analog skrev:
Men om du nu skulle köra lite fuktigare flis i framtiden, då är väl 1% aska inte helt omöjligt...

Måste du då tömma asklådan varje dag??
Var o kollade in en likadan panna hos en bonde i närheten o han kör mer konventionell flis.
Han tömmer asklådan (lådorna) ca 1g per månad!

F
 
Okey.. Och du tömmer asklådorna var fjärde månad som endast är 1/3 fulla

Du är en legend

Skulle tippa på att du endast sover var fjärde natt oxå? =)

Du behöver inte bry dig om askhalten.. Trä består av aska oberoende av vad vi tycker... det är ett material i trädet som helt enkelt finns där innan du sätter in det i pannan.
Eller rensar du bort den innan du flisar?
 
dcdc skrev:
man kan ju säga att vissa pannor har mer finneser då den kan aska ur asklådan ochså..
...
 
Fjodor skrev:
Det beror på hur stor pool du bygger :wow:

F
Ja de e klart man funderar om man skall bygga nånting oförutsett?
35kW pannan skulle ändå ligga ganska nära gränsen med aktuella planer.

Tål att funderas lite extra på.
 
Fjodor skrev:
Tja broder nånstans räknar du fel för så är det.........
En vild gissning är att askan som är bland det tunnaste damm jag sett följer med röken ut!

Jag räknar ca 800 Kw per kubik flis o det ger som du skriver 32000 kw vilket jag inte tycker är särskilt högt!
Den som räknar fel är nog du el oxå ljuger du så du är helt blå..
Ser man till förbrukningen så motsvarar det som sagt ca 32000 kWh vilket i sin tur motsvarar ca 7 ton pellets, Pellets ligger på ca 7% fukt o du? 18%?
Visst skulle aska kunna åka ut genom skorsten men då borde snön vara svart hos dej? Om det är på det visset med fliseldning är det nog kanske dax att kolla upp om det behöver kompletteras med rökgasrening el förbud av fliseldning, Särskillt som du skriver att röken är vit/osynlig så är det mycket små onyttiga partiklar i din omgivning;)
Från pelletseldning med torrare bränsle än din flis så skulle det blivit ca 50-70 liter aska lätt packad i hink, Denna mängd får även vedeldare från moderna pannor efter förbränning av samma mängd ved med 18% fuktighet..

Alltid bäst att hålla sej till sanningen..
Hmm kanske ska försöka övertala kompisen som börjat fundera på en ETA flispanna att köpa en fröling istället så man får se hur fantastisk förbränning den har..:rolleyes:
 
lillie skrev:
Ja de e klart man funderar om man skall bygga nånting oförutsett?
35kW pannan skulle ändå ligga ganska nära gränsen med aktuella planer.

Tål att funderas lite extra på.
Klarar du dej med 35 kW för värmebehovet så klarar du dej lätt med den effekten även om du har en stor pool, En kompis har en 50 m3 ovanjords pool o den kräver ca 55-60 kWh/dygn vilket en 35 kW panna klarar på ca 1,5 tim/dygn;)
Blir drygt att värma även om man har flis om inte 35 kW skulle klara att värma pool, Går 35 kW pannan 24/7 så kommer det gå 30 m3/mån för poolvärmning:x
 
2an skrev:
Den som räknar fel är nog du el oxå ljuger du så du är helt blå..
Ser man till förbrukningen så motsvarar det som sagt ca 32000 kWh vilket i sin tur motsvarar ca 7 ton pellets, Pellets ligger på ca 7% fukt o du? 18%?
Visst skulle aska kunna åka ut genom skorsten men då borde snön vara svart hos dej? Om det är på det visset med fliseldning är det nog kanske dax att kolla upp om det behöver kompletteras med rökgasrening el förbud av fliseldning, Särskillt som du skriver att röken är vit/osynlig så är det mycket små onyttiga partiklar i din omgivning;)
Från pelletseldning med torrare bränsle än din flis så skulle det blivit ca 50-70 liter aska lätt packad i hink, Denna mängd får även vedeldare från moderna pannor efter förbränning av samma mängd ved med 18% fuktighet..

