda bekymret jag haft med min panna var när jag fick tag i torrflis med långa stickor i. De längsta var upp till 50 cm och det blev så hårt ihopkilat att det inte trillade ned! Fick gå ut några gånger o gräva runt i flisen för att få fyr igen!

Men nu så var flishuggen här i måndags o jädrar vilken fin flis det blev. Inte en bit över 4cm :wow:

F
 
Fjodor, har du egen långved och lejjer in en flishugg på timme eller?

Hur länge låter du timmret ligga i sådant fall? Har dom såll på huggen?
 
analog skrev:
Fjodor, har du egen långved och lejjer in en flishugg på timme eller?

Hur länge låter du timmret ligga i sådant fall? Har dom såll på huggen?
Tja jag är ju ganska ny i gemet (startade anläggningen i nov -10).

Har kört 40kbm torrflis från ett kantverk (det beryktade som ger så lite aska d^_^b) men valde nu att
leja in flisare för att köra upp lite gammal långved som jag hade liggandes!

Det har legat i 2 år ungefär. Han har ett 80 såll på flishuggen men jag har inte hittat en bit över 4cm.
Nu körde han upp virke så att det blev 20kbm flis och det tog en kvart.

Passar man på när han är på hållet för att slippa framkörning så gör det ju inte så mycket att han tar nästan 1500 spänn i timmen när 20 kbm går på en kvart d^_^b

F
 
Har kört 40kbm torrflis från ett kantverk (det beryktade som ger så lite aska ) men valde nu att
leja in flisare för att köra upp lite gammal långved som jag hade liggandes!

Det har legat i 2 år ungefär. Han har ett 80 såll på flishuggen men jag har inte hittat en bit över 4cm.
Nu körde han upp virke så att det blev 20kbm flis och det tog en kvart.

Passar man på när han är på hållet för att slippa framkörning så gör det ju inte så mycket att han tar nästan 1500 spänn i timmen när 20 kbm går på en kvart
18-19 kr per kubik blir det.
Här kostar flisning 50 kr per kubik flis.
Tror du din flisare har ärende åt mitt håll?
 
Fjodor skrev:
Tror du är på rätt spår d^_^b
Enda bekymret jag haft med min panna var när jag fick tag i torrflis med långa stickor i. De längsta var upp till 50 cm och det blev så hårt ihopkilat att det inte trillade ned! Fick gå ut några gånger o gräva runt i flisen för att få fyr igen!

Men nu så var flishuggen här i måndags o jädrar vilken fin flis det blev. Inte en bit över 4cm :wow:

F
Fick du aldrig problem med stopp i skruvar med så långa stickor??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.