Alltid bäst att hålla sej till sanningen..
Hmm kanske ska försöka övertala kompisen som börjat fundera på en ETA flispanna att köpa en fröling istället så man får se hur fantastisk förbränning den har..:rolleyes:

Va kul!

Ännu en hjälte som verkar kunna svara utan att ha bakgrundsfakta om mitt bränsle!
Hur vet du att pellets är torrare än min flis??

Å nix det finns inget sot omkring huset. Det är snö och den är vit.

Sluta jiddra om min sotmängd för av nån anledning så är det inte mer. Pannan har gått 880 timmar nu och det är SANT att sotmängden inte är mer än ca 10 liter!

F
 
2an skrev:
Den som räknar fel är nog du el oxå ljuger du så du är helt blå..
Ser man till förbrukningen så motsvarar det som sagt ca 32000 kWh vilket i sin tur motsvarar ca 7 ton pellets, Pellets ligger på ca 7% fukt o du? 18%?
Visst skulle aska kunna åka ut genom skorsten men då borde snön vara svart hos dej? Om det är på det visset med fliseldning är det nog kanske dax att kolla upp om det behöver kompletteras med rökgasrening el förbud av fliseldning, Särskillt som du skriver att röken är vit/osynlig så är det mycket små onyttiga partiklar i din omgivning;)
Från pelletseldning med torrare bränsle än din flis så skulle det blivit ca 50-70 liter aska lätt packad i hink, Denna mängd får även vedeldare från moderna pannor efter förbränning av samma mängd ved med 18% fuktighet..

Alltid bäst att hålla sej till sanningen..
Hmm kanske ska försöka övertala kompisen som börjat fundera på en ETA flispanna att köpa en fröling istället så man får se hur fantastisk förbränning den har..:rolleyes:

Här släpper jag diskussionen om min askmängd helt (efter att ha bevisat min tes)!

Jag har inga ekonomiska intressen i Fröling eller någon annan biovärme anläggning utan ville bara delge ett lite häpnadsveckande resultat för presumtiva köpare!

Sen att det finns korkade människor på forum som kallar sig teoretiker och har tagit till sin livsuppgift att hoppa på mitt inlägg om askmängd skiter jag id^_^b

Om man nu räknar med att 1 fastkubik virke ger 2,6 kubikmeter flis (stjälpt mått) vilket är rätt så etablerat bland de som flisar så blir mina 40kbm cirka 15,4 fastkubikmeter virke!

0,1 procent av detta blir: 15 liter aska! Sen åker väl nån liten liter ut i skorstenen samt att några liter ligger kvar i panna o skruv vilket raskt får den klipske att inse rimligheten av 10 liter :rolleyes:

Tror att ni får byta miniräknare grabbar! Det är ju faktiskt ganska lätt att räkna ut vad 0,1% av 15000 blir då det bara är att flytta kommatecken! PROVA DET!

F
 
Fjodor skrev:
Va kul!

Ännu en hjälte som verkar kunna svara utan att ha bakgrundsfakta om mitt bränsle!
Hur vet du att pellets är torrare än min flis??

Å nix det finns inget sot omkring huset. Det är snö och den är vit.

Sluta jiddra om min sotmängd för av nån anledning så är det inte mer. Pannan har gått 880 timmar nu och det är SANT att sotmängden inte är mer än ca 10 liter!

F
Från ett sågverk får du aldrig så låg fukthalt som det är i pellets, Sen så kan jag inte tänka mej att fukt=vatten.. Har aldrig hört att vatten blir aska:rolleyes:
Om det är från möbelsnickeri är det nog lika tort som pellets..

Därimot kan du ju alltid väga askan, % askmängd som anges är i vikt av bränslets ts..
 
Eftersom du varken förstår fakta eller vad som du kallar "teoretiker" skriver, så ska du få chansen att läsa en gång till.

Läs och begrunda

Aska är en fast, partikelformig, oorganisk förbränningsrest. Askhalten varierar kraftigt mellan olika bränslen. Hos skogsbränslen varierar askhalterna mellan olika beståndsdelar, stamved 0,4-0,6 %, stambark 2-5 % och grenverk 1-2 %. Askhalten är störst i de delar av trädet där tillväxten sker. I bladen, barren och gren- och toppskott varierar den mellan 2 och 6 %. Som ett medelvärde för skogsbränsle kan man räkna med 1-2 % askhalt. Alla värden är beräknade på bränslets torrsubstans (TS). Aska från skogsbränsle innehåller närings-ämnen som trädet tagit upp, inklusive viktiga spårämnen. Kväve (N) saknas eftersom det till största delen avgår i gasform vid förbränningen.


Den här faktan har inget att göra med fuktighet!


Då måste du ha resten av askan inne i pannan. Säker att du tog en fröling med automatisk uraskning?


 
LÄGG NER NU!!
Innan nån lackar till och tråden stängs.
 
Grytis skrev:
Okey.. Och du tömmer asklådorna var fjärde månad som endast är 1/3 fulla

Du är en legend

Skulle tippa på att du endast sover var fjärde natt oxå? =)

Du behöver inte bry dig om askhalten.. Trä består av aska oberoende av vad vi tycker... det är ett material i trädet som helt enkelt finns där innan du sätter in det i pannan.
Eller rensar du bort den innan du flisar?
Tja nog är jag en legend alltid!

Iallafall så verkar jag vara den enda som klarar matematik från årskurs 8 och med enkel procenträkning visar rimligheten i mitt påstående!

Du verkar ju inte ha gjort det då du bara fortsätter posta samma inlägg om o om igen!

Nu råkar mitt flis vara torrflis från ett kantverk och det är möbeltorrt vilket INGEN har frågat!
Var har jag skrivit att jag eldar skogsbränsle??

Det verkar ju som om det är problem med läsningen också........

Det är ingen som frågat efter förutsättningarna utan ni bara SKRIKER ut era copy paste fakta hela tiden!

Det enda jag påstått är att jag under 700 timmars eldning och 40kbm inte fått mer än 10 liter aska!

Men det är ju så här det fungerar idag. Ingen som med enkel huvudräkning kan bedöma rimligheten i ett påstående! Det är ju INGEN här som har frågat efter ingående parametrar utan ni postar bara de parameterar NI tycker ska vara med!

F
 
Redigerat:
Fjodor skrev:
Tja nog är jag en legend alltid!

Iallafall så verkar jag vara den enda som klarar matematik från årskurs 8 och med enkel procenträkning visar rimligheten i mitt påstående!

Du verkar ju inte ha gjort det då du bara fortsätter posta samma inlägg om o om igen!
1-2% av din förbrända mängd bränsle är?

Du måste ha missat årskurs 8 eller?
 
De du skriver hädan efter om fröling kommer man inte tro nått av iaf, Jag är definitivt inte teoretiker/matimatiker men jag har läst grunskole o gymnasie matte iaf vilket andra inte verkar ha gjort..

Fattar inte hur du kan bortse från faktan som Grytis ger?

Kanske finns andra fliseldare som oxå kan ge lika fantastiska siffror va de gäller askmängd;)
 
Grytis skrev:
Hos skogsbränslen varierar askhalterna mellan olika beståndsdelar, stamved 0,4-0,6 %, stambark 2-5 % och grenverk 1-2 %


MEN JAG ELDAR JU INTE SKOGSBRÄNSLE UTAN TORRFLIS VILKET GER BÄTTRE VÄRDEN ÄN 0,4-0,6%!

Även om jag skulle köra skogsbränsle med en askhalt på 0,4% så blir det ju: 60 liter aska!

Vart vill du komma egentligen?

F
Som fortsättningsvis gärna diskuterar MEN inte askmängder!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